Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa

Olipas iloinen yllätys, kun selvisi, että Peliko on julkaissut trendikästä huonepakoilua suomeksi. ThinkFunin Escape the Room oli ensimmäisiä genren pelejä, mutta on jäänyt vähän Kennerspiel des Jahres -voittaja Exit: The Gamen ja muuten vain kuumemman Unlock!:n jalkoihin.

Suomennos nostaa kuitenkin pelin genren ykkösnimeksi Suomessa etenkin pelikauppojen ulkopuolelta pelejä hankkiville; veikkaisin, että jouluna 2017 Escape the Roomeja löytyy monesta pukinkontista. On siis syytä tarkistaa, millainen peli on kyseessä. Lyhyesti voidaan todeta, että mainion pakopelikokemuksen tämäkin lautapeli tarjoaa.

Kirjekuoria avattavaksi

Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossaTaustatarina sijoittuu 1860-luvulle: tähtitieteilijä on kadonnut. Entinen tilanhoitaja on huolissaan ja houkuttelee joukon ystäviään tutkimaan tähtitieteilijän kartanoa. Kartano osoittautuu melkoiseksi mysteeriksi ja tutkijat huomaavat jäävänsä loukkuun…

Pelin alussa pelaajilla on edessään nippu kirjekuoria, joissa on arvoituksia. Kun arvoituksen saa ratkaistua, kirjekuoren saa avata ja sen sisältä aukeaa uusia mysteerejä ja lisää välineitä aikaisempien kuorien avaamiseen. Ratkaisuissa käytetään Exit: The Gamestakin tuttua ratkaisupyörää: siinä on neljä kehää ja kun oikeat kuviot on linjattu kohdalleen, pyörän keskellä pitäisi näkyä tehtävän symboli kahdessa kohdassa.

Tehtävät etenevät varsin lineaarisesti: sooloilulle ei ole tilaa, vaan ratkaisut aukeavat aina tietyssä järjestyksessä, kun kuorista paljastuu uusia työkaluja kuorien ratkaisemiseen.

Tehtäväkuoret
Tällainen pino kuoria paketista paljastuu. Kuorien kansissa on puzzlet, joita ratkotaan, jotta kuoren saa avata, mutta osa ei kyllä aukea millään tavalla, ennen kuin jostain toisesta kuoresta löytyy vähän kättäpidempää. Kuva: Mikko Saari

Pakohuone paketissa

Escape the Roomin pelaaminen ei edellytä älylaitteita. Vihjejärjestelmä tosin löytyy vain netistä, pelin nettisivuilla on jokaiseen kuoreen kolmiportaiset ratkaisut, eli pari vihjettä ja sitten selkeä ratkaisu. Näitä voi näppärästi selailla vaikka älypuhelimella. Lisäksi tarvitaan ajastin: aikaa on pelaajamäärästä riippuen puolitoista tai kaksi tuntia.

Peliä ei tarvitse kohdella kaltoin. Mysteeri on kertakäytön jälkeen nähty ja ratkaistu, mutta nettisivuilta löytyy ohjeet, miten peli kuuluu paketoida, jotta sen saa palautettua alkutilaansa. Sen jälkeen joku toinen voi ratkaista tehtävän.

Vaikeustasonsa puolesta Escape the Room on selvästi helpoin pelaamani pakohuonepeli. Nelinpelissä aikaa olisi ollut kaksi tuntia, mutta huone oli kokonaisuudessaan selvitetty alle tunnissa. Vihjeille ei ollut tarvetta. Kaikki tehtävät olivat aika suoraviivaisia: yleensä oli aivan ilmeistä, miten tehtävää kuuluu lähteä ratkaisemaan.

Helppous ei tietenkään ole yksinomaan huono asia. Ainoana suomennettuna pakohuonepelinä Escape the Room houkuttelee varmasti monia kokeilijoita ja jos ei ole aikaisemmin pakohuoneita kokeillut, tämä on sopivan leppoisa ensikokemus. Jos taas on kokenut pakohuoneilija tai muuten vain puzzlejen ratkaisija, suurta haastetta Escape the Room ei tarjoa.

Ratkaisupyörä
Ratkaisupyörän käyttäminen on helppoa: tehtävän ratkaisuna saadaan aina neljä värillistä kuviota, jotka pitää pyöritellä kiekolle ja jos ratkaisu on oikein, keskellä näkyy oikea symboli. Kuva: Mikko Saari

Kelpo viihdettä pienemmälle porukalle

Pelin pelaajamääräksi luvataan 2–6, mutta veikkaisin, että isommilla pelaajamäärillä hupi käy vähiin: sen verran vähän tässä kuitenkin on liikkuvia osia, että tungosta tulee pelin äärelle, jos pelaajia on kuusi. Oikeassa pakohuoneessa on enemmän tutkittavaa kuin tässä pöytäversiossa.

Muutenkin Escape the Room toki kalpenee aidon pakohuoneen rinnalla, mutta onpahan tämä toisaalta paljon vaivattomampi järjestää pelattavaksi, merkittävästi edullisempi (etenkin kun käytetyn pelin voi sitten myydä eteenpäin) ja saatavilla kaikkialla.

On joka tapauksessa hienoa että Peliko on avannut pelin suomennettujen pakohuonepelien saralla. Toivottavasti toinenkin Escape the Room -peli, Secret of Dr. Gravely’s Retreat, saataisiin myös suomeksi.

Tarinaa
Pelin alkutarinaa. Pelin edetessä löytyy tarinanpätkiä luettavaksi; tämä onkin selvästi tarinallisin pelaamistani pakohuonepeleistä. Kuva: Mikko Saari

Faktat Escape the Room: Mysteeri tähtitieteilijän kartanossa -pelistä

Suunnittelijat: ,

Julkaisija: ThinkFun (2016), Peliko (2017)

Mutkikkuus: Pulmien ratkominen ratkaisupyörällä on yksinkertaista. Itse pulmien vaikeustaso riippuu tietysti pelaajista, mutta vihjejärjestelmän ansiosta aivan kaikki saavat pelin kyllä ratkaistua. Pitäisin peliä muutenkin aika helppona.

Onnen vaikutus: Tuurilla ei ole minkäänlaista sijaa pelissä.

Vuorovaikutus: On pelaajista kiinni, miten paljon yhteistyötä ja tiimihenkeä pelissä on mukana.

Teema: Ohjekirjassa suositellaan teemanmukaista musiikkia ja jopa ajan hengen mukaista pukeutumista. Aika kepoiselta pelin teema minusta kuitenkin tuntuu, keskityin ongelmien ratkomiseen teemaan eläytymisen sijasta.

Uudelleenpelattavuus: Peli on visusti kertakäyttöinen, mutta resetoitavissa, eli sen voi lainata kaverille tai myydä pois, kun on itse pelannut.

Kieliriippuvuus: Peli on suomenkielinen. Itse pulmat eivät edellytä lukemista tai ole kieleen liittyviä, mutta taustatarinaa on jonkin verran.

Pelaajamäärä: 1–6. Kaksi tai kolme on oikein hyvä määrä, jos haluaa että kaikille riittää mukavasti tekemistä, muuten mikään ei estä pelaamasta isommallakin porukalla.

Pituus: 60–120 minuuttia. Kaksi tuntia tähän on aikaa ja vihjeiden avulla se riittää hyvin.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:6
Aito keskiarvo:3.67
Tasoitettu keskiarvo:3.30
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 0
  • 3: 2
  • 4: 4
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *