Kategoriat
Peliarvostelut

Mistfall

Vaikea yhteistyöpeli Mistfall tarjoaa fantasiaseikkailua ja todellisia haasteita. Tätä peliä ei noin vain voiteta. Jo ensimmäisestä tehtävästä selviytyminen vaatii työtä. Peli toimii hienosti myös yksinpelinä.

Vuonna 2015 joukkorahoituksen kautta julkaistu fantasiateemainen Mistfall on haastava peli, jossa pelaajat ohjastavat sankareiden joukkoa läpi taisteluiden ja vaarallisten alueiden.

Pelissä on tarkoituksena selvitä läpi vihollisia pursuavista tehtävistä. Selviäminen edellyttää hyvää yhteistyötä, tarkkaa kädenhallintaa ja hyvää ymmärtämystä säännöistä.

Yhteistyöpeliä fantasia-aiheella

Mistfallin kansiPelin alussa jokainen pelaaja valitsee pelattavakseen sankarin. Jokainen sankari eroaa pelitavaltaan toisista sankareista. Sankareilla on omat pelipakkansa, jotka jakautuvat peruskortteihin ja kehitykseen. Kehityskortteja voi ostaa pelin aikana, kun taas peruskortit saa heti käyttöönsä.

Sitten valitaan pelattava tehtävä. Tehtävät ovat erilaisia, mutta niitä jokaista yhdistää pääpahiksen voittaminen ja laatoilla liikkuminen. Kartta rakennetaan tehtäväkortin ohjeiden mukaisesti satunnaisista laatoista, jotka pelin alussa ovat kuvapuoli alaspäin. Jokainen laatta osoittaa aluetta, jonne sankarit matkustavat ja vaikeuksia, joita sankarit saattavat kohdata matkojensa aikana.

Kun hahmot siirtyvät uudelle laatalle nostetaan kohtaamiskortti. Kortti kertoo mitä vastustajia kohdataan ja esimerkiksi kuinka monta ja minkä tyyppistä vastustajaa nostetaan sankarien harmiksi, sekä esimerkiksi sen onko kohtaamisessa vaihtoehtoisia tapoja päästä se läpi vihollisten voittamisen sijaan. Jokainen kohtaamiskortti myöskin kertoo mahdolliset lisäsäännöt kyseisellä pelilaatalla.

Kun kohtaamiskortti on katsottu nostetaan vastustajat jostakin pelin kolmesta vastustajapakasta. Vastustajat jakaantuvat sankareille keskittymismittarin mukaan. Hahmo, jolla on korkein keskittymismittari, saa ensimmäisenä nostetun vastustajan vaivoikseen, jonka jälkeen mittarin lukema puolitetaan. Seuraavaksi toinen hahmo saa vastustajan ja mittari vastaavasti puolitetaan. Tätä jatketaan, kunnes kaikki vastustajat on jaettu tai mittarit ovat nollassa.

Taistelussa pelaajat voivat aktivoida hahmolla olevia esineitä tai pelata kädestään kortteja. Toisten pelaajien auttaminen onnistuu, jos käytettävä kortti on refleksitoiminto. Pelaajalla olevat kortit toimivat hahmon kestopisteinä ja niiden loppuminen nosto- ja poistopakasta ja pelaajan kädestä johtaa hahmon häviämiseen tai kuolemiseen taistelussa. Jos jokin sankareista kohtaa loppunsa, häviävät myös muut hahmot kyseisen tehtävän.

Taistelua pelataan kierroksissa niin, että ensin toimivat sankarit, sitten toimivat hirviöt ja hahmot puolustautuvat. Jos kierroksen jälkeen ei ole vastustajia jäljellä tai voittotavoite on saavutettu, siirrytään kohtaamisen loppuvalmisteluihin. Jokaisella kierroksella nostetaan viimeisenä aikakortti, joka siirtää kierroslaskuria eteenpäin ja saattaa sekin myös tuoda omia mutkia sankareiden matkaan.

Kun vihollinen on voitettu ja saatu saalis jaettu voivat sankarit levätä, jolloin saa kortteja takaisin käyttöönsä poistopakasta. Kun pääpahis on viimeisessä laatassa voitettu, peli loppuu.

Sankari ja tämän kortteja. Kuva: Tero Oksala
Sankari ja tämän kortteja. Kuva: Tero Oksala

Vaativa peli ja huonosti tehty sääntökirja

Peli on todella vaativa pelattava. Kolmen testipelin aikana ei ensimmäistä tehtävää pidemmälle ole päästy. Peliä täytyy siis oppia pelaamaan ja hahmokohtainen pakka tulee tuntea hyvin. Peli voi olla jopa tuskastuttavan vaikea aloittaa ja puhuisinkin ennemminkin aloituskäyrän jyrkkyydessä ennemminkin seinästä kuin käyrästä. Peliä pelatessa tulee huomioida niin monta asiaa, että ihan satunnaisille pelaajille tämä peli ei varmasti sovi. Toki haastavuus pitää pelin uudelleenpeluuarvoa yllä pitkään.

Pelin keskittymismittari on toimiva ajatus, se määrittelee alkuvihollisten lisäksi myös vahvistuksia ja aktivoituuko vihollisten ”raivo-ominaisuus”. Vahvistukset ovat ilkeitä, sillä jo muutenkin vähäisen korttimäärän lisäksi vahvistukset syövät kortteja entisestään. Mittarilla kuutio nimittäin siirtyy käytettyjen ominaisuuksien ja tehtyjen asioiden mukaisesti, joten tehokkain hyökkäys ei välttämättä ole se paras vaihtoehto, jos seuraavalla kierroksella vastustajat saavat vahvistuksia kentälle. Saatu vahinko, jonka vastustajat aiheuttavat hahmolle, vähentää korttien määrää. Vahinkoa voi toki torjua erilaisilla liikkeillä tai esineillä, mutta käytön jälkeen esineet on heitettävä poistopakkaan, josta kortteja on toki mahdollista saada takaisin käteen oikeita kortteja pelaamalla tai hahmon erikoisominaisuudella.

Sääntökirja ansaitsee oman mainintansa. Se on huonosti tehty, siitä puuttuu paljon olennaisia asioita ja se tuskastuttava ja epäselvä lukea. Jos pelin aikoo hankkia, kannattaa ehdottomasti katsoa muutama video pelin pelaamisesta ja selailla BGG:n foorumia. Tätä peliä pelatessa tuli useaan otteeseen mieleen Mage Knight, niin paljon sääntökirjaa joutuu alussa konsultoimaan.

Peli muistuttaa muutenkin Mage Knightiä ja Pathfinder-korttipeliä. Peliseurani mainitsi jo ensimmäisellä kierroksella molempien pelien nimet. Tämä on varmasti hyvä asia, sillä ovathan molemmat pelit varsin suosittuja. Pelin komponentit ja taide ovat laadukkaita, näin ei suinkaan ole kaikkien joukkorahoituspelien kanssa.

Jos haluat purtavaksi pähkinän, johon ei välttämättä auta edes pähkinänsärkijä, Mistfall on mainio valinta. Se soveltuu kuitenkin huonosti satunnaiseen pelailuun. Peli toimii hyvin myös yksinpelinä ja pelin suunnittelija onkin vakuuttanut, että jokaisen tehtävän voi pelata yksin läpi millä tahansa hahmolla. Tästä on toki esitetty eriäviä mielipiteitä.

Pelissä on paljon nokkelia oivalluksia ja se varmasti tulee elämään omaa elämäänsä vielä pitkään. Jos symbolien viidakko, satunnaiset virheet korteissa ja sääntökirjassa eivät haittaa, sekä haluaa haastetta, suosittelen peliä.

Kickstarter-kampanjana julkaistua peliä on toistaiseksi hankala saada, jos ei osallistunut kampanjaan, mutta eiköhän peliä myöhemmin saa kauppojenkin hyllyiltä.

Pelin kortteja. Prototyyppikuvia.
Pelin kortteja. Prototyyppikuvia.

Faktat Mistfallista

Suunnittelija:

Julkaisija: NSKN Games (2015)

Mutkikkuus: Peli on haastava ja mutkikas.

Onnen vaikutus: Onnea on mukana nostettavien korttien muodossa. Huono tuuri voi hankaloittaa peliä huomattavasti.

Vuorovaikutus: Peli on yhteistyöpeli, jossa menestyminen edellyttää tiukkaa yhteistyötä.

Teema: Synkkää fantasiaa, taide toimii tunnelman luojana.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä.

Kieliriippuvuus: Pelin korteissa on paljon tekstiä.

Pelaajamäärä: 1–4

Pituus: 120 minuuttia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *