Pelin julkaiseminen

Lautapelin julkaiseminen

Dale of Merchantsin ja Dawn of Peacemakersin kehittäjä Sami Laakso kertoo tässä artikkelissa siitä, millainen prosessi lautapelin julkaiseminen on kehitystyöstä pelaajien pöydille.

Huvin lajit

Hauskuuden monet lajit

Mitä tarkoittaa, kun jotain peliä luonnehditaan hauskaksi? Näin yleisellä kuvauksella voi tarkoittaa monenlaisia eri asioita. Tämä artikkeli pureutuu hauskuuden eri muotoihin.

Loppu on lähellä!

Erilaisia tapoja lopettaa peli

Analysoimme, miten lautapelejä lopetetaan. Onko pelaajilla vaikutusvaltaa lopetukseen, ja onko se sidottu pelin teemaan tai mekaniikkaan? Onko lopettaja aina voittaja?

Lautapelisuunnittelu

Lautapelisuunnittelun askeleita 8 – Pelitestaus

Pelitestaus on tärkeässä osassa pelin suunnittelua. Millaisia vaiheita testauksessa on, mistä testaajia löytää ja mitä heidän pitäisi tehdä? Muun muassa näihin kysymyksiin Kalle Malmioja vastaa tässä jutussa.

Lautapelisuunnittelu

Lautapelisuunnittelun askeleita 7 – Prototyyppi

Kalle Malmiojan pelisuunnittelujuttusarjassa esitellään konkretiaa: näin rakennat pelistä prototyypin, jonka avulla peliä on mukava esitellä. Jutussa esitellään neljäntasoisia prototyyppejä, joille kaikille on oma paikkansa.

Lautapelisuunnittelu

Lautapelisuunnittelun askeleita 6 – Eteenpäin

Lautapelisuunnittelun askeleita -sarjan puolivälissä puhutaan siitä, millaiset seikat vievät peliä eteenpäin. Miten varmistetaan, että peli etenee ja että pelaajilla on pelin parissa mukavaa? Tämä on sarjan viimeinen osa, joka puhuu varsinaisesta pelisuunnittelusta.

Lautapelisuunnittelu

Lautapelisuunnittelun askeleita 3 – Kukaan ei varasta ideaasi

Usko pois: kukaan ei varasta lautapeli-ideaasi. Ideoista kannattaa sen sijaan keskustella avoimesti, niin niistä tulee parempia. Pelisuunnittelu-juttusarjan kolmannessa osassa Kalle Malmioja kertoo, miksi ideoista kannattaa puhua avoimesti, eikä piilotella niitä maailmalta.