Mini Rails on Mark Gerritsin suunnittelema talouspeli kolmesta viiteen pelaajalle. Pelin nimi ja kansi viittaavat junapeliin, mutta se on nimensä mukaisesti hyvin minimalistinen verrattuna muihin junapeleihin. Pelaajat ovat sijoittajia, jotka ostavat yhtiöiden osakkeita ja laajentavat yhtiöiden rautateitä pelilaudalle.
Pelilaatikko on nimeä vastaavasti pieni, vain reilut 20 cm kanttiinsa. Laatikon sisällä on paikat jokaiselle komponentille ja ne pysyvät hyvin paikoillaan, vaikka peliä kuljetettaisiin repussa.

Rakenna rataa ja osta osakkeita
Mini Rails koostuu kuudesta kierroksesta, joista jokaisella pelaajat tekevät sekä rakentamistoiminnon että osakkeen ostotoiminnon. Pelaajat pelaavat vuoronsa siinä järjestyksessä kuin heidän pelaajanappulansa ovat pelilaudalla. Ensimmäisen kierroksen osalta tämä tarkoittaa sitä, että pelin aloittajan toinen pelivuoro tällä kierroksella on kaikista viimeisenä ja yhdellä pelaajalla on kaksi vuoroa peräkkäin.
Vuorossa oleva pelaaja siirtää oman pelinappulansa samalla pelilaudalla olevan haluamansa yhtiönappulan tilalle ja ottaa yhtiönappulan itselleen. Mikäli pelaaja haluaa käyttää rakentamistoimintoa, hän asettaa yhtiönappulan pelilaudalle jonkun olemassa olevan saman värisen nappulan viereiseen ruutuun.
Jos ruudussa on valkoisia ympyröitä, yhtiön arvo nousee ympyröiden lukumäärän verran. Punaisilla ympyröillä arvo vastaavasti pienenee. Jokainen pelaaja, jolla on omistuksia kyseisestä yhtiöstä, siirtää yhtiön arvoa kuvaavaa nappulaa vastaavasti.
Mikäli pelaaja haluaa ostaa yhtiötä, hän asettaa yhtiönappulan omalle pelaajalaudalleen nollakohtaan. Juuri ostetun osakkeen arvo pelaajalaudalla on aina nolla, sillä arvon muuttumista seurataan suhteessa hankintahetkeen. Talouden näkökulmasta tämä on oiva lähestymistapa, sillä arvonhan pitää nousta hankinnan jälkeen, mikäli mielii tehdä tulosta (vrt. Paris Connection).
Osassa pelilaudan paloista on selkeästi paremmat mahdollisuudet yhtiön arvon kasvattamiselle kuin toisissa. Laatoista vain yhdessä on punaisia heksoja enemmän kuin valkoisia ja vain yhdessä enemmän punaisia ympyröitä kuin valkoisia. Yhtiön riskit ja mahdollisuudet on tärkeä huomioida ennen ostamista ja yhtiöiden sijainti pelilaudalla aiheuttaa kilpailua hyvissä asemissa olevien yhtiöiden osakkeiden hankintaan.

Kierrosjärjestys määräytyy siirroista
Saman kierroksen aikana pelaajan on tehtävä molemmat toiminnot, jolloin pelin lopussa jokaisella pelaajalla on kuusi yhtiömerkkiä omistuksissaan. Kierroksen lopussa käyttämättä jäänyt yhtiömerkki siirretään laudan alareunaan roomalaisilla numeroilla merkittyihin ruutuihin. Seuraavan kierroksen pelijärjestyksen määrää nappuloiden järjestys laudalla.
Pelissä tuleekin vastaan hankalia tilanteita, kun samaan aikaan pitäisi järjestää itselle hyvät lähtökohdat seuraavalle kierrokselle ja samalla saada oikeaa yhtiötä omistukseen ja radan rakennukseen. Jos käyttää molemmat toiminnot kierroksen loppupäässä oleviin yhtiönappuloihin, niin seuraavalla kierroksella joutuu tyytymään niihin yhtiöihin, mitä muilta on jäänyt jäljelle.

Osakkeiden arvo ja verotus
Pelaajan omistamien yhtiöiden osakkeiden arvot voivat liikkua ylös- tai alaspäin riippuen siitä minkä väriseen ruutuun pelilaudalla yhtiön rataa rakennetaan. Koska jokaisella kierroksella yhtiömerkkejä on tarjolla yksi enemmän kuin pelaajilla vuoroja, jää yksi nappula aina yli. Tämä yhtiö on huolehtinut veroistaan. Pelissä tämä tarkoittaa loppupisteiden osalta sitä, että vain veroistaan huolehtineista yhtiöistä lasketaan saadut tuotot.
Mikäli yhtiö ei ole huolehtinut verojaan, kyseisen yhtiön plussan puolella olevat merkit poistetaan pelistä eivätkä omistajat tienaa niillä mitään. Miinusta tehneitä osakkeita ei poisteta, vaan pelaaja joutuu maksamaan niistä. Veronsa maksaneiden yhtiöiden osakkeet arvotetaan päinvastoin: miinukselle menneet veronsa maksaneet saa surutta poistaa. Niitä ei lasketa lopputulokseen. Kannattaa siis välttää niitä yhtiöitä, joiden veroasiat eivät ole kunnossa.
Pelissä on kuusi yhtiötä ja kuusi kierrosta, mutta välttämättä kaikkien yhtiöiden osalta verot eivät tule hoidetuksi, kun mikään ei estä saman yhtiön useamman kiekon menemistä verotukseen.

Taktikointia
Kuten aiemmin tuli jo mainittua, on kierroksen ensimmäisellä pelaajalla etu muihin pelaajiin nähden, koska hän pääsee valitsemaan yhtiön ja toiminnon kierroksen kaikista vaihtoehdoista. Myös kierroksen viimeinen pelaaja on hyvässä paikassa, sillä hänen valitsematta jättämänsä yhtiönappula menee verotukseen. Tässä onkin oiva taktikoinnin paikka, mikäli tarjolla on kahta väriä. Käyttääkö toiminto oman pelin edistämiseen vai muiden sabotointiin estämällä yhtiön verotus? Joskus järkevin siirto on haitata muiden peliä. Myös toiseksi viimeisellä pelaajalla voi olla tilaisuus valita itselle kahdesta yhtä hyvästä vaihtoehdosta se, joka jättää huonommat vaihtoehdot viimeiselle pelaajalle.
Kiusaa voi tehdä myös rakentamalla muiden omistamia yhtiöitä punaisille alueille laskien yhtiön arvoa. Ja mikäs onkaan hauskempaa kuin laskea toisten omistusten arvoa miinukselle ja sen jälkeen ostaa samaa yhtiötä itse. Taktikoida voi myös rakentamalla aivan turhaa rataa estämään toisten arvokkaiden yhtiöiden radan laajentumista hyville pisteille.
Pelissä voikin käydä niin, että jonkun yhtiön rata tulee kokonaan blokatuksi. Tällaisen yhtiön nappulan voi joutua kierroksen viimeisenä itselleen ostamaan arvottomaksi osakkeeksi. Joskus voi kuitenkin olla järkevämpää ottaa varma nolla itselle, jotta tärkeän yhtiön nappula menee verotukseen. Rakennustoiminnolla blokatun yhtiön nappula laitetaan vain sivuun.

Yksinkertainen, mutta jännittävä
Mini Rails on mekaniikaltaan yksinkertainen. Vaihtoehtoina on aina rakentaa tai ostaa. Tai ei edes aina, sillä vuoron toinen toiminto on aina se, joka on enää jäljellä. Säännöt ovat helpot. Laatikko lupaa pelin kestoksi 45–60 minuuttia, eikä varmaan kauaksi heitä. Pelivalmistelut eivät vie kauan ja jokainen pelaaja tekee pelin aikana vain 12 toimintoa. Pisteiden lasku on helppoa, kun numerot ovat aina pieniä, sillä yhtiöiden arvot eivät voi koskaan nousta yli kymmenen ja harvoin nousevat niin ylös.
Pelissä ei ole mitään piilotettua tietoa, sillä kaikki peliin tulleet yhtiönappulat ovat kaikkien nähtävillä joko pelaajalaudoilla tai pelilaudalla. Kenellekään ei siis pitäisi tulla yllätyksenä, minkä verran kunkin yhtiön nappuloita viimeisellä kierroksella pussista nousee. Pelaajamäärä vaikuttaa pelissä olevien yhtiönappuloiden lukumäärään ja koska kolmen pelaajan pelissä yhtiön aloituslaattoja on enemmän kuin muilla pelaajamäärillä, on neljän pelaajan pelissä radan rakennuksessa vähiten tungosta.

Faktat Mini Railsista
Suunnittelija: Mark Gerrits
Julkaisija: Moaideas Game Design (2017), Tasty Minstrel Games (2020)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset, mutta parhaan siirron valinta ei sitä välttämättä ole.
Onnen vaikutus: Yhtiönappulat nostetaan pussista ja aloituspelaaja pääsee valitsemaan ensimmäisenä, mutta tuurielementti on pieni. Pelin aloittava pelaaja pelaa toisen vuoronsa viimeisenä ja joutuu tyytymään siihen mitä on tarjolla. Aloittaminen myöhemmillä kierroksilla antaa enemmän etua kuin ensimmäisellä kierroksella, mutta myöhempien kierrosten vuorojärjestys ei ole tuurista kiinni.
Vuorovaikutus: Pelissä on vahvaa vuorovaikutusta, kun pelilaudalla edistetään omaa etua ja torpataan toisia. Kiusanteon takia peli ei sovi kaikille.
Teema: Junateema näkyy pelilaatikon kannessa ja nimessä. Muuten pelissä voisi olla mikä tahansa teema, johon osakekurssit saa mukaan. Pelissä ei varsinaisesti rakenneta rautatietä vaan laitetaan nappuloita heksoihin. Pelin teemaan sopisi hyvin asemarakennusten näköiset nappulat, joita pelataan laudalle pyöreiden kiekkojen sijaan. Toki yhtiön arvoja laskevissa heksoissa on järviä, vuoria tai metsää ja nostavissa tasamaata, maatiloja ja asutusta.
Uudelleenpelattavuus: Peli on nopea aloittaa ja sangen lyhyt, mikä mahdollistaa välittömän revanssin. Palasista koottava pelilauta sallii erilaiset alkuasetelmat, joten sen puolesta ei ole moitittavaa. Alkuvalmistelut ovat nopeat.
Saavutettavuus: Pelissä ei ole lukemista ja numerotkin ovat pieniä. Säännöt ovat englanniksi. Paketin kylkeen ikärajaksi on merkitty 15+. Se saattaa olla hieman yläkanttiin, mutta alakoululaisille peli voi olla turhan vaikea.
Pelaajamäärä: 3–5.
Pituus: 45–60 minuuttia.