Kategoriat
Peliarvostelut

Earth Reborn

Z-Man Games julkaisi vuonna 2010 mielenkiintoisen pelin, Earth Rebornin, joka on mielenkiintoinen lisä taistelupelien genreen.

Peli sijoittuu vuoteen 2565. Maailma on tuhoutunut sodassa 500 vuotta aiemmin ja nyt Salemite ja NORAD, kaksi hyvin erilaista järjestöä, aloittavat taistelunsa maailman herruudesta, jolloin uuden Maan synty alkaa (Earth Reborn).

Pelin idea

Earth Rebornin kansiIdea on perinteinen ja ehkä hieman kliseinen: kaksi erilaista järjestöä taistelevat keskenään sodan runtelemassa maailmassa. Lähtökohdat ovat siis kunnossa post-apokalyptiseen seikkailuun. Tähän kun lisätään zombiet, kybernetiikka, ampuma-aseet ja taistelurobotit, niin teema alkaa olla jo mallillaan.

Pelissä pelataan erilaisia skenaarioita, joissa on tarkoitus voittaa toinen osapuoli, tavalla tai toisella. Skenaarion pelilauta rakennetaan paloista ja hahmot ovat ennalta määrätyt.

Pelimekaniikka nojaa vahvasti noppien heittämiseen ja komentopisteiden käyttämiseen (Command Point). Pelin perusidea on yksinkertainen: komentopisteitä käytetään toimintolaattojen nostamiseen, liikkumiseen, toimintoihin, taistelemiseen ja puolustamiseen, kun taas nopilla heitetään hyökkäys- ja puolustusheittoja. Sääntökirjalla on tosin mittaa yli 40 sivua, eikä se sisällä skenaarioita…

Peli on oiva sekoitus taktikointia ja tuuria. Komentopisteitä ja toimintolaattoja on käytettävissä rajallinen määrä kierrosta kohden, joten niiden välillä tasapainoileminen on jokseenkin haastavaa. Toimintopisteitä voidaan käyttää aktivointia kohden rajoitetusti ja silloinkin ne täytyy jakaa tilanteeseen sopivalla tavalla. Hahmojen toimintolaatoissa on viisi mahdollisuutta eli ampuminen, lähitaistelu, liikkuminen, kohteeseen vaikuttaminen (Interact) ja etsiminen. Laattoja voi pelata yhdelle hahmolle useamman, mutta vain liiketoimintoja voi yhdistää samaksi, muut täytyy toteuttaa erikseen. Laattoja saa olla kierroksen lopussa pelaajalla korkeintaan viisi kappaletta, kierroksien aikana niitä nostetaan sattumanvaraisesti pussista tai ostetaan komentopisteillä. Niiden käyttöjärjestys on kuitenkin vapaa ja ne pidetään erillisen suojan takana piilossa muilta pelaajilta.

Hahmoja aktivoidaan vuorotellen, jolloin niiden toimintaan voi halutessaan käyttää komentopisteitä. Hahmon voi aktivoida kierroksen aikana monta kertaa, mutta mitään hahmoa ei voi aktivoida toistamiseen ennenkuin kaikki hahmot on aktivoitu kerran. Toimintolaatat ja komentopisteet asettavat rajat aktivointien kokonaismäärälle.

Pelilaudan kokoaminen vaatii hieman vaivannäköä. Kuva: Tero Oksala
Pelilaudan kokoaminen vaatii aikaa, mutta se on hieno. Tässä ensimmäinen skenaario. Kuva: Tero Oksala

Paljon mahdollisuuksia

Pelin säännöt kattavat periaatteessa kaiken tarvittavan: liikkumisen, taistelemisen, hakkeroimisen, seinien tai maaston tuhoamisen ja vaikka mitä. Osa säännöistä on luonteeltaan sellaisia, jotka olisivat luontevasti sopineet lisäosaksi, mutta onneksi ne on kuitenkin sisällytetty peruspeliin.

Pelissä on hyvin mukana ympäristöön vaikuttaminen. Jos ovesta pitäisi kulkea, mutta korttia oveen ei ole, sen voi tyylikkäästi potkia sisään, kortilla vain säästää komentopisteitä ja kalliita kierroksia. Tai jos vaikka seinä on tiellä, sen voi tuhota ja marssia aukosta sisään.

Jokaisella hahmolla on erikoiskykyjä sekä tekniikkataitoja. Nämä  yhdessä muuttuvan kartan ja laajojen sääntöjen  kanssa antavat peliin paljon mahdollisuuksia ja mahdollistavat monipuolisten skenaarioiden pelaamisen ja tekemisen.

Pelilauta kootaan erilaisista karttapaloista, jotka käsittävät maastopaloja, rakennusten sisäosia ja ovia. Niitä yhdistelemällä pelilaudasta saa lähes minkälaisen tahansa.

Skenaariot opettavat säännöt

Pelaamiseen voi skenaariosta riippuen käyttää aikaa tunnista neljään. Osassa skenaarioista on rajoitettu vuorojen määrää, joten peli ei ala laahaamaan missään vaiheessa ja pakottaa harkitsemaan omia toimiaan etukäteen.

Pelin säännöissä on huomioitu hyvin paljon erilaisia elementtejä. Ihan ensimmäisellä vilkaisulla peli ja sen symbolit vaikuttavat hyvin sekavilta, mutta kun pelin sääntökirjaan alkaa tutustumaan, symbolit selkenevät nopeasti. Itseasiassa ne ovat hyvinkin intuitiivisia, saman tyylistä ideaa käyttävät myös monet muut Z-Man Gamesin pelit, kuten Dungeon Petz ja Dungeon Lords.

Pelin säännöt ovat monipuoliset ja selitetty hyvin esimerkein. Pelin sääntökirja on rakennettu  kekseliäästi. Ensimmäiseen skenaarioon tarvitaan säännöistä liikkuminen, lähitaistelu ja kiinteiden kohteiden tuhoaminen. Seuraavassa skenaariossa lisätään vähän lisää ja tällä tavalla jatketaan eteenpäin, kunnes kaikki säännöt on saatu käytyä läpi. Vaiheittain lähestyminen onkin tarpeen, sillä sääntöjä on paljon, jopa sillä, mihin suuntaan hahmo jää liikkumisen jälkeen on merkitystä. Toisaalta peli saavuttaa täyden potentiaalinsa vasta kun kaikki opetusskenaariot on pelattu läpi.

Pelitilanteen mallikuva. Kuva: Ludically
Kuva: Ludically

Mielenkiintoisia tarinoita

Skenaarioiden taustatarinaan on selkeästi panostettu. Tarinoiden lukeminen on lähestulkoon välttämätöntä, jotta pääsee kunnolla mukaan tunnelmaan. Esimerkiksi ensimmäisessä skenaariossa NORADin tiedustelijat on vangittu Salemiten haltuunottamaan kartanoon. Toinen tiedustelijoista on kuitenkin kuollut. Kartanossa oleva tiedemies aikoo tehdä omia kokeitaan hengissä olevalle tiedustelijalle. Eräs Salemiten jäsenistä on kuitenkin ihastunut tähän kauniiseen tiedustelijaan ja tämä jäsen on lukittu huoneeseen, jotta hän ei aiheuttaisi ongelmia. Tiedemies kuitenkin havahtuu meteliin, kun tämä rakkauden hullaannuttama Salemiten jäsen aikoo tulla huoneen ovesta läpi ja mennä pelastamaan rakastettunsa NORADin tiedustelijan. Tästä alkaa skenaario.

Ensimmäiseksi rakastettu pitää löytää kolmesta mahdollisesta huoneesta, jonka jälkeen täytyisi vielä päästä karkuun pelilaudan toiseen reunaan. Noradin tiedustelija aktivoituu pelattavaksi hahmoksi myöhemmin skenaarion aikana. Karkuun pääseminen ilman ampuma-aseiden tuomaa turvaa on mukavan haasteellista. Hauskana yksityiskohtana jokainen hahmo skenaariossa on tietystä syystä omassa aloituspaikassaan, esimerkiksi tiedemies on tapahtumien alussa vessassa tarpeillaan.

Earth Rebornin figuurit. Kuva: Z-Man Games.
Pelin mukana tulevat figuurit ryhmäkuvassa. Figuurit on pohjamaalattu, ja valmiiksi maalattuja figuja voi myös ostaa. Kuva: Z-Man Games

Näyttävä ja kattava paketti

Peli itsessään on näyttävä tapaus. Sääntökirja on kauttaaltaan tehty hyvin ja hienosti. Siinä olevista kuvista saa paljon apua erilaisiin tilanteisiin. Peli on monipuolisuudessaan kärkikastia omassa genressään ja siitä toivoisi monen muunkin valmistajan ottavan mallia.

Peruslaatikossa saa periaatteessa kaikki pelaamiseen tarvittavat asiat. Lisäosia on toivottu paljon, mutta vielä niitä ei ole nähty. Valmistaja ja fanit ovat kuitenkin julkaisseet skenaarioita pelattavaksi. Niitä löytyy pelin julkaisijan sivuilta. Skenaarioita on helppo tehdä itse valmistajan sivuilla olevalla kenttäeditorilla, se on jopa viihdyttävää ja suhteellisen helppoa.

Satunnaisen pelaajan on vaikea päästä mukaan peliin, koska säännöistä on hyvä tietää ainakin jonkin verran ennen peliä. Earth Reborn sopiikin hyvin porukalle, jossa pelaajat ovat lähes aina samoja, tai edes suurin osa on samoja.

Jos peliin tutustumiseen tarjoutuu mahdollisuus ja teema kolahtaa, tätä ei kannata missata missään nimessä. Hintakaan ei ole kovin korkea, ottaen huomioon paketissa tulevan tavaran määrän ja uudelleenpelaamisarvon.

Faktat Earth Rebornista

Suunnittelija:  

Julkaisija: Ludically, Z-Man Games (2010)

Mutkikkuus: Sääntöjä on paljon ja ne vaativat perusteellista opettelua. Peli soveltuu heikosti satunnaiseen pelailuun ja paremmin vakiintuneelle peliporukalle.

Onnen vaikutus: Onnea on mukana laattojen nostamisen ja noppien heittämisen kautta. Tämä ei ole häiritsevää tai liiallista, vaan tarpeellista pelissä.

Vuorovaikutus: Peli on silkkaa taistelua pelaajien kesken.

Teema: Post-apokalyptinen scifi-teema on vahvasti mukana.

Uudelleenpelattavuus: Erittäin hyvä, skenaarioita on mukavasti ja niitä saa netistä lisää.

Kieliriippuvuus: Pelissä on lavea sääntökirja, mutta itse komponenteissa on kohtuudella tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–4

Pituus: 45–240 min, skenaariosta riippuen.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *