Rebel vs Imperium -esittely

Race for the Galaxyn ensimmäinen lisäosa, The Gathering Storm, oli suunniteltu sekä kokeneille että aloitteleville pelaajille, joten rajoitimme uusien korttien ja kykyjen määrää ja keskityimme sen sijaan lisäämään tavoitteita, draftimahdollisuuden ja yksinpelin. Rebel vs Imperiumin kohdalla oletamme sen sijaan kokeneet pelaajat (The Gathering Stormia suositellaan, mutta ei vaadita). Lisäosan ydin on uusissa korteissa (kaksi kertaa enemmän uusia kortteja kuin ensimmäisessä lisäosassa), uusissa ominaisuuksissa ja seitsemässä uudessa kuuden hintaisessa development-kortissa, jotka avaavat uusia strategioita. Mukana on useita voimia, joita pidimme aikaisemmin liian vaativina uusille pelaajille, kuten ”yhdistä explorella nostetut kortit käteesi ja poista vasta sitten”.

Rebel vs Imperiumin kansiMukana on toimintokortit kuudennelle pelaajalle. Lisäosa tuo kolme uutta aloitusmaailmaa, niitä on nyt yhteensä 12. Jatkossa pelaajat saavat kaksi aloitusmaailmaa (yksi sotilaallisempi ”punainen” ja yksi tuotteisiin ja Consume-voimiin suuntautuva ”sininen”). Pelaajat saavat lisäksi kuusi aloituskorttiaan ja voivat niiden ja pelin tavoitteiden perusteella valita, kumman aloitusmaailman haluavat. Toinen heitetään pois aloituskädestä poistettavien kahden kortin kanssa.

Aloitusmaailman valitseminen tekee tavoitteista (Goals) kiinnostavampia, sillä ne vaikuttavat planeetan valintaan. Se tasoittaa nostotuuriakin. Pelaaja, jolla on vahvat aloituskortit ei yleensä välitä tavoitteista, jolloin ilman hyvää korttiyhdistelmää aloittanut pelaaja voi usein valita aloitusplaneetan, jolla saa napattua helposti ”ensimmäisenä”-tavoitteen. Korttien nostaminen paljastaa sitten sopivan strategian. Rebel vs Imperium lisää kaksi uutta ”eniten”-tavoitetta ja kolme uutta ”ensimmäisenä”-tavoitetta tuomaan vaihtelua.

Korttisetin muuttaminen vaikuttaa tietysti strategioihin. Sotilasstrategiat saavat potkua uusista Imperiumin ja kapinallisten kuutosen kehityskorteista, mutta myös Rebel Strongholdista (puolustus 9) ja Alien Monolithista (puolustus 8). Yhteensopivien kuuden hintaisten kehityskorttien rakentaminen on aikaisempaa vahvempi tie voittoon, koska näitä kortteja on enemmän. Kehityskortit kuten Galactic Salon (voittopiste kulutusvaiheessa, ei tarvitse tuotetta) ja Galactic Advertisers (nosta kortti kulutusvaiheessa) mahdollistavat strategiat, jotka perustuvat vain muutaman maailman pelaamiseen. Uplift Code ja uudet Uplift-maailmat luovat Uplift-strategian, Galactic Exchange taas tehostaa monimuotoisuuteen perustuvia kulutusstrategioita.

Valtaukset: Kuinka suoraa vuorovaikutusta haluat?

Uusien korttien lisäksi Rebel vs Imperium mahdollistaa valtaukset. Pelaajat voivat tietyissä olosuhteissa vallata sotilasmaailman toisen pelaajan pöydästä. Jotkut pelaajat ovat toivoneet tällaista suoraa vuorovaikutusta, toiset eivät. Tiedostamme tämän ja olemme suunnitelleet valtaukset siten, että ne voivat olla aina käytössä, aina pois käytöstä tai olla mukana joka toisessa pelissä (”virallinen” sääntö). Kun valtaukset eivät ole käytössä, tietty joukko erikoisvoimia (merkitty tietyillä symboleilla) eivät ole käytössä. Muuten nämä kortit ovat käytössä ja edelleen suunnilleen yhtä hyviä, sillä niiden muut ominaisuudet ovat käyttökelpoisia eri tilanteissa.

Jotkut pelaajat ovat aina ihmetelleet, miksi pelaajat eivät voi käyttää sotilasvoimiaan toisten pelaajien maailmoiden valloittamiseen. Vastaukseni tähän liittyy osittain teemaan: pienen tukikohdan tai alkuperäisen sivilisaation valloittamiseen vaadittava sotilasvoima on yleisesti ottaen paljon pienempi kuin se, mitä vaaditaan samalla teknologiatasolla olevan tai isompaan imperiumiin kuuluvan alueen valtaamiseen ja pitämiseen.

Ajatelkaa esimerkiksi miten pienillä joukoilla Cortez ja Pizarro valtasivat atsteekkien ja inkojen sivilisaatiot vain 40 vuoden sisällä Kolumbuksen löydöistä. Toisaalta yksikään eurooppalaisten siirtomaa ei vaihtanut omistajaa ennen kuin toisessa englantilaisen ja hollantilaisten välisessä sodassa (Uusi Amsterdam), yli sata vuotta sen jälkeen kun atsteekit ja inkat kaatuivat.

Race for the Galaxy on tietysti tieteisfiktiota ja olisin voinut kirjoittaa sen ”historian” eri tavalla. En kuitenkaan halunnut tehdä niin, koska halusin kuvata sivilisaatiot aluksi laajenemassa ilman konfliktia ja sitten, lisäosissa, kuvata sivilisaatioiden vähittäistä törmäystä toisiinsa ja rajasotia. Monet, monet alueenvalloituspelit yhdistävät taloudellista kasvua ja sodankäyntiä, mutta pääasiallinen ratkaisu niissä on ”aseita nyt vs sijoitus suurempaan talouteen, jolla saa enemmän aseita myöhemmin”, eikä ”aseita vs leipää”. Race for the Galaxy, jossa painopiste on kulutukseen perustuvien talouksien luomisessa, mahdollistaa tämän korkeamman tason strategisen ratkaisun.

On tavallista, varsinkin valtauspeleissä, joissa on paljon pelaajia, että useat pelaajat tavoittelevat sotilaallista etua samalla kun toinen joukko pelaajia kilvoittelee muilla kuin sotilaallisilla tavoilla. Tämä voi luoda mielenkiintoista jännitettä, etenkin sen suhteen kuinka ja milloin peli lopetetaan.

Lisäosan isoimpia ja tehokkaimpia kortteja. Kuva: Oskari / BGG
Lisäosan kiinnostavimpia uusia kortteja. Kuva: Oskari / BGG

Heikkouksia ja puolustuksia

Halusin lisäksi kuvata miten imperiumit liukuvat hitaasti sotaan, joka on harvoin kuvattu aihe peleissä. Niinpä Rebel vs Imperiumissa pelaajat eivät voi vain hyökätä; he tarvitsevat ”tekosyyn” aloittaakseen valtaukset. Jos pelaajan valtakunta on Imperiumin puolella (pelaamalla Imperiumi-kortin), sisältää kapinallisten sotilasmaailmoja tai osallistuu galaktiseen asevarusteluun (pelaajalla on sotilasvoimaa), siitä tulee haavoittuvainen valtauksille. Mitä useampia näistä asioista valtakunta tekee, sitä suuremmassa vaarassa se on. Valtakunta, joka välttää näitä asioita (välttämällä sotilasmaailmoita tai pelaamalla ne Contact Specialistin avulla), on turvassa valtauksilta.

Tavallinen taktiikka peruspelissä on hankkia hieman sotilasvoimaa (vaikkapa Space Marines -kortilla) ja vallata sitten pari sotilaallista windfall-maailmaa kasvun nopeuttamiseksi. Kun valtaukset ovat mukana, pelaajien on harkittava tätä lähes ”ilmaista lounasta”, sillä voimakkaammat sotilasvaltakunnat voivat myöhemmin vallata nämä maailmat.

Tietysti nämä suuremmat sotilasvaltakunnat voivat käyttää Settle-toimintonsa arvokkaampien sotilasmaailmoiden valtaamiseen omasta kädestään. Race for the Galaxy on, kuitenkin, korttipeli, ja se, ettei vastapelaajien kortteja tiedä, luo epävarmuutta heidän aikeistaan.

Toisen pelaajan maailman valloittaminen edellyttää, että sotilasvoimasi on suurempi tai yhtä suuri kuin kohdemaailman puolustusarvo ja vastapuolen sotilasvoima. Lisäksi uhrin täytyy olla haavoittuvainen valtauksillesi. Vaadittava sotilasvoima määritellään Settle-vaiheen alussa (poislukien käytettävissä oleva tilapäinen sotilasvoima), joten valtaukset ovat melko yksinkertaisia. Develop-vaihe voi kuitenkin tapahtua ennen Settleä ja sen aikana pelaajat voivat pelata lisää sotilasvoimaa ja siten muuttaa valtakuntien välistä tasapainoa. Niinpä toisten pelaajien vaihevalintoihin liittyvä arvailupeli, Race for the Galaxyn keskeinen elementti, pätee myös valtauksissa.

Pelin mukana tulee mittarit ja kuutiot, joiden avulla on helppo näyttää haavoittuvuudet ja seurata sotilasvoimia pöydän toiselta puolelta. Mukana on myös kaksinpeliskenaario, Rebel Cantina vastaan Imperium Warlord, jonka avulla on helppo kokeilla valtauspeliä.

Ja voittajat ovat…

Ensimmäisen Race for the Galaxyn lisäosan mukana tuli tyhjiä kortteja ja kilpailukortti, jonka avulla pelaajat saattoivat ehdottaa omia korttejaan tähän lisäosaan. Toivoimme saavamme mielenkiintoisia uusia ideoita ja saimmekin yli 40 ehdotusta. Näiden ehdotusten tutkiminen vei paljon aikaa, sillä minun ja Wei-Hwa Huangin piti paitsi arvostella kortit sellaisenaan, mutta myös pohtia, voiko niiden perusideoita hyödyntää millään tavalla, huomioiden lisäosan korttisetin. Päädyimme pelitestaamaan noin tusinaa korttia ennen voittajien valitsemista.

Jotkut ideoista sopivat paremmin kolmanteen lisäosaan ja niitä harkitaan siihen. Rebel vs Imperiumin mukana tulee taas kilpailukortti (mutta ei tyhjiä kortteja). Harkitsemme jopa viiden kilpailuvoittajan sisällyttämistä kolmanteen lisäosaan, lopullisesta korttivalikoimasta riippuen, ja toivomme saavamme lisää ehdotuksia. (Kaikki ensimmäisestä kisasta myöhästyneet ehdotukset ovat automaattisesti mukana toisessa.)

Kuten Rio Granden nettisivuilla tiedotettiin, useampi osallistuja — Kester Jarvis, Dave ja Meredit Mattingly ja Gary Riley — ehdotti jotain, jonka olimme jo itse keksineet Rebel vs Imperiumia varten. Varsinaiset voittajat sovellettiin saksalaisen pelisuunnittelija Rüdiger Dornin ehdotuksesta Hidden Fortress ja kahden amerikkalaisen pelaajan, Tom Lilesin ja James Selfin, ehdotuksesta R&D Crash Program. Onneksi olkoon!

Rebel vs Imperium lisää kuudennen pelaajan, kolme uutta aloitusmaailmaa (ja merkit niille yksinpeliin), viisi uutta tavoitetta, valtaussäännöt (ja välineet pelaajien sotilasvoiman seuraamiseen) ja 41 uutta korttia Race for the Galaxyyn. Nauttikaa!

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Boardgame Newsissä nimellä Designer Preview: Race for the Galaxy: Rebel vs Imperium. This article first appeared on BoardgameNews.com. Translated by Mikko Saari.

Osta Löydä lautapelit -kirja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.