Escape Room: The Game

Escape Room – Pakohuonepeli

Nappasin tämän pakohuonepelin joskus tilaukseen Amazonista, kun olin saanut vain Yhdysvaltojen Amazoniin kelpaavan lahjakortin. Silloin pelin saatavuus englanniksi Euroopassa oli käytännössä olematonta. Nyt saatavuusongelmat helpottavat kummasti, kun Toyrock julkaisee pelin suomeksi.

Olen siis pelannut vain jenkkiversiota Escape Room: The Game, enkä osaa sanoa suomennoksen laadusta mitään. Suomenkielisen laitoksen ilmestyttyä kuulemme sitten tarkemmin, miten suomennos on onnistunut – pakohuonepelit voivat olla hivenen hankalia suomennettavia.

Escape Room – Pakohuonepelin kansi

Neljän skenaarion pakohuonepaketti

Escape Roomista löytyy neljä eri pakohuonetta, jotka ovat kaikki tunnin keikkoja. Skenaarioiden vaikeustaso vaihtelee kahdesta neljään tähteen, mutta kuten aina, vaikeusasteet ovat aika summittaisia arvioita ja varmasti moni kokee skenaarioiden vaikeustasot eri tavalla – ainakin meille viimeinen eli vaikein skenaario tuntui paljon selkeämmältä kuin jotkut aikaisemmat, helpommaksi luokitellut.

Laatikko on iso ja valtaosan tilasta vie Chrono Decoder. Tässä muovipömpelissä yhdistyy tehtävien ratkominen, pelikello ja salakirjoitusavaimet. Kun laite käynnistetään, tunnin kello alkaa tikittää ja taustamusiikki soida. Laitteessa ei ole pysäytystoimintoa eikä äänenvoimakkuuden säätöä, joten kun peli alkaa, se on myös pelattava.

Tehtävät ratkotaan syöttämällä muovisia avaimia Chrono Decoderiin. Laitteessa on neljä koloa avaimille ja tehtäviä ratkotaan syöttämällä avaimia koloihin. Avainten numero ja järjestys ratkaisee. Avaimet ovat kätevästi paitsi numeroitu 1–6, niissä on myös roomalaiset numerot, kirjaimet A–F, suuntia ja erilaisia muotoja, joten ratkaisuihin on monenlaisia vaihtoehtoja. Jos koodi on oikein, laite soittaa sulosointuja, väärällä vastauksella kuuluu piip ja aikaa kuluu.

Laitteen kyljestä löytyy muutama salakirjoitusavain, joita saattaa matkan varrella tarvita.

Chrono Decoder -laite
Kaikki nuo mittarit sun muut ovat fuulaa, olennaista on päällä olevat kolot avaimille, edessä oleva aikanäyttö ja kyljistä löytyvät salakirjoitusavaimet. Kuva: Mikko Saari

Kryptisiä pulmia

Sanotaan nyt suoraan, että kovin suuri Escape Roomin fani en ole. Joku näissä puzzleissa tökkii vastaan. Voisin sanoa, että puzzlejen laatu on kehnompaa kuin Unlockeissa tai Exiteissä, mutta kyse on makuasioista ja siitä, miten hyvin pulmanlaatijan ajatusmaailma osuu ratkojan kanssa yksiin – minun kohdallani yhteensopivuus on heikkoa, mutta jos jollekulle muulle pulmat toimivat paremmin, pelaaminen on hauskempaa.

Itse kuitenkin koin pulmat omituisiksi ja osan kohdalla ratkaisujen lukeminen ei ihan hirveästi auttanut ymmärtämään ajatuskulkua, osan kohdalla ratkaisun lukeminen oli taas tympeä pettymys – ai näinkö tämä olisi pitänyt ratkaista. Positiivisena puolena ratkaisut löytyvät verkosta, joten niitä voi lukea jälkeenpäin jos kaipaa selityksiä sille, miksi asiat ratkaistiin tietyllä tavalla.

Ratkaistavaa on myös melko vähän. Tehtävissä on vain muutama osio, joihin kuhunkin pitää löytää yksi ratkaisu – keksi kolme ratkaisua ja homma on siinä. Jotta tehtävässä kuluisi tunti, ratkaisut voivat olla useamman mutkan takana. Jos vastaan tulee vaikeuksia, peli ripottelee vihjeitä matkan varrella. Chrono Decoder piippailee viiden tai kymmenen minuutin välein luvan katsoa uuden vihjeen. Vihjeet ovat keskimääräistä parempia ja niitä on riittävän monta, jotta yksittäiset vihjeet ovat mielekkäitä.

Avaimet
Avaimissa on kätevästi monia erilaisia koodeja, mikä tuo ratkaisuihin vähän vaihtelua. Kuva: Mikko Saari

Keskinkertainen pakohuone

Chrono Decoder on alkuun hauska juttu, mutta käytännössä siinä on puutteensa. Yksi peli kärsi siitä, että paristojen heikkouden vuoksi Chrono Decoder resetoi itsensä kaksi kertaa pelin aikana – kannattaa siis mitata käytettyä aikaa myös jollain toisella laitteella, varmuuden vuoksi. Pysäytystoiminnon puute on myös huono puoli.

Chrono Decoderin korvaajaksi on olemassa mobiilisovellus, mutta ainakaan iOS-versiota ei edelleenkään saa Suomen sovelluskaupasta. Android-käyttäjät ovat tässä onnekkaampia, Android-versio on ladattavissa Suomessakin. Toivottavasti tilanne korjaantuu, Android-versio on saatavilla suomenkielisenäkin. Muutenkin saa nähdä, miten hyvin suomennos on tehty. Ainakin yksi pulmista edellyttää soittamista Yhdysvalloissa sijaitsevaan puhelinnumeroon (vastaus löytyy BGG:stä, jos soittaminen ulkomaille ei houkuttele).

Positiivisena puolena peli on uudelleenpelattavissa: osia ei tarvitse tuhota, korkeintaan vähän taitella, ja kuluvimmat paperiosat ovat tulostettavissa julkaisijan sivuilta, jos ne haluaa uusia.

Arvostan, että pakohuonepelien valikoimaa laajennetaan myös suomeksi, mutta Escape Room – Pakohuonepeli ei ainakaan minun listoillani nouse kovin korkealle. Pakohuonegenren fanien kannattaa kuitenkin se testata; suomenkielisen pelin hinta asettunee johonkin noin 35 euron tasolle, mikä on neljän skenaarion pelille kohtuullinen hinta, etenkin kun pelin voi sitten myydä eteenpäin.

Prison Break -skenaario
Ensimmäisen Prison Break -skenaarion sisältö – sitten vain aukomaan kuoria sitä mukaa kun peli etenee. Kuva: Mikko Saari

Faktat Escape Room – Pakohuonepelistä

Suunnittelija: ei tiedossa

Julkaisija: Spin Master, Identity Games (2016), Toy Rock (2019)

Mutkikkuus: Sääntöjen opetteluun ei tarvitse aikaa tuhlata – peli pöydälle, skenaario auki ja menoksi. Päänvaivaa pulmien ratkomisessa riittää sitten siitä edestä.

Onnen vaikutus: Pelissä ei ole satunnaistekijöitä, kaikki on pelaajien pienistä harmaista aivosoluista kiinni.

Vuorovaikutus: Yhteistyö on hyödyksi pulmia ratkottaessa: mitä useampi ratkoja, sitä todennäköisemmin joku keksii oikean ratkaisun.

Teema: Kovin vahvasti tarinallinen Escape Room ei ole. Pakohuoneet ovat aika pulmapitoisia, tarinaan uppoutujille suosittelen ennemmin Escape the Roomia.

Uudelleenpelattavuus: Skenaariot ovat kertakäyttöisiä. Niitä on neljä ja englanniksi on ilmestynyt muutama lisäskenaario. Sen lisäksi on olemassa toinen iso paketti, jonka Chrono Decoderilla voi pelata uusia skenaarioita.

Kieliriippuvuus: Pelissä on luettavaa, joten lukutaitoa pitäisi löytyä. Suomenkielisen laitoksen käännöksen tasosta en osaa sanoa.

Pelaajamäärä: 3–5, mutta käytännössä 2–4. Yksinpeliksi en ostaisi vaikka onnistuu se niinkin. Viidellä voi tulla vähän tungosta, koska pelissä on enimmäkseen yksi pulma kerrallaan ratkottavaksi.

Pituus: 60 minuuttia, eikä ehkä sitäkään, jos kovasti tekee virheitä.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Escape Room – Pakohuonepeli

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:5
Aito keskiarvo:3.60
Tasoitettu keskiarvo:3.30
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 0
  • 3: 3
  • 4: 1
  • 5: 1

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Osta Löydä lautapelit -kirja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.