Osallistu vuosi­äänestykseen ja voita peli­palkinto!
Kategoriat
Peliarvostelut

Wavelength

Oletko samalla aallonpituudella kuin joukkuetoverisi? Saatko annettua vihjeen, joka saa tiimikaverisi kääntämään osoittimen juuri oikeaan kohtaan kahden vastakohdan väliin? Tätä taitoa mittaa hauska partypeli Wavelength.

Wavelengthiä ei tarvinnut minulle kovin pitkään myydä. Tekijöinä Monikersin tekijäkaksikko Alex Hague ja Justin Vickers ja The Mindin myötä kovaan noussuun lähtenyt Wolfgang Warsch. Kun tämä porukka tekee jo muutenkin mielenkiintoiselta vaikuttavan pelin, pakkohan siihen on tutustua tarkemmin.

En ollut yksin. Peli julkaistiin menestyksekkään Kickstarter-kampanjan myötä, peli keräsi vajaalta 9000 tukijalta yli 300 000 dollaria rahoitusta ja sittemmin se on saatu myös pelikauppoihin myyntiin. Eikä siinä kaikki: peli on tulossa myös suomeksi tähän tietoon jouluksi 2020.

Wavelengthin kansi

Spektrille sovittelua

Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen. Joka kierroksella joku joukkueen jäsenistä on meedio ja yrittää viestiä muille informaatiota epämääräisillä vihjeillä ja muut yrittävät arvata oikein. Joka kierrokselle nostetaan kortti, jossa on joku spektri – yksinkertaisia esimerkkejä voisivat olla vaikkapa “kuuma – kylmä”, “heikkolaatuinen – hyvälaatuinen”, mutta erikoisempiakin aiheita on. “Syyllinen nautinto – avoimesti rakastettava” on heti kiinnostampi.

Wavelength perustuu mekaaniseen häkkyrään, jossa on asteikko ja neula, jolla voi osoittaa eri kohtia asteikolta. Häkkyrän luukku laitetaan kiinni, asteikkoa pyöritetään salaa ja sitten meedio avaa luukun ja katsoo, mihin kohtaan asteikko on asettunut. Kukaan muu ei saa nähdä. Luukku laitetaan kiinni ja nyt meedion tehtävänä on antaa vihje, joka kertoisi muille, mihin kohtaan asteikkoa neula on osoitettava, jotta se osuu just siihen, missä kohtaa asteikossa on neljän pisteen maksimisuoritusta osoittava merkki.

Toisinaan tämä on aika helppoa. Jos asteikko on “kuuma – kylmä” ja neljän pisteen merkki on ihan ääripäässä “kuuman” puolella, helppo vihje on “aurinko”. Mutta entäs jos neljän pisteen kohta on jossain noin kolmasosan kylmästä päästä? Millaisella vihjeellä tiimi saadaan kääntämään neula tähän kohtaan? Mitä lähemmäs maalia päästään, sitä enemmän pisteitä tulee. Vastapuolikin voi yrittää tienata vähän pisteitä arvaamalla kummalle puolelle maalia joukkue jää.

Suorituksesta tulee 0–4 pistettä ja joukkueet vuorottelevat, kunnes toisella joukkueella on vähintään 10 pistettä. Tämä joukkue voittaa.

Wavelengthin pelilaite pelin laatikosssa
Peliä pelataan laatikon sisälle asettuvalla häkkyrällä. Nyt tehtävänä on vihjeistää joko seksikäs emoji tai epäseksikäs emoji tai jotain siltä väliltä, riippuen siitä, mitä asteikko näyttää. Kuva: Mikko Saari

Tarkkaa vihjeistystä

Vihjeiden antamisen säännöt ovat aika vapaat. Luovuus on pääasiassa, eikä sitä haluta liikaa rajoittaa. Tietynlaiset vihjeet kuitenkin tekevät pelistä huonomman ja ne on kielletty.

Vihjeen pitää esittää yksi ajatus, ei niputtaa useampaa vihjettä yhteen. Vihje voi olla jotain todellista tai fiktiivistä, mutta sen pitää olla olemassaoleva asia, ei jotain varta vasten keksittyä. Sen pitää liittyä aiheeseen, eikä kortissa olevia sanoja tai niiden synonyymejä saa käyttää. Lisäksi vihjeessä ei sovi olla numeroita, prosentteja tai muuta kavalaa, jolla yritetään vihjata neulan sijaintia asteikolla.

Hyvät vihjeet ovat napakoita, eivät sisällä turhia määrittelysanoja kuten “melko”, “vähän”, “paljon”. Jos kysytään vaikkapa henkilöä, silloin erisnimi on parempi vihje kuin kuvaus jostain tietynlaisesta henkilöstä.

Vihjeiden antaminen on melko yksinkertaista, mutta vaatii vähän harjoitusta ja opettelua.

Pelin ohjevihon takakansi
Pienikokoisen ohjevihkosen takakanteen on saatu tiivistettyä kaikki olennainen. Wavelength on todellakin yksinkertainen peli. Kuva: Mikko Saari

Toimii ja ei toimi

Parhaimmillaan Wavelength on erinomaista viihdettä. Paras osa on meediolla, vihjeen keksiminen on pelin parasta antia. Tylsintä on olla vastapuolella odottamassa, että meedio keksii vihjeen ja että joukkue saa mietittyä vastauksensa, jonka jälkeen pääsee pienen hetken keskustelemaan, mihin suuntaan virhettä arvioidaan. Oman joukkueen meedion aivoitusten arvuuttelu osuu sitten siihen väliin.

Peliin mahtuu 2–12 pelaajaa. Alle neljällä pelataan erillistä yhteistyöversiota, joka on ihan ok, mutta ei yhtä hyvä kuin isomman porukan peli. Parhaina pelaajamäärinä BoardGameGeekissä pidetään kuutta ja kahdeksaa. Tällöin joukkueet menevät tasan eikä pelaajia ei ole liikaa – yhdessä 12 pelaajan pelissä kaikki pelaajat eivät todennäköisesti pääse edes kerran meedioksi.

Neljäkin on hyvä, mutta peli muuttuu kyllä paremmaksi kuuden pelaajan kohdalla, kun joukkueissa on vähintään kaksi arvuuttelijaa, joiden on keskusteltava siitä, mitä meedio on arvannut. Nelinpelissä yksinäinen arvuuttelija voi ajatella ääneen, mutta parasta on, kun saadaan aikaiseksi vähän keskustelua ja erimielisyyttä.

Toisaalta mitä vähemmän pelaajia pelissä on, sitä useammin pääsee olemaan meediona. Keskustelu arvailijoiden kesken lisäksi venyttää peliä, eli oman joukkueen vuoron odottelua tulee enemmän.

Yksi pulma on pelin tietty epätasaisuus. Vihjeiden antamisen kiinnostavuus vaihtelee kovin. Kortit ovat kaksipuoleisia ja puolen saa valita itse, joten yleensä toinen vähintään on mielenkiintoinen (ja aina voi nostaa uuden kortin, se ei ole ongelma). Isompi ongelma on asteikko: useimmiten asteikon ääripäät eivät ole niin kiinnostavia, ääripäähän on monesti helppo keksiä joku varsin ilmeinen vihje. Jos pelin aikana pääsee kerran meedioksi ja sillä kerralla tulee tylsä kierros, fiilis latistuu.

Kun vertailukohtana on toisaalta Monikers, joka on joka ikinen kerta vedet silmissä naurattavan hauska, toisaalta vaikkapa Decrypton älyllisyys ja Just Onen leppoisa yhteistyövihjailu, Wavelength kalpenee väkisinkin. Parhaimmillaan Wavelength on kultaa, mutta sitä parhautta ei riitä läheskään jokaiselle kierrokselle.

Lähikuva Wavelengthin korteista
Korteissa on monenlaista. “Kuiva ruoka – Märkä ruoka” lienee vielä aika helppo, vaan mites “Movie – Film”? Mikä asettuisi tuolle asteikolle pari pykälää keskipisteestä “Movien” suuntaan? Kuva: Mikko Saari

Harkinnan arvoinen

Ei Wavelength kuitenkaan huono ole. Sopivassa seurassa se on oikein mainiota pähkäilyä. Vihjeenantajan nimittäminen meedioksi on vähän kikkailua, mutta toisaalta kuvaavaa: kyllä tässä vähän täytyy ajatuksia lukea, jotta pääsee kiinni siitä, mitä vihjeenantaja on hakenut. Parhaimmillaan vihjeet ovat oivaltavia ja on hienoa, jos tiimi saa ajatuksesta kiinni ja osaa sijoittaa viisarin juuri oikealle kohdalle. Epäonnistumisetkin ovat hauskoja.

Peli on kantta myöten todella vaikuttavan ja omaperäisen näköinen. Mekaaninen härveli on toimiva ja kaikessa kosketeltavuudessaan mukava, kunhan sitä oppii käyttämään. Ainakin alkuperäisessä Kickstarterissa noin puoli prosenttia laitteista oli tosin viallisia. Minäkin sain viallisen kappaleen ensin: luukun avaaminen ja sulkeminen liikutti kiekkoa sisällä, mikä ei oikein ollut tarkoituksenmukaista.

Valmistaja korvasi viallisen mutinatta uudella ja sain viallisen yksilön vielä korjattua käyttökelpoiseksi avaamalla vekottimen ja lisäämällä väliin teipatusta kartongista tehdyn prikan. Tämän korjauksen jälkeen laite ei toimi yhtä sulavasti kuin sen pitäisi, mutta on sentään käyttökelpoinen.

Omasta kokoelmastani Wavelength todennäköisesti päätyy kiertoon, vaikka se aluksi innostikin. Tällaisia pelejä tulee kuitenkin pelattua sen verran harvakseltaan – etenkin näin COVID-19-aikoina – että pärjään mainiosti peliharrastajaporukoissa Decryptolla ja perheen kesken Just Onella.

Lähikuva Wavelengthin pisteytysasteikosta
Keskellä hopeanhohtoinen nelonen, johon osuminen on aina riemun hetki. Kuva: Mikko Saari

Faktat Wavelengthistä

Suunnittelijat: , ,

Julkaisija: Palm Court (2019)

Mutkikkuus: Säännöt ovat seurapeliksi sopivan yksinkertaiset. Vihjeiden antamisen sääntöjä pitää vähän käydä läpi ja opettaa, miten masiina toimii, sen jälkeen pelaaminen on helppoa.

Onnen vaikutus: Ei tässä varsinaisesti tuuria ole mukana. Asteikko on missä on, sen jälkeen on vain selitettävä niin hyvin, että oma tiimi osaa arvata oikein. Toki selittäminen on vähintäänkin sumea prosessi.

Vuorovaikutus: Oman tiimin kanssa ajatusten pitää olla samalla aallonpituudella, sitten kaikki toimii. Toiselta tiimiltä voi tienata pisteitä arvaamalla, mihin suuntaan menee väärin. Pelissä on myös mainio kiinnisaamismekanismi: jos meedion tiimi saa täydet neljä pistettä ja on silti tappiolla, he saavat uuden vuoron. 9–0-tilannekaan ei siis ole toivoton!

Teema: Pelissä ei ole minkäänlaista teemaa, korkeintaan vähän psykedeelinen tunnelma.

Uudelleenpelattavuus: Aihekortteja on hyvä nippu ja niitä voi keksiä tarvittaessa lisääkin. Samakin aihe on uusi ja kiinnostava monta kertaa, koska vihje riippuu myös siitä, missä kohtaa maali asteikolla on.

Kieliriippuvuus: Ei vaadi kielitaitoa kaikilta, riittää jos yksi pystyy kertomaan, mitä kortissa lukee.

Pelaajamäärä: 2–12. Paras 4–8 pelaajalle. Alle neljällä pelataan yhteistyömuunnelmaa, jossa katsotaan kuinka monta pistettä saa noin seitsemän kierroksen aikana. Sekin on ihan ok.

Pituus: 30–45 minuuttia. Peli ei yleensä veny liian pitkäksi, mutta saattaa vähän venyä, jos pelaajat ovat toivottoman huonoja.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Yksi vastaus aiheeseen “Wavelength”

Mainio katsaus! Minulla ei ollut yhtä suuret ennakko-odotukset Wavelengthista, mutta hyvät partypelit ovat aina mukavia. Olin kuitenkin yllättynyt, miten haalean kokemuksen peli jätti. Yhteistyömoodi oli minulle se kiinnostavampi, koska Codenames ja Decrypto uppoavat minuun paremmin kilpailuasetelmaa kaivatessa ja koska Just One ei vielä pääse oikeuksiinsa pienillä pelaajamäärillä. Ei päässyt Wavelength samalle aallonpituudelle kanssani.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.