Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Escape Room – Pakohuonepeli

Pakopelisarja Escape Roomin erottaa kilpailijoistaan “Chrono Decoder” eli muovipömpeli, jossa yhdistyvät tehtävien ratkominen, pelikello ja salakirjoitusavaimet. Kun laite käynnistetään, tunnin kello alkaa tikittää ja taustamusiikki soida.

Escape Room -pakohuonepelin ensimmäinen osa julkaistiin 2016, jonka jälkeen peli on laajentunut kokonaiseksi pelisarjaksi. Suomessa sarjan pelejä on kääntänyt ToyRock, jonka toimesta uusia osia tupsahtelee markettien hyllyille tasaisin väliajoin.

Pelisarja on pakopeligenren sisällä tuttu nimi ja kilpailee markkinoista muun muassa Exit: The Gamen, Unlockin ja Deckscapen kanssa. Riittääkö koodinpurkulaitteen lumo ja millaisia itse pakopelit ovat?

Escape Room – Pakohuonepelin kansi

Konstikas koodinpurkaja

Tehtävät ratkotaan syöttämällä muovisia avaimia Chrono Decoderiin, jossa on kolot neljälle avaimelle. Avaimet on kätevästi paitsi numeroitu 1–6, niissä on myös roomalaiset numerot, kirjaimet A–F, suuntia ja erilaisia muotoja, joten ratkaisuihin on monenlaisia vaihtoehtoja.

Jos koodi on oikein, laite soittaa sulosointuja, väärällä vastauksella kuuluu piip ja aikaa kuluu. Laitteen kyljestä löytyy myös muutama salakirjoitusavain, joita saattaa matkan varrella tarvita.

Chrono Decoder on alkuun hauska juttu, mutta käytännössä siinä on puutteensa. Laitteessa ei ole pysäytystoimintoa eikä äänenvoimakkuuden säätöä. Lisäksi se on epäluotettava – peruspelin laite kärsi paristojen heikkoudesta, jonka vuoksi Chrono Decoder resetoi itsensä kaksi kertaa erään pelin aikana. Family Junglen laite ei taas koskaan hyväksynyt yhtä koodia, vaikka se olikin oikein.

Chrono Decoderin korvaajaksi on olemassa mobiilisovellus sekä iOS:n ja Androidinpuolella. Sovelluksen kautta voi myös soittaa teemaan sopivaa musiikkia.

Chrono Decoder -laite
Kaikki nuo mittarit sun muut ovat fuulaa, olennaista on päällä olevat kolot avaimille, edessä oleva aikanäyttö ja kyljistä löytyvät salakirjoitusavaimet. Kuva: Mikko Saari

Uusiokäyttöinen kokemus

Escape Room -pakohuoneet ovat peruselementeiltään selkeitä ja lineaarisia. Tehtävät on ripoteltu joko kolmeen kirjekuoreen tai taiteltuun paperinivaskaan, jota sitten availlaan aina kun edellinen osa on ratkaistu. Jokainen tarvittava koodi saadaan useimmiten yhden tehtävän kautta. Kun koodi on tehty oikein, pääsee seuraavan osan kimppuun.

Mikäli pelaajat eivät pääse eteenpäin, mukana on pakohuoneista tuttuja vihjeitä. Escape Room ripottelee vihjeitä matkan varrella, sillä Chrono Decoder piippailee viiden tai kymmenen minuutin välein antaen luvan katsoa uuden vinkin. Vihjeet ovat keskimääräistä parempia ja niitä on usein riittävän monta, jotta yksittäiset vinkit ovat mielekkäitä.

Pelisarjan yksi parhaista ominaisuuksista on uudelleenpelattavuus. Pelissä kyllä taitellaan, leikataan, piirrellään ja muulla tavalla tuhotaan laatikon paperiosia, mutta ne saa tulostettua valmistajan sivuilta uusiokäyttöä varten.

Osassa tehtävistä on osia, jotka irrotetaan pahvikehikosta ja niille ei olekaan saatavilla tulostusvaihtoehtoa. Jos pelin haluaa antaa seuraavalle, kannattaa tarkistaa, löytyykö osasta tulostimen kuvaa. Jos kuvaa ei näy, osaa ei kannata turhaan töhriä.

Avaimet
Avaimissa on kätevästi monia erilaisia koodeja, mikä tuo ratkaisuihin vähän vaihtelua. Kuva: Mikko Saari

Escape Room: Pakohuonepeli

Escape Roomin alkuperäisestä peruspelistä löytyy neljä eri pakohuonetta, jotka ovat kaikki tunnin keikkoja. Skenaarioiden vaikeustaso vaihtelee kahdesta neljään tähteen, mutta kuten aina, vaikeusasteet ovat aika summittaisia arvioita ja varmasti moni kokee skenaarioiden vaikeustasot eri tavalla – ainakin meille viimeinen eli vaikein skenaario tuntui paljon selkeämmältä kuin jotkut aikaisemmat, helpommaksi luokitellut.

Sanotaan nyt suoraan, että en ole kovin suuri Escape Room: Pakohuonepelin fani. Joku näissä puzzleissa tökki vastaan. Voisin sanoa, että puzzlejen laatu on kehnompaa kuin Unlockeissa tai Exiteissä, mutta kyse on makuasioista ja siitä, miten hyvin pulmanlaatijan ajatusmaailma osuu ratkojan kanssa yksiin – minun kohdallani yhteensopivuus on heikkoa, mutta jos jollekulle muulle pulmat toimivat paremmin, pelaaminen on hauskempaa.

Itse kuitenkin koin pulmat omituisiksi ja osan kohdalla ratkaisujen lukeminen ei ihan hirveästi auttanut ymmärtämään ajatuskulkua, osan kohdalla ratkaisun lukeminen oli taas tympeä pettymys – ai näinkö tämä olisi pitänyt ratkaista. Positiivisena puolena ratkaisut löytyvät verkosta, joten niitä voi lukea jälkeenpäin jos kaipaa selityksiä sille, miksi asiat ratkaistiin tietyllä tavalla.

Escape Room: Pakohuonepeli ei ainakaan minun listoillani nouse kovin korkealle. Pakohuonegenren fanien kannattaa kuitenkin se testata; suomenkielisen pelin hinta on noin 35 euroa, mikä on neljän skenaarion pelille kohtuullinen, etenkin kun pelin voi sitten myydä eteenpäin. Olen kuitenkin itse pelannut vain jenkkiversiota Escape Room: The Game, enkä osaa sanoa suomennoksen laadusta mitään.

Prison Break -skenaario
Ensimmäisen Prison Break -skenaarion sisältö – sitten vain aukomaan kuoria sitä mukaa kun peli etenee. Kuva: Mikko Saari

Escape Room: Family Jungle

Family Junglen laatikko on yhtä massiivinen kuin peruspelin, sillä mukana tulee oma Chrono Decoder. Tämä perheille mainostettu paketti sisältää kolme pakohuonetta, jotka ovat vaikeusasteiltaan 2–3 tähteä ja ikäsuositukseltaan 10+. Nämä ovatkin kauttaaltaan helpompia pakohuoneita, jotka sopivat erinomaisesti juuri koko perheen kanssa ratkottavaksi.

Tehtävissä on mukavasti hajontaa, vaikka osa pulmista on jo tuttuja muista suosituista pulmapeleistä ja pulmista. Pakohuoneveteraaneille tehtävät ovat helppoja ja aikaa jää runsaasti. Meillä vihjeitä ei juuri tarvittu, vaan tehtäviin löytyi oikea vastaus joko välittömästi tai muutaman kokeilun jälkeen. 

Suurin haaste oli viallinen Chrono Decoder, joka ei hyväksynyt yhtä oikeaa koodia. Näin yksi pakohuoneista päättyi aikamoiseen antikliimaksiin.

Olen kuitenkin tyytyväinen Escape Room: Family Jungleen. Peli tarjosi helpohkot, mutta silti mukavat pakohuoneet, joita pähkäili mielellään. Koko perheen ensimmäiseksi pakohuonepeliksi tämä on nappivalinta.

Escape Room: Pakohuonepelin vihjeitä
Vihjeet on painettu joko kortteihin tai lappuseen, mistä ne katsellaan tarkistimen (eli punaisen muovin) läpi. Kuva: Sampsa Ritvanen

Escape Room: Horror

Kauhuteemainen pakohuone on tarkoitettu kahdelle pelaajalle ja paketti on kooltaan hyvin maltillinen. Syynä on se, että pelissä ei tule mukana Chrono Decoderia. Peliä pelatakseen tulee pelaajalla olla ladattuna sovellus tai hankkia peruspeli. Ja tärkeä huomio – Family Junglen koodipömpeli ei pelaamiseen sovellu.

Pelillä on K-15 -suositusikäraja ja ihan syystä; pelottavia ja raakoja tapahtumia ei lasten kanssa kannata ratkoa. Temaattisesti ollaan siis oikeassa osoitteessa, jos tällainen teema vain iskee.

Mukana on kaksi pakohuonetta sekä mitäänsanomaton 15 minuutin esittelyhuone. Pikkutyttö-pakohuone starttasi alkuun mainiosti ja loppua kohden meininki pysyi tyydyttävänä. Yhdessä tehtävässä vaaditaan kylläkin musikaalista osaamista sekä tietämystä, mikä voi vaatia netin apua. Ihan kelpo pakohuone tämä, mutta ei genren parhaimpia.

Talo järven rannalla oli ristiriitaisempi kokemus. Alussa mukana oli jälleen hyviä ideoita, mutta puolessa välissä pakohuoneen tekninen toteutus teki tepposet; värivirhe ja osittain rajautunut alue tekivät pulmista epäselviä. Pari muutakin tehtävää osoittautui eriskummalliseksi, joten koko pakohuoneesta jäi todella ankea fiilis.

Escape Room: Horror on kokonaisuutena keskinkertainen pakohuonepaketti, joka todennäköisesti innostaa lähinnä kauhuteemasta pitäviä.

Talo järven rannalla -pakohuoneen sisältö
Kuva: Sampsa Ritvanen

Muita osia

Suomeksi on ilmestynyt myös Escape Room: Pakohuonepeli – 2 pelaajaa. Se on kauhuversion tapaan pienempi kaksinpelattava boksi, jossa on kaksi skenaariota, eikä omaa Chrono Decoderia.

Englanniksi pelejä onkin sitten tullut aika liuta ja julkaisut ovat sikäli sekavia, että skenaarioita on julkaistu sekä yksittäisinä skenaarioina että useamman skenaarion kokoelmapaketteina – ja samalla nimellä voi olla julkaistu eri kielialueilla hieman erilainen valikoima skenaarioita.

Escape Room: The Game – Jumanji voi olla leffan ystäville kiinnostava tapaus, mutta se on sisällöltään hyvin suurelta osin sama kuin Escape Room: Pakohuonepeli – Family Jungle.

Escape Room: The Game – Escape Rooms II sisältää kolme uutta huonetta Secret Agent, The Dentist ja Space Station. Espanjankielinen versio (joka on nimellä Escape Room: The Game 2) sisältää lisäksi The Casino -huoneen, joka muualla täytyy hankkia erikseen.

Sekavin tapaus on boksi, joka on Yhdysvalloissa Escape Room: The Game 3, Englannissa ja ilmeisesti muuallakin Euroopassa Escape Room: The Game 2. Tässä paketissa on Panic on the Titanic, Dawn of the Zombies ja Alice in Wonderland – ja joissain versioissa lisäksi Another Dimension.

Nimihirviö Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Secret of the Scientist on Escape Room -sarjan panos kasvavaan trendiin yhdistellä pakohuonepelejä palapeleihin.

Faktat Escape Room – Pakohuonepelistä

Suunnittelija: ei tiedossa

Julkaisija: Identity Games (2016), Toy Rock (2019)

Mutkikkuus: Sääntöjen opetteluun ei tarvitse aikaa tuhlata – peli pöydälle, skenaario auki ja menoksi. Päänvaivaa pulmien ratkomisessa riittää sitten siitä edestä.

Onnen vaikutus: Pelissä ei ole satunnaistekijöitä, kaikki on pelaajien pienistä harmaista aivosoluista kiinni.

Vuorovaikutus: Yhteistyö on hyödyksi pulmia ratkottaessa: mitä useampi ratkoja, sitä todennäköisemmin joku keksii oikean ratkaisun.

Teema: Kovin vahvasti tarinallinen Escape Room ei ole. Kauhuskenaariot ovat temaattisempia ja teemaa voi vahvistaa pelin sovelluksesta löytyvällä taustamusiikilla. Tarinaan uppoutujille suosittelemme ennemmin Escape the Roomia.

Uudelleenpelattavuus: Skenaariot ovat kertakäyttöisiä, mutta tuhottavat osat voi tulostaa uudelleen, jolloin pelin voi pelata joku muu.

Kieliriippuvuus: Pelissä on luettavaa, joten lukutaitoa pitäisi löytyä. Suomenkieliset laitokset ovat pääosin hyvin lokalisoitu.

Pelaajamäärä: 3–5, mutta käytännössä 2–4. Yksinpeliksi ei ideaali, vaikka onnistuu se niinkin. Viidellä voi tulla vähän tungosta.

Pituus: 60 minuuttia, eikä ehkä sitäkään, jos kovasti tekee virheitä.

close

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

4 vastausta aiheeseen “Escape Room – Pakohuonepeli”

Kun Chrono Decoder resetoi itsensä niin kuinka jatkoitte pelaamista? Aloititteko pelin alusta vai jouduitteko siirtymään seuraavaan caseen? Onnistuisko tuon saman pelin jatkaminen kun kesken pelin sammui tuo Chrono Decoder??

Jatkoimme pelaamista, arvioimme vain kuluneen ajan ja menimme sen mukaan. Chrono Decoder toimii käsittääkseni niin, että sille pitää syöttää koodit tietyssä järjestyksessä, eli kakkosvaiheen ratkaisua ei hyväksytä, jos ei ole ensin syötetty ykkösvaiheen ratkaisua, joten jos käy niin, että Chrono Decoder on jostain syystä käynnistettävä uudestaan ja on jo mennyt ykkösvaiheesta läpi, ykkösvaiheen koodi kannattaa syöttää koneeseen uudestaan.

Pukki raahasi tämän tupaan, ja parin teinin ja kahden aikuisen kombo piti tätä oikein mukavana. Kaikkia ei saatu läpi ajassa, jokin meni nopeasti, mutta kaikki oli ihan hauskoja. Monipuolisia ja montaa eri tekniikkaa joutui käyttämään, ei tullut olo että edellisistä osista olisi kopioitu ongelmia. Jokainen vaikutti uniikilta.
Suomennos on laadukas, sitä ei tarvitse pelätä, ja tarvittava puhelinnumero on Suomeen ja suomeksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.