Time of Crisis

Time of Crisis

Rooman valtakunnassa kuohuu. Keisari Severus heitti veivinsä salamurhaajan ystävällisellä avustuksella ja niinpä valtakunta jäi hetkeksi ilman hallitsijaa. Pelaajat pääsevät nyt kilpailemaan kyseisestä tittelistä, mutta Rooman hallitseminen suuren sotilaallisen ja poliittisen paineen keskellä ei olekaan aivan helppoa.

Time of Crisisin kansi

Pelin idea

Time of Crisis asettaa maksimissaan neljä pelaajaa kamppailemaan keskenään siitä, kuka jättää historiaan suurimman jäljen. Kaikilla on alussa yhtäläiset mahdollisuudet voittoon, sillä jokaiselle jaetaan tismalleen samanlainen korttikäsi sekä yksi kenraali ja senaattori. Aloituspaikkansa saa valita vapaasti Italiaa lukuun ottamatta, joten on täysin pelaajasta kiinni, haluaako hän aloittaa hieman syrjäisemmästä paikasta vaiko Rooman liepeiltä.

Tarkoituksena on kerryttää voittopisteitä, jotka tässä tapauksessa kuvastavat pelaajan toimien jättämää perintöä. Historia kunnioittaa sekä urheita kenraaleja, että suuria alueita hallitsevia poliitikkoja. Pisteitä haalitaan eri tavoilla ja kaiken keskiössä on kolmeen vaikutusalueeseen jaettu korttipakka. Kortteja on kolmea erilaista tarkoitusta varten: sotimista, poliittista suhmurointia ja kansan suosion kalastelua.

Pelin kuluessa kukin pelaaja kartuttaa korttipakkaansa erilaisilla korteilla, eikä ole mitenkään tavatonta että eri pelaajat pyrkivät kasaamaan mainetta ja kunniaa eri tavoilla. Peli päättyy, kun joku onnistuu kasaamaan 60 voittopistettä tai kun tapahtumakorteista nousee pelin päättävä kortti.

Time of Crisisin kortteja
Pelin kortteja. Symboliikkaa ei harrasteta, kortit ovat melkoista tekstimuuria. Kuva: GMT Games

Pakanrakennusta ovelalla käänteellä

Pelimekaniikaltaan Time of Crisis on hyvin suoraviivainen pakanrakentamiseen keskittyvä peli. Jokaisella pelaajalla on korttipakka, jota kartutetaan vuorojen vieriessä yhä voimakkaammilla korteilla. Samalla kannattaa tuhota heikompia kortteja, jotta pakkaa saa käytyä nopeammin läpi. Samanlaisia mekaniikkoja on nähty useissa peleissä, mutta tällä kertaa perinteisiä mekaniikkoja muokataan jännällä uudella idealla.

Normaalisti korttipakan rakentamiseen keskittyvissä peleissä seuraava korttikäsi nostetaan satunnaisesti, mutta tässä Time of Crisis nappaa pesäeroa muihin pakanrakennuspeleihin. Seuraavan kierroksen kortit nimittäin saa valita aina oman kierroksensa lopussa, joten häviöstä ei tällä kertaa pääse syyttämään huonoa tuuria.

Pelaajat voivat valinnoillaan vaikuttaa pelin rytmitykseen. Haluatko ripotella voimakkaampia kortteja tasaisesti vai vedätkö jonkin kierroksen pelkästään pakkasi parhaimmilla korteilla? Valinta on yksistään sinun, tosin voimakkaiden kierrosten jälkeen heikkojen korttien pelaaminen pakasta voi aiheuttaa päänvaivaa.

Kannattaa pitää mielessä myös se, että laudan tilanne ei ole staattinen. Toisten pelaajien toimet sekä satunnaisin väliajoin hyökkäävät barbaarit pakottavat jatkuvasti muuttamaan hieman suunnitelmia, joten korttien valinnassa kannattaa suosia joustavuutta tarkkojen laskelmien sijaan. Peli kun voi mennä helposti reisille huonojen valintojen johdosta. Jos kädestä ei löydy yhtään sotimiseen keskittyvää korttia siinä vaiheessa, kun barbaarit marssivat sotaan, voi syyttää vain itseään.

Taistelukenttä
Taistelut käydään Välimeren ympäristössä, kuten aiheeseen kuuluu. Kuva: Leevi Rantala

Kaoottiset kierrokset

Time of Crisis tarjoaa paljon mahdollisuuksia vaikuttaa oman strategian suuntaan korttikäden valinnalla, mutta samalla tarjolla on aimo annos satunnaisuutta erilaisten tapahtumien muodossa. Jokaisen vuoron alussa pelaaja heittää kahta noppaa ja katsoo taulukosta, mitä kauheuksia tapahtuu. Useimmiten jokin barbaariheimo aktivoi yhden sotajoukon ja saattaa lähteä ryöstöretkelle.

Oman vuoron tullessa uudestaan kohdalle voi huomata joutuneensa sotaan goottien kanssa, vaikka edellisellä kerralla kukaan heistä ei ollut edes ajatellut kahinointia. Tämän myötä osalle pelaajista saattaa jäädä hieman luu käteen, etenkin jos he haluavat panostaa pelissään politiikkaan sotimisen sijaan. Käytännössä on oltava aina valmis puolustamaan omia alueitaan näitä odottamattomia ryöstöretkiä vastaan.

Barbaarien aktivoimisen lisäksi nopat saattavat aiheuttaa jonkin satunnaisen tapahtuman. Nämä voivat esimerkiksi heittää kartalle voimakkaita vihollisia, tehdä taisteluista kuolettavampia, aiheuttaa inflaation ja niin edelleen.

Tie voittoon

Voittopisteitä voi kerryttää useilla eri tavoilla. Jokainen hallittu alue tuottaa pisteen, samaten niihin rakennetut rakennukset. Itsensä Rooman keisariksi julistanut saa lisäpisteitä kannatuksensa verran. Tosin joku voi perustaa oman imperiuminsa, joka samanaikaisesti sekä kartuttaa hänelle enemmän pisteitä että rapauttaa oikean keisarin valtaa. Politiikan sijaan voi myös keskittyä sotimiseen, sillä jokainen voitettu taistelu ja kukistettu barbaari tuottaa myös pisteitä.

Teitä voittoon on siis useita, mutta keisarin vaikutusvaltaa ei kannata aliarvioida. Mikäli joku pelaaja pääsee kyseiselle paikalle, hänet kannattaa syrjäyttää mahdollisimman nopeasti. Muuten hänen pistemyllynsä jauhaa vääjäämättä liikaa pisteitä joka kierroksella. Tämä mekaniikka ei välttämättä istu kaikille. Johdossa olevaa pelaajaa pitää höykyttää rankalla kädellä, mikä voi tuntua ikävältä.

Kuhinaa laudalla
Roomalaisilla on vahva varustus Pannoniassa, mutta Traakia on barbaarien hallussa. Kuva: Leevi Rantala

Loppukaneetti

Time of Crisis on mielenkiintoinen tapaus. Se tuntuu yhdistelmältä pakan rakennusta sekä ameritrash-pelien kaoottisuutta. Peliaika pyörii siellä kolmen-neljän tunnin paikkeilla, joten joillekin kaoottisuus yhdistettynä hieman pidempään peliaikaan voi tuntua huonolta yhdistelmältä. Etenkin tarkasti pisteitä laskevien kannattaa ainakin kokeilla tätä ennen ostamista, mutta historiasta, pakanrakentamiseen keskittyvistä peleistä, sekä sotimisesta kiinnostuneille tätä voi kyllä suositella.

Faktat Time of Crisiksestä

Suunnittelijat: ,

Julkaisija: GMT Games (2017)

Mutkikkuus: Sääntöjä on vain noin 10 sivua, eikä peli ole kovinkaan mutkikas. Erilaisia toimintoja on runsaasti, mutta ne oppii kyllä muutamassa kierroksessa.

Onnen vaikutus: Jokaisella kierroksella heitettävät satunnaiset tapahtumat vaikuttavat suuresti pelin kulkuun. Toisaalta oman korttikäden saa valita vapaasti aina seuraaavalle kierrokselle.

Vuorovaikutus: Kartan koko määräytyy pelaajien lukumäärän perusteella ja elintila loppuu kesken todella nopeasti. Pelaajat sotivat keskenään ja valtaavat toisiltaan alueita usein, joten nurkassa nyhvääminen on todella hankalaa.

Teema: Korttien jakaminen kolmeen erilaiseen vaikutusalueeseen yksinkertaistaa mekaniikkoja suuresti. Käytännössä peli voisi sijoittua mihin tahansa ajankohtaan.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Korttipakan voi rakentaa usealla eri tavalla, mikä kannustaa kokeilemaan erilaisia strategioita. Satunnaiset tapahtumat tekevät myös jokaisesta pelistä hieman erilaisen.

Kieliriippuvuus: Sääntökirja on kirjoitettu englanniksi ja korteissa on paljon englanninkielistä tekstiä. Jälkimmäistä voi tosin kiertää askartelemalla apulaput kortteihin.

Pelaajamäärä: 2–4, parhaimmillaan neljällä.

Pituus: 3–4 tuntia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Time of Crisis

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:2
Aito keskiarvo:3.00
Tasoitettu keskiarvo:3.25
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 1
  • 3: 0
  • 4: 1
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *