Kategoriat
Peliarvostelut

Torres

Torres ei kuulu virallisesti Kramerin ja Kieslingin naamiotrilogiaan (Tikal, Java, Mexica), vaikka sopisikin mukaan erittäin hyvin, jos kannessa vain naamio olisi. Toimintapistemekanismi on tuttu trilogian peleistä, ja Torresissa on paljon samaa — siinä määrin jopa, että Torresin valinta Spiel des Jahresin voittajaksi vuonna 2000 heti Tikalin jälkeen on herättänyt kummastusta.

Pelin idea

Pelaajat rakentavat laudalle linnoja, jotka sekä leviävät laajemmalle alueelle että nousevat korkeuksiin. Pelaajat yrittävät saada ritarinsa linnoihin mahdollisimman korkealle, sillä ritarin pistearvo on linnan pinta-ala kertaa linnan kerros, jossa ritari on. Pelaajat eivät omista linnoja, vaan rakentavat niitä tavallaan yhteistyössä, yrittäen samalla hakeutua parhaisiin mahdollisiin paikkoihin.

Uuden Torresin kansiTorres on, kuten toimintapisteisiin perustuvat pelit yleensä, vahvasti taktinen. Pelaajilla on käytössään vain viisi toimintapistettä kierroksessa, joten vuorot etenevät usein varsin nopeasti. Peli on todellakin pelattavissa tunnissa, eikä se ole lyhyehköstä kestostaan huolimatta mitenkään erityisen kevyt, vaan vaivaa aivosoluja aivan tarpeeksi.

Peliin saa vaihtelua erilaisista pistekorteista, joita voi käyttää tuomaan peliin uusia tavoitteita ja pisteytysmahdollisuuksia. Lisäksi pelissä on toimintakortteja, joita voi käyttää muutamalla eri tavalla, jolloin pelikokemuskin on erilainen. Torres on oivallinen valinta abstraktien, ajattelua vaativien pelien ystäville.

Kaksi eri laitosta

Vanhan Torresin kansiTorresista on olemassa uusi ja vanha laitos. Valinta niiden välillä on maku- ja saatavuuskysymys. Vanhemmassa Ravensburgerin pelissä on viehättävä Alessandra Cimatoribusin kuvitus ja pienempi ja syvempi laatikko, tuoreemmassa Abacusin pelissä taas on kuivempi kuvitus ja julkaisijalle tyypillinen perinteisen mallinen leveä ja litteä laatikko.

Suunnittelija: ,
Julkaisija: Ravensburger, Abacus, Rio Grande Games
Ilmestymisvuosi: 1999
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 60 min

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

6 vastausta aiheeseen “Torres”

Lisätään Mikon arvioon mahdollisesti nopeasta pelaamisesta pieni AP-varoitus. Kaikki useamman toimintopisteen pelit ovat potentiaalisia AP-soita taipuvaisille. Tämä ei toki tarkoita, että näin aina kävisi.

Luin jostain muualtakin tämän pelin arvostelun ja kiinnostuin pelistä. Kehuivat sitä myös hyväksi kaksinpeliksi, joten se on myös yksi kriteerini. Jos peliä ei kaksin pysty pelaamaan jää pelikerrat usein sitten turhan harvoiksi.
Tuo Lautapelit.fi:n hinta 42€ kyllä tuntuu ihan liian paljolta. Löytyisiköhön käytettynä jostakin? Toisaalta olisi kiva testata ennen ostopäätöstä. Sattuisiko jollain olemaan peliä Lahden seudulla?

Kyllä Torresin pitäisi kaksinpelinä toimia, menee vain luultavasti varsin shakkimaiseksi pähkäilyksi. Jos se ei haittaa, luulisin ihan hyväksi.

AP:ta käytetään kai yleensä kuvaan sitä kun joku pelaaja laskee, pähkäilee, melkein tekee siirron, peruu sen, alkaa miettiä uudestaan, yleensä pähkäilee ääneen kaikki mahdolliset ja mahdotommat vaihtoehdot, usein vielä manailee että “tämä on nyt tyhmin ratkaisu mitä voin tehdä”, saa muut hermoromahduksen partaalle ja lopulta tekee sen loogisimman ratkaisun jonka muut olisivat tehneet 2s intuitiosiirtona.

AP siis ei yleensä tarkoita analyyttistä mietiskelyä ja pitkiä vuoroja, vaan sitä että jollakin pelaajalla aivot jäätyvät ja muilla kiehahtavat.

Tätä tapahtuu useimmin peleissä missä kaikki mahdollinen informaation on näkyvillä ja laskettavissa (omasta kokemuksestani pahin esimerkki on Power Grid).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *