Kategoriat
Säännöt

Medina

Medina on hauska rakentelupeli, jossa pelaajat yrittävät saada itselleen mahdollisimman komean osuuden aavikolle rakentuvasta kaupungista. Pelin näyttävät puiset komponentit tekevät siitä melkoisen ilon silmille.

© Hans im Glück 2001 / Stefan Dorra. Käännös julkaistu Hans im Glückin luvalla.

Sisältö

  • 1 pelilauta
  • 4 pelisuojaa (4 väriä)
  • 4 tornilaattaa
  • 4 palatsilaattaa
  • 80 palatsipalaa (20 jokaista väriä)
  • 16 kupolia (4 jokaista väriä)
  • 12 tallia
  • 25 asukasta
  • 32 muuripalaa
  • 4 tornia

Alkutoimet

  • Laita lauta pöydälle
  • Laita 4 tornia kaupungin muurin neljään kulmaan
  • Laita neljä palatsi- ja tornilaattaa pelilaudan sivulle kuvapuoli ylöspäin
  • Nuorin pelaaja asettaa yhden asukkaan pelilaudalle mihin tahansa paikkaan, joka on vähintään yhden ruudun etäisyydellä kaupungin muureista.

Jaa nappulat pelaajille:

  • 3 pelaajan pelissä jokainen pelaaja ottaa 4 oman väristään kupolia, 6 palatsipalaa per väri, 4 tallia, 8 asukasta ja 10 muuripalaa.
  • 4 pelaajan pelissä jokainen pelaaja ottaa 4 oman väristään kupolia, 5 palatsipalaa per väri, 3 tallia, 6 asukasta ja 8 muuripalaa.

Kummassakin tapauksessa ylimääräiset palat palautetaan pelilaatikkoon.

Jokainen pelaaja ottaa itselleen pelisuojan ja laittaa rakennuspalat sen taakse lukuun ottamatta kupoleita, jotka pidetään toisten pelaajien näkyvillä.

Pelin kulku

Jokainen pelaaja pelaa vuorollaan kaksi rakennuspalaa pelilaudalle noudattaen pelin sääntöjä niiden asettamisesta. Kun vain yhdellä pelaajalla on enää jäljellä paloja, jokaisella jatkovuorolla täytyy pelata vähintään yksi kupoli. Peli loppuu, kun yhdelläkään pelaajalla ei ole enää pelattavia rakennuspaloja.

Säännöt nappuloiden asettamiseen

Palatsit

Pelaaja saa asettaa värin ensimmäisen palatsipalan mihin tahansa laudan vapaaseen ruutuun (ei muurien kohdalle) yhtä poikkeusta lukuun ottamatta: palaa ei saa asettaa vierekkäin tai kulmittain laudalla jo olevan minkä tahansa värisen palatsipalan viereen. Näin palatsien väliin jää aina vähintään kapea katu. Jos pelaaja asettaa laudalle palatsipalan, joka on samaa väriä kuin laudalla jo oleva pala, hänen täytyy laittaa se vierekkäin laudalla jo olevan palan viereen.

Palatsista voi tulla aika suuri, kun vierekkäin laitetaan paljon samaa väriä olevia paloja. Palatsi voi olla toki myös yhden ainoan palan kokoinen. Pelaajat rakentavat erivärisiä palatseja yhdessä ja niin kauan kuin palatsin päällä ei ole kupolia, sitä pidetään keskeneräisenä eikä se kuulu kenellekään.

Kun joku pelaajista asettaa yhden kupoleistaan palatsin päälle, hän julistaa palatsin omakseen ja samalla palatsi valmistuu. Jos keskeneräisen palatsin ympärillä ei ole tilaa, johon voisi laittaa sääntöjen mukaisesti laittaa lisää palatsipaloja, palatsi katsotaan valmistuneeksi mutta kukaan ei omista sitä. Valmistuneisiin palatseihin ei saa lisätä enää palatsipaloja.

Kun laudalla ei ole enää tietyn värisiä keskeneräisiä palatseja, pelaaja saa aloittaa uuden, kyseisestä väriä olevan palatsin rakentamisen noudattaen yllä olevia sääntöjä. Kun kaikki pelaajat ovat laittaneet oman kupolinsa kyseistä väriä olevan palatsin päälle, tämän värisiä palatseja ei saa enää rakentaa tai aloittaa uutta palatsia. Pelaajat laittavat kyseisen väriset, jäljelle jääneet palatsipalat takaisin laatikkoon. Pelin jatkuessa kaiken väriset palatsit rakennetaan vähitellen ja lopussa palatsipaloja ei voi enää pelata.

Kupolit

Jokaisella pelaajalla on neljä kupolia. Kun pelaaja laittaa kupolin palatsin päälle, hän valtaa palatsin itselleen ja samalla palatsi valmistuu. Jokainen pelaaja saa vallata vain YHDEN palatsin jokaista väriä eli pelin aikana pelaaja saa siis omistaa neljä eriväristä palatsia. Jos pelaaja esimerkiksi valtaa harmaan palatsin, hän ei enää saa vallata toista harmaata palatsia pelin aikana. Hän saa kuitenkin asettaa laudalle lisää harmaita palatsipaloja niiden asettelusääntöjä noudattaen. Palatsipalojen ja siihen liittyvien tallien määrä valmistuneessa palatsissa ratkaisee sen arvon.

Tallit

Pelaaja laittaa tallit vapaaseen reuna- tai sisätilaan (ei muurin kohdalle) laudalla olevan palatsipalan viereen. Pelaaja saa laittaa talleja keskeneräisten tai valmistuneiden palatsien viereen riippumatta niiden omistajasta. Jokainen palatsiin liittyvä (vieressä oleva) talli lisää yhden pisteen palatsin arvoon. Pelaajien täytyy jättää palatsien väliin tilaa kadulle samalla tavalla kuin palatsienkin tapauksessa. Pelaaja ei saa asettaa tallia paikkaan, jossa sen vierekkäin ainoastaan toisen tallin kanssa.

Ohjekirjan sivu 5 selventää palatsien ja tallien sijoittelua. A, B, C ja D ovat oikeita asettelupaikkoja sekä palatsi- että tallipaloille. Paikka E ei ole sovelias kummankaan asettamiseen.

Asukkaat

Laudalla olevat asukkaat osoittavat torin tai torien sijaintia Medinassa. Pelin alussa laudalla on vain yksi tori (=yksi asukas) mutta muita saattaa syntyä pelin aikana, jos alkuperäinen tori en enää pysty laajentumaan. Pelaaja saa laittaa asukkaita laidalla aiemmin olevien asukkaiden viereen siten, että asukkaista muodostuu ketju. Asukkaita saa lisätä ketjun kumpaan päähän tahansa. Asukkaita ei saa laittaa niin, että ne olisivat vierekkäin kahden tai useamman asukkaan kanssa.

Vuorojen edetessä torin koko kasvaa vähitellen. Jos pelaaja ei voi lisätä asukkaita asukasketjun kumpaakaan päähän, hän voi aloittaa uuden asukasketjun asettamalla asukkaan mihin tahansa tyhjään tilaan laudan reunalla tai sisällä. Asukkaat lisäävät yhden pisteen palatsiin, jonka vieressä ne ovat. Tämä koskee myös talleja, jotka ovat palatsin vieressä.

Sivun 5 alalaidassa oleva kaavio näyttää, että asukkaita voi laittaa ruutuihin A, B tai D mutta ruutu C ei käy, koska sen vieressä on kaksi asukasta.

Muurit

Pelaaja saa laittaa kaupungin muurin paloja ainoastaan vapaana oleviin muuripaikkoihin tornien väliin. Muuripaloja saa laittaa ainoastaan toisen muuripalan tai tornin viereen. Pelaajien pitää jättää vähintään yksi muuripala tyhjäksi jokaiselle kaupungin laidalle portiksi. Näin kaupungin tornit eivät koskaan yhdisty toisiinsa yhtenäisillä muureilla. Pelissä ei ole rajoituksia muuripalojen asettamisesta palatsien, tallien tai asukkaiden viereen (esim. kaupungin portin vieressä olevan reunaruudun ei tarvitse olla tyhjä).

Laatat

Palatsilaatat

Ensimmäinen pelaaja, joka saa jonkun värisen palatsin valmiiksi, ottaa sitä vastaavan palatsilaatan ja asettaa sen pelisuojansa eteen kuvapuoli ylöspäin. Hän pitää laattaa kunnes joku toinen pelaajaa rakentaa samanvärisen suuremman palatsin. Palatsin koko lasketaan palatsipaloista ja siihen liittyvistä talleista. Palatsilaatan omistava pelaaja saa siitä pelin lopussa laatan näyttämän määrän lisäpisteitä (esim. oranssi palatsi on 4 pisteen arvoinen ja harmaa yhden).

Tornilaatat

Kun pelaaja valtaa palatsin, joka on kaupungin muurin vieressä, hänestä tulee samalla lähellä olevan tornin vastuuhenkilö ja hän ottaa kyseistä tornia vastaavan tornilaatan itselleen ja asettaa sen pelisuojansa eteen kuvapuoli ylöspäin. Kun toisen pelaajan palatsi yhdistyy muuripalojen avulla samaan torniin, hän saa tornilaatan itselleen riippumatta palatsin koosta. Jos pelaaja on vallannut palatsin ja myöhemmin liittää sen torniin kaupungin muurilla tai tallilla, hän ottaa itselleen tornilaatan pöydästä tai toiselta pelaajalta. Kun pelaaja on liittänyt yhden palatsin torniin kaupungin muurilla, palatsiin myöhemmin lisättyjä paloja ei enää lasketa uusiksi yhteyksiksi muuriin. Palatsi voi olla yhteydessä useampaan kuin yhteen torniin, joskin se on epätodennäköistä.

Pelin loppuminen

Kun pelaajilta loppuvat kaikki palat, peli on ohi. Kun vain yhdellä pelaajalla on enää paloja jäljellä, hänen täytyy laittaa vähintään yksi kupoli
jokaisella pelivuorollaan, kunnes peli loppuu.

Pisteytys

  • 1 piste jokaisesta palatsipalasta pelaajan palatsissa
  • 1 piste jokaisesta tallista, joka liittyy pelaajan palatsiin
  • 1 piste jokaisesta asukkaasta, joka on sivuttain pelaajan palatsiin (joko palatsipalaan tai talliin) nähden
  • 1 piste jokaisesta kaupungin muuripalasta, joka on sivuttain pelaajan palatsiin (joko palatsipalaan tai talliin) nähden

Lisää lopuksi kaikki palatsi- tai tornilaatoista saamasi pisteet. Eniten pisteitä saanut pelaaja on voittaja. Tasapelien sattuessa pelaajat voivat iloita yhteisestä voitosta.

Sivun 7 pisteytysesimerkki:

Oranssi palatsi: 4 palatsipalaa, 2 tallia, 2 muuria, 3 asukasta = 11 pistettä
Musta palatsi: 5 palatsipalaa, 1 muuria, 4 asukasta = 10 pistettä
Harmaa palatsi: 4 palatsipalaa, 1 talli, 5 muuria, 3 asukasta =13 pistettä
(x-kirjaimella merkityt asukkaat pisteytetään sekä mustalle että harmaalle)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *