Tikal

Väli-Amerikan arkeologisille kaivauksille sijoittuva Tikal voitti vuonna 1999 Spiel des Jahresin ja Deutscher Spiele Preisin. Pelissä yhdistyy mestarillisella tavalla kiinnostava pelimekaniikka, viehättävä ja toimiva teema ja häikäisevän tyylikäs ulkoasu. Tikal aloitti kansien vuoksi naamiotrilogiana tunnetun samankaltaisten pelien sarjan, jonka muut osat ovat Java ja Mexica.

Peli on julkaistu Suomessakin joitakin vuosia sitten, mutta suomenkielistä painosta on jo vaikea löytää. Englanninkielisen painoksen löytää helpommin erikoisliikkeiden valikoimista.

Pelin idea

Tikalin kansiPelaajat ohjastavat arkeologiryhmiä, jotka tekevät kaivauksia viidakossa. Vuorot alkavat uuden laatan sijoittamisella laudalle. Visuaalinen efekti viidakon väistyessä kaivausten tieltä on näyttävä. Sen jälkeen pelaajalla on kymmenen toimintapistettä käytössään.

Pisteillä pelaajat voivat tuoda arkeologeja laudalle perusleiriin tai myöhemmin perustamiinsa leireihin, liikutella arkeologeja paikasta toiseen ja kaivaa esiin temppeleitä ja aarteita. Jokaiselle toiminnolle on hinta, arvokkaammat toiminnot ovat luonnollisesti kalliimpia tehdä.

Välillä laattapinosta nousee esiin tulivuori, joka käynnistää pisteytyskierroksen. Silloin kaikki pelaajat pelaavat normaalin kierroksen, jonka lopuksi laskevat pisteensä. Pisteitä saa temppeleistä ja aarteista. Peli päättyy, kun viidakko on tutkittu kokonaan, jolloin eniten pisteitä kerännyt vie voiton.

Analyysihalvauksen alkeet

Tikal on taktinen peli, jossa joka vuoro on uusi voitonmaksimointipähkinä. Kymmenen toimintapistettä on paljon ja hitaammilla pelaajilla kaksi tuntia ei riitä loppuun asti pääsemiseen. Erityisesti pisteytyskierroksella on helppo juuttua optimoimaan siirtojaan loputtomasti. Jos tämä on ongelma, ajastin on kätevä ratkaisu. Peli on yleensä ottaen miellyttävämpi, kun varsinkin tavalliset kierrokset pelataan riittävän ripeästi.

Tikalia on mahdollista pelata kaksinpelinä, mutta silloin peli on helposti varsin rauhallista puuhastelua, jossa kummallakin on omat projektinsa ja voiton ratkaisee tuuri laattojen suhteen. Peli on parhaimmillaan useammalla pelaajalla, kun pelissä on enemmän jännitystä. Vaativampaan makuun säännöissä on huutokauppamuunnelma, jota toiset rakastavat ja toiset inhoavat — kannattaa kokeilla itse, pitääkö vai eikö.

Tikalia pidetään yleisesti ottaen naamiotrilogian parhaimpana pelinä. Java on tuntuvasti raskaampi ja analyyttisempi, Mexica taas kevyempi. Myös Torres voisi sisältönsä puolesta kuulua sarjaan, jos kannessa vain olisi naamio.

Temppeli on jo kaivettu esiin, mutta aarteet ovat vielä keräämättä. Kuva: Gary James
Temppeli on jo kaivettu esiin, mutta aarteet ovat vielä keräämättä. Kuva: Gary James

Suunnittelija: ,
Julkaisija: Ravensburger, Rio Grande Games
Ilmestymisvuosi: 1999
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 90-120 min

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Tikal

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:79
Aito keskiarvo:3.65
Tasoitettu keskiarvo:3.65
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 3
  • 3: 27
  • 4: 44
  • 5: 5

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

2 vastausta artikkeliin ”Tikal”

  1. Kuvassa aarrekortit ovat laudalla oikeinpäin, kun niiden pitäisi olla väärinpäin.

  2. Pelimekaniikka on yksinkertainen, mutta tarjoaa silti todella paljon eri vaihtoehtoja pohdinnoille. Yksinkertaisen pelimekaniikan ansiosta peli on nopea oppia ja helppo pelata. Hyvän kokonaisuuden kruunaa kauniit komponentit sekä mukava seikkaluhenkinen teema.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *