Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Space Alert

Vlaada Chvatilin Space Alert on hauska ja toiminnantäyteinen avaruusseikkailu, jossa pelaajien pitää selvitä cd-levyltä tulevasta tehtävästä yhtenä kappaleena.

Tsekkiläinen pelisuunnittelija Vlaada Chvátil on muutamien viime vuosien aikana noussut yhdeksi kuumaksi nimeksi peliharrastajien keskuudessa.

Vuoden 2007 iso yllätyshitti oli avaruushupailu Galaxy Trucker, ja vuoden 2008 Essenin pelimessujen yksi odotetuimmista peliuutuuksista oli Chvátilin avaruusteemainen yhteistyöpeli Space Alert.

Space Alertin kansi

Kiivastahtista avaruusmatkailua

Space Alertissa pelaajat ovat avaruuden tutkimusmatkailijoita. Koulutus alalle on lyhyt, joten astronauttien toimenkuvakin on melko yksinkertainen: tarkoituksena on pitää avaruusalus kymmenen minuuttia ilmassa ja mahdollisesti painella muutamia nappuloita. Varsinainen tutkimustyö on automatisoitu. Tai näin heille koulutuskeskuksessa sanottiin…

Todellisuudessa pelaajat joutuvat taistelemaan hyvin rajallisin resurssein ylivoimaiselta tuntuvia vihollisia vastaan tiukan aikapaineen vallitessa. Perusmekaniikka on yksinkertainen: pelaajilla on kädessään erilaisia toimintokortteja, joista he ohjelmoivat itselleen 12 toimintoa käsittävän siirtosarjan. Jokaisessa kortissa on kaksi mahdollista toimintoa, liikkuminen johonkin suuntaan tai napin painaminen.

Pelaajat liikkuvat kolmeen sektoriin jaetussa kaksikerroksisessa avaruusaluksessa, jonka jokaisessa kuudessa huoneessa on mahdollista valita jokin kolmesta erilaisesta napinpainallustoiminnosta. Valittavissa olevat toiminnot riippuvat huoneesta, mutta tarjolla on aina ampumista, aluksen energiansiirtoa sekä jotain muuta.

Space Alertin pelilauta, joka kuvaa kaksikerroksista avaruusalusta.
Avaruusalus, jossa pelaajat operoivat.

Pelaajat kohtaavat lyhyen lentonsa aikana monenlaisia uhkia sekä aluksen sisältä että aluksen ulkoa. Tunkeilijoiden päätarkoituksena on tietenkin aluksen tuhoaminen, mitä vastaan pelaajien on resurssiensa mukaan taisteltava. Joskus on myös tehtävä päätöksiä, mitkä uhat koetaan pahimmiksi ja mitkä on pakko jättää ehkä kokonaan huomiotta. Pelaajien on myös usein päätettävä, aikovatko he hyökätä jotakin uhkaa vastaan, vai riittääkö joskus pelkkä suojautuminen.

Yhden pelierän kesto on todellakin vain kymmenen minuuttia, jona aikana pelaajien tulisi pystyä yhteisesti suunnitellen ja toisiaan auttaen luovimaan läpi avaruuden karikoiden. Yhtenä pelin mielenkiintoisena elementtinä on se, että ympäröivät tapahtuvat kuullaan CD-levyltä. Äänitteeltä kuullaan, milloin miehistö havaitsee uhan ja mistä suunnasta se on tulossa. Välillä äänite kertoo myös kommunikaatioyhteyksien katkeamisesta, oikeudesta vaihdella kortteja keskenään, oikeudesta nostaa uusia kortteja ja niin edelleen.

Äänitteen pyöriessä pelaajat voivat liikutella pelihahmojaan laudalla saadakseen paremman kuvan, mitä on tapahtumassa. Äänitteen loputtua peli käydään vaihe vaiheelta läpi, pelaajat paljastavat siirto kerrallaan toimintonsa, vihollisten ja oman aluksen saamat vahingot lasketaan tarkalleen, kunnes lopulta saadaan selville, selvisivätkö pelaajat kunnialla. Yksikin virhe siirroissa tai niiden ajoituksessa saattaa osoittautua fataaliksi ja pilata muuten onnistuneen lennon.

Haastetta pitkäksi ajaksi

Space Alert on pirullisen haastava peli. Pelissä menestyäkseen pelaajat tarvitsevat kokemusta, hyviä hermoja ja erityisesti hyviä yhteistyötaitoja. Ohjelmointivaiheen aikana ei aina edes pysty ottamaan huomioon kaikkia mahdollisia ongelmia, sillä esimerkiksi aluksen saamat vahingot arvotaan vasta vahingon sattuessa. Joten tekemistä riittää.

Parhaiten pelissä menestyy hyvin yhteenhioutunut nelikko tai viisikko, joka pystyy muutamalla sanalla sopimaan, kuka tekee mitäkin ja milläkin hetkellä. Käytännössä tällainen porukka on kuitenkin harvinainen. Tehtävien läpikäynti onkin hauskaa puuhaa, kun aina paljastuu jokin virhe suunnitelmissa tai jokin ennakoimaton vahinko.

Pelin mukana tulee kaksi CD-levyä, joista löytyy taustat yhteensä 16 tehtävälle. Näistäkin 16 tehtävästä puolet on eritasoisia tutoriaalilentoja, joissa ei vielä kaikkia pelin liikkuvia osia mukana ole. Se, että varsinaisia erilaisia tehtäviä on vain kahdeksan, ei kuitenkaan ole ongelma, sillä jokainen lento on erilainen. Kaikki uhat arvotaan eri korttipakoista ja lisäksi arvotaan myös liikeradat, joita pitkin uhat hyökkäävät.

Pelin vaikeustasoa voidaan myös säädellä, sillä pelaajat voivat halutessaan jättää niitä kaikkein murhaavimpia kortteja kokonaan pois mahdollisten vihollisten joukosta. Mikäli tehtävät alkavat osoittautua liian helpoiksi, voi urhea miehistö ottaa haasteen ja lentää samalla aluksella useamman lennon kampanjan. Kun yksittäisen tehtävä kestää tehtävän läpikäynti mukaanlukien vain puolisen tuntia, voi samalla kerralla helposti pelata useammankin lennon.

Lähikuva pelitilanteesta, pelinappuloita laudalla
Kuva: Raiko Puust / BGG. CC BY-NC-ND 3.0.

Hupia etenkin isommille pelaajamäärille

Peli on suunniteltu ensisijaisesti neljälle tai viidelle pelaajalle, ja erityisesti peliä opetellessa pienempiä pelaajamääriä ei suositella. Kaksin- ja kolminpeleissä pelaajat saavat ohjailtavakseen pari androidia, joille he tekevät siirrot ohjelmoidessaan samalla omia siirtojaan. Yksinpelikin on teoriassa mahdollinen, mutta se saattaa kyllä olla jo melkoisen stressaavaa, sillä viisinpelissäkin yksittäisellä pelaajalla on melko paljon tekemistä, vaikka vastuu jakautuukin kaikkien pelaajien kesken.

Hyvät tutoriaalit ovat tarpeen tämän pelin kanssa, sillä kymmenessä minuutissa ei oikeasti paljoa ehdi, jos pitää samalla opetella vielä pelin sääntöjäkin. Tutoriaalilennot opettavat peliä vähän kerrallaan lisäten koko ajan muutamia uusia sääntöjä. Kokonaisuudessaan säännöt, vaikka niitä melko paljon onkin, eivät kuitenkaan ole mitenkään erityisen vaikeat; ne vaativat vain totuttelua. Lisäksi pelin säännöt sisältävä tutoriaalivihkonen on paitsi erinomaisen selkeä, myös hillittömän hauska opus, jota lueskelee ihan huvikseenkin.

Lähikuva Space Alertin pelilaudasta ja nappuloista
Kuva: Mikko Saari

Faktat Space Alertista

Suunnittelija:

Julkaisija: Czech Games Edition, Rio Grande Games (2008)

Mutkikkuus: Melko monimutkainen, erilaisia toimintoja on aika paljon. Pelissä on kuitenkin useita tutoriaalitehtäviä, joiden avulla pelin koko mekaniikka ja kaikki säännöt voidaan opiskella osissa.

Onnen vaikutus: Pienehkö. Tietenkin, jos vastaan sattuu helpot uhat, ei peliä ole välttämättä kovin vaikeaa voittaa, mutta useimmiten peli tekee kaikkensa pelaajien kiusaamiseksi.

Vuorovaikutus: Kriittisen korkea. Space Alert on puhdasta yhteistyötä kiperissä tilanteissa ja kovassa aikapaineessa.

Teema: Hyvin toteutettu, erityistä plussaa loistavasta tutoriaalikirjasesta.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Tuskin Space Alertia kerralla loppuun koluaa. Hyvä tiimi muodostuu vain ajan kanssa.

Kieliriippuvuus: Uhkakorteissa on jonkin verran tekstiä, lisäksi ääniraidan komennot olisi hyvä pystyä tulkitsemaan. Edelleen pelaajien on ehdottomasti puhuttava ja ymmärrettävä sujuvasti jotain yhteistä kieltä.

Kuuloriippuvuus: Pelaaminen edellyttää kuuloa ja sen verran rauhallista ympäristöä, että ääniraidan komennoista saa selvää.

Pelaajamäärä: 1–5, perussäännöt suunniteltu 4–5 pelaajalle, vähempi vaatii rautaista pelikokemusta.

Pituus: 20–30 min

Jutun kansikuva: Christian Becker / BGG. CC BY 3.0.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

6 vastausta aiheeseen “Space Alert”

Yksi Space Alertin ehdottomista vahvuuksista verrattuna muihin yhteistyöpeleihin on se, että tässä ei oikeastaan ole mahdollista pelata niin, että yksi määräilee, mitä muut tekevät. Aikapaine on niin julmetun kova, että lopullinen siirroista päättäminen jää väkisinkin jokaisen pelaajan omille harteille.

Kuulostaa hyvältä. Yhteistyöpelien suurin ongelma onkin mielestäni kokeneempien(tai muuten päsmäreiden) pelureiden ohjeistus.

Space Alertia pitäisi päästä tahkoamaan samalla porukalla useamman kerran. Peli jää vain potentiaalisesti hyväksi koska uusi pelaaja on aina opetettava mukaan ensimmäisistä tutoriaaleista lähtien.

Hekan pointti on kyllä totta. Pelissä on sen verran monta liikkuvaa osaa, että sitä ei heti ehdi omaksua, vallankin kun kiire on tosiaan koko ajan kova. Mutta hyvällä ja taitavalla vakioporukalla pelistä saa taatusti haastetta ja riemua pitkäksi aikaa.

Tästä pelistä pitäisi tehdä online-versio, missä voisi liittyä peleihin ja pelailla muiden kanssa.

Space Alert on kyllä loistava yhteistyöpeli. 8 erilaista tehtävää voi tuntua aluksi vähäiseltä, mutta jos tehtävät kykenee muistamaan ulkoa, on rahoille saanut vastinetta jo monta kertaa. Kannattaa myös ladata boardgamegeekista sellaiset versiot taustakappaleista, joiden taustalle on laitettu musiikkia. Ne parantavat tunnelmaa paljon.

Itse en ole nähnyt ongelmaksi uuden pelaajan mukaan ottamista, mikäli muut ovat peliä ennen pelanneet. Tällöin uuden pelaajan voi ottaa mukaan heti tositoimiin vaikka näytönsäästäjää painelemaan. Harjoittelulentojakaan ei tällöin välttämättä tarvita, ainakaan yhtä enempää. Muistettavaa pelissä toki löytyy, mutta tehtävät kestävät vaille puoli tuntia, niin parin pelin jälkeen homma alkaa jo noviisiltakin luonnistumaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *