Deckscape

Deckscape

Italialainen dV Giochi osallistuu pakohuonepelien genreen Martino Chiacchieran ja Silvano Sorrentinon suunnittelemalla Deckscape-pelisarjalla. Tähän mennessä Deckscapeja on ilmestynyt kolme, joista olen pelannut yhden.

Kuten Exitit ja Unlockit, pelit käsitellään tässä samassa jutussa, koska ne ovat pohjimmiltaan niin samanlaisia keskenään. Täydennän juttua sitä mukaa kun pelaan sarjan uusia osia.

Pieni ja tiivis pulmapeli

Deckscapet ovat pieniä pelejä: pienen pakan boksista löytyy kuusikymmentä isokokoista korttia ja pelaaminen tapahtuu yksinkertaisesti kelaamalla pakkaa läpi järjestyksessä. Pulmien ratkaisut toimivat niin, että kortin toisella puolella annetaan tehtävä, ratkaisu pitää keksiä ja oikea ratkaisu löytyy sitten kortin toiselta puolelta.

Tämä on toisaalta hyvä ratkaisu: pulmaan ei voi koskaan jäädä jumiin, koska eteenpäin pääsee aina kääntämällä kortin. Pulmien ratkominen ei myöskään vaadi mobiilisovelluksen käyttämistä tai ratkaisupyörän pyörittelyä. Toisaalta on vähän tylsää, että tehtävän ratkaisemiseen on vain yksi tilaisuus. Vihjeitäkin on tarjolla yksi epämääräinen vihje tehtävää kohden, mutta se pitää huomata lukea ennen ratkaisun tarkistamista.

Peli etenee enimmäkseen varsin lineaarisesti, mutta välillä tehtävät haarautuvat: pakasta käsketään jakaa muutama värikoodattu nippu erilleen. Tällöin käsillä on muutama alapulma, jotka pitää ratkoa, jotta pääsee eteenpäin pakassa. Alapulmat saa ratkoa vapaassa järjestyksessä. Näissä kohdin porukan on helppo jakautua ratkomaan eri pulmia, mutta muuten kaikkien on koko ajan pohdittava samaa tehtävää.

Kovin luovia pulmia paketissa ei ole, vaan tehtävät tuntuvat jotenkin aika tutuilta ja tavanomaisilta. Välillä vaaditaan vähän laatikon ulkopuolista ajattelua, mutta ei niin paljon kuin Exiteissä tai Unlockissa.

Deckscapet ovat uudelleenpelattavia. Ohjeissa neuvotaan merkitsemään pistekorttiin aika ja virheet, mutta jos ne kirjaa erilliselle paperille, peliin ei tarvitse tehdä mitään merkintöjä. Pelin jälkeen riittää, että järjestää pakan takaisin numerojärjestykseen, niin peli on taas pelattavissa uudestaan.

Deckscape-kolmikko

Heist in Venice

Venetsian keikan aiheena on murtokeikka kasinolle. Kasinolta pitäisi saada napattua miljardin euron arvoinen pelimerkki monimutkaisten turvajärjestelyjen takaa.

Erikoisuutena pelaajat saavat alussa valita itselleen jonkun kuudesta hahmosta. Jokainen hahmo tietää jotain, eli kortin takaa löytyy vihjeitä tuleviin koitoksiin. Näitä vihjeitä ei saa näyttää muille, vaikka niistä saakin puhua vapaasti. Idea on aika hauska, mutta kahdestaan pelatessa latistui saman tien, kun hahmonvalinnan jälkeen käskettiin jakaa loput hahmot tasan pelaajien kesken. Kaikki hahmot ja hahmojen tiedot ovat siis joka tapauksessa aina käytössä. Hieman siis tässä luotiin näennäisvalintoja, mutta isommalla porukalla nämä yksityisvihjeet varmistavat, että jokainen pääsee vähän osallistumaan.

Murtokeikka etenee mukavasti, tehtävät ovat enimmäkseen aika loogisia. Parissa kohtaa joutuu vähän käyttämään muistia, jota ei juurikaan ole pakohuonepeleissä tarvinnut, kun kaikki tieto on yleensä kaiken aikaa nähtävillä. Tässä pelissä käsketään muistamaan osa tiedoista. Pari tehtävää oli vähän hämäränsorttisia, mutta enimmäkseen pulmat olivat loogisia ja helposti ymmärrettäviä.

Tämän ensimmäisen kokemuksen perusteella Deckscapea uskaltaa suositella pakohuonepelien ystäville. Jos Exitit ja Unlockit on jo pelattu, tämäkin varmasti miellyttää jonkin verran ja kun peli ei tuhoudu pelatessa, sen saa kiertoon eteenpäin, eikä hinta kirvele.

Heist in Venice
Valokuvaamisen kannalta nämä ovat vähän tylsiä pelejä. Juuri tämän enempää ei oikein viitsisi kuvissa paljastaa… Kuva: Mikko Saari

Faktat Deckscapesta

Suunnittelija: ,

Julkaisija: dV Giochi (2017–)

Mutkikkuus: Sääntöjä ei tarvitse lukea ollenkaan. Peli opettaa kaiken tarvittavan, kun pakkaa alkaa käymään läpi ja lukee kortit järjestyksessä. Pelaamaan pääsee siis heti, ilman minkäänlaisia ennakkovalmisteluja.

Onnen vaikutus: Pelissä ei ole tuurille mitään sijaa, kaikki on pelaajien omasta päättelykyvystä kiinni.

Vuorovaikutus: Parhaimmillaan peli on, kun kaikki pohtivat pulmia yhdessä. Miten se onnistuu, riippuu pelaajista. Heist in Venicen hahmojen omat vihjeet varmistavat, että jokainen pääsee osallistumaan.

Teema: Pelien tarinat ovat aika pinnallisia; eivät erityisen hyviä tai huonoja pakopelien mittapuulla.

Uudelleenpelattavuus: Pelit ovat kertakäyttöisiä, mutta ne voi resetoida ja antaa muiden pelattavaksi.

Kieliriippuvuus: Peleissä on paljon tekstiä. Heist in Venicen salaiset vihjeet vaativat jokaiselta kielitaitoa, mutta ei ole suurensuuri synti lukea niitäkään yhdessä. Jonkun on kuitenkin osattava riittävästi englantia. Pulmat eivät ainakaan Heist in Venicessä perustu juurikaan kieleen.

Pelaajamäärä: 1–6, makuasia pitääkö parempana pienempää vai isompaa porukkaa.

Kesto: Noin tunti. Ei aikarajaa, lopussa on vain arviointi, jossa parhaaseen tulokseen pääsee alle tunnin ajalla ja huonoimpaan päätyy, jos aikaa menee yli puolitoista tuntia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Deckscape

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:20
Aito keskiarvo:3.35
Tasoitettu keskiarvo:3.29
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 4
  • 3: 5
  • 4: 11
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.