Kategoriat
Pelisuunnittelu

Hyvästä ideasta julkaistuksi peliksi

Olet saanut loistavan peli-idean – onneksi olkoon! Haluaisit tietysti saada pelisi julkaistua, mutta miten ihmeessä se tapahtuu?

Oman pelin saaminen julkaistuksi on mutkikas juttu. Oikoteitä onneen ei ole, mutta tämän artikkelin myötä opit välttämään tavallisimmat virheet, joihin aloittelevat pelisuunnittelijat syyllistyvät. Näin voit parantaa mahdollisuuksiasi saada pelisi julkaistua tuntuvasti.

Tutustu peleihin

Tiesitkö, että maailmassa on kymmeniä tuhansia lautapelejä? Jos aikaisempi pelikokemuksesi on linjaa Monopoli, Afrikan tähti, Kimble ja Trivial Pursuit, on korkea aika päivittää lautapelitietämystäsi! Jos ei tunne nykyaikaisia pelejä, on vaikeaa tehdä lautapeliä, joka pärjää vertailussa uusille peleille.

Tutustu siis uutuuksiin! Käy läpi ainakin sellaiset modernit hittipelit kuin Carcassonne, 7 Wonders, Ticket to Ride, Dominion – Valtakunta ja Pandemic. Voit saada aivan uusia ideoita!

Huomaa myös, että maailmaan mahtuu loppujen lopuksi rajallisesti ideoita. On hyvin mahdollista, että joku muu on tehnyt jo jotain samankaltaista. Paras paikka tutustua olemassa oleviin peleihin on kymmeniä tuhansia pelejä luetteloiva BoardGameGeek. Sen selaileminen voi olla hitusen haastavaa kokemattomalle, mutta Geekiä penkomalla voit löytää pelejä samasta aiheesta kuin oma pelisi.

Idea ei yksin riitä

Kuva: Cayusa / Flickr
Kuva: Cayusa / Flickr

Monet aloittelevat pelisuunnittelijat yliarvostavat ideoitaan. Tämä näkyy siinä, että ideaa vartioidaan mustasukkaisesti, eikä sitä missään nimessä kerrota kenellekään. Saatetaan harkita jopa patentointia.

Väärin! Kukaan ei halua varastaa ideaasi, ei ainakaan pelifirma. Hyviä ideoita nimittäin riittää aivan valtavasti. Niitä keksii jokainen, joka pelaa tarpeeksi lautapelejä. Olennaista on se, miten siitä hyvästä ideasta hiotaan toimiva peli. Se on paljon vaikeampi vaihe. Voit siis huoletta kertoa ideastasi muille. Patentoiminen on useimmissa tapauksissa rahan ja ajan hukkaa.

Pelifirma ei siis halua pelkkää ideaa, vaan lähes valmiin pelin. Ideoita riittää, eikä julkaisijoilla ole aikaa kehittää niistä toimivia pelejä. Jotta pelisi julkaistaisiin, sinun on hiottava se siis valmiiksi. Viimeisen päälle valmis sen ei tarvitse olla, varsinkaan ulkoiselta toteutukseltaan, mutta mitä valmiimpi peli on, sen varmempaa on sen saaminen julkaistuksi.

Testaa, testaa ja testaa!

Kaikista yleisin ja vakavin virhe aloittelevilla pelisuunnittelijoilla on testauksen unohtaminen. Peliä pitää pelata paljon, kymmeniä tai satoja kertoja. Jos et itse jaksa pelata peliä niin paljon, miten kukaan muukaan jaksaisi? Muista kokeilla rikkoa peliäsi tahallaan kokeilemalla mitä oudoimpia strategioita. Eihän peli edellytä toimiakseen pelaajilta juuri tietynlaista tapaa pelata?

Varmin tapa mokata peli on unohtaa sokkotestaus. Sokkotesti tarkoittaa sitä, että peliä pelaa sellainen porukka, joka ei ole nähnyt sitä koskaan aikaisemmin. Suunnittelija ei saa olla mukana! Pelaajien on selvittävä pelistä yksin, pelkästään sääntökirja apunaan. Sokkotestin onnistuminen edellyttää siis, että sääntökirjasi on luettava, kattava ja ristiriidaton — nämä ovatkin tärkeitä vaatimuksia julkaistulle pelille. Järjestä siis ainakin muutama kierros sokkotestejä siten, että korjaat sääntökirjaa testien välillä.

Sääntökirjan hiominen on sikälikin tärkeää, että usein pelin julkaisua harkitseva taho haluaa tutustua peliin nimenomaan lukemalla sen säännöt.

Hae apua ja tukea

Yksinään ei kannata kyhjöttää, vaan peli-ideasta kannattaa keskustella muiden pelisuunnittelua harrastavien kanssa. Pelisuunnittelusta puhutaan esimerkiksi Lautapeliseuran foorumilla ja englanniksi Board Game Designers Forumilla. Erilaiset pelisuunnittelukilpailut kuten Lautapeliseuran toisinaan järjestämät suunnitelukilpailut tai arvostettu Hippodicen suunnittelukilpailu ovat myös oivallinen tapa testauttaa pelinsä tasoa ja saada palautetta.

Pelkästään se, että joku lukee pelin säännöt, voi paljastaa pelistäsi jonkun vian tai puutteen, jota et itse keksinyt. Jos mieltäsi askarruttaa jonkun yksityiskohdan toteutus, eri foorumeilta saat ideoita, miten asian voisi toteuttaa. Erilaisilta suunnittelijafoorumeilta, myös Lautapeliseuran foorumilta, löydät lisäksi kokeneita suunnittelijoita, jotka ovat julkaisseet pelejä ja osaavat siten neuvoa julkaisuvaiheen yksityiskohdissa.

Apua pyytäessään kannattaa muistaa hyvät tavat ja sopivan nöyrä suhtautuminen oman peli-idean erinomaisuuteen. Jos suhtautuu jokaiseen vastaantulijaan mahdollisena idearosvona eikä suostu näyttämään pelinsä sääntöjä kenellekään, kukaan ei auta ja lopputulos on todennäköisesti floppi. Jos suhtautuu asiaan avoimemmin, saa apua ja tuloksena on takuuvarmasti parempi peli, joka mahdollisesti jopa julkaistaan.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

12 vastausta aiheeseen “Hyvästä ideasta julkaistuksi peliksi”

Hienoa, että on tällaisia artikkeleita! Tämä auttaa aloittelevaa pelintekijää tosi paljon.

Tietääkö kukaan, että olisko tällaisia artikkeleita lisää?

Olen kehitellyt lautapeliä (aiheesta kreikka, yllätys yllätys) ,johon tarvitsisin välimeren kartan. Onko mahdollista esim. tulostaa kartya jostakin tms. , kun omat graafiset taitoni ovat sen verran heikot etten ihan heti lähtisi itse piirtämään

Julius, kyllähän netistä karttoja löytyy. Prototyyppivaiheessa tekijänoikeuksista ei tarvitse hirveästi välittää – omaan käyttöön voit kyllä kopioida netistä kuvamateriaalia surutta. Sopivan kartan löytäminen voi tosin olla hieman hankalaa.

Siinä vaiheessa kun peliä pistää julkiseen jakeluun, tekijänoikeuksien kanssa on syytä olla tarkempi.

Tästä artikkelista ja keskusteluista oli tosi paljon apua! Onneksi löysin tämän. Minun kehittämän pelin kohteena on koulut n. 3-5 luokan oppilaat ja vanhemmatkin. Mietin, että kuinkahan lautapeli yhtiöt on tällaisista matikka peleistä kiinnostuneita ja olisko kuitenkin järkevää painattaa peli itse. Peli ja materiaalit on loppuun asti viimeistelty…

Anniina, suhtautuisin erittäin kriittisesti itse painattamiseen – se on kallis, epävarma prosessi, jossa on mahdollista mokata monessa kohtaa. Pelien tekeminen hyvin vaatii paljon osaamista.

Sopisikohan matikkapelisi esimerkiksi Oppi & Ilo -sarjaan? Siinähän julkaistaan paljon erilaisia opetuspelejä. Lähestyisin pelillä SanomaPron Lotta Jansénia (yhteystiedot täältä), joka varmasti muutenkin olisi oikea ihminen neuvomaan opetuspelien tekemisessä.

Minullakin olisi peli suunnitteilla, mutta pienemmälle yhteisölle. En tavoittele sillä niinkään voittoa, +/- = 0 riittää minulle.

Avaan hiukan. Kotipaikkakuntani on pieni, mutta mökkipaikkakuntana väkiluku moninkertaistuu kesäisin. Suunnittelemani peli muistuttaa Afrikan tähteä, mutta pelini sijoittuu paikkakuntaani ja säännöt poikkeavat paljon, että samasta pelistä ei voi todellakaan puhua.

Yhteisö jolle pelin olen suunnitellut on paikalliset ihmiset ja mökkiläiset. Säännöt ovat sen verta yksinkertaiset, että peliä voi kutsua perhepeliksi ja pohjautuu noppatuuriin eikä strategiaan.

En tavoittele voittoa, vaan mainetta ja kokemusta, jotta voin suunnitella toisen pelin joka olisi strategisempi, modernimpi ja kilpailukelpoinen muiden nykyaikaisten pelien kanssa, eli sillä voisi olla mahdollisuus menestyä.

Santeri, pelien suunnittelussa keskeinen juttu on kohderyhmän huomioiminen. Tuollaiselle kohderyhmälle on syytäkin kehitellä jotain säännöiltään yksinkertaista ja riittävän suoraviivaista.

Kohdallasi isoin haaste lienee se, miten peliä saisi tuotettua sopivan edullisesti riittävän pienen erän – halpa hinta, joka tässä tapauksessa lienee myös kohderyhmälle aika tärkeä asia, toteutuu yleensä helpoimmin, kun painos on suuri.

Tarvitsisi löytää 100kpl jämäkkää, silti keskeltä A4:seksi taittuvaa blancoa pelilautaa!!!

Osaako kukaan suositella kauppaa???

Kiitos jo!!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *