Race for the Galaxy: Korttivirta ja alennukset

Kädessä olevat kortit ovat Race for the Galaxyn pelaamisen peruselementti. Ne ovat paitsi pelaamasi developmentit ja maailmat, mutta myös pelin pääasiallinen valuutta. Mitä enemmän nostat kortteja pelin aikana, sen parempi, ja jos et pysty saamaan aikaiseksi tasaista virtaa kortteja käteesi pelin aikana, pelistä tulee sinulle vaikeaa vääntöä. Ongelmaa voi tietysti lähteä ratkaisemaan siitä, että vähentää maksamiseen tarvittavien korttien määrää. Alennukset ja sotilaallinen voima eivät poista uusien korttien nostamisen tarvetta, mutta vähentävät sitä kyllä.

Käsittelen tässä artikkelissa erilaisten kortinnostostrategioiden vahvuuksia ja heikkouksia sekä alennuksia. Vaikka sotilasvoima toimiikin alennusten tapaan, se on oma aiheensa, josta tulee erillinen strategia-artikkelinsa myöhemmin.

Korttien nostaminen vastaan alennukset

Ensisilmäyksellä korttien nostaminen ja alennusten saaminen vaikuttavat suunnilleen yhtä hyviltä, etenkin jos nostaminen on sidottu rakennusvaiheeseen, kuten Terraforming Robotsissa ja Public Worksissa. Kummatkin vaihtoehdot vähentävät rakennusten maksamisen tuskaa. Nostamisella ja alennuksilla on kuitenkin hienovaraisia, mutta hyvin tärkeitä eroja.

Alennus ei koskaan anna sinulle toista korttia rakennettavaksi. Korttien nostamisen etuun kuuluu se, että käyt pakkaa läpi ja parannat mahdollisuuksiasi löytää hyödyllisiä kortteja rakennettavaksi. Alennukset eivät auta tässä. Nostamisen varjopuoli on se tuska, kun nostat strategian kannalta tarpeellisen kortin silloin kun tarvitset enemmän käteistä.

Voit käyttää nostamiasi kortteja rakentamaan minkä tahansa muun kortin paitsi sotilasmaailman (ja joskus käsikorteista on hyötyä niidenkin kanssa, jos käytät Contact Specialistia tai Space Mercenariesia). Alennukset kohdistuvat aina pakan tiettyyn osaan, pelissä ei ole kaikkeen kelpaavia yleisalennuksia.

Alennusten etuihin kuuluu se, että Interstellar Bankia lukuunottamatta korttien nostot tapahtuvat vasta rakentamisen jälkeen, joten ne eivät auta sinua silloin kun kätesi on pieni. Alennukset antavat sinun rakentaa kädestäsi viimeisen pienen, halvan kortin, joka saattaa yllättää vastustajasi.

Sekä alennukset että rakentamiseen liittyvät kortit ovat tietysti yhtä kaikki mukavia käyttää. Jos saat valita, pistäisin ne itse tällaiseen järjestykseen (jos tilanne ei suosi mitään lajia erityisesti):

  1. Nosto ennen rakennusta (esimerkiksi Interstellar Bank)
  2. Alennukset (esimerkiksi Replicant Robots, Investment Credits, Develop-vaiheen valitsemisen bonus)
  3. Nosta rakentamisen jälkeen (esimerkiksi Public Works, Settle-vaiheen valitsemisen bonus)

Korttin nostaminen

Kun selailet pakan läpi, vaikuttaa siltä että korttien nostamiseen on lukuisia eri tapoja. Jokaiseen vaiheeseen liittyy vähintään yksi tai kaksi erikoiskykyä, joilla voi nostaa kortteja ja kaksi vaihetta — Explore ja Consume/Trade — on nimenomaan korttien nostamista varten. Nämä mahdollisuudet jakautuvat kuitenkin karkeasti neljään luokkaan:

  • Exploren käyttäminen
  • Kaupankäynti
  • Strateginen nostaminen (korttien nostaminen strategiasi seuraamisen vuoksi)
  • Loisiminen (korttien nostaminen vastapuolen toiminnan vuoksi)

Pelin aikana käytät luultavasti näistä kaikkia. Rajatkin ovat häilyviä: voi olla esimerkiksi strategista explorea, ja useimmilla kortinnostotoiminnoilla on osansa strategioissa ja loisimisessa sopivan tilaisuuden tullen. Oli miten oli, näiden luokkien kautta ajatteleminen voi mielestäni helpottaa korttien nostamisen ongelmien ratkaisua.

Exploren käyttäminen

Explore on vähän vaisu versio kortinnostamisesta. Sillä saa yhden tai kaksi korttia, myös jokainen vastustaja saa kortin eikä mitään muuta hyödyllistä saa tehdä. Etenkin Consume/Tradeen verrattuna Explore tuntuu todella heikolta. Sillä on kuitenkin paikkansa lähes kaikissa strategioissa ja tehokas Exploren käyttäminen on osa jokaista peliä.

Tutkailun suurin etu on, ettei se riipu mistään muusta. Kaikki muut kortinnostotavat vaativat jonkun kortin peliin ja joskus vieläpä tuotteen kortille. Explore onkin ainoa vaihtoehto, joka on saatavilla aina. Se on pieni ilo, joka on hyvä pitää mielessä. Usein Explore on ainoa tapa parantaa heikkoa avauskäyttä ja joskus se on ainoa tapa nousta tyhjän käden kuopasta, johon on itsensä kaivanut.

Explore +5 antaa sinun lisäksi katsoa suurta määrää kortteja ilman tehokortteja. Jos sinulla on käsi täynnä, mutta ei mitään erityisen fiksua rakennettavaa, tämä on todella iso etu. Se toimii hyvin myös silloin, jos tarvitset kortin jostain tietystä isosta kategoriasta — sotilasvoimaa lisäävän kortin tai kortin, jolla on Consume-ominaisuus, esimerkiksi. Jos sinulla on vähintään +2-tasoiset nostobonukset Exploreen, voit valita otatko Explore +1/+1:n ja lisäkortin vai käytätkö Explore +5:ttä ja katsot vielä enemmän kortteja, jolloin saat paremman mahdollisuuden löytää, mitä haet.

Lopuksi todettakoon, että Explore on kierroksen ensimmäinen vaihe. Itse asiassa, Interstellar Bank on ainoa nosto-ominaisuus Exploren lisäksi, joka tapahtuu ennen rakentamisia. Muut rakentamiseen liittyvät nostovoimat tapahtuvat vasta, kun olet rakentanut. Jos siis tarvitset jotain rakennettavaa, Explore on luultavasti ainoa mahdollisuutesi.

Käytä Explorea korttien nostamiseen kun:

  • Muita keinoja ei ole käytettävissä.
  • Käsi on täynnä kortteja, mutta hyödyllistä rakennettavaa ei ole (etenkin, jos strategiasi perustuu isoihin rakennuksiin).
  • Tarvitset jotain rakennettavaa ennen rakennusvaiheita (Develop ja Settle).
  • Tarvitset jonkun tietynlaisen kortin, kuten sotilasvoimalisän tai sinisen tuotantomaailman

Kaupankäynti

Consume/Traden voima on niin ilmeinen — saat monta korttia kerralla, muut pelaajat eivät saa mitään — että se lumoaa aloittelijat, jotka ottavat sen heti pääasialliseksi tuotantovälineekseen. Aivan niin yksinkertaista se ei kuitenkaan ole.

Tarvittavan tuotteen saaminen peliin ei ole niin helppoa, esimerkiksi. Jos vastustajasi pelaa Consumen sillä kierroksella kun itse pelaat Settlen, uusi tuotteesi voi joutua oman Consume-voimasi syömäksi. Olettaen, että ylipäätään saat tuotteen peliin.

Kenties saat vain sinisen tuotteen peliin. Sinisestä ilman bonuksia saatavat kaksi korttia ovat vähän kehnompi vaihtoehto kuin Explore +1/+1:n pelaaminen. Vastustajasi pääsevät lisäksi kuluttamaan tuotteitaan, jolloin he voivat kupata pari pistettä tai korttia valitsemastasi vaiheesta. Nokkela vastustaja voi saada etumatkaa Consume/Tradellasi.

Kun strategiasi toimii, kaupankäyntiin kuluva aika menee hukkaan, voisit käyttää saman ajan ajaaksesi peliä eteenpäin. Vastustajasi voivat käyttää omia moottoreitaan täydellä teholla ja loisia Consumeasi, kun sinä voit vain yrittää loisia heidän siirroistaan. Jos sinun on pakko pelata Consume/Trade, tee niin, mutta tiedosta sen hinta.

Kaupankäynnistä kerralla saatava suuri läjä kortteja auttaa kuitenkin yleensä saamaan liikevoimaa, etenkin pelin alkupuoliskolla. Pystyt yleensä tekemään vähintään yhden rakennuksen. Onkin harvinaista olla tekemättä yhtään kauppaa, koska se on helpoin tapa saada kerralla paljon kortteja käteen.

Älä aliarvioi Consume/TradeProduce -syklin voimaa pelin alussa, kun vastustajat eivät pysty loisimaan siinä. Jos sinulla ei ole isoja rakennuksia kädessäsi, voit kierrättää kortteja ilman, että autat vastustajaasi rakentamaan strategiaansa. Lopulta sinulla pitäisi olla joku ajatus strategiasta ja mahdollisesti mukavia, isoja rakennuksia, joilla lopetat pelin, ilman että vastustajasi on saanut yhtään ylimääräistä tehoa sinun toiminnoistasi.

Pelissä on kokonaisia strategioita, jotka perustuvat vahvaan kaupankäyntiin. Ne voivat tosin olla vaikeita toteuttaa. Niistä on luvassa oma artikkelinsa, kunhan mainitsen ne tässä yhtenä etuna kaupankäynnistä.

Käy kauppaa kun:

  • Sinulla on vahva kauppatuote pelin alussa.
  • Tarvitset korttienkierrätystä, eivätkä vastustajasi hyödy paljon valinnoistasi.
  • Rakennuksesi vaativat enemmän tehoa kuin strateginen kortinnosto ja loisiminen sallivat.
  • Strategiasi perustuu kauppaan.

Strateginen nostaminen

Vain harvat strategiat menestyvät ilman korttien nostamista. Vaikka käyttäisit isoja alennuksia, hyvät rakennukset loppuvat kädestäsi ennen pitkää. Jos päästrategiasi on kuluttaminen, sinun täytyy silti rakentaa hieman, jotta pysyt täyttä vauhtia etenevän rakennusstrategian mukana. Jos pystyt tuottamaan tarpeeksi kortteja poikkeamatta peruskuvioistasi kaupankäyntiin tai Exploreen, säästät paljon aikaa. Pelissä, jossa voiton ja tappion ero on usein vähemmän kuin yhdessä kierroksessa saatavien pisteiden määrä, tällä on suunnaton merkitys.

Jokaisella strategialla on tapoja nostaa kortteja samalla kun se ajaa kohti maaliviivaa. Tavallisesti käytetyt tavat riippuvat siitä, mitä vaiheita strategia käyttää jatkuvasti pelin loppupuoliskolla:

  • ExploreResearch Labs, Galactic Renaissance
  • DevelopInterstellar Bank, Public Works
  • SettleTerraforming Robots, Terraforming Guild
  • Consume – eri kulutusvoimia, joista saa pisteen ja kortin tuotteesta (kuten Galactic Resort, Terraforming Robots tai Galactic Studios)
  • Produce – maailmat, jotka antavat nostaa kortin tuottaessaan (kuten Lost Species Ark World ja Rebel Sympathizers)

Kortit, jotka tuottavat lisäkortteja Consume– ja Produce-vaiheiden aikana (kuten New Economy, Trade League, Rebel Underground tai Imperium Lords) ovat myös hyödyllisiä tapoja strategiseen kortintuotantoon Consume-strategioissa, mutta ne ovat ylellisyyttä. Ne eivät edistä pisteiden tuottamista. Säästät aikaa, jos keskityt kortintuotantoon, joka auttaa päästrategiaasi. Puhtaat kortinnostovoimat Produce– ja Consume-vaiheissa ovat paljon parempia loisimiskortteina rakentamiseen keskittyville strategioilla. Tämä ei muutenkaan koske niin paljon rakentamisstrategioita, jotka pelaavat päätoiminnoistaan kortteja tuottavia kortteja, sillä kortit ajavat vahvasti rakentamisstrategiaa.

Käytä strategista kortinnostoa, kun:

  • Strategiasi on paikoillaan ja olet valmis keskittymään pisteiden tuottamiseen pelin loppuun asti.

Loisiminen

Aivan samoin kuin voit napata vähän ajallista etumatkaa ja pisteitä vastustajan strategiasta — vaikkapa pelaamalla halpoja kortteja ja virittelemällä Consume-voimia — voit myös kupata kortteja vastustajasi strategiasta. Kuten mainitsin strategisen kortinnoston kohdalla, sellaiset voimat, jotka tuottavat kortteja aina kun tietty vaihe valitaan ovat parhaita tähän hommaan. Kortit, joita Public Works, Terraforming Robots, Mining World ja vastaavat tuottavat, ovat arvokkaita, tietysti, mutta niiden ehdollinen luonne tekee niistä riippuvaisempia olosuhteista, joita et ehdi hallitsemaan. Ei niitä kannata halveksua, mutta loisimiseen sopivat parhaiten kortinnostot, joissa ei ole ehtoja. Vertaa vaikkapa Interstellar Bankia Public Worksiin niin huomaat, kumpi on selvästi parempi loisimiseen.

Jos molemmat pelaajat keskittyvät samaan vaiheeseen, loisiminen ei onnistu, tai oikeastaan sulautuu täysin strategiseen kortinnostoon. Muissa tapauksissa pelaaja, joka kuppaa toisen toiminnoista enemmän kortteja, nauttii vahvasta edusta.

Hanki kortteja loisimalla, kun:

  • Aina kun voit, etenkin kun vastustajasi strategia on selvä, eikä hän voi helposti vältellä loisimistasi.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin My Play -blogissa nimellä Race for the Galaxy Strategy – Card Flow and Discounts. Mikäli haluat kommentoida artikkelia kirjoittajalle tai esittää kysymyksiä, kommentit kannattaa käydä jättämässä alkuperäiseen merkintään. This article first appeared in My Play. Translated by Mikko Saari.

Osta Löydä lautapelit -kirja

4 thoughts on “Race for the Galaxy: Korttivirta ja alennukset”

  1. Ei tässä mitään uutta/opettavaista ole kuin ehkä ihan aloittelijalle, mutta hauskahan tällaisia juttuja on lukea.

  2. Artikkeli on kirjoitettu ilmeisesti ennen Rebel vs. Imperiumia, koska ennen korttien pelaamista tapahtuvista nostoista on mainittu vain explore ja Interstellar Bank. RvsI:ssähän tulee pari uutta korttia, jotka antavat kyseisen bonuksen.

  3. Kiitokset artikkelista, Race for the Galaxy avautui jälleen hieman enemmän!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.