Sanaseppä

Sanaseppä

Toisinaan peli-ideassa ei ole suuremmin mitään uutta, mutta lopputulos voi silti olla toimiva. Italialaisen Treo Game Designersin tuotos Sanaseppä eli englanniksi Speedy Words on tällainen peli, jossa on hyvin vähän mitään omaperäistä. Se on taas yksi peli, jossa käännellään kortteja ja reagoidaan nopeasti.

Tällä kertaa teemana ovat sanat. Korteista tulee aihe ja alkukirjain, ja tavoitteena on keksiä aiheeseen sopiva oikealla kirjaimella alkava sana mahdollisimman nopeasti. Kuka on nopein sanaseppä?

Sanaseppä

Käännä ja keksi

Pyöreästä peltirasiasta löytyy pinkka pyöreitä kortteja. Korttien toisella puolella on aihetta kuvaava symboli ja toisella puolella kolme kirjainta. Kirjaimet ovat vihreitä, punaisia ja sinisiä ja symbolit vastaavasti värikoodattu, eli jos symboli on vihreä, pitää katsoa kortista vihreä kirjain. Värit ovat ainakin nettitestin perusteella ihan ok värisokeillekin (vihreä taittaa enemmän keltaiseen ja punainen ruskeaan) ja värin lisäksi eroa tehdään taustakuviolla.

Nopeimmin sopivan sanan sanova voittaa kortin itselleen. Sitten käännetään seuraava kortti ja tätä jatketaan, kunnes koko pakka on käyty läpi viimeistä korttia lukuunottamatta, jonka jälkeen eniten kortteja kerännyt on voittaja. Peli on erittäin yksinkertainen ja nopeasti ohi, ja johtaa suurella todennäköisyydellä vaatimuksiin uusintaerästä.

Sanaseppä on erittäin yksinkertainen peli, missä on vähänlaisesti uutta, mutta suuri synti se ei ole: pelin kohderyhmä ei taida liiemmin uutuusarvosta perustaa. Kolmasluokkalainen tyttäreni on kova erilaisten nopeuspelien ystävä ja tämäkin maistui siinä missä muutkin, ja kun olen viikon päästä menossa pelauttamaan lautapelejä tyttären luokalle, tämä peli lähtee varmasti mukaan. Sääntöjen selitykseen ei kulu aikaa ja peli sopii hyvin kokemattomammillekin pelaajille.

Toki Sanasepällä on ne tavanomaiset nopeuspelien puutteet. Jos joku on vain parempi kuin muut, pelaaminen ei ole hauskaa. Kaikkia nopeustestaus ei yksinkertaisesti kiinnosta yhtään. Koin myös aika tylsäksi sen, että samat aiheen ja kirjaimen yhdistelmät toistuvat pelin aikana monta kertaa. Kotisääntö, joka kieltää saman vastauksen toistamisen, tuntuu melko houkuttelevalta siinä vaiheessa kun sama ”pahvilaatikko”, ”lehmä” tai ”Vietnam” esiintyy kolmatta kertaa yhden pelin aikana.

Kortit
Eläin, joka alkaa H-kirjaimella – tuleeko mitään mieleen? Kuva: Mikko Saari

Faktat Sanasepästä

Suunnittelijat:

Julkaisija: Lautapelit.fi (2018)

Mutkikkuus: Pelin tuttuus ja yksinkertaisuus johtavat siihen, että sääntöjen selittämiseen menee noin kymmenen sekuntia. Peli on erittäin helppo opettaa ja toimii aivan mainiosti lastenpelinä myös ilman aikuisten apua.

Onnen vaikutus: Nopein pelaaja voittaa, kuten nopeuspeleissä yleensä. Jos on hitaampi keksimään tai menee muuten vain lukkoon jännityksestä, voi jäädä tyystin pisteittä.

Vuorovaikutus: Nopein vie kortin.

Teema: Peli on täysin abstrakti.

Uudelleenpelattavuus: Yksi erä on niin lyhyt, että revanssi on helppo ottaa. Kestävyys pidemmän päälle on vähän kysymysmerkki, mutta toisaalta hinta on sen verran edullinen, että kyllä tästä helposti saa säällisen määrän vastinetta rahalle.

Kieliriippuvuus: Korttien kirjainvalikoima on suomen kielelle sovitettu, mutta mikään ei sinänsä estä pelaamasta muilla kielillä tai vaikka useammalla yhtä aikaa. Aiheet on merkitty symbolein, jotka oppii nopeasti ulkoa.

Pelaajamäärä: 2–8.

Kesto: 10 minuuttia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Sanaseppä

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:8
Aito keskiarvo:2.86
Tasoitettu keskiarvo:3.22
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 2
  • 3: 5
  • 4: 1
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Osta Löydä lautapelit -kirja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.