Horus Heresy

Warhammerin maailma pursuaa sotia, korruptiota ja kaaosta. Keisari yrittää taistella alati kasvavaa pahuutta vastaan, mutta se ei ole helppo tehtävä, kun omalla puolellakin on vihollisia. Horus Heresy on Fantasy Flight Gamesin vuonna 2010 julkaisema järkälemäinen lautapeli, joka sijoittuu yhteen Warhammer 40 000 -maailman legendaarisimmista taisteluista.

Pelin kulku

Horus Heresyn kansiPelaajilla on valittavanaan kaksi eri puolta: Horuksen petturit ja Keisarin lojalistit. Keisarin puolta kannattaa pelata sen, jolla on vähemmän kokemusta pelistä. Peli tarjoaa kuusi eri skenaariota, mikä on piristävän poikkeuksellinen lähestymistapa tämän kokoluokan taisteluille.

Pelin ainoa suurempi tuurielementti on alussa, mikä tekeekin alkuasettelusta erilaisen verrattuna muihin tietämiini lautapeleihin. Horuksen pelaajalla on alussa mahdollisuus korruptoida keisarin joukkoja ja vieläpä pommittaa niitä, jotka ovat jäljellä.

Vuorot etenevät omaperäisesti aloitteen mukaisessa järjestyksessä. Se, jolla on parempi aloite, toimii. Ei ole mitenkään tavatonta, että toinen pelaaja saa tehdä useita toimintoja toisen odottaessa. Aloite ei pelkästään merkitse sitä, kumpi pelaajista toimii ensimmäisenä, vaan se toimii myös eräänlaisena ajastimena. Aloite on pelissä tärkeää ja tuo strategisen elementin,  joka ei aukea kunnolla ensipeleillä, vaan vasta useiden pelikertojen jälkeen.

Jokaisella vuorolla pelaaja tekee toimintoja eli esimerkiksi liikuttaa joukkojaan tai  pelaa kädestään kortteja. Toiminnot kuluttavat erilaisen määrän toimintopisteitä (Action Point). Toimintopisteet liikuttavat pelaajan merkkiä eteenpäin aloitejanalla (Initiative Track) ja se pelaaja, joka on lähempänä alkua saa toimia ensin.

Sotaa!

Horus Heresyn figu. Kuva: Fantasy Flight Games
Kuva: Fantasy Flight Games

Kun aloitemerkit saavuttavat toisensa aloitejanalla alkaa taistelu, jos samassa avaruusruudussa on molempien pelaajien joukkoja. Taistelu käydään kortteja käyttämällä. Korttien määrä riippuu yksiköiden voimista. Korteissa on hyökkäyskortteja, jotka aiheuttavat 0–4 pistettä vahinkoa, puolustuskortteja jotka puolustavat 0–3 pistettä ja erikoistoimintoja.

Erikoisvoimat tuovat lisää taktista ulottuvuutta. Huolimaton pelaaminen ei todellakaan ole avain voittoon, on hyvä päättää jonkinlainen taktiikka, jota noudattaa. Varovainen lähestymistapa ei välttämättä ole se helpoin tapa voittoon taisteluissa. Taistelussa joutuu tekemään valintoja ja joskus on jopa hyvä ottaa vahinkoa, jotta voi antaa kunnolla takaisin seuraavassa vaiheessa.

Taistelu  loppuu kun toisen puolen joukot kuolevat, molemmilta pelaajilta loppuvat kortit tai kierrokset loppuvat. Taistelusysteemi tuo mieleen Runewarsin ja Starcraftin, vaikka ei aivan samanlainen olekaan.

Pelissä on kaksi erillistä pelilautaa eli strateginen lauta ja aluelauta.  Strategisella laudalla käydään taistelut ja siirretään joukkoja,  aluelaudalla taas tehdään käskyt (Orders). Aluelaudalle pelattuna käskyt vievät vähemmän toimintopisteitä. Paikka, johon kortti pelataan, on tärkeä taktinen elementti, kortit toimivat vähän samaan tapaan kuin Twilight Imperiumin strategiakortit. Käskykortit vaihtelevat joukkojen liikuttamisesta taisteluun. Kortit ovat erittäin tärkeitä ja jos ne loppuvat kädestä, huomaa pelaaja olevansa pulassa ennen seuraavaa käden täyttämistä.

Peli päättyy, jos toinen pelaajista tuhoaa vastustajan joukot tai kontrolloi neljää avaruussatamaa, tai jos Horukselta loppuu aika. Pelin voi siis voittaa monella erilaisella tavalla.

Horus Heresyn pelilauta. Kuva: Fantasy Flight Games
Kuva: Fantasy Flight Games

Monimutkainen, syvällinen ja opettelua vaativa

Tutustuin Horus Heresyyn yhden pelin verran, koska en itse peliä omista ja luin lisäksi sääntökirjan läpi jokseenkin tarkasti. Sääntökirja vaatisi jonkinlaisen uudelleenjärjestelyn, sillä se on melkoisen sekava ja raskaslukuinen. Kaikki on kerrottu, mutta sääntöjen tarkastaminen on hankalaa. Tässä pelissä sääntökirjan soisi olevan vähintäänkin loistava ja järjestelmällinen.

Horus Heresy on erittäin monimutkainen peli, kunnes säännöt on sisäistänyt. Ensimmäisessä pelissä unohtaa varmasti monia tärkeitä asioita ja sääntökirjan moneen kertaan lukeminen ei yksinkertaisesti riitä, vaan peliä pelattava ainakin kerran, että ymmärtää miten peli kulkee.

Pelissä on niin paljon strategisia ja taktisia mahdollisuuksia että alussa iskee välttämättä ähky. Pelin laskisin keskiraskaaksi säännöiltään, mutta se on selkeästi monimutkaisempi kuin Runewars ja Starcraft yhteensä. Siinä on myös paljon elementtejä jo legendaarisen pelin asemaan nousseesta Twilight Imperiumista.

Horus Heresyn kortteja. Kuva: Fantasy Flight Games
Kuva: Fantasy Flight Games

Pelin alun tuurielementti on hieman häiritsevä, se voi ääritapauksessa määrätä pelin voiton. Tosin hieman kokeneemmat pelaajat pystyvät kääntämään tilanteen nopeasti toiseksi. Olisin toivonut tämän tuurielementin poistamista tai ainakin muuttamista sellaiseksi, että alussa molemmilla olisi mahdollisuus vaikuttaa alkuasetelmiin. Nyt sen päättää nousevien korttien järjestys.

Pelin kaikki muut elementit vaativat miettimistä ja taktikointia, myös bluffaaminen on otettu huomioon ja sen käyttäminen on erittäin suositeltavaa. Alussa se tosin ei varmasti tuo lisäarvoa, kun pelin taktiset mahdollisuudet eivät ole selvät.

Pelin aloitejana ja toimintopisteet ovat erinomainen keksintö. Ne pakottavat miettimään ja antavat peliin omanlaisensa tunnelman. Vastaavaan en ole törmännyt, mutta se on kuitenkin ehdottomasti tämän pelin suola.

Nähdessäni pelin pöydällä pelivalmiina ihastelin komponentteja ja pelin taidetta. Tässä asiassa Fantasy Flight Games on todellakin hyvä, komponentit ovat laadukkaita ja niitä on paljon. Pelin taide on juuri oikeaa Warhammer 40 000 -maailmaan. Laatikko on iso ja se ei ainakaan minulla sopisi mihinkään lautapeleille varaamaani hyllyyn. Siitä huolimatta harkitsen pelin hankkimista vakavasti, vaikka se on kallis. Suomessa peli maksaa noin 100 €, mutta sillä rahalla saa kyllä paljon sälää ja hyvän pelin.

Jos jaksaa opetella säännöt ja pelin hyvin, Horus Heresy  on laadukas sci-fi-strategiapeli. Se ei sovi aloitteville, eikä mielestäni kovin nuorille pelaajille, sillä se on hyvin monimutkainen.

Faktat Horus Heresystä

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Fantasy Flight Games (2010)

MutkikkuusHorus Heresy on erittäin monimutkainen peli, jonka opettelemiseen kannattaa panostaa huolella.

Onnen vaikutus: Pelissä on mukana merkittävä annos tuuria pelin alussa ja pelin aikana tavanomainen korttituuri.

Vuorovaikutus: Peli on tiukkaa sotimista kahden pelaajan kesken.

Teema: Warhammer 40 000 -maailman faneille teema toimii, muut peli saattaa jättää kylmäksi.

Uudelleenpelattavuus: Erittäin hyvä.

Kieliriippuvuus: Pelissä on paljon englanninkielistä tekstiä.

Pelaajamäärä: 2

Pituus: 2–4 tuntia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Horus Heresy

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:6
Aito keskiarvo:3.83
Tasoitettu keskiarvo:3.32
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 0
  • 3: 2
  • 4: 3
  • 5: 1

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *