Kategoriat
Peliarvostelut

Joraku

Joraku tarkoittaa suurin piirtein Kiotoon menemistä. Peli sijoittuu sengoku-kauden Japaniin, jolloin Kiotoon meneminen tarkoitti daimioiden, paikallisten sotaherrojen, marssia pääkaupunkiin suojelemaan keisaria muilta sotaherroilta eli käytännössä hallitsemaan Japania.

Jorakussa yhdistyy tikinlyöminen ja aluehallinta näppäräksi pieneksi korttipeliksi. Pelin on suunnitellut japanilainen 月並いおり eli Iori Tsukinami ja julkaissut alunperin taiwanilainen Moaideas ja sitten amerikkalainen Tasty Minstrel Games.

Jorakun kartta muodostuu seitsemästä alueesta. Vasemmassa reunassa on Kioto, jonka jälkeen järjestyksessä alueet 1–6. Jokainen pelaaja saa puiset pelivälineet: daimion ja 11 samuraikuutiota. Lisäksi jokaiselle jaetaan daimiokortti, jossa on jokin numeroista 1–6 ja daimiot laitetaan numeroa vastaavalle alueelle. 

Jorakun kansikuva

Yksinkertainen tikkipeli

Peliä pelataan kolme jakoa, jotka koostuvat kuudesta kierroksesta tikkiä. Jokaisen jaon välissä kaikki alueet pisteytetään ja pelin voittaa se, jolla on eniten voittopisteitä. Pisteitä saavat ne, joilla on samuraikuutioita alueella. Daimio vastaa kahta kuutiota. 

Joka jaon alussa pelaajille jaetaan 5 korttia (kolminpelissä 6). Pakassa on kolme maata ja jokaisessa numerot 1–6 sekä ninjat. Pelin aloittaa pelaaja, jonka daimio on kauimpana Kiotosta.

Tikkiosuus on yksinkertainen: maata on tunnustettava, isoin kortti voittaa (maalla ei väliä), ninja voittaa kuutosen, tasatilanteessa viimeksi pelattu kortti voittaa. Edellisen tikin voittaja aloittaa seuraavat. 

Jorakun kortit
Korttien kuvitus on hienoa ja teemaan sopivaa. Kuva: Valtteri Sankari.

Pisteitä samuraista

Tikin voittaja ottaa kachidoki-kortin ja seuraavaksi katsotaan millä alueella hänen daimionsa on. Pelaaja, jolla on eniten samuraita siellä, saa kolme voittopistettä. Toiseksi tullut saa kaksi voittopistettä ja kolmas yhden.

Tikin lyöminen on kuitenkin vain osa peliä. Pelatessasi numeroidun kortin voit valita kahdesta vaihtoehdosta: 1) laitat 0–3 samuraikuutiotasi kortin numeroarvoa vastaavalle alueelle, tai 2) saat kortin numeroarvon verran toimintopisteitä.

Toimintopisteillä voi liikuttaa samuraita (yksi toimintapiste per kuutio per liikutus) tai daimiota (kaksi pistettä per liikutus) jollekin viereiselle alueelle. Liikuttamisen lisäksi toimintopisteillä voi poistaa toisen pelaajan samuraikuutioita alueelta, jolla daimiosi on. Tämä maksaa yhden toimintopisteen poistettua samuraita kohden. Ninjasta ei saa toimintopisteitä, mutta sellaisen pelatessasi saat ripotella yhteensä 0–3 kuutiota mille tahansa alueille, jopa Kiotoon.

Pelin draaman kaari on alueiden pisteytyksestä johtuen aina samanlainen. Kiotosta ei pelin alussa saa pisteitä lainkaan, mutta viimeisessä jaossa se on ylivoimaisesti arvokkain alue. Oikeassa reunassa olevat alueet ovat arvokkaita ensimmäisessä jaossa, mutta pelin edetessä niistä jaettava pistemäärä hupenee olemattomiin. Vähitellen kaikki samurait ja daimiot valuvat kohti Kiotoa. 

Jorakun pelilauta nelinpelin alussa
Nelinpeli alkamassa. Huomaa alueista jaettavat pisteet ja huono pisterata. Kuva: Valtteri Sankari.

Reagointia ja valmistautumista

Pelaaminen on reagoimista toisten pelauksiin ja oman aseman petaamista alueiden pisteytystä varten. Pieninumeroiset kortit haluaisi käyttää samuraiden asettamiseen ja isot toimintopisteisiin, mutta tämä ei aina ole mahdollista.

Tikkien voittamistakaan ei voi jättää huomiotta, koska tiukassa matsissa kachidokista saadut pisteet usein ratkaisevat voittajan. Viimeisenä jaon viimeiseen tikkiin pelaaminen on tehokas peliliike, johon kannattaa pyrkiä.

Tasty Minstrel Gamesin versio saa pyyhkeitä nihkeästä pisteradasta. Kiemurtelevalla radalla on helppo liikkua väärään suuntaan. Varsinkin loppupään numerot on ainakin omassa pelissäni printattu todella haaleasti ja heikossa valaistuksessa ne eivät näy kunnolla. Muuten komponentit ovat oikein hienot ja kuvitus teemaan sopivaa. 

Jorakussa on mukava määrä pähkäiltävää todella pienessä laatikossa (TMG:n versio), joten pienien ja nokkelien korttipelien ystävien kannattaa siihen tutustua. Korttituurilla ja istumajärjestyksellä on osansa voittajan ratkaisemisessa, mutta taidokas pelaaminen ja tasapainottelu lyhyen ja pitkän tähtäimen tavoitteiden välillä ovat avainasemassa. Lisäksi pelin mukana tulee nippu vaihtoehtoisia sääntöjä, joista voivat vaihtelunnälkäiset arpoa kaksi peliin mukaan.

Jorakun sääntömuunnelmakortteja
Vaihtoehtoiset säännöt muokkaavat hieman perussääntöjä. Kuva: Valtteri Sankari.

Faktat Jorakusta

Suunnittelija:

Julkaisijat: Moaideas Game Design (2015), Tasty Minstrel Games (2017)

Mutkikkuus: Tikkisäännöt ovat yksinkertaisemmasta päästä, eivätkä toiminnotkaan monimutkaisia ole. Mietittävää vuorolla on kuitenkin paljon. 

Onnen vaikutus: Korttipeleissä on aina tuuria mukana, mutta taidokas pelaaminen on avainasemassa.

Teema: Japani-teema toimii hyvin, vaikka onkin vain pintaa.

Uudelleenpelattavuus: Pisteytyksestä johtuen pelit huipentuvat aina Kiotoon, mutta vaihtoehtoiset säännöt tuovat vaihtelua. 

Kieliriippuvuus: Komponenteissa ei ole tekstiä.

Pelaajamäärä: 3–4

Kesto: 40–60 min

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *