Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Kemet

Muinaisessa Egyptissä toisten pelaajien kimppuun hyökkääminen on päivän sana. Rynnätäkö tuhoamaan muut suorassa käsirysyssä vai tyytyäkö hallitsemaan temppeleitä pisteiden ja rahan toivossa, siinäpä pulma.

Kemet on Inisin ja Cycladesin sukulaispeli, jonka näyttämönä toimii muinainen Egypti. Kyseessä on alueenhallintaa, jossa pisteitä tienaa voittamalla aloittamansa hyökkäys, hallitsemalla temppeleitä, rakentamalla voimalaattoja ja uhraamalla joukkojaan alttarilla.

Vuonna 2021 Kemetistä ilmestyi uusi laitos Kemet: Blood and Sand. Siinä peliä on päivitetty uuteen uskoon. Tämä arvio perustuu kuitenkin alkuperäiseen Kemetiin.

Kemetin kansi

Rukoilussa on voimaa 

Kemetiä pelataan kierros kerrallaan, ja jokainen kierros koostuu päivä- ja yövaiheesta. Päivisin suoritetaan toiminnot, yöllä valmistaudutaan seuraavaan kierrokseen. Peli päättyy sen kierroksen loputtua, jolloin jollakin pelaajalla on vuoronsa alussa vähintään 9 pistettä. 

Kullakin pelaajalla on kierroksella käytössä viisi toimintoa. Pelaajilla on edessään pelilauta, jossa on kuvattu pyramidissa erilaisia toimintoja. Toiminto pelataan asettamalla yksi toimintonappuloista johonkin tyhjään toimintoruutuun, ja kierroksen aikana pyramidin jokaiselta riviltä tulee pelata vähintään yksi toiminto. Toimintoja ovat yksiköiden värvääminen tai liikuttaminen, valuutan (eli rukouspisteiden) hankkiminen, oman pyramidinopan päivittäminen tai voimalaatan hankkiminen. 

Pelaajilla on kaupungeissaan kolme eriväristä pyramidinoppaa, joissa on arvot 1–4. Hankkiessaan voimalaattoja pelaaja voi ostaa vain sentasoisia laattoja, joihin hänellä on pyramidinopan perusteella osto-oikeus. Jos siis haluat punaisen kolmostason voimalaatan, on sinulla oltava punainen pyramidi vähintään tasolla kolme. Lähtökohtaisesti punaiset laatat antavat hyökkäysbonuksia, siniset puolustusbonuksia ja valkoinen parantaa perustoimintoja esimerkiksi tuottamalla lisätuotannoilla. Näissä laatoissa on pelin suola, ja niillä voi saada mielenkiintoisia komboja aikaiseksi. 

Lähes kaikki toiminnot vaativat maksuksi valuuttaa, mitä edustaa pelissä rukoilu. Jokainen pelaaja saa yövaiheessa kaksi rukouspistettä käyttöönsä, mutta sillä ei paljoa tee. Krooninen rukouspistepula on varsinkin alkupelissä yleinen näky. Lisää rukouspisteitä saa valtaamalla kartalta temppeleitä, mikä kannustaa pelaajia siirtämään joukkojaan maailmalle. 

Etualalla punaisen pelaajan kaupunki, jossa noppia ja nappuloita, taustalla taistelua
Punaisen pelaajan kaupunki noppineen, taustalla taistelua. Kuva: Chris Norwood / BGG (CC BY)

Hyökkäykseen!

Joukkojen siirtely on pelin kannalta ratkaisevaa, sillä pääkeino pisteiden keräämiseen on toisen pelaajan kimppuun käyminen. Puolustamisesta ei pisteitä heru (ilman erityistä voimalaattaa), joten hyökkääminen kerta toisensa jälkeen on melko houkuttelevaa. 

Taistelu tapahtuu välittömästi, kun kahden pelaajan joukot kohtaavat samassa ruudussa. Tällöin molemmat osapuolet valitsevat kuudesta käsikortistaan kaksi, joista toinen pelataan ja toinen heitetään poistopakkaan.

Korteissa on kolme arvoa: voima, vahinko ja puolustus. Lisäksi kädestään voi halutessaan pelata toimintokortteja, joilla arvoja voi lisätä. Voimaan lisätään ruudussa olevien yksiköiden määrä, ja suurempi voima voittaa taistelun. Tämän jälkeen verrataan vastustajan tekemiä vahinkoja omaan puolustukseen, ja omia yksiköitä kuolee erotuksen verran.

Voikin olla kannattavaa vain teurastaa vastustajan joukkoja mahdollisimman paljon, jos voitto näyttää epävarmalta. Hävinnyt osapuoli voi joko vetäytyä viereiseen tyhjään ruutuun tai uhrata jäljelle jääneet joukkonsa rukouspisteiksi. 

Taisteluun saa lisäpontta voimalaatoista hankittavilla otuksilla, jotka voi liittää joukkojensa tueksi. Näillä otuksilla saa käyttöönsä jonkin lisäkyvyn, kuten lisää voimaa tai liikkuvuutta. Nämä kyvyt ovat kuitenkin käytössä vain sillä joukolla, jonka mukana otus kulkee. 

Sinisen ja punaisen joukkoja ja kaksi hirviötä
Taistelua temppelistä. Mukana on pari isompaa otusta vahvistamassa joukkoja. Kuva: Chris Norwood / BGG. (CC BY)

Erilaisia taktiikoita

Pelissä on muutama eri lähestymistapa pisteiden keräämiseen. Hyökkäämällä pisteitä saa helpoiten, mutta siinä todennäköisesti omat joukot kuolevat ja muuttuvat houkuttelevaksi kohteeksi vastahyökkäyksille. Kahden temppelin hallinnasta kierroksen päätteeksi saa yhden pysyvän pisteen, ylipäätään temppelin hallinnasta puolestaan yhden väliaikaisen pisteen temppeliä kohti. Pisteitä saa myös nelostason pyramidista, osasta voimalaattoja sekä kolmin- ja viisinpeleissä uhraamalla joukkojaan erityisellä alttarilla. 

Pelissä on myös hieman Power Gridin kaltainen vuoromekanismi. Kunkin kierroksen jälkeen viimeisenä oleva pelaaja saa ensimmäisenä valita oman vuorojärjestyksensä. Näin voi päättää, haluaako päästä ensimmäiseksi hamuamaan toimintolaattoja vai jäädä viimeiseksi reagoimaan muiden taisteluihin. 

Vaihtoehtoja pelissä siis piisaa, ja uudelleenpeluuarvoa onkin varsin mukavasti. Pelin ainoana satunnaistekijänä toimivat toimintokortit, joita jaetaan pelaajilla joka kierros. Näiden myötä peliin tulee omanlaisensa bluffauselementti: Onko vastapelaajalla hyökkäykseen vaikuttava vai kenties lisää yksiköitä ilmaiseksi antava kortti? 

Kemet on varsin toimiva peli. Pelimekaniikka kannustaa vahvaan vuorovaikutukseen, yksin nurkassaan kökkimällä ei juuri pisteitä heru. Kannattaa siis testata, mikäli vastustajan pataan vetäminen kerta toisensa jälkeen ajatuksena yhtään houkuttaa.

Valikoima Kemetin toimintolaattoja
Toimintolaattoja. Kuva: Joonas Hannula

Lisäosat ja päivitykset

Kemet: Ta-Setin kansi

Peruspeliin on tullut pari lisäosaa. Ta-Seti (2015) on ensimmäinen iso lisäosa. Se sisältää nipun moduuleja, joilla peliä voi muokata: on uusi pyramidiväri, uusi pelivaihe, uusia taistelukortteja ja niin edelleen.

Kemet: Sethin kansi

Seth (2018) laajentaa pelaajamäärän kuuteen. Yksi pelaajista voi olla Seth, shakaalinpäinen jumala, joka yrittää tuhota kaiken. Muut pelaajat liittoutuvat yhdessä Sethiä vastaan. Peliä voi pelata myös yhteistyöpelinä pelin ohjastamaa Sethiä vastaan.

Vuonna 2021 ilmestyi Kemet: Blood and Sand, Kemetin uusi laitos. Siinä peliä on säädetty monin tavoin. Pelilauta on suunniteltu uusiksi ja miniatyyrit ovat isompia ja yksityiskohtaisempia. Uutta versiota pidetään kai yleisesti edistysaskeleena, mutta alkuperäinenkään ei ole edelleenkään huono valinta.

Uuden Blood and Sand -version edeltäjä oli yhdessä pelin fanien kanssa viritelty sääntöjen versio 1.5, joka muokkaa peliä jonkin verran. Nämä säännöt löytyvät BoardGameGeekistä.

Kemet: Blood and Sandin kansi

Faktat Kemetistä

Suunnittelijat: ,

Julkaisija: Matagot (2012) 

Mutkikkuus: Perussäännöt eivät ole kovinkaan monimutkaiset, erilaisissa laatoissa on jonkin verran opiskelua. 

Onnen vaikutus: Ainoa satunnaiselementti on käteen jaettavat toimintokortit, muutoin peli on täysin pelaajien omissa käsissä. 

Vuorovaikutus: Vuorovaikutus on suurta, hyökkääminen toisten kimppuun on pelin perusidea. 

Teema: Ihan toimivaa mytologista armeijamättöä. 

Uudelleenpelattavuus: Erilaisissa lähestymistavoissa ja toimintalaatoissa riittää pureskeltavaa useampaan peliin. 

Kieliriippuvuus: Laatat on kuvattu symbolein, kieltä ei siis tarvitse osata. 

Pelaajamäärä: 2–5, mielenkiintoisempi useammalla pelaajalla. 

Pituus: Paketin mukaan tunti, käytännössä tämän ajan saa vähintäänkin tuplata. 

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *