Kategoriat
Peliarvostelut
Kestosuosikki – yli 10 vuotta suosiossaKESTO- SUOSIKKI

Ticket to Ride Europe

Menolippu Eurooppa vie Menolipun Yhdysvalloista Euroopan kartalle. Uusina sääntöinä mukana on jako pitkiin ja lyhyisiin menolippuihin, yhteyksien tekemistä helpottavat asemat ja vaikeammin rakennettavat lautat ja tunnelit.

Menolipun menestyksen myötä jatko-osien ilmestyminen oli taattua. Days of Wonder päätyi tekemään varsinaisten jatko-osien sijasta sisarpelin: Ticket to Ride Europe siirtää pelin Eurooppaan ja tuo mukana muutaman uuden säännön.

Lautapelit.fi julkaisi pelin suomeksi nimellä Menolippu Eurooppa. Nykyään suomenkielinen peli on Asmodeen julkaisema ja kulkee nimellä Ticket to Ride Europe.

Ticket to Ride Europen kansi

Muutokset tavalliseen Ticket to Rideen

Menolippu Euroopan kansi

Tärkeimmät uudistukset ovat tunnelit, lautat ja asemat. Tunnelit vaikeuttavat joidenkin reittien rakentamista. Tunneli saattaa sortua, jolloin pelaajan on pelattava lisää kortteja. Epäonnistuminen tietää vuoron menetystä. Lautat vaativat mukaan tietyn määrän muuten jokereina toimivia veturikortteja. Asemilla voi hyödyntää toisten pelaajien reittejä omien matkalippujen toteuttamisessa.

Myös matkalippujen jaossa on eroa peruspeliin. Euroopassa pisimmät liput jaetaan tasan pelaajien kesken pelin alussa ja loput, pelin aikana nostettavat matkaliput ovat lyhyempiä. Tämä tasoittaa peliä sikäli, että ainakaan voitto ei ole kiinni siitä, kuka saa parhaan valikoiman pitkiä lippuja.

Ticket to Ride Europe on edelleen varsin helppo peli, ei juuri peruspeliä mutkikkaampi. BoardGameGeekin käyttäjät pitävät Eurooppa-versiosta hivenen peruspeliä enemmän, mutta peruspeli on kuitenkin merkittävästi suositumpi. Aloittelijalle peruspeli on varmempi valinta.

Opi pelin säännöt

Faktat Ticket to Ride: Europesta

Suunnittelija:

Julkaisija: Days of Wonder (2005), Lautapelit.fi

Mutkikkuus: Jos osaat pelata tavallista Ticket to Rideä, tämäkin on helppo oppia, sinun tarvitsee opetella vain muutama uusi sääntö. Aikaisempaa Ticket to Ride -osaamista ei tarvita, peli on sen verran yksinkertainen.

Onnen vaikutus: Korttipakkojen kanssa pelattaessa tuuria on aina mukana: nouseeko pakasta sopivia kortteja vai ei? Strategista osaamistakin tarvitaan, pelkällä tuurilla tätä peliä ei voita.

Vuorovaikutus: Laudalla on tilaa rajallisesti, joten toisten pelaajien tekemisillä on merkitystä. Peliä voi pelata sopuisammin tai aggressiivisemmin.

Teema: Varsinaisessa taustatarinassa ei ole juuri järkeä, mutta junailuteema on kyllä hauska ja mukava.

Uudelleenpelattavuus: Peli kestää käyttöä hyvin. Jos alkaa kyllästyttää, Ticket to Ride -perheessä on paljon pelejä.

Kieliriippuvuus: Pelin osissa ei ole olennaista tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–5.

Pituus: 30–60 minuuttia.

Jutun kansikuva: Pongrácz Zsolt / BGG. CC BY-SA 3.0.

close

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

10 vastausta aiheeseen “Ticket to Ride Europe”

Takana on vajaat kymmenen peliä ja hauskaa on ollut. Se vain huolettaa, että oppiiko nk. pitkät reitit pidemmän päälle niin hyvin ulkoa, että kokenut pelaaja voi helposti päätellä pitkän reitin jo muutamasta rakennetusta pätkästä ja tehdä sitten halutessaan kiusaa blokkaamalla jonkun kriittisen kohdan? Eli ovatko kokeneet ja kokemattomat ratkaisevasti eri asemassa?

Boardgamegeekistä löytyy lisää pitkiä reittejä (ja lyhyitäkin). Kannattaa tulostella muutama ylimääräinen ja laittaa reittikortit korttisuojiin. Pidentää pelin ikää ja poistaa tuota etua (jos tarpeelliselta tuntuu).

Toisaalta niitä pitkiä reittejä on pelissä vain muutama (eli ne oppii jo muutaman pelin jälkeen tuntemaan) ja niiden tuntemisesta saatava hyöty on marginaalinen, joten en ole kokenut tuota ongelmaksi pelissä.

Jos reittikortit alkavat tuntua liian tutuilta, mutta Menolippun pelaaminen maistuu edelleen, niin kannattaa ehdottomasti hankkia Eurooppa versiolle hiljattain julkaistu 1912 lisäosa (https://lautapeliopas.fi/uutiset/uusi-lisaosa-menolippuun/). USA versio ainakin sai uutta hohtoa 1910 lisärin myötä, joten uskoisin saman toimivan myös Eurooppan maisemissa. Lisäosan hankintaa voi suositella myös sen mukana tulevien isompikokoisten korttien takia.

Kuinkas isot ne uudet kortit oikein sitten on kun muistaakseni Menolippu Euroopassa oli jo ihan normikokoiset ne kortit? Vai koskiko tuo osa kommenttia alkuperäistä peliä jossa oli (ainakin ensimmäisissä painoksissa) pienemmät kortit.

Joo, siis alkuperäisessä pelissä USA 1910 laajennos päivittää pienet kortit sopivan kokoisiin ja Eurooppa versiossa korttipuolen asiat ovat jo lähtökohtaisesti “kunnossa”. Eurooppa 1912 laajennos tuo kuitenkin parannusta reittipuolelle ja tarjoaa muutaman variantin pelattavaksi.

Onko kukaan kokeillut taktiikkana sellaista, että mielivaltaisesti rakentelee reittejä sen mukaan, miten samaa väriä olevia kortteja on tarjolla? Eli pyrkii siis aluksi vaan rakentamaan mahdollisimman paljon. Vaunuja on kuitenkin sen verran, että sitten, kun arvioi lopun lähestyvän, voi muutaman viimeisen vuoron vain haalia uusia reittikortteja.

Oon kokeillu kerran hiukan samantyyppisellä taktiikalla. Rakensin vain mahdollisimman nopeasti vaunujen kuluttamiseksi, enkä nostanut uusia reittikortteja. Peli päättyikin suht sukkelaan ja vastapelureille jäi käteen valmistumattomia reittejä miinuspisteiksi kuten olin toivonut.

Syynä erilaisen pelistrategian kokeiluun oli tietenkin tympääntyminen peliin.

Menolippu Eurooppa on mielestäni hankala. Tunnelireittejä on paljon ja ne kuluttavat vaunuja kortteja turhaan. Kaupungit ovat outoja. Miksi ei tutumpia kaupunkeja? Tykkäsin alkuperäisestä Amerikkalais-versiosta enemmän, tai sitt en vaan osaa…

Mielestäni parempi kuin alkuperäinen Menolippu. Strategiaa on enemmän uusien sääntöjen (Lautat, asemat, tunnelit) ansiosta, reitit jakautuvat alussa reilummin, kortit ovat suurempia. En näe mitään syytä hankkia alkuperäistä USA-versiota, kannattaa ostaa Eurooppa-versio suoraan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.