Fauna

Triviapelit kuuluvat jokaisen suomalaisen yleissivistykseen, sillä maassamme pelataan runsaasti erilaisia yleistietoa mittaavia pelejä ja siksi on mukava, että uuden aallon lautapelit ovat ottaneet triviapelit uuteen tarkasteluun. Friedemann Friesen Fauna on erinomainen esimerkki uudenlaisesta triviapelistä, jossa eläintietouden lisäksi mitellään myös pelaajan kyvystä arvioida muiden pelaajien tietoutta käsillä olevaan ongelmaan.

Pelin idea

Fauna on eläinaiheinen koko perheen triviapeli, jossa pelaajat yrittävät arvailla pelin mukana tulevien eläinkorttien sisältämiä tietoja kortin kuvaamasta eläimestä. Erilaisia eläimiä on pelissä kuvattuna 360 siten, että jokaisessa kortissa on kaksi eläintä; helpompi (joka on tavalliselle pelaajalle vaikea) ja vaikeampi (joka onkin sitten jo erittäin vaikea tavalliselle tallaajalle). Kortin yläosassa on kuvattuna eläinlajin kuva, sen nimi ja latinankielinen nimi sekä se, mitä eläinlajista tulee tietää. Näitä tietoja ovat: millä alueilla eläinlaji asuu, kuinka painava ja pitkä se on ja kuinka pitkä eläinlajin mahdollinen häntä on. Eläinlajin elinalueiden arvaamista helpottamaan kortissa kerrotaan myös, kuinka monella alueella eläinlaji asuu.

Faunan kansi

Oikeat vastaukset kysymyksiin on piilotettu kortin alaosaan, joka on pelaajilta arvaamisen aikana piilotettu. Nähtyään kortin, pelaajat aloittavat oikeiden tietojen arvaamisen kierroksen aloittavasta pelaajasta alkaen ja sijoittavat yhden kuudesta kuutiostaan laudalle tai passaavat ja ovat ulkona kyseisen eläimen arvuuttelusta. Kuutioiden laittamista jatketaan vuoron perään niin pitkään, että kaikki pelaajat ovat passanneet.

Pelaajat voivat asettaa kuutiot laudalla kuvatun maailman kartan alueille siten, että kullakin alueella voi olla vain yksi kuutio. Pelilaudalla on myös mitta-asteikot eläimen painolle, pituudella ja hännän pituudelle ja näiltä asteikoilta pelaaja voi kuutiollaan varata haluamansa välin.

Kun kaikki pelaajat ovat passanneet, aloittava pelaaja lukee oikeat vastaukset, jotka merkitään pienillä mustilla kuutioilla laudalle. Tämän jälkeen pelaajat saavat pisteitä täysin oikeista vastauksista ja sivuosumista ja saavat kuutionsa takaisin. Jos pelaaja on laittanut laudalle kuution, joka ei ole edes sivuosuma, hän menettää kuution. Kierroksen lopussa pelaajat saavat takaisin yhden menettämistään kuutioista ja seuraava kierros voi alkaa. Jos pelaajalla on kierroksen lopussa vähemmän kuin kolme kuutiota hän saa kuitenkin täydentää kuutiovarantonsa kolmeen. Peli päättyy, kun yksi tai useampi pelaaja tavoittaa ennalta asetellun pistemäärän, joka on riippuvainen pelaajien määrästä.

Eläimellisen hyvä triviapeli

Faunan sisältö. Kuva: Huch & Friends
Faunan sisältö. Kuva: Huch & Friends

Fauna on peli koko perheelle ja kaiken tasoisille pelaajille. Eläimet ovat aihepiiri, joka kiinnostaa varmasti suurinta osaa pelaajista ja kaikilla on jonkinlainen käsitys niistä tiedoista, joita pelin korteissa kysytään. Arvaamista helpottaa myös pelin korttien kuvat, jotka ovat erinomaisen havainnollisia. Pelin hyvä puoli on myös, että sitä voi pelata kuuden pelaajan kanssa ja jos pelaajia on enemmän, peli toimii mukavasti myös pareittain tai suuremmilla joukkueilla.

Aktiivisemman pelaajan näkökulmasta Fauna on kiinnostava, koska pelin voittaminen ei varsinaisesti vaadi eläinten tuntemista. Muiden pelaajien tietouden lukeminen sekä eläinten painon, pituuden ja hännän pituuden arviointi onnistuu myös muun kuin tosiasiallisen tietämyksen kautta, mikä mahdollistaa mukavan optimoinnin rennon pelaamisen ohessa. Lisäksi se, että pelaajat voivat menettää kuutioitaan, tuo mukanaan raikkaan elementin peliin — pelaaja, joka aloittaa kierroksensa kolmella kuutiolla on merkittävästi heikommassa asemassa kuin pelaajat, joilla on kuusi kuutiota ja kuutioiden hallinta on siksi olennainen osa menestymistä pelissä.

Faktat Faunasta

Suunnittelija:

Julkaisija: Competo (2010), HUCH & friends (2008)

Mutkikkuus: Yksinkertainen ja helppo peli, joka toimii nuorempienkin perheenjäsenten kanssa.

Onnen vaikutus: Pelin mekaniikka pienentää onnen vaikutusta peliin. Eläintietoudesta on etua peliä pelatessa ja hyvä arviointikyky heikentää onnen merkitystä. Pelin eläimet ovat kuitenkin osin hyvin harvinaisia ja näiden eläinten tietojen arvaamisessa tarvitaan tiedon ja taidon ohella myös onnea.

Vuorovaikutus: Pelaajat ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään, kun muiden pelaajien arvausten perusteella voi myös tehdä omia arvauksiaan. Muiden pelaajien arvauksilla spekulointi on myös välillä hulvattoman hauskaa, mikä tuo oman hauskan lisänsä peliin.

Teema: Teema on vahvasti läsnä koko pelin ajan.

Uudelleenpelattavuus: Yleensä peliä on mahdotonta pelata vain kerran vaan kerta heitolla pelataan useampi peli. 360 eläimen tiedot takaavat, että peli kestää uudelleenpelaamista pitkään, mutta jossain vaiheessa pelaajat saattavat oppia vastaukset ulkoa ja pelin pelaaminen ei ole enää niin mukavaa.

Kieliriippuvuus: Pelin korteissa on suhteellisen paljon tekstiä, mutta tekstin merkitys pelaamiseen on pieni. Oma versioni pelistä on saksankielinen enkä minä eivätkä ystäväni ymmärrä saksaa, mutta silti kykenemme peliä sujuvasti pelaamaan.

Pelaajamäärä: 2-6 (peliä voi myös pelata pareittain tai ryhmissä)

Pituus: 45-90 min

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Fauna

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:86
Aito keskiarvo:3.80
Tasoitettu keskiarvo:3.80
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 0
  • 3: 23
  • 4: 57
  • 5: 6

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

7 vastausta artikkeliin ”Fauna”

  1. Hyvä uutinen! Tiedätkö, kuka vastaa suomennoksesta? Olen koko ajan Faunaa pelatessa miettinyt, että pitäisi varmistaa että mahdollisessa suomennoksessa käytetään oikeita suomenkielisiä nimiä. Ainakin linnuille ja nisäkkäille on julkaistu päivitetyt, suomenkieliset nimistöt, kaloistakin ainakin osajoukolle, ja tiedän että matelijoille sellainen on tekeillä.
    Esim. linnut: http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/nimisto/index.shtml

  2. Minähän sen tein jo viime syksynä. Nisäkkäiden osalta käytin uutta nimistöä, koska se oli erittäin kätevästi ja johdonmukaisesti saatavilla. En ole uudesta nimistöstä ihan joka osaltaan samaa mieltä, mutta sillä mentiin. Onhan se monen eläimen osalta varsin fiksukin: oma suosikkini muutoksista on entinen vuorimajava, joka ei ollut majava eikä asunut vuorilla…

    Lintunimistöstä taisin joitain hankalimpia tarkistaa, matelijanimistöjä käytin siltä osin kuin niitä oli saatavilla. Muutama nimi piti vartavasten tarkistaa asiantuntijoilta ja lopulta parille eläimelle piti keksiä oma suomennos, koska en yksinkertaisesti löytänyt niille suomenkielistä nimeä.

    En lupaa, että tulos on virheetön, mutta parhaani olen yrittänyt.

  3. Kiitos raportista, työsi kuulostaa vakuuttavalta. Biologin ja luontoharrastajan mieltä kaihertaisi pahasti pelata eläinpeliä, jossa esiintyisi esimerkiksi jääkyyhky (nykyään pikkuruokki)…

    Uuteen nisäkäsnimistöön en minäkään ole aivan kokonaan tyytyväinen, mutta siellä on silti enimmäkseen niin huomattavia parannuksia (kuten esimerkkisi!), että sitä mielellään lämpimästi suosittelee. Loppujen lopuksi nimistökin on toki siitä jännä ilmiö, että se vakiintuu jos vakiintuu, kaikki riippuu käyttäjistä eli kirjojen tekijöistä, mediasta, ja lopulta suuresta yleisöstä. (Jos minä saisin päättää, maitovalaan nimi ei kuitenkaan vaihtuisi belugaksi! :) )

    Jäämme odottamaan pelin ilmestymistä!

  4. Nyt on Fauna vihdoin ja viimein testattu. Näppärä, sutjakka peli, joka ei kuitenkaan satasella sytyttänyt. Tuoreista vertailukohdista Fauna on kyllä pelinä tavallaan hienompi, mutta Arvuutin oli ehkä sittenkin monipuolisempien aiheidensa vuoksi kiinnostavampi. Mutta hyvä peli toki tämäkin.

  5. Toinen tämän joulun hiteistä porukassamme, vaikka, kuten Mikollakin, Arvuutin sai ehkä ihmiset hihkumaan vielä enemmän.

    Fauna on kaunis ja opettavainen, eikä ollenkaan huono peli. Kyllästymiskäyrä voi vaan olla yhden aihealueen kysymysten johdosta varsin jyrkkä. Suosittelen siitä huolimatta kaikille, jo ihan nätin designin ja sivistävän luonteen johdosta! :)

  6. Fauna on kyllä kiva peli ja on iskenyt moneen meidän non-gamer kavereissa, mutta suurin heikkous on mahdollisesti tuo ”rich get richer” / positiivinen takaisinkytkentä pelimekanismi. Jos joku jää pahasti jälkeen ja menettää kuutionsa, kun samalla yksi porhaltaa isoon johtoon maksimikuutioilla, niin on pelin todennäköinen voittaja ja häviäjä vähän turhankin selvillä. Jossain porukassa pelasimmekin yksinkertaistetuilla säännöillä niin, että kaikilla on joka kerta 4 kuutiota. Vähän lisää taktisuutta ja passaamismahdollisuuden/-syyn voisi silti kaivata.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *