Kategoriat
Peliarvostelut

Sanamania

Sanamania on yksinkertainen sanapeli, joka on julkaistu suomeksi jo aikaisemmin nimellä ”A-Ö”. Pelaajat keksivät sanoja ja pyrkivät täyttämään oman lautansa kaikki kirjaimet mahdollisimman nopeasti.

Pelin idea

Sanamanian kansiSanoja arvuutellaan erilaisista kategorioista. Kategoriat vaihtelevat laidasta laitaan, osa aiheista on vapaampia (keittiössä), toiset täsmällisempiä (naislaulajia, venemerkkejä).

Pelaaja saa nopanheitosta riippuen 15 tai 30 sekuntia aikaa, jolloin hän pyrkii keksimään valittuun kategoriaan sopivia, eri alkukirjaimilla alkavia sanoja. Samalla hän peittää pienillä peitenapeilla laudastaan ne kirjaimet, jotka hän käy läpi. Esimerkiksi kun pelaaja saa aiheen ”työkalupakissa” ja sanoo sanan ”ruuvimeisseli”, hän peittää R-kirjaimen laudaltaan.

Noppa saattaa ajan sijaan näyttää myös symbolia. Toinen symboleista antaa pelaajan peittää yhden vapaavalintaisen kirjaimen, toinen määrää pelaajan avaamaan vastapelaajan jo peittämiä kirjaimia. Tekniikka on sama kuin normaalisti eli arvotaan aihe ja laudalta avataan kirjain, kun sopiva sana sanotaan.

Peli loppuu ja pelaaja voittaa, kun hän saa peitettyä kaikki lautansa kirjaimet.

Vaihtelevat kategoriat

Sanamaniassa on yhteensä 600 eri kategoriaa, joten kysyttävä ei lopu heti kesken. Aihealueista osa on toisia vaikeampia, sillä täsmällisemmät kategoriat vaativat jotain tietoa aihealueesta. Vapaampien sanojen hyväksyminen jää puolestaan vastapelaajien hartioille. Vai eikö teidän kellarissa ole ”vararengasta”?

Pelin mukana toimitetaan rätisevä kello, joka tarkoituksella vaikeuttaa sanojen lisäämistä. Valitettavasti kello on melko hutera ja pysähtelee välillä, joten tiimalasi olisi ollut parempi vaihtoehto. Muuten laudat ja merkit ovat peruskauraa ja ainakin isoja ja värikkäitä.

Peli voi jumiutua herkästi, jos noppaonnetar niin päättää. Varsinkin toisten kirjainten paljastaminen voi johtaa tuskaiseen kierteeseen, jossa toiset pelaajat peittävät kirjaimiaan ja toiset kohta paljastavat ne. Lopuksi saatetaan vielä joutua arvuuttelemaan monia turhia kierroksia, jotta viimeiset q- ja z-kirjaimet saadaan vihdoin täytettyä. Tämän vuoksi pelin kesto voi vaihdella 30 minuutista jopa tuntiin, jälkimmäisen ollessa tällaiselle pelille ihan liikaa.

Sanamanian komponentit. Kuva: Tactic
Kuva: Tactic

Yksinkertainen sanapeli

Sanapeleillä on omat vakituiset kannattajansa ja niissä piireissä Sanamania löytää varmasti faneja. Perheen kanssa pelattuna peli on luultavasti omimmillaan. Turhan hintava tämä kyllä on, sillä peliä voi käytännössä pelata missä vaan ilmaiseksi, jos kategorioita keksii.

Sanamaniasta on ilmestynyt myös matkaversio, joka on halvempi, paljon pienempi ja soveltuu pelattavaksi missä vain. Myös peliä pidentävä toimintanoppa on jätetty suosiolla pois ja kello korvattu tiimalasilla. Suosittelen pelistä kiinnostuneita mieluummin nappaamaan matkaversion, jos värikkäät laudat eivät tuo pelaamiseen lisäiloa.

Faktat Sanamaniasta

Suunnittelija:

Julkaisija: Tactic (1999, 2010)

Mutkikkuus: Helppo peli, jopa lapsetkin voivat pelata.

Onnen vaikutus: Nopat ratkaisevat aihealueen ja toimintamuodon.

Vuorovaikutus: Välillä toisten pelaajien kirjaimia paljastetaan. Muuten pelataan omaa peliä.

Teema: Kuvitus ja komponentit ovat mielikuvituksettoman tavallisia, mutta värikkäitä.

Uudelleenpelattavuus: Jos sanojen keksiminen kiinnostaa, jaksaa peliä pelata.

Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.

Pelaajamäärä: 2–4.

Pituus: Noin 30 minuuttia, joskus jopa tunti. Toimintanoppa tekee peliajasta arvaamattoman.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Sampsa Ritvanen

Innokas lautapelaaja ja luokanopettaja Oulusta. Kammoaa pitkiä, useita tunteja kestäviä harrastajapelejä. Pitää erityisesti hieman raskaammista perhepeleistä ja testailee mielellään uusia lastenpelejä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *