Rautatieyhtiö Gulf, Mobile & Ohio oli kotoisin Alabaman Mobilesta ja liikennöi Ohio-joelle Illinoisiin ja rannikolle New Orleansiin. Winsome Games on nimennyt monia junapelejään rautatieyhtiöiden mukaan ja kun tämä peli kerran sijoittuu etelävaltioihin – Alabamaan, Georgiaan, Carolinoihin ja Tennesseehen – Gulf, Mobile & Ohio oli kelpo valinta.
Gulf, Mobile & Ohio ilmestyi jo vuonna 2008, samassa Winsome Gamesin pelipaketissa Preußische Ostbahnin kanssa. Siinä missä Ostbahn julkaistiin melko pian Queen Gamesin isona German Railwaysinä, GM&O on jostain syystä jäänyt lisensointia vaille, enkä siksi ole koskaan pitänyt sen arvioimista erityisen tarpeellisena – pelin saatavuus on lievästi sanottuna heikkoa.
Nyt tilanne on kuitenkin muuttumassa. Winsome Gamesin pelit ovat alkaneet kiinnostaa julkaisijoita laajemminkin ja Rio Grande Games aikoo julkaista Gulf, Mobile & Ohiosta uuden laitoksen. Suunnitelmat uuden laitoksen suhteen ovat vielä hieman auki: alunperin tarkoitus oli julkaista myös German Rails, myöhemmin ilmestynyt sisarpeli, mutta toivon mukaan järki voittaa ja molemmat pelit, identtisiä kun pelimekaniikaltaan ovat, pakataan samaan laatikkoon.
Rahaa, osakkeita ja rataa
Winsome Gamesin historiallisten junapelien tapaan Gulf, Mobile & Ohio rakentuu heksakartasta, johon rakennetaan rautatieverkostoa kuutioita pelaamalla. Rautateiden hallinta perustuu huutokaupattaviin osakkeisiin. Aivan tavanomaisin Winsome-junailu GM&O ei kuitenkaan ole, sillä yleensä näissä peleissä voittajan ratkaisee haalittu varallisuus, mutta GM&O:ssa kerätään pisteitä, eikä rahalla ole lopulta merkitystä.
Pelin alussa saatavilla on kahdeksan laudan reunalta aloittavan rautatieyhtiön osakkeita. Ensimmäisen pelaajan ei tarvitse siirtoaan miettiä: hänen on laitettava myyntiin South Carolina -rautatien perustamisosake. Huutokaupan voittaja saa osakkeen ja käyttää maksamansa rahat radan rakentamiseen: SC aloittaa Charlestonista ja rakentaa siitä johonkin naapurikaupungeista radan. Osakkeen omistaja kuittaa muutaman voittopisteen: yksi piste firman perustamisesta, toinen piste Charlestonin kaupungista ja kolmas reitin toisessa päässä olevasta kaupungista.
Sen jälkeen vuorolla on neljä mahdollisuutta: uuden rautatien perustaminen, perustetun rautatien toisen osakkeen myyminen, radanrakennus ja passaaminen. Uusia rautateitä perustettaessa tarjolla ovat kaikki aloitusrautatiet. Kun rataverkko laajenee, se tuo uusia rautateitä tarjolle perustettavaksi. Kun perustusosake on myyty, tarjolla on kakkososake, jonka ostaja saa myös rakentaa rataa osakkeesta maksettavilla rahoilla. Rautatien perustaja voi myös rakentaa rataa omilla käteisvaroillaan.
Rahaa tulee peliin osingonjaoista. Aina kun kaksi kakkososaketta on myyty, tapahtuu osingonjako, jossa kahden osakkeen firmat maksavat osinkoa $3 osaketta kohden ja yhden osakkeen firmat $5.
Rautateiden värikäs maailma
GM&O:n radanrakennuksessa ja pisteenlaskussa on niin ovela systeemi, että siihen kannattaa perehtyä tarkemmin. Laudan reunaan on järjestetty siisteihin riveihin ratakuutioita. Eniten on oranssia, 32 kappaletta, ja vähiten punaista, vain kuusi. Aina kun firma perustetaan, sen väriksi otetaan se väri, jota on tarjolla eniten. Yksi kuutio menee perustamisosakkeelle merkkaamaan väriä ja jokaisella kolmella taalalla saa yhden ratakuution pelattavaksi laudalle.
Kaksi samanväristä rautatietä ei saa koskaan kohdata: jos kuutiot olisivat vierekkäisissä ruuduissa, ei tietäisi mistä toinen firma alkaa ja mihin toinen loppuu. Eriväriset rautatiet sen sijaan kohtaavat mielellään, sillä se tuottaa pisteitä. Yhtiö tuottaa radanrakentajalle pisteen jokaisesta uudesta väristä, jonka se rakentaessaan kohtaa. Jos rakennan ruskeaa rataa kaupunkiin, jossa on jo valmiiksi oranssi ja vaaleanruskea kuutio, kuittaan pisteen kaupungista, toisen oranssin värin kohtaamisesta ja kolmannen vaaleanruskeasta.
Niinpä onkin vallan kriittistä, millä värillä rautatien saa kulloinkin aloittaa. Laudalla voi olla erinomainen paikka uudelle rautatielle – kunhan sen väriksi saisi ottaa jonkun muun kuin sen, joka juuri sillä hetkellä on tarjolla. Siksi passaaminen onkin tärkeää: monesti mieluummin odotat parempaa tilaisuutta perustaa yhtiö. Hyödyllistä voi myös olla ostaa sopivanvärisen firman kakkososake halvalla ja lisätä laudalle kuutio tai pari, etenkin jos itse hyötyy osingonjaoista.
Väreihin liittyy myös pelin lopetus. Peli loppuu, kun punainen firma perustetaan. Peli voi päättyä aikaisemmin siihen, että kaikki pelaajat passaavat – tätä ei koskaan tapahdu, mutta sen mahdollisuus on silti kriittistä pelille, koska sillä tavoin voi pakottaa toisen pelaajan toimimaan. Hauska on myös pelin ainoa lisäosa: se on yhdeksän pinkkiä kuutiota, jotka tuovat loppupeliin oman pikku kierteensä.
Herkullinen aivopähkinä
Gulf, Mobile & Ohio on kiehtova peli. Se ei varmasti aukea ensimmäisellä pelikerralla, eikä välttämättä toisellakaan. Kun tavoitteena ei olekaan kerätä rahaa vaan pisteitä, oikean strategian löytyminen vie aikansa. Menestyvällä pelaajalla on silmää tilaisuuksille: rahaa on rajallisesti ja sitä käyttäessä pitää aina pohtia tilaisuuksia ja mahdollisuuksia. Käytänkö rahat nyt, jolloin saan näin ja näin monta pistettä? Entä jos passaan tämän huutokaupan, millaisen värin se avaa tarjolle, paljonko sillä saisi pisteitä ja kenellä sitten olisi mahdollisuus voittaa huutokaupassa?
Monesti jonkun firman avaaminen tarjoaa tilaisuuden perustaa rinnakkaiselle reitille toisenvärin firma, jolla saa yhden pisteen enemmän – mutta koska heksoissa ei kaupunkeja lukuunottamatta saa olla kuin yksi kuutio, kartta menee etenkin keskeltä Atlantan ympäristöstä nopeasti täysin tukkoon, eikä myöhemmillä rautateillä ole yhtä hyviä mahdollisuuksia.
Winsome Gamesin helmiä täynnä olevassa pelituotannossa Gulf, Mobile & Ohio on yksi parhaimmista. Se on tiivis peli, joka kestää korkeintaan tunnin, mutta tarjoaa tiukan annoksen pohtimista, ajoitushaasteita ja päänvaivaa. On ilo, että Rio Grande Games vihdoin ja viimein julkaisee pelistä uuden laitoksen paremmalla saatavuudella.
Vuonna 2016 ilmestynyt German Rails on lähestulkoon identtinen peli, vain Saksan kartalla (jota en pidä ihan yhtä onnistuneena) ja hieman suoraviivaisemmin säännöin: jokainen osake maksaa aina $4 osinkoa ja GM&O:n paria lisäpisteen arvoista poikkeusfirmaa ei tässä pelissä ole. Ihannetapaus tosiaan olisi, jos Rio Grande Games pakkaisi molemmat pelit samaan pakettiin vaikkapa kaksipuoleisella pelilaudalla.
Faktat Gulf, Mobile & Ohiosta
Suunnittelijat: John Bohrer
Julkaisija: Winsome Games (2008), Rio Grande Games (2019)
Mutkikkuus: Säännöt ovat melko yksinkertaiset: erilaisia toimintoja on vähän. Pelin opettaa nopeasti, strategian hienouksien ymmärtäminen on sitten eri juttu.
Onnen vaikutus: Pelissä ei ole aloittajan arvonnan lisäksi muita satunnaistekijöitä. Pelaajien toimien seuraukset ovat kuitenkin sen verran monipuolisia, että peliä on vaikea ennakoida kovin pitkälle.
Vuorovaikutus: Toisten pelaajien siirroilla on suuri merkitys pelitilanteeseen ja on usein hyödyllistä olla itse tekemättä mitään ja antaa toisten edistää peliä.
Teema: Rautatieteema on sinänsä riittävän uskottava ja toimiva, mutta ei tätä etelävaltoihin mikään varsinaisesti sido, mikä nähtiin helpossa siirrossa Saksan rautateille.
Uudelleenpelattavuus: Erinomainen, pelissä riittää ihmeteltävää pitkäksi aikaa.
Kieliriippuvuus: Pelissä ei ole lainkaan tekstiä sääntöjen lisäksi.
Pelaajamäärä: 3–5.
Pituus: 45–60 minuuttia.