Kategoriat
Peliarvostelut

Roads and Boats

Logistiikka on ala, jossa pitää saada oikeat tavarat oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Siinä on myös Roads and Boatsin ydin. Tässä klassikossa pelaajien pitää perustaa perustuotantoa, jalostaa tuotteita paremmiksi ja paremmiksi ja lopulta rikastua, mielellään nopeammin kuin muut pelaajat.

Roads and Boats on saavuttanut klassikonasemansa, koska sen kaltaiset pelit ovat harvassa. Neulandissa on jotain samaa, Le Havre tarjoaa vähän samankaltaista tuotteiden jalostamista, Logistico taas logistiikkahaasteita. Mikään toinen peli ei kuitenkaan tarjoa juuri tällaista pakettia. Pelin lähin vertailukappale löytyy tietokonepelien puolelta: minulle Roads and Boatsista tulee heti mieleen vanha Amiga-klassikko Settlers.

Pelin idea

Roads and Boatsin kansiPelin alussa pelaajilla on koti, kolme aasia, lautoja ja vähän tiiliä. Laudat ja tiilet täytyy heti pistää hyötykäyttöön: niillä on rakennettava tukkeja tuottava puunhakkaaja ja saha, joka tekee tukeista lautoja. Myös kivenhakkaaja on syytä tehdä. Aaseja tarvitaan siirtämään tavaroita paikasta toiseen, sillä pelilaudan alueille mahtuu kullekin vain yksi rakennus.

Taistelua Roads and Boatsin tyyliin. Kuva: Mikko Saari
Taistelua Roads and Boatsin tyyliin. Kuva: Mikko Saari

Pikkuhiljaa pelaajien rakennelmat laajenevat. Uusia rakennuksia perustetaan, rakennukset yhdistetään tieverkolla tavaran kuljettamisen nopeuttamiseksi, aasit vaihtuvat kärryihin, kärryt rekkoihin, joilla kulkevat lautat ja soutuveneet. Vuorilta kaivetaan kultaa, josta rahapajassa lyödään kolikoita. Kolikoista ja paperista — jota paperitehdas tekee puusta — tehdään sitten pörssissä osakkeita, pelin ylintä vaurautta.

Yksi tärkeä juju pelissä on se, ettei rakennuksia omista kukaan. Alkutuottajat lykkäävät joka kierros ilmoille yhden tuotteen, jonka ottaa se, joka ensin ehtii. Sekundäärituottajat tekevät tuotteitaan sille, joka tuo niille raaka-aineita. Jos toinen pelaaja jättää tavaraa lojumaan maahan, sen voi käydä noukkimassa parempaan talteen.

Jos naapurit uhkaavat käydä nenäkkäiksi, heidät voi onneksi aidata pois omilta alueilta. Pelissä on parhaimmillaan erittäin runsaasti vuorovaikutusta, varsinkin jos kartalla on paljon vettä, jolloin laivat pääsevät liikkumaan vapaasti ja nopeasti. Mikäänhän ei ole niin hauskaa kuin marssia kaverin alueille, poimia kaverin maassa makaavat tiilet ja tehdä niistä aitoja keskelle kaverin tieverkostoa.

Erilaisia skenaarioita

Pelin mukana tulee skenaariokirja, josta löytyy valmiita karttapohjia eri pelaajamäärille. Peruspelillä pelaajia voi olla yhdestä neljään, soolopelitkin ovat sellaisesta pitäville varsin miellyttäviä. Lisäosilla pelaajamäärää saa hilattua ylöspäin, mutta neljäkin on tässä pelissä paljon. Jos skenaariot on pelattu läpi, karttoja voi myös tehdä itse oman maun mukaan. Kartat kootaan erilaisista heksalaatoista Catanin uudisasukkaiden tapaan.

Kartta vaikuttaa paljon pelin tunnelmaan. Jos kartta on iso, pelaajilla on runsaasti tilaa ja pelaaminen on rauhallisempaa. Pienemmällä kartalla pelaajat ovat nopeammin toistensa kurkuissa. Mukana on myös yksi skenaario, jossa pelaajilla on omat alueensa, jotka eivät ole missään yhteydessä toisiinsa.

Tila ja sen vähyys on joka tapauksessa tärkeä osa peliä. Pelaajien on mietittävä tarkkaan, mitä rakentavat ja minne ja käytettävä mahdollisuuksien mukaan toisten pelaajien rakentamia tuotantolaitoksia, muuten kaikkea ei saa millään mahtumaan.

Vaatimaton alku. Tästä se lähtee! Kuva: Mikko Saari
Vaatimaton alku. Tästä se lähtee! Kuva: Mikko Saari

Paljon opittavaa

Roads and Boats on vaikea peli. Säännöt ovat sinänsä melko suoraviivaiset, hyvillä apulapuilla pelistä saa tolkkua varsin helposti, eikä vaikeasti muistettavia nippelisääntöjä ole liikaa (voit lisäksi helpottaa hommaa suomenkielisillä säännöillä). Haastetta silti piisaa. Hyvin pelaaminen on etenkin vaikeaa, aloittelijoiden peli on herkästi melkoista räpiköintiä. Koska pelissä on ajastinmekanismi, ihmeen rakentaminen, joka paitsi tuottaa pisteitä myös pakottaa pelin loppumaan joskus, aloittelijapelissä käy herkästi niin, että kun peli on loppu, pelaajat ovat saaneet ehkä kultaa tuotettua. Ei siis puhettakaan rahoista tai osakkeista!

Olisi mielenkiintoista nähdä pelin suunnittelijat pelaamassa. Tehokkuuden taso lienee toista luokkaa. Vaikeudesta seuraa se, että Roads and Boats ei ole erityisen hyvä peli satunnaiseen pelailuun, vaan pelistä nauttiminen vaatii kokemuksen keräämistä. Aloittelijoilla ensimmäiset pelit ovat melkoista haparointia. Kyseessä on pitkä peli, skenaariosta ja pelaajien nopeudesta riippuen peli kestää useita tunteja, mutta vain harvoin alle kolme tuntia, joten se voi tehdä pelin pelaamisesta hitusen hankalaa.

Jos pelin pituus ei ole ongelma, logistiikkahaasteet kiehtovat ja pienten pahvilätkien armadan kanssa puljaamisen kestää (vieheboksi on tähän peliin pakollinen lisävaruste), Roads and Boats on suorastaan hekumallinen pelikokemus, jollaista ei mistään muualta saa. Neuland on kohtalainen korvike tuntuvasti tiiviimmässä paketissa, mutta toisaalta siitä jää puuttumaan juuri se eeppisyys, joka Roads and Boatsissa on niin hienoa.

Kolmen pelaajan peli viimeisellä kierroksellaan. Kuva: Mikko Saari
Kolmen pelaajan peli viimeisellä kierroksellaan. Kuva: Mikko Saari

Ostoksille

Roads and Boats oli pitkään hyvin vaikeasti saatavilla, käytettyjä kaupusteltiin useiden satojen eurojen hinnalla. 2006 ilmestyi pelin tuorein laitos, joka paransi saatavuutta huomattavasti. Suomesta peliä ei saa, eikä välttämättä uutena kaupasta juuri mistään, mutta esimerkiksi BoardGameGeekissä peliä on näemmä tarjolla useita käyttämättömiä kappaleita kohtuullisen järkeviin hintoihin (lue: noin 100 euroa).

Peliin on kaksi lisäosaa, joista Planes & Trains sisältyy myöhempään & cetera -lisäosaan. Juuri yksityiskohtia ja väsättäväähän tästä pelistä puuttuikin! Lisäosan avulla pääsee rakentamaan junaratoja, lentokoneita, sähköverkkoja, kauppatieteiden maistereita, taidetta ja pommeja. Lisäksi peliin saa lisää pelaajia, mikä kuulostaa samoin varsin kummalliselta idealta — peli kun menee ihan tarpeeksi monimutkaiseksi jo neljällä pelaajalla.

Tässä vaiheessa kilpailijat ovat vielä kaukana horisontissa. Kuva: Mikko Saari
Tässä vaiheessa kilpailijat ovat vielä kaukana horisontissa. Kuva: Mikko Saari

Tiivistelmä

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Splotter (1999)

Mutkikkuus: Säännöt ovat sinänsä helpot, eikä niitä ole valtavan paljon. Haasteet ovatkin enemmän hyvin pelaamisessa. Roads and Boats on helppo, mutta erittäin haastava.

Onnen vaikutus: Pelissä ei ole oikeastaan lainkaan tuurielementtejä.

Vuorovaikutus: Määrä riippuu paljon kartasta ja pelaajista. Pahimmillaan kyseessä voi olla hyvinkin häijy peli, mutta rauhallista rinnakkaiseloakin voi harjoittaa. Vuorovaikutus ei kuitenkaan ole tuhoamista, vaan pahimmillaan tavaroiden varastamista ja muureilla blokkaamista.

Teema: Valtakuntien rakentajat pääsevät piirustelemaan tieverkkoja ja suunnittelemaan teollisuutta. Teema on Roads and Boatsin vahvuuksia.

Uudelleenpelattavuus: Pelattavaa riittää! Karttaa muuttamalla peliin saa vaihtelua ja haasteet pitävät kiinnostuneena.

Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa, kunhan ymmärtää säännöt.

Pelaajamäärä: 1-4. Soolopeli on puzzlenratkojille herkkua. Neljällä pelaajalla odottelua tulee helposti varsin paljon.

Pituus: 3+ tuntia. Alle kolmen tunnin pelit ovat harvinaisia, sopivalla kartalla ja hitailla pelaajilla 5-6 tuntia ei välttämättä riitä.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *