Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Antiquity

Antiquity on tyly ja kiehtova peli kaupunkien rakentamisesta ja luonnonvarojen hyödyntämisestä. Splotterin isojen pelien tapaan se on erittäin yksityiskohtainen, monimutkainen, iso ja äärimmäisen houkutteleva.

Pelin suuri laatikko kätkee sisäänsä arkkikaupalla pieniä pahvilätkiä. Ne edustavat kaikkea tarpeellista, kuten rakennuksia, majataloja, raaka-aineita, hakattuja metsiä, saasteita, kaupunkeja… Pahvia on paljon, ja kaikki näyttää varsin viehättävältä.

Pelin graafinen ilme on haalea ja vanhanaikainen, mikä tässä tapauksessa istuu peliin erinomaisesti. Kaikki komponentit erottuvat toisistaan tarpeeksi hyvin, joskin raaka-ainelätkien kanssa saa tovin ihmetellä. Peliin sisältyy paljon pienten pahvinpalasten käsittelyä, joten näppärät sormet tai pinsetit ovat tarpeen.

Pelin idea

Antiquityn kansiPelaajat ohjaavat entisaikaisia kaupunkivaltioitaan etäisesti Italian mukaan mallinnetussa maailmassa. Kaupungit kasvavat, levittäytyvät ympäröivälle maaseudulle ja käyttävät sen luonnonvarat hyödykseen. Mitä enemmän väkeä on, sitä enemmän kuluu ruokaa ja ajan mittaan viljelysmaa käy vähiin. Pelaajat yrittävät saada voittoehtonsa täytettyä, ennen kuin maa on tuhottu ja nälänhätä ja saasteet vievät voiton.

Pelialueena toimii irtoheksoista koottava maaseutu. Attikan tapaan pelilaudan koko vaihtelee pelaajien määrän mukaan, joten tila on suunnilleen yhtä vähissä aina. Erilaisia kartanpaloja on paljon enemmän kuin yhdessä pelissä tarvitaan, joten vaihtelua riittää.

Pelaajat perustavat ensimmäiset kaupunkinsa kartan laidoille ja asutus voi alkaa. Peli tapahtuu kahdella tasolla. Pelaajat rakentavat rakennuksia kaupunkeihinsa ja raaka-aineiden tuotantoa pelilaudan maaseudulle.

Kaupunkien rakennukset antavat pelaajille erilaisia ominaisuuksia. Satama mahdollistaa vesialueiden käyttämisen, panimo majatalojen rakentamisen, viljasiilo torjuu nälänhätää ja niin päin pois. Rakennuksille on tilaa vähän, kaikkea ei voi rakentaa, joten valintoja joutuu tekemään.

Valitse, miten voitat

Autiota maaseutua Antiquityssä
Punaisen ja mustan välillä on vielä tilaa. Kuva: Mikko Saari

Ratkaiseva päätös on voittoehdon valinta. Pelissä on viisi eri suojeluspyhimystä, joiden kesken on tehtävä valinta, kun rakentaa katedraalinsa.

Kukin pyhimys tarjoaa tietyn edun ja tietyn voittoehdon. Suosittu San Cristoforo esimerkiksi antaa varastoida katedraaliin rajattomasti tavaraa. Cristoforo-voittoon tarvitaan kolme kappaletta kutakin ruokaa ja luksusesinettä.

Voittoehdon voi valita missä vaiheessa tahansa. Aikainen valinta antaa edun käyttöön pitkäksi aikaa, myöhäinen valinta salaa suunnitelmat muilta pelaajilta. Purkamalla katedraalin valinnan voi myös perua, jos sille päälle sattuu.

Mekanismi on toimiva. Erilaiset voittoehdot vaativat erilaisia strategioita, joita palvelevat eri rakennukset. Milloin valintansa tekeekin, se on syytä pitää koko ajan mielessä.

Maaseutua turmelemassa

Maaseutua hyödynnetään monin tavoin. Niityillä kasvavat vilja, oliivit, viiniköynnökset ja lampaat. Metsistä hakataan puuta. Vuorilta kaivetaan kultaa ja kiveä, järvistä nostetaan kalaa, helmiä ja kotiloita väriaineeksi.

Ongelma on vain se, että kukin alue on käytettävissä vain kerran. Maastot saastuvat pilalla yhden sadon tuotettuaan. Poikkeus ovat metsät: kun puut on hakattu, jäljellä on avoin niitty, jota voi käyttää viljelysmaana.

Käyttökelpoisen maan puute muodostuu pian ongelmaksi. Ratkaisuja on onneksi useita: alkemian laitos osaa puhdistaa maata ja majataloilla voi levittää vaikutuspiiriään laajemmaksi. Jotain on tehtävä; muuten on pulassa.

Nälänhätä ja saasteet

Pelin tunnelmaa kiristää nälkä. Pelin alussa ruokaa ei tarvita yhtään, mutta joka kierros laskuri kasvaa vähintään yhdellä. Kun se on vaikkapa viisi, pitää varastoista löytyä viisi ruokaa, muuten väkeä kuolee ja haudat täyttävät kaupungit.

Ratkaisuja on tehtävä. Sairaala auttaa, samoin viljasiilot. Joku saattaa perustaa uuden kaupungin, mihin sijoittaa kuolleet pois elävien tieltä. Tunnelma on joka tapauksessa tasaisen piinaava.

Saasteet ovat toinen ongelma. Jokainen kaupunki tuottaa joka kierros kolme saastetta ympäristöönsä — niille maille, joita pitäisi käyttää maanviljelyyn! Saasteita vastaan on taisteltava joko ehkäisemällä niiden syntyä kaatopaikoilla tai kippaamalla saasteet kauas kotoa muiden murheiksi.

Antiquityn saastunutta maaseutua
Maaseutu on lähes täysin saastunutta. Kuva: Mikko Saari

Kaunis kokonaisuus

Yksinäinen kalastaja
Järven rannalla on kalastaja. Kuva: Mikko Saari

Antiquity on todellinen huippupeli. Sen monet yksityiskohdat ja erilaiset mahdollisuudet ratkaista todella vaativia ongelmia takaavat sen, että pelikokemus on piinaavan jännittävä ja haastava pääparalle. Jokaisen pelin jälkeen miettii päiväkausia vaihtoehtoisia strategioita.

Vaikka peli voi olla hieman vaikea saada käsiinsä ja vähintäänkin kallis, kannattaa se silti hankkia, mikäli haastava kaupunginrakentaminen kuulostaa houkuttelevalta. Harvassa ovat ne pelit, jotka pystyvät tarjoamaan tällaisia elämyksiä.

Pelin huonoista puolista pahin on ehdottomasti pitkä kesto, josta iso osa menee pienten pahvilätkien kanssa nyhrätessä. Napakka tietokonetoteutus olisi tässä tapauksessa tervetullut. Onneksi pelin toiminnoista useita on mahdollista toteuttaa yhtä aikaa, mikä leikkaa peliaikaa.

Antiquity on joka tapauksessa kertakaikkisen hieno peli ja omalla kohdallani se suurin syy arvostaa Splotterin suunnittelijoita Jeroen Doumenia ja Joris Wiersingaa suuresti.

Faktat Antiquitystä

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Splotter (2004)

Mutkikkuus: Peli on helpompi kuin miltä se vaikuttaa. Hyvin pelaaminen on haaste, säännöt puolestaan kohtuullisen selkeät.

Onnen vaikutus: Pelissä on pieniä satunnaiselementtejä, mutta taito ratkaisee aina.

Vuorovaikutus: Alkuun pelaajat rakentelevat nurkissaan, mutta lopulta tila käy vähiin ja vuorovaikutusta tulee runsaammin.

Teema: Erittäin vahva, pelissä on hyvin voimakas tunnelma.

Uudelleenpelattavuus: Epäilen, että pelistä karisee osa hohdosta, jos sitä pelaa paljon, mutta varsin alkuun opeteltavaa ja kokeiltavaa riittää pitkäksi aikaa.

Kieliriippuvuus: Pelissä on melko runsaasti tekstiä.

Pelaajamäärä: 2-4

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

4 vastausta aiheeseen “Antiquity”

Toden totta, Antiquity on pieteetillä toteutettu hieno peli. Vaikka yhdessä kierroksessa on paljon vaiheita, on pelimekaniikka lopultakin melko yksinkertainen. Silti ainakin oma ensimmäinen pelini meni lähinnä katsellessa, mihin vaikeuksiin joudun seuraavaksi, eikä kokonaissuunnitelman tekeminen oikein ollut mahdollista. Myöskään suoraa vuorovaikutusta toisten pelaajien kanssa ei ainakaan pelin alkupuolella juurikaan ollut, mutta toisaalta siinä omassa näpertelyssä oli kyllä riittävästi viehätystä. Erittäin mielenkiintoinen peli, ja oikeastaan tietystä ahdistavuudestaan huolimatta myös jotenkin humoristinen ja hauska. Saa tuoda toistekin pelattavaksi!

Olen yrittänyt etsiä kyseistä peliä, että olisiko missään myytävänä, mutta näyttää aikas hiljaselta. Kellään tietoa mistä tämän pelin voisi ostaa ja paljonko maksaisi?

Eipä sitä oikein mistään saa, viimeisin painos on ollut vissiin pari vuotta loppuunmyyty. Käytettyjä voi katsella tavallisista paikoista, mutta tarjonta on vähäistä ja erittäin kallista.

BGG:ssä pelillä näyttäisi käytettynä olevan hintaa noin 150 euroa eli aika suolaisesta investoinnista tässä kohtaa on kyllä kysymys etenkin, jos peliä ei ole pelannut aiemmin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *