Puerto Rico, osa 1: Ammatin valinta

Puerto Ricon vuorot koostuvat ammattien valinnoista. Tässä oppaassa käsitellään ammatteja ja pyritään antamaan suuntaviivoja sille missä tilanteessa mikäkin ammatti kannattaa valita. Valintaa tehdessä ei voi tuijottaa pelkästään omaa lautaa, vaan on yhtä tärkeää analysoida miten valintasi vaikuttaa muihin.

Yksi hyvä nyrkkisääntö peliin on se, että pelin alussa yksi raha on arvokkaampi kuin yksi voittopiste. Pelin puolivälissä ne ovat suurin piirtein yhtä arvokkaita ja lopussa piste on arvokkaampi kuin raha. Puolivälin määrittäminen on joskus hankalaa, mutta erityisesti alkupelin kiperiä valintoja voidaan helpottaa tämän säännön avulla. Tyypillinen alkupelin strategia rahan keräämistä varten on säästää rahaa sokeri-, tupakka- tai kahvituotantoa varten ja myydä tuote kerran tai kahdesti.

Uudisraivaaja

Uudisraivaajan hyödyllisyys riippuu melko paljon tarjolla olevista plantaaseista. Maissiplantaasit ovat tietysti aina arvokkaita ja erityisesti alkupelissä sokeri-, tupakka- ja kahviplantaasit ovat hyviä (ensimmäinen kutakin lajia on hyvä, seuraava ei läheskään niin tarpeellinen). Tästä syystä uudisraivaaja ei ole erityisen hyödyllinen valinta, jos tarjolla on kaikille hyödyllisiä plantaaseja. Kivilouhos on hyödyllinen, mutta siitä saatava etu ei ole kovin suuri verrattuna hyödylliseen plantaasiin. Tyypillisesti pelin puolivälin jälkeen uudisraivaaja valitaan ensisijaisesti lähinnä rahan tai virka-asunnon takia.

Uudisraivaaja on harkinnan arvoinen, jos:

  • Sinulla on tupakkakuivaamo tai kahvinpaahtamo valmiiksi rakennettuna ja et tule saamaan haluamaasi plantaasia, jos joku muu valitsee uudisraivaajan.
  • Ensimmäisellä kierroksella kivilouhos on aina varma valinta.
  • Ammatin päällä on rahaa.
  • Tarjolla ei ole yhtään hyvää plantaasia tai pelkästään yksi hyvä (esim. maissi ja 4 indigoa).

Uudisraivaajaa ei yleensä kannata valita, jos:

  • Tarjolla on useampia hyviä plantaaseja ja et ota kivilouhosta.
  • Sen päällä ei ole rahaa (poikkeuksena pelin pari ensimmäistä kierrosta).

Pormestari

Pormestari on ammatti, jota aloittelevat pelaajat yliarvostavat. Siitä huolimatta, että olet rakentanut uuden rakennuksen, ei sen välitön miehittäminen ole välttämättä paras mahdollinen ratkaisu.

Pormestari on hyvä, jos:

  • Kolonistien määrä ei ole jaollinen pelaajamäärällä, jolloin varmistat itsellesi kaksi ylimääräistä kolonistia.
  • Saat miehitettyä hyödyllisen rakennuksen, mutta vastustajat eivät hyödy kolonistien siirtelyoikeudesta yhtä paljoa.
  • Haluat lopettaa pelin nopeasti.

Pormestari ei ole hyvä, jos:

  • Muut hyötyvät sen valinnasta yhtä paljon tai enemmän kuin sinä. Tämä ohje tuntuu ilmiselvältä, mutta kyseinen virhe tehdään usein!
  • Sinulla on riittävästi kolonisteja jo valmiiksi (tällöin kannattaa vain odottaa, että joku muu valitsee pormestarin).

Rakentaja

Rakentamisen yhteydessä uudet pelaajat tekevät helposti virheitä. Alkupelissä rakennusta ei kannata rakentaa, jos kolonistit eivät riitä sitä miehittämään pitkään aikaan. Loppupelissä rakennuksia taas voi rakentaa pelkästään niistä saatavien pisteiden vuoksi tai pelin lopettamisen nopeuttamiseksi. Toinen tyypillinen virhe on se, että rakennetaan hyödyttömiä rakennuksia ja tuhlataan siihen paljon rahaa. Rakentamatta jättäminen ei välttämättä ole mikään katastrofi — jos sinulla on esimerkiksi miehittämätön kivilouhos, niin joskus kannattaa jättää rakennus rakentamatta ja rakentaa vasta sitten, kun kivilouhos on aktiivinen.

Rakentaja on ehkä kannattava valinta, jos:

  • Sinulla on rahaa ja muilla ei.
  • Muilla pelaajilla tai pahimmalla kilpailijallasi on 1-2 rahaa liian vähän haluamaansa rakennukseen. Tällöin viivytät hänen rakentamistaan ainakin kierroksella.
  • Sinulla on enemmän kivilouhoksia kuin muilla.
  • Joku vie haluamasi rakennuksen ellet valitse itse rakentajaa.

Rakentajaa ei kannata valita, jos:

  • Muut pääsevät rakentamaan yhtä hyödyllisiä rakennuksia kuin sinäkin.
  • Jostain toisesta ammatista hyötyy enemmän rahallisesti ja vaaraa rakennuksen menemisestä nenäsi edestä ei ole.

Käsityöläinen

Käsityöläisen kanssa kannattaa olla todella varovainen, koska sen avulla voi helposti auttaa muita pelaajia ja lyödä itseään. Kannattaa muistaa, että alkupelin aikana käsityöläinen valitaan ensisijaisesti sen vuoksi, että halutaan päästä myymään tuotteita, kun taas loppupelissä se valitaan ensisijaisesti laivausta ajatellen.

Käsityöläinen on hyödyllinen, jos:

  • Sinulla on tehdas, muilla ei ole ja tarvitset rahaa.
  • Sinulla on varasto tai laituri, mutta ei tuotteita.
  • Saat alkupelissä tuotettua kahvia, tupakkaa tai sokeria ennen muita.
  • Tuotteet ovat vähissä ja sinulta jää hyödyllisiä tuotteita saamatta, jos joku toinen valitsee käsityöläisen. On tavallinen virhe unohtaa, että tuotteita ei ole pankissa äärettömästi.

Vältä käsityöläistä, jos:

  • Menetät suuren osan tuotteistasi seuraavan laivauksen yhteydessä.
  • Tuotat ylipäätään vähemmän kuin muut.

Kauppias

Puerto Ricon alkupeli on usein taistelua siitä kuka pääsee myymään ensimmäisenä arvokkaan tuotteen. Taisteluksi tämä muodostuu erityisesti, jos kaikki pelaajat pyrkivät myymään samaa tuotetta. Jopa maissin ja indigon myyminen on usein ihan hyvä siirto, koska siitäkin saa rahaa, jos valitsee kauppiaan tai omistaa torin tai toreja.

Kauppiaan voi valita, jos:

  • Sen päällä on rahaa, vaikka et myisikään mitään, jos estät tällä tavalla liian hyvän kauppiaan päätymisen kilpailijallesi.
  • Varmistat valinnalla itsellesi arvokkaan tuotteen myynnin seuraavalla kierroksella.
  • Muut eivät pääse myymään tuotteitaan, kun kauppahuone täyttyy.

Kauppias on huono valinta, jos:

  • Saat myynnistä vähemmän tai yhtä paljon rahaa kuin kilpailijasi, ellet tarvitse todella kriittisesti rahaa.
  • Voisit yhtä hyvin valita sen seuraavallakin kierroksella ja tienata samalla bonusrahan

Kapteeni

Kapteeni on mielenkiintoinen ammatti. Ammatin valinnasta kertyvä ylimääräinen voittopiste on usein aika minimaalinen etu verrattuna siihen, että pääset laivaamaan ensimmäisenä.

Pohdi kapteenin valintaa, jos:

  • Sen päällä on rahaa ja varmistat sillä seuraavan kierroksen arvokkaan myynnin.
  • Saat laivattua kilpailijan arvokkaan tuotteen pois, niin että hän ei pääse sitä myymään.
  • Haluat blokkia yhden laivan privaattituotteellasi ja vaikeuttaa muiden laivausoperaatioita pitkäksi aikaa.
  • Joudut muutoin heittämään paljon tuotteita pois.

Älä valitse kapteenia, jos:

  • Saat vähemmän laivauspisteitä kuin kilpailijasi. Jos valitset kapteenin, hän valitsee käsityöläisen ja seuraavalla kierroksella on taas sama tilanne — ja kierre jatkuu.

Kullankaivaja

Kullankaivaja on erittäin hyvä ammatti ja aliarvostettu aloittelevien pelaajien keskuudessa. Raha on alkupelissä erittäin arvokasta ja siitä johtuen kullankaivaja on pätevä valinta melkein aina, jos sen päällä on yksi bonusraha tai enemmän. Aivan pelin alussa ammatti voi olla hyvä valinta jopa ilman bonusrahaa. Kullankaivajan hyvyys perustuu siihen, että et auta valinnallasi millään tavalla ketään muita. Alkupelin aikana bonusrahoja sisältävää kullankaivajaa ei kannata kovin herkästi päästää seuraavalle pelaajalle — mieti kahdesti ennen kuin valitset jonkun muun ammatin kuin kullankaivajan, koska usein kullankaivaja on se parempi vaihtoehto.

Strategiaopas jatkuu osassa kaksi, joka käsittelee rakennuksia.

Osta Löydä lautapelit -kirja

2 thoughts on “Puerto Rico, osa 1: Ammatin valinta”

  1. Mielenkiintoinen analyysi rooleista. Seuraavaksi täytyykin kaivaa PR hyllystä ja katsoa kuinka paljon paremmin peliä tämän perusteella kykenen pelaamaan. :)

  2. Hyviä ja päteviä vinkkejä. Varsinkin aloitteleville pelaajille nuitten lukemisesta on varmasti hyötyä, miksei kokeneemmallekkin muistutuksina.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.