War of the Ring: Warriors of Middle-earth

Warriors of Middle-earth on War of the Ringin toisen laitoksen toinen lisäosa lisäten fyysisesti peliin osapuolet ja ryhmittymät (factionit), jotka olivat aikaisemmin enemmän tai vähemmän abstraktoitu tapahtumakortteihin. Bonuksena nämä ryhmittymiin liittyvät tapahtumakortit korvataan uusilla (mistä on oma pieni vaivansa, jos War of the Ringiä pelaa vuorotellen lisäosalla ja ilman), minkä huomaa etenkin vapaiden kansojen hahmopakassa.

Merkittävimpänä uutena mahdollisuutena saattueelle voi aueta tilaisuus viedä Sormus Mordoriin läntisen meren kautta vaaroja välttäen.

Keskimaan taistelijat

Warriors of Middle-earthin kansiKeskimaan vapaiden kansojen puolelle taistoon voivat liittyä Fangornin entit, Sumuvuorten kotkat ja Dunhargin vainajat. Varjon liittolaisia ovat duninmaalaiset, Umbarin merirosvot ja hämähäkit (Lukitarin jälkeläiset). Ryhmittymien myötä peliin lisätään niihin liittyvä korttipakka ja noppa molemmille osapuolille.

Ryhmittymillä on tietyt temaattiset vaatimukset niiden tuomiselle peliin ja ne muistuttavat peruspelin tapahtumakorttien vaatimuksia, esimerkiksi Saruman mahdollistaa duninmaalaisten tuomisen sotaan ja vain Isildurin jälkeläinen eli Konkari tai Aragorn voi vaatia Dunhargin vainajia täyttämään vanhan valansa.

Ryhmittymän tullessa peliin sitä edustaa muutama figuuri. Samalla yhdenkin oman ryhmittymän pelissä olo antaa heitettäväksi faction-nopan kierroksen alussa. Noppa toimii vain ryhmittymiin liittyen ja sen avulla voi nostaa tai pelata faction-kortteja, lisätä ryhmittymien edustajia (figuureita) tai tuoda uuden ryhmittymän peliin.

Nopan tahoilla on usein kaksi toimintovaihtoehtoa, joten nopassa on tiettyä joustavuutta. Varjon puolen nopasta löytyy lisäksi tuttu Sauronin silmä sekä jokeritaho. Nopan menettää, jos yksikään oman puolen ryhmittymä ei ole pelissä. Pääsääntöisesti ryhmittymä poistuu pelistä, jos sen figuureita ei ole enää pelilaudalla (vapaat kansat), mutta ryhmittymän voi menettää myös muulla tavoin. Pelistä poistuttuaan ryhmittymää ei enää takaisin saa.

Ryhmittymäkohtainen figuurimaksimi on kahdeksan. Armeijayksiköiden värväämistä muistuttaen vapaiden kansojen ryhmittymien figuurit ovat katoava voima kun taas varjon liittolaisia voi rekrytoida uudelleen. Oleellisesti faction-figuurit ovat pääsääntöisesti itsenäisiä armeijayksiköistä, niitä ei esimerkiksi lasketa alueen yksikkömaksimiin (mutta ryhmittymillä voi itsessään olla aluekohtainen figuurimaksimi) ja itsekseen alueilla ollessaan niitä vastaan ei voi hyökätä.

Figuurit itsessään ovat nättejä ja hivenen jämäkämpiä kuin armeijayksiköt, mutta niiden suoristamiseen kuuman ja kylmän veden avulla kannattaa silti varautua. Figuurien mallit ovat tuttuja War of the Ring ‑sarjan muista peleistä, ainoastaan hämähäkit ja kuolleitten armeija on kokonaan uutta. Hämähäkkien olisin toivonut näyttävän uhkaavammilta, ja ne ovat siksi pieni pettymys.

Sinisiä yksiköitä
Vapaiden kansojen joukkoja. Kuva: Ares Games

Ryhmittymät taistelussa

Faction-figuurit osallistuvat taisteluihin taisteluunkutsu-korttien avulla, joita kullakin ryhmittymällä on kaksi. Jos ryhmittymällä on edellytykset osallistua taisteluun, eli olemalla taistelualueella tai sen lähellä (vapaat kansat) tai hyökkäävän armeijan mukana (varjo), taisteluunkutsu-kortit saa lisätä käteensä. Korteista toinen on verhottu hahmopakan symbolilla ja toinen strategiapakan symbolilla, joten toinen osapuoli ei tiedä, pelaako vastustaja taistelu- vai jonkin ryhmittymän taisteluunkutsu-kortin.

Taisteluunkutsu-korttien efektit ovat hyvin erilaiset (ainoastaan enttien ja kuolleiden armeijan kortit vastaavat hieman tylsästi toisiaan), esimerkiksi duninmaalaiset voivat toimia jousen- ja miekanruokana ja kotkat voivat kumota nazgûlien johtajuuskyvyt.

Vapaiden kansojen ryhmittymien kyvyt ovat voimakkaampia kuin varjon, mutta koska niiden käyttö syö ryhmittymän vahvuutta pysyvästi, niiden käyttäminen vaatii harkintaa. Varjon etuna on figuurien nopeampi ja tehokkaampi värväys sekä mahdollisuus liikuttaa figuureita armeijoiden mukana.

Ryhmittymäpakat

Kummankin puolen faction-pakka koostuu 20 kortista, joista viisi on kullekin ryhmittymälle. Loput viisi ovat geneerisiä kortteja, jotka mahdollistavat pakan kierrättämisen ja pelattujen korttien noston takaisin käteen. Faction-korttien tapahtumilla ryhmittymät osallistuvat aktiivisesti taistoon Keskimaan kohtalosta, mutta toisin kuin peruspelin tapahtumapakkojen kortit faction-kortit eivät sisällä taisteluosaa.

Faction-kortteja nostetaan yksi kunkin pelikierroksen alussa hahmo- ja strategiatapahtumakorttien ohessa, ja niillä on muista tapahtumakorteista erillinen neljän kortin käsimaksimi. Faction-korteissa on myös tavallisista tapahtumapakoista tutut symbolit, joita vastaavilla toimintonopilla niiden pelaaminen on mahdollista. Faction-pakan loppuessa se sekoitetaan uudelleen.

Punaisia yksiköitä
Varjon joukkoja. Kuva: Ares Games

Hankkiako vai ei?

War of the Ring tarjoaa uusia elämyksiä satojen pelien jälkeenkin ja peruspeli on edelleen useimmin pelaamani muoto pelistä, kiitos lyhyimmän peliajan. (Kokeneiden pelaajien kesken pelin pelaa melko helposti alle 90 minuuttiin.) War of the Ring ei siis vaadi lisäosia, mutta kyllähän ne silti pelejä piristävät. Niitä myös arvostanee enemmän, kun pelin erilaisista mahdollisista tapahtumista ja rytmistä shakkimaisine siirtoineen on perillä.

Jos laajentaisin War of the Ringiä yhdellä lisäosalla, valintani kohdistuisi tällä hetkellä Warriors of Middle-earthiin aikaisemman Lords of Middle-earthin sijaan. Warriors of Middle-earthin kanssa pelin rytmi muistuttaa enemmän peruspeliä, mutta ryhmittymät antavat entistä paremmin mahdollisuuksia ikimuistoisiin tapahtumiin: kotkat voivat kiitää puolustamaan puolituisia ja pohjoisen ihmisiä Konnussa tai Rohanin ratsastajien sijaan Minas Tirithin piirityksen voivat murtaa entit.

Ryhmittymissä on lisäksi vähemmän omaksuttavaa kuin Lords of Middle-earthin kaikissa säännöissä. Yhdessä Lords of Middle-earthin kanssa säännöissä on muistettavaa, mutta Sormusten herra -fanille eeppisyys on vielä paria astetta enemmän omaa luokkaansa.

Faktat Warriors of the Middle-earthista

Suunnittelijat: , ,

Julkaisija: Ares Games (2016)

Mutkikkuus: Jos peruspelin säännöt ovat hallussa, ei Warriors of Middle-earth tuottane ongelmia. Vähemmän mutkikas kuin ensimmäinen lisäosa Lords of the Middle-earth.

Onnen vaikutus: Lisäosassa onni liittyy etupäässä nostettaviin ryhmittymien tapahtumakortteihin, joilla ryhmittymät voivat toimia aktiivisesti. Parempi sopeuttaa strategia siihen, mitä on, kuin siihen, mitä saattaa joskus nostaa.

Vuorovaikutus: Ei eroa peruspeliin.

Teema: War of the Ring on vahvasti temaattinen peli. Lisäosat eivät tätä muuta, mutta tarjoavat mahdollisuudet ”mitä jos”-skenaarioihin.

Uudelleenpelattavuus: Rajaton.

Kieliriippuvuus: Korteissa on paljon oleellista tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–4. Pohjimmiltaan War of the Ring on kuitenkin kaksinpeli, eivätkä lisäosat asiaa muuta.

Pituus: Warriors of Middle-earth lisää peliaikaa arviolta 15–30 minuutilla.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele War of the Ring: Warriors of Middle-earth

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:2
Aito keskiarvo:4.50
Tasoitettu keskiarvo:3.30
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 0
  • 3: 0
  • 4: 1
  • 5: 1

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *