Edellisen kerran avaruusaihe keräsi pidemmän listan pelejä, mutta kyllä teiltä oikein hyviä ehdotuksia kaupunginrakentelupeleistäkin tuli.
Perusteellisimman vastauksen toimittanut Matti Viertamo tiivisti hyvin kaupunginrakennuspelien vetovoiman: ”Kaupungit on mukava teema lautapeleihin, kun niiden toimintaa on helppo ymmärtää ja sen ympärille on helpohko rakentaa pelaajalle mukavaa tekemistä oman tai yhteisen kaupungin rakentamiseen. Valmista kaupunkia on myös mukava ihastella pelin jälkeen.”
Modernia ja todellista kaupunginrakennusta

Suburbia sai eniten mainintoja, mitä moderniin kaupunginrakennukseen tulee. Kuten Harri sanoi: ”En oikein tiedä mitään muuta lautapeliä, jossa pääsee tekemään nimenomaan kaupungin rakentamiselle ominaista ja tärkeää kokonaisuuden jatkuvaa tasapainottelua. Miten eri laatat eli kaupungin toiminnot tukevat toisiaan ja haitat pystytään minimoimaan, samalla kun kehitetään tulovirtaa ja houkuttavuutta asukkaille. Nerokas peli, Collector’s Editionissa lisäosat tuovat vaihtelua myös.”

Matin listalta löytyy kiinnostava uusi peli, Cross Bronx Expressway. ”Mielenkiintoinen teema Bronxin kehittymisestä 1940–1990-luvuilla. Pelin pohja on COIN-sotapelien maailmassa, mutta sitä on muokattu tähän reilusti. Pelaajien roolit julkisyhteisön, yksityisen puolen ja yhteisön edustajina erilaisin toiminnon ja pisteytyksin on hyvä. Raha on pelissä tiukassa ja pelin voi hävitä, jos yhdessä ei pidetä kaupunginosasta huolta. Tässä on mukana myös kaupunkien ikäviä puoliä asunnottomuuden ja rikollisuuden muodossa. Korttien tapahtumat tuovat elävyyttä peliin.”
Kepeämmältä puolelta GMT Games tarjoaa Chad Jensenin Welcome to Centervillen, jota Matti myös suosittelee. Lauri Kiiski mainitsi Between Two Citiesin, joka onkin oivallinen draftauspeli isommalle porukalle.
Harva peli sijoittuu johonkin tiettyyn, todelliseen kaupunkiin. Barcelona sai kuitenkin parikin mainintaa: Harri nosti esille Barcelonan, joka on näyttävä, temaattinen ja pistää pohtimaan. Tiina taas nosti esille Barcelona: The Rose of Firen, jossa pitää ylläpitää tasapainoa rikkaiden ja duunarien välillä, jotta välttyy työläisten lakolta ja vallankumoukselta. Matin listalta löytyi myös London, joka onkin kumpana tahansa painoksena oikein mainio kaupunginrakentelupeli.
Minä nostaisin tässä kohden Suburbian julkaisijan Bézier Gamesin toisen kaupunginrakennuspelin, Subdivisionin. Siinä on samaa tuntua kuin Suburbiassa, mutta se on merkittävästi yksinkertaisempi ja suoraviivaisempi monen pelaajan yksinpelipuzzle. Sellaisen ystäville peli on tutustumisen arvoinen.
Videopelipuolella kaupunginrakennuksen eliittiä on ollut Cities: Skylines, ja se toimii mainiosti myös lautapelinä. Cities: Skylines – The Board Game on yhtä vuotavan laivan paikkausta ja juuri tuota Harrin peräänkuuluttamaa jatkuvaa tasapainottelua. Suurin ero Suburbiaan on tietysti se, että Cities: Skylines on yhteistyöpeli. Pelissä on ongelmansa, mutta jos yhteistyö (tai yksinpeli!) ja kaupunginrakennus ovat mieluista yhtälö, Cities: Skylines palvelee kyllä.
En ole itse päässyt pelaamaan, mutta vierestä olen seurannut Magnate: The First Cityn kiinteistökuplan kasvua ja puhkeamista. Uwe Rosenbergin tuotannosta on syytä mainita Oranienburger Kanal, jossa kaupunginrakennus on vahvemmasta päästä.

Vanhanaikaisia kaupunkeja
Carcassonne mainittiin useampaan otteeseen. Kuinka paljon siinä on kaupunginrakennuksen tuntua on hyvä kysymys, mutta kestävä klassikko se toki on. Jatko-osista mainittiin erikseen yhteistyöpeli Sumujen sankarit.
Alhambra on toinen vanha klassikko, jossa kaupungin rakentaminen onkin pykälää konkreettisemmin mukana. Pari vähän epävarmaa mainintaa tuli Puerto Ricolle, jossa toki on jonkunlainen kaupunginrakennuselementti mukana.
Matin listalta löytynyt Attika ilahdutti minua kovasti; siinä on kyllä peli, josta ei puhuta lainkaan tarpeeksi. Matti nosti pelistä esille sen rakennusten ketjuttamisen, jossa taloja saa rakentaa ilmaiseksi, kun ne rakentaa oikean talon viereen. Tämä on epätavallinen mekaniikka, jota näkisi kyllä enemmänkin. Antiikin Kreikasta mainittiin myös Akropolis.

Mikko nosti esille oivallisen vanhan klassikon, Torresin. Aika abstraktia kaupunginrakennus tässäkin on, mutta Mikon kommentteihin pelin särmästä designistä ja klassisesta selkeydestä voi kyllä yhtyä. Varsinkin, jos pelin löytää kirppishintaan muutamalla eurolla, se kannattaa ehdottomasti tsekata.
Kotimaiset Kalle Malmiojan japanilaisteemaiset korttipelit saivat pari mainintaa. Honshū ja Hokkaido löytyivät Tonin listalta ja saivat kiitosta oivallisina kahvittelupeleinä. Toni odottaa kovasti vihdoin ja viimein ilmestyviä Shikokua ja Kyushua.
The Castles of Burgundy mainittiin. Rakennuksia siinäkin pystytetään, joten jos Carcassonne lasketaan, niin miksei sitten tätäkin. 7 Wonders sai pari mainintaa myös, miksei tämäkin klassikkopeli kaupunginrakennuksen marginaaleihin sopisi. Itse nostan World Wondersin, joka on oikein mainio laattojenasettelupeli. Sen lopputuloksena pelaajien laudoille muodostuu maailman suurien ihmeiden koristamia kaupunkeja.
Splotterin Antiquity on klassikkopeli, jossa pelaajat rakentavat maaseudulle kaupunkeja ja niitä kehittääkseen riistävät ympäröivästä maaseudusta irti kaiken mahdollisen, ennen kuin saasteet ja resurssikato johtavat joukkokuolemiin kaupungeissa.

Fantasian ja scifin kaupungit
Kaupunginrakennuspeleissä pelaajien kiinnostus kohdistuu selvästi eniten realistisiin kaupunkeihin, joko historiassa tai nykypäivässä. Erilaiset fantasia- ja scifiaiheet saivat mainintoja harvakseen.
Harrin listalta löytyi Skyrise, jota Harri luonnehti komeaksi ja sujuvaksi huutokauppapeliksi. Minulle tämä on tutumpi alkuperäisellä nimellään: Metropolys on kieltämättä kovin ovela huutokauppapeli. Vaan kuten Harri itsekin toteaa, ”vielä vähemmän siinä mietitään mitä siellä kaupungissa oikeastaan tapahtuu tai miksi kaupunki on olemasssa”. Vähän epämääräistä scififiilistelyä tässä teeman puolelta on.

Everdell sai yhden maininnan. Miksei tämä fantasiaeläinten maailmaan sijoittuva peli kaupunginrakennukseksi menisi, kyllähän tässä pelataan sekä rakennuksia että niihin asukkaita.
Tonin listalta löytyi Underwater Cities, jossa kaupunkien verkostot rakentuvat meren pohjaan. Kovin syvällinen (heh) kaupunginrakennusteema ei tässä ole, vaikka kaupunkeihin vähän tuotantolaitoksia rakennellaankin. Peli on kuitenkin erinomainen.
Fantasiapuolelta olen pelannut viime aikoina pari kertaa Lords of Waterdeepiä. Tässä työläistenasettelupelissä tapahtumapaikkana toimii Waterdeepin kaupunki ja peliä voi luonnehtia kaupunginrakennukseksi, sillä pelaajat voivat rakentaa kaupunkiin uusia rakennuksia eli työläistenasettelukohteita.

Mitä jäi puuttumaan?
Mikä kaupunginrakennuspeli jäi mainitsematta? Varsinkin scifipuolelta löytyy epäilemättä kiinnostavia pelejä, joita ei tässä nyt nostettu esille.
Seuraava kuukauden kysymys esitetään tammikuussa 2026 seuraavassa uutiskatsauksessa.
