Zombicide

Zombiet ovat olleet viime vuosina yksi kuumimmista trendeistä. Tietokonepelit, kirjat, roolipelit, TV-sarjat, tanssiesitykset ja elokuvat pursuavat zombieita. Lautapelitkin ovat saaneet osansa tästä ja nyt esittelyssä on Zombicide, vuonna 2012 julkaistu, alunperin Kickstarter-projektina käynnistetty lautapeli.

Pelin Kickstarter-julkaisu oli suuri menestys ja ylitti odotukset monin verroin. Tuliko pelistä kuitenkaan sellainen kuin siitä aavisteltiin tulleen?

Pelin idea

Zombiciden kansiZombicide on puhdas yhteistyöpeli, jossa lahdataan zombieita. Yhteistyöelementti erottaa Zombiciden Last Night on Earthistä, toisesta suurta suosiota nauttivasta zombiepelistä. Pelissä on tarkoitus selviytyä skenaarion loppuun alati kasvavan zombielauman keskellä. Alussa pelaajilla on käytössään vain vähän varusteita, mutta lisää löytää etsimällä skenaarion aikana.

Skenaarioita on peruspelissä kymmenen. Pelilauta rakennetaan palasista, mikä parantaa uudelleenpeluuarvoa. Pelilaudalle asetellaan lopuksi komponentit paikoilleen ja päästään valitsemaan hahmoja.

Hahmovalikoima on kattava, osittain melko kekseliäs ja teemaan sopiva. Hahmoina toimivat henkilöt ovat hauskoja. Esimerkiksi Wanda on rullaluistimilla kulkeva tarjoilijatyttönen, joka heiluttaa moottorisahaa, Amy on miekkaa heiluttava goottinainen ja Doug konttorirotta. Hahmoja, joista pelattavat hahmot valitaan, on yhteensä kuusi.

Koska kyse on yhteistyöpelistä, onnistuu myös yksinpeli. Pelissä on pelattavana 4–6 hahmoa yhtäaikaa ja ne jaetaan pelaajien kesken.

Zombie pelissä täytyy toki olla zombieita ja niitähän tästä pelistä löytyy pienen armeijan verran. Zombieita on peruspelissä neljää eri tyyppiä, jotka eroavat toisistaan liikkumisen ja kestävyyden suhteen.

Alkuasettelun jälkeen pelaaminen on varsin suoraviivaista ja yksinkertaista, mutta ei kuitenkaan helppoa. Pelimekaniikka on sopivan yksinkertainen, mutta ajatustyötä on ainakin hieman tehtävä, jotta zombielauma ei kasva liian isoksi ja vyöry hahmojen yli.

Pelilauta on iso. Kuva: Tero Oksala
Palasista koottavalla pelilaudalla riittää kokoa. Kuva: Tero Oksala

Zombiemurhaa riittää loputtomasti

Peliin on keksitty nokkela idea tuomaan pientä jännityksen tuntua. Hahmot voivat tappaa zombieita niin paljon kuin haluavat, jolloin hahmot myös kehittyvät paremmiksi, mutta tässäpä piileekin koukku: kun hahmot tappavat zombieita, niitä tulee peliin enemmän ja enemmän.

Zombiet osaavat suunnistaa äänen ja näköyhteyden perusteella. Hahmot aiheuttavat usein ääntä, jonka suuntaan zombiet lähtevät.

Jokaisella hahmolla on käytössään skenaarion alussa kolme toimintoa vuoroa kohden. Tämä määrä nousee neljään, kun peli on edennyt pidemmälle ja zombieita on pelissä mukana enemmän. Vuorollaan hahmo voi suorittaa erilaisia toimintoja, kuten etsiä tavaroita, liikkua yhden alueen verran, taistella tai tehdä skenaarion erikoistoimintoja.

Taistelussa heitellään noppia osumiseen ja vahinkoon, tavaroita etsittäessä taas nostetaan kortteja pakasta. Etsimistoimintoja voi tehdä vuorollaan vain yhden, jos ei omista taskulamppua.

Skenaarioissa on yleensä erilaisia tehtäviä ja lopuksi täytyy päästä pois alueelta, joko yhden tai useamman selviytyjän kanssa.

Kaduilla kulkee ruumiita. Kuva: Tero Oksala
Kadut ovat täynnä eläviä kuolleita. Kuva: Tero Oksala

Mielenkiintoinen omalla tavallaan

Zombicide on ehdottomasti laadukas peli, ei sinänsä mitenkään helppo, mutta hauska pelata. Pelissä on tiettyjä asioita, joihin olisin toivonut pieniä muutoksia, mutta sellaisenaan pelimekaniikka toimii. Pelissä on melko paljon uudelleenpeluuarvoa. Yhteistyöpeleille tavalliseen tapaan hallitseva pelaaja voi viedä peliä muiden pelaajien jäädessä sivuosaan, mutta tämä on enemmän peliporukan dynaamiikkaan kuin peliin liittyvä ongelma.

Pelin säännöt ovat riittävän yksinkertaiset, että se on suhteellisen helppo opettaa ja peli ei myöskään kestä liian pitkään. Pelin kuvitus sopii pelityyppiin ja on toteutettu hienosti, joskin kaikkia sarjakuvamainen taide ei miellytä.

Peli on melko kallis, mutta sisältöä on pelissä paljon, vaikka siinä pieniä ongelmia joidenkin asioiden toteutusten suhteen onkin. Komponenttien osalta pelistä ei ole huonoa sanottavaa, sillä ne ovat yleisesti ottaen laadukkaat. Yhteistyöstä, tiiviistä tunnelmasta ja zombieteemasta pitäville peli on varmasti hankinnan arvoinen.

Moottorisahamurhaaja. Kuva: Eric Kouris / BGG
Zombiet kaatuvat moottorisahalla komeasti. Kuva: Eric Kouris / BGG

Lisäosia

Peliin on julkaistu joitakin hahmoja lisäosiksi, sekä vuonna 2013 on tulossa Zombicide: Toxic City Mall, joka lisää uusia selviytyjiä, sääntöjä, esinekortteja ja mahdollisuuksia muuttaa pelilautaa.

Faktat Zombiecidestä

Suunnittelija: , ,

Julkaisija: Cool Mini Or Not,  Guillotine Games (2012)

Mutkikkuus: Säännöissä hieman opeteltavaa ja päivitetty sääntökirja kannattaa ladata julkaisijan sivustolta. Perussäännöt ovat kuitenkin yksinkertaiset.

Onnen vaikutus: Onnea on mukana hieman nostettavien korttien ja nopanheiton muodossa.

Vuorovaikutus: Ei juuri ollenkaan. Yhteistyöpeli.

Teema: Zombieaiheesta pitäville Zombiecide on teemansa puolesta erinomainen, toimiva peli.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Muuttuva pelilauta ja satunnaisuus tuovat pelille kestävyyttä.

Kieliriippuvuus: Korteissa on jonkin verran englanninkielistä tekstiä.

Pelaajamäärä: 1–6

Pituus: 60 minuuttia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Zombicide

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:37
Aito keskiarvo:3.39
Tasoitettu keskiarvo:3.34
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 3
  • 3: 16
  • 4: 18
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

3 vastausta artikkeliin ”Zombicide”

  1. Kiitoksia arvostelusta! Itse olen ollut hyvinkin kiinnostunut kyseisestä pelistä juuri yhteistyö-elementin takia ja että se on nopeahko peli verrattuna esim. Arkham Horroriin. Mutta mitä olivat ne pienet muutokset mitä pelimekaniikkaan olisit toivonut? Entäs ne ongelmat pelin sisällön toteutuksen suhteen?

  2. Pelimekaniikassa on tiettyjä ongelmia, joiden vaikuttavuudesta jokainen pelaaja päättää itse. Ampuminen toiseen ruutuun on toteutettu oudolla tavalla, sillä siinä osumisjärjestys on aina tietty. Jos ruudussa on pelaajien hahmoja ja vaikkapa kahta erilaista Zombieta, niin ensimmäiseksi osuma tulee pelaajan hahmoon (joka todennäköisesti kuolee) ja vasta sitten Zombiet ovat vuorossa.

    Autot ovat mielestäni epätasapainossa, ne ovat liian hyviä.

    Etsimistä olisi pitänyt rajoittaa hieman enemmän.

    Neljäs asia on pelilaudan koko. Peli lauta on niin suuri että yhdessä hahmo lomakkeiden kanssa se ei mahdu kunnolla leveydeltään kuuden hengen ruokapöydälle.

  3. Zombicide tosiaan kärsii muutamista ontuvista tai puutteellisista säännöistä, mutta kourallisella kotisääntöjä siitä tulee varsin viihdyttävä ja uudelleen pelattava zombiepeli. Omat ehdotukseni, jotka on moneen kertaan testattu:

    – Etsittäviä tavaroita on rajallinen määrä per huone (tai auto). Kartan koosta riippuen 3-5 kpl (isossa kartassa siis vähemmän). Käytämme pieniä askarteluhelmiä merkkeinä. Tämä on ollut peliporukkamme mielestä yksi parhaista modauksista core-sääntöihin.

    – Tavaran vaihtaminen on rajoitettu, jos alueella on zombeja: yksittäinen tavara voi siirtyä vain kerran kädestä toiseen kierroksen aikana. Tämä estää ”kierretään moottorisahaa ringissä”-efektin. Kokeilimme myös kieltää tavaran vaihtamisen kokonaan zombien ollessa alueella, mutta se oli turhan brutaalia.

    – Autojen nerffaus: autot eivät jyrää zombeja (tai pelaajia) lähtiessään alueesta, vaan ainoastaan ajaessaan alueeseen.

    – Kuolleen hahmon tavarat jää alueelle poimittavaksi. Tämä balansoi hiukan vaikeutettua etsimistä.

    – Machete osuu 3+ eikä 4+. Muutoin se on liian huono verrattuna esim moottorisahaan tai kirveeseen.

    – Olemme lisänneet moneen mappiin vaatimuksen päästä ulos kartalta zombie spawnin kautta, vaikka alkuperäinen tehtävä onkin vain esim. kerätä kaikki rastit. Ja tietty kyseessä on vain minor victory jos joku kuolee.

    – Olemme modanneet vakiohahmojen kykyjä. Aloituskyvyistä Philin ”starts with pistol” on muutettu ”+1 to dice roll with pistol” ja Nedin ”1 free search action” –> ”Destiny”.

    – Uusin kokeilu: abomination ottaa ylimääräisen aktivoinnin, jos abo-spawni tulee uudestaan abon jo ollessa kentällä. Normaalisti tällöin spawnaisi Fatty.

    Toivottavasti näistä on joillekin apua! Kertokaa toki omista kotisäännöistänne.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *