SETI: Search for Extraterrestrial Intelligencen ensimmäinen lisäosa on nimeltään SETI: Space Agencies. Lisäosa tuo mukanaan uusia alieneita, asymmetrisiä pelaajavoimia, pika-aloituksen, kasan uusia kortteja sekä täysin uusia signaalitokeneita. Lisäosa oli saatavilla vuoden 2025 Spiel-messuilla enkä ole itse vielä sitä hankkinut (sen pitäisi ilmestyä kauppoihin lähiaikoina). Arvio perustuu siis täysin lisäosan digitaalisessa testauksessa saatuun kokemukseen ja vaikutelmaan.
Kuten jo mainitsin aiemmin top 100 -listallani, pääsin alkuvuodesta testaamaan Space Agenciesia julkaisija Czech Games Editionin omalla pelisivustolla. Pelikertoja kertyi 86 ja taisin olla lopulta kuudenneksi aktiivisin testaaja. Suurin osa peleistä oli kaksinpelejä, toki myös kolmen ja neljän pelaajan pelejä tuli pelattua sekä muutama soolopeli. Pelitestaus oli kaikin puolin todella onnistunut prosessi: pahimpia ylilyöntejä saatiin hiottua ja palautetta pyydettiin ja annettiin tasaiseen tahtiin. Oli mielenkiintoista nähdä minkälaista dataa digitaalisessa toteutuksessa ylipäätään seurattiin. Mutta itse lisäosaan!

Yritykset avaruudessa
Kun avaruudesta löytyikin yllättäen elämää, haluavat yritykset luonnollisesti näppinsä peliin! Lisäosa tuo mukanaan yksitoista erilaista yritystä, joilla jokaisella on omat erikoiskykynsä: yleensä yksi passiivinen tai pelin alkuun vaikuttava bonus sekä kerran kierroksessa käytettävä kyky. Jokaisen yrityksen tulot, niin pelin alun kuin kierroksen alun tulot, ovat myös erilaiset, eli enää ei lähdetä liikkeelle samoilla resurssimäärillä tai julkisuudella, vaan jokaisella yrityksellä on hieman erilaiset lähtökuopat. Kärjistäen voisi sanoa, että mitä vähemmän tuloja, sitä tehokkaammat erikoiskyvyt ja toisinpäin.
Annan pari esimerkkiä: Orbital Dynamics aloittaa pelin heti kahdella luotaimella, kolmella julkisuudella, kahdella rahalla ja kahdella energialla. Se saa myös laittaa kaksi korttia tuloihin heti pelin alussa. Erikoiskykynä Orbital Dynamicsilla on +1 luotaimien maksimimäärään, eli oranssin värisen ekstraluotainteknologian hankkimalla sillä voi olla yhtäaikaa jopa kolme luotainta pelilaudalla. Kerran kierroksessa aktivoitava erikoiskyky antaa yhden ilmaisen askeleen luotainta kohden, mutta maksimissaan vain kaksi askelta. Jos peruspelin aikana et tehnyt muuta kuin sinkosit luotaimia yksi toisensa jälkeen avaruuteen, tämä yritys on sinulle!
Toisena esimerkkinä voisin nostaa yhden omista suosikeistani, Deep Sky Surveyn. Tämä yritys on puolestaan keskittynyt datan analysoimiseen ja siksi tietokoneen ajotoiminto on sille ilmainen. Erikoiskykynä se voi kerran kierroksessa vaihtaa kädessä olevan kortin ja korttirivillä olevan kortin paikkaa, mikä on todella ovela keino ryöstää datasektorin hallinta itselleen kesken skannaustoiminnon.
Pelin ohjekirja suosittelee käyttämään ensimmäisessä pelissä alkupään numeroituja yrityksiä, joihin kaksi edellämainittua yritystä kuuluvat. Ne eivät ole huonompia kuin muut, vaan vain helpommin ymmärrettäviä ja ohjastettavia. Valittavien yrityksien joukosta löytyy myös yritys, joka pystyy tutkimaan uusia teknologioita halvemmalla, käyttäen vain viisi julkisuutta tutkimiseen. Helion Assembly -yritys taas puolestaan tuhoaa jo tutkittuja oransseja tai pinkkejä teknologioita omalta laudalta saadakseen lisätuloja.

Nopeutettu aloitus
Kierrosten määrä on yritysten lisäyksen myötä vähennetty neljään kierrokseen. Koska peli ikäänkuin alkaa kierrokselta kaksi, pelin alussa jaetaan pelaajille kolme satunnaista pika-aloituskorttia, joista pelaajat valitsevat pelin alussa kaksi. Nämä antavat pelaajille lisäresursseja, alienjälkiä tai luotaimia tiettyjen planeettojen kiertoradoille, simuloiden ensimmäisen kierroksen tapahtumia.
Idea on tuttu ja hyväksi todettu muun muassa Terraforming Marsin Preludesta tai Underwater Citiesin New Discoveries -lisäosasta. Näitä samoja pika-aloituskortteja voi myös käyttää yksin- tai kaksinpelissä, tuoden lisää vaihtelua kun pelin alussa ei-pelaajavärillä on jo presenssiä laudalla.
Peruspelin ensimmäinen kierros SETI:ssä oli alkujaankin nihkeä ja lyhyt. Muutoksen myötä tuntuu, että peli lähtee heti kunnolla käyntiin eikä yhden turhan kierroksen menettäminen tunnu missään.

Uudet alienit
Uusia alieneita on kolme: Arkhos, Glyphids ja Amoeba. Arkhos on mystinen ja massiivinen avaruusalus joka vaikuttaa uhkaavalta. Kun Arkhos aukeaa pelilaudalle, kukin pelaaja saa kolme eri väristä turvallisuuskorttia, jotka pitää avata erivärisillä alienjäljellä. Sen sijaan että sinisellä jäljellä laitat merkin haluamaasi paikkaan laudalle, käytät tämän jäljen overflow-ruutuun ja siihen, että avaat sinisen turvallisuuskortin auki, jolloin kortti tulee pelattavaksi myöhemmällä vuorolla tai sen voi käyttää satunnaiseen palkintoon. Mitä enemmän turvallisuuskortteja avaat, sitä syvemmälle pääset alukseen ja sitä parempia palkintoja voit saada.
En alkujaan pitänyt tästä alienrodusta yhtään, mutta testauksen loppuvaiheessa siitä oli tullut suosikkini. Käännetyt turvallisuuskortit ovat todella hyviä, kyvyt vahvoja ja korttien avaamisesta tulee mukava kisa pelaajien kesken siitä kuka pääsee ensiksi parempien palkintojen kimppuun. (Avaamattomista turvallisuuskorteista sai vielä testauksen loppuvaiheessa miinusta, mutta se on näemmä tiputettu pois. En ole nähnyt virallista ohjekirjaa tätä alienrotua koskien joten en voi sanoa varmaksi).
Glyphids on setinkeräyspelaajan kiistaton lemppari. Kun Glyphids paljastetaan, jokainen planeetta, tähtijoukko ja tutkimaton teknologialaatta täyttyy erikoisista merkeistä, joita pelaajat keräävät. Näitä erikoismerkkejä voi joko käyttää pieniin bonuksiin tai jättää ne käyttämättä, jolloin ne ovat pelin lopulla voittopisteitä perinteisellä setinkeräyspisteytyksellä (mitä enemmän erilaisia symboleja, sitä enemmän voittopisteitä). Jos olet ensimmäinen pelaaja, joka käyttää tietyn värisen symbolin bonukseen, saat itse valita alariviltä, mitä bonusta kyseinen merkki edustaa loppupelin ajan, lukiten sen merkityksen kaikille pelaajille. Kun kaksi vierekkäistä alarivin bonusta on merkattu, vasta sitten päästään ylemmälle riville. Glyphids on vahva rotu etenkin, jos vain yksi pelaaja kerää paljon kyseisen rodun merkkejä ja kortteja.
Amoeba-alienrodun bonukset puolestaan ovat alati muuttuvia, sillä aina kun tietyn värisen bonuksen saa, vaihtavat bonuslaatat sijaintia Amoeba-laudalla joko myötä- tai vastapäivään. Tämä kannustaa eriväristen jälkien keräämiseen, jotta voit maksimoida bonuksesi. Amoeba-kortit ovat monipuolisia, joskaan eivät ihan yhtä tehokkaita kuin Arkhoksen kortit.
Kaikenkaikkiaan uudet alienit ovat varsin onnistuneita ja tuovat peliin lisää eloa ja mahdollistavat todella erikoisia aliencomboja. Lisäosan mukana korttipakkaan sekoitetaan myös 42 uutta korttia, joista löytyy täysin uusiakin ominaisuuksia, mutta parempi että pääsette kokemaan ja näkemään ne itse kun ne pakasta nousevat.

Kannattaa skannata
Vielä yksi juttu! Lisäosa tuo peliin mukaan signaalitokenit. Nämä uudet kertakäyttöiset tokenit sallivat pelaajan valita ylimääräisiä kortteja korttiriviltä skannaustoiminnon yhteydessä, eli nyt päivittämättömällä skannustoiminnolla voit saada jopa neljä data-nappulaa yhdellä toiminnolla (yhden skannauksen maasta plus kolme korttia korttiriviltä), jos olet hankkinut kaksi skannaustokenia. Jos olet tutkinut pinkkejä teknologioita (Merkurius-skannauksen ja käsikorttiteknologian), yhdellä skannauksella saatavan datan määrä nousee peräti kuuteen.
Skannaustoiminto on herättänyt paljon keskustelua SETI:n peruspelin foorumilla ja suunnittelija itse on tiedostanut sen että uudet, kokemattomat pelaajat aliarvioivat skannauksen ja datan hyödyllisyyden, kun taas kokeneet pelaajat osaavat käyttää sitä jopa liian hyvin. Mielestäni peruspelin skannauksessa ei ollut alunperinkään mitään vikaa (ei myöskään kaksinpelissä), mutta signaalitokenit tuovat peliin lisää mahdollisuuksia sektoreiden ryöstölle muiden pelaajian nenän edestä. Onneksi näitä tokeneita on suhteellisen hankala saada (ja niiden hankinta on aina jostain muusta pois), eikä niitä välttämättä edes näy joka pelissä, mutta ne ovat silti kiva lisä.

Erinomainen lisäosa huippupeliin
Minulla oli kovat odotukset tähän lisäosaan, sillä SETI on ollut kiistatta yksi parhaita viime vuosien pelejä. Ilokseni ja ehkä jopa hieman yllätyksekseni päädyin lopulta pitämään Space Agenciesista todella paljon (asymmetriset pelaajavoimat eivät mielestäni toimi europeleissä, toki poikkeuksiakin on) ja peruspeliä on ollut jopa hankala pelata ilman lisäosaa. Tässä paketissa ei ole mitään turhaa, vaan koko sisältö on todella huolellisesti suunniteltu.
Asymmetrisyys tuo mukanaan kivaa lisämaustetta peliin tekemättä siitä liian raskasta, eivätkä erikoiskyvyt ole lopulta liian isossa osassa, vaikkakin osa on selkeästi keskittynyt tiettyyn osa-alueeseen peliä. Joillekin pelaajille tästä on jopa hyötyä ja helpotusta, kun yrityksen kyky antaa pelaajalle selkeät raamit sille, mitä pelaajan kannattaa tehdä. Olen huomannut että joidenkin pelaajien kanssa SETI:n hienoinen hiekkalaatikkomaisuus on saattanut aiheuttaa päänvaivaa. Myös nopetettu aloitus on tervetullut, kuten myös kaksinpelin satunnaistettu aloitus ei-pelaajavärin nappuloilla.
Pelin kesto tuntui pysyvän suhteellisen samanpituisena kuin peruspelissä, toki tätä on aina hankalampi mitata, kun peliä pelaa vain digitaalisesti. SETI on siitä erikoinen peli, että mitä paremmin sitä osaa pelata, sitä pidempi se on, kun pelaajilla on yhä enemmän ja enemmän resursseja. Vaikka peli kestää kierroksen vähemmän, tuovat erikoiskyvyt varmasti alkuun lisäkestoa ensimmäisiin peleihin ja analyysiparalyysipelaajille lisää päänvaivaa. On mielenkiintoista nähdä hiipuuko peliporukan todella nopea 25–30 minuutin pelitahti pelaajaa kohden vai pidentääkö lisäosa pelin kestoa ja jos, niin kuinka paljon?
Lisäosa ainakin nosti pelaajien pisteitä huimasti, jolloin oletettavasti myös pelin kesto livenä tulee olemaan pidempi: korkein livenä näkemäni peruspelin pistemäärä on ollut 258, lisäosan myötä huippupelaajat pääsivät usein yli kolmensadan ja tietääkseni jokusella yrityksellä rikottiin 400 voittopisteen raja. Tasaväkisten pelaajien kesken nelinpelissä pysytään silti noin 200–250 voittopisteen välissä, pelissä kun on vain tietyn verran voittopisteitä jaossa.
Asymmetristen kykyjen balansointi on aina hankala asia lautapeleissä, mutta yritykset saatiin mielestäni tasapainotettua, joskin välillä vain tulee pakosta todella optimaalisia yritys- ja alienkomboja, mutta näin kävi jo peruspelissäkin, jos olit panostanut paljon oransseihin teknologioihin ja ensimmäisenä alienrotuna oli Mascamitet. Oli myös hauska huomata aktiivisten pelitestaajien kanssa, että jokaisella pelaajalla tuntui olevan ne muutamat yritykset, joilla pärjättiin ja toisten yritysten kanssa oltiin ihan solmussa. Yritä siinä sitten tasapainottaa pelisuunnittelijana peliä, kun toinen pelaaja saa samalla yrityksellä vain 160 voittopistetä ja toinen 400.
Jos en vielä tarpeeksi hehkuttanut tätä lisäosaa, niin lopetan arvostelun toteamalla, että viime vuoden paras peli sai arvoisensa lisäosan, jota en voi olla kuin suosittelematta! Lisäosa tekee todella hyvästä pelistä vielä paremman ja on etenkin SETI-faneille ehdoton pakko-ostos. Kunpa se vain tulisi jo kauppojen hyllylle myyntiin!


