Spiel des Jahres -voittajat

Viikkokatsaus 30.7.2018: Spiel des Jahres -voittajat

Tämä on Lautapelioppaan viikkokatsaus, kerran viikossa ilmestyvä kurkistus lautapelien maailmaan ja Lautapelioppaan tapahtumiin. Lukemalla tämän raportin joka viikko pysyt hyvin kärryillä siitä, mitä Lautapelioppaassa tapahtuu ja saat jonkunmoisen käsityksen lautapelimaailman olennaisista tapahtumista.

TelegramLautapeliopas on nyt myös Telegramissa. Seuraamalla Lautapelioppaan Telegram-kanavaa, saat tiedon uusista julkaisuista saman tien. Lautapelioppaan Telegram-kanava.

Spiel des Jahres 2018: Azul ja Die Quacksalber von Quedlinburg

Vuoden 2018 Spiel des Jahres -palkinnot julkaistiin maanantaina 23.7.2018.

Varsinaista Spiel des Jahres -palkintoa pidettiin kahden kauppana: sen voittajan ennustettiin olevan joko Azul tai The Mind. Voittajaksi valittiin Azul, jonka raati kuvasi yhdistävän vastakohtia: pelilaudan selkeä käytännöllisyys on hienossa kontrastissa laudalle syntyvän mosaiikin värikkyyden kanssa. Laattojen materiaali vahvistaa arvokasta tunnelmaa. Lisäksi pelin yksinkertaista laattojenvalintamekanismia pidettiin niin syvällisenä, että siitä irtoaa lähes loputtomasti pelattavaa.

Kennerspiel des Jahresin voittajaksi valittiin Die Quacksalber von Quedlinburg. Siinä raati piti tunteiden ilotulituksesta: peli tarjoaa vahingoniloa, riemua ja harmitusta pikatykityksenä. Peli voi vaikuttaa silkalta tuuripeliltä, mutta raadin mukaan Wolfgang Warsch tarjoaa pelaajille perusreseptissään monia taktisia mahdollisuuksia.

Lisäpalkinnolla palkittiin Pandemic Legacy: Season 2. Tämä oli samalla kunnianosoitus sekä perus-Pandemian kymmenvuotiselle taipaleelle että Legacyn mielenkiintoisille mahdollisuuksille. Lisäpalkinto on melkoinen harvinaisuus: edellisen kerran sellainen myönnettiin vuonna 2010 World Without End -pelille eräänlaisena Kennerspiel des Jahresin esiasteena – seuraavana vuonnahan alkoi Kennerspielin jako.

Spiel des Jahres -voittajat
Vasemmalta: Rob Daviau, Matt Leacock, Wolfgang Warsch ja Michael Kiesling. Kuva: Spiel des Jahres

GMT Games ja Playdek yhteistyöhön

Playdek ja GMT Games ovat tehneet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen, jonka seurauksena Playdek tekee tietokoneversioita GMT:n peleistä. Ensimmäisinä ovat luvassa Labyrinth: The War on Terror ja Twilight Strugglen seuraaja Imperial Struggle.

COIN-sarjan pelejä on myös tulossa, mutta niistä ei ollut vielä tarkempaa tietoa, mitä nimikkeitä on luvassa. Labyrinth on tulossa Steamiin vuoden 2018 puolella ja mobiiliin vuoden 2019 puolella. Imperial Struggle ja COINit ovat tulossa samoin vuoden 2019 puolella.

GMT:n lehdistötiedote. Playdekin haastattelu BGG:ssä.

Plaid Hatin uutuuksia

Stuffed Fablesin tekijältä Jerry Hawthornelta tulee uusi Adventure Book -sarjan peli. Joulukuussa 2018 ilmestyy Comanauts, jossa pelaajat seikkailevat koomassa olevan neron mielessä etsien keinoa pelastaa maailma uhkaavalta tuholta. Pelimekaniikka perustuu olennaisesti Stuffed Fablesiin, mutta nyt kohderyhmä on aikuisempi.

Neon Gods on Isaac Vegan peli ja uusi versio vuonna 2013 ilmestyneestä City of Remnantsista. Peli kuvaa katujengien taisteluja 1970- ja 1980-lukujen scifileffojen neon-tulevaisuudessa.

Guardians on hieman Overwatch-henkinen taistelupeli, jossa pelaajat taistelevat sankarijoukkueillaan toisiaan vastaan.

Comanauts
Kuva: Plaid Hat Games

Shakkinyrkkeilyn maailmanmestaruus Suomeen

Suomalainen Sakari Lähderinne on voittanut MM-kultaa alle 75-kiloisten sarjassa shakkinyrkkeilyn MM-kisoissa. Kisat oteltiin Intiassa Kalkuttassa. Finaalissa Lähderinne voitti venäläisen vastustajansa shakkilaudan äärellä.

Shakkinyrkkeilyssä vuorotellaan kolmeminuuttisia eriä shakkia ja nyrkkeilyä. Ottelu voi päättyä shakkimattiin, ajan loppumiseen kellosta shakin aikana, tyrmäykseen, tuomarin päätökseen nyrkkeilyssä tai luovutukseen.

Lajia edustaa Suomessa Finnish Chessboxing Club. Harrastustoimintaa on ainakin Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Itse laji on peräisin Enki Bilalin sarjakuvateoksessa Kylmä päiväntasaaja (1992), josta alankomaalainen performanssitaiteilija Iepe Rubingh toi lajin tosielämään ja järjesti ensimmäiset ottelut Berliinissä vuonna 2003.

Kultainen lohikäärme Juhana Pettersonille

Vuoden 2018 Kultainen lohikäärme -palkinto myönnettiin Juhana Pettersonille.  Petterson on pelisuunnittelija, kirjailija ja Suomen
peliskenen pitkäaikainen vaikuttaja, joka on tunnettu sekä roolipeleistä että liveroolipeleistä.

Petterson on myös toiminut Roolipelaaja-lehden päätoimittajana ja julkaissut Roolipelimanifesti-kirjan. Pettersonin pyörittämä Pohjoismaisen roolipelaamisen seura kääntää ulkomaalaisia pelejä suomeksi, suomalaisia roolipelejä englanniksi ja osallistuu larppituotantoihin.

Petterson rakentaa mielellään siltoja pöytä- ja liveroolipelien välille.

Vieno näkemykseni on että ei-digitaaliset roolipelit ja larpit ovat innovaation veitsenterällä mitä tulee erilaisiin tapoihin joilla ihmiset voivat kohdata toisiaan, luoda yhdessä ja rakentaa mielekkäitä, tärkeitä kokemuksia. Suomalainen skene on kansainvälisesti vertailtuna hämmästyttävän iso ja elinvoimainen ja siitä on ollut suuri ilo ponnistaa eteenpäin.

Vuoden peliteko -palkinto myönnettiin Suomen roolipeliseuralle. Kesällä 2017 perustettu seura kokoaa yhteen suomalaisia roolipelaajia ja pelaamista edistäviä resursseja. Seura järjestää muun muassa peliseuran hakua ja lyhyitä roolipelejä coneihin.

Lautakunta

Lautakunta-podcastin Kai Saarto haastatteli Veli veljeä vastaan -pelin suunnittelijaa ja julkaisijaa Antti Lehmusjärveä. Antti kertoo taustastaan peliharrastajana ja pelin kehityksestä, tausta ja vastaanotosta. Jakso on nauhoitettu 12.7.2018.

Lyhyet

  • Sanasota on palannut valikoimiin, Asmodee Nordics jakelee peliä nykyään.
  • Capstone Games julkaisee ensimmäinen omaa tuotantoaan edustavan pelin: Ryan Courtneyn Pipelinessä rakennellaan bisneksiä öljyputkien parissa. Capstonen tweetissä on kuvia. Peli on tulossa vuoden 2018 aikana.
  • CMON julkaisee uuden version Artipia Gamesin Project: ELITEstä. Peli sai hyvät arviot, mutta paljon sääntökysymyksiä ja valituksia miniatyyreistä. CMON pistänee figut kuntoon ja virittelee peliä muutenkin. Peli tulee Kickstarteriin loppuvuodesta.
  • CMONilta tulee myös Munchkin DungeonEric M. Langin ja Andrea Chiarvesion lautapeli Munchkinin maailmasta, John Kovalicin kuvituksin ja miniatyyrein.
  • Stellar Horizons on ”tee oma avaruusohjelmasi”-peli, jossa on realistista fysiikkaa taustalla ja peliaikaskaala melko hulppea 1–20 tuntia, jos haluaa pelata vähän pidemmän kaavan mukaan.

Kickstarter-pelit

Kickstarterin logo

Alla esiteltävät pelit ovat rahoitusta kerääviä Kickstarter-kampanjoita. Ennen kuin annat rahojasi Kickstarter-kampanjoihin, kannattaa tehdä vähän pohjatöitä. Lautapelioppaan Mitä huomioida Kickstarter-kampanjoita tukiessa -artikkeli on oivallinen aloituspiste.

Tähän on valikoitu mielestämme kiinnostavimpia ja parhaimpia kampanjoita, mutta mitään takeita ei näistäkään voi antaa.

Kampanjoiden yhteydessä puhutaan verottomasta toimituksesta. Se tarkoittaa, että toimitus tulee EU:n sisäpuolelta, jolloin arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa. EU:n ulkopuolelta tuleviin lähetyksiin lisätään 24 % arvonlisävero, joka lasketaan sekä tuotteen hinnalle että postikuluille.

Call to Adventure on sankarinluontipeli, jossa tehdään valintoja ja luodaan oma fantasiasankari, jolle tehdään elämänpolkuvalintoja ja yritetään saada menestystä ja saavutuksia. Pelin ensimmäinen lisäosa The Kingkiller perustuu Patrick Rothfussin fantasiaromaaneihin Tuulen nimi ja Viisaan miehen pelko. Peli maksaa 45 dollaria Suomeen toimitettuna, lisärillä 65 dollaria. Toimitus on veroton ja luvattu marraskuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.

Unfair Expansion: Alien, B-Movie, Dinosaur, Western laajentaa huvipuistopeli Unfairia. Nimessä onkin listattuna lisärin uudet teemat huvipuistoille. Alienit haluavat tarkkailla ihmisiä, B-leffoissa palkitaan hienojen panoraamojen rakentamisesta, dinosaurukset saattavat riehaantua ja westerneissä on lisää tilaa, rosvoja ja sheriffi. Pelkkä lisäri maksaa 44 dollaria Suomeen toimitettuna, peruspelin kanssa hinta on 89 dollaria. Toimitus on veroton ja luvattu tammikuulle 2019. Kampanja löytyy täältä.

War of Supremacy on kukkulan kuningas -kisailua fantasiamaailmassa. Tee korteistasi komboja ja valloita aluetta, vähän Magicin hengessä. Perusmalli maksaa noin 33 euroa Suomeen toimitettuna, Kickstarter-eksklusiivinen luksusmalli 45 euroa. Veroton toimitus on luvattu maaliskuulle 2019. Kampanja löytyy täältä.

Moonshiners of the Apocalypse on peli viinanpolttamisesta ja juoppojen kanssa ryyppäämisestä romanialaisilta ensikertalaisilta. Se, joka saa seitsemän kierroksen aikana kerättyä eniten kultaa, pääsee pakoon. Peli maksaa 59 dollaria, deluxena 69 dollaria ja parikymppiä postikuluja päälle. Toimitus on veroton ja luvattu heinäkuulle 2019. Kampanja löytyy täältä.

Martial Art: Battlefields on Martial Art -pelin lisäri, joka tuo peliin maaston ja sään. Peli on edelleen korttivetoista sotimista feodaaliajan Japanissa. Lisärin saa halvimmillaan 16 dollarilla, kaksinpelattava setti peruspelin kanssa on 26 dollaria, nelinpelattava 44 dollaria. Toimitus on veroton ja luvattu marraskuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.

Crowbar! The Rangers at Pointe du Hoc on yksinpelattava sotapeli Pointe du Hocin hyökkäyksestä Normandian maihinnousussa. Myös moninpeli yhteistyönä onnistuu. Peli maksaa 75 dollaria ja 25 dollaria postikuluja päälle. Toimitus on veroton ja luvattu maaliskuulle 2019. Kampanja löytyy täältä.

Sabotage on Tim Fowersin (Burgle BrosFugitive) asymmetrinen joukkuepeli, jossa pahikset yrittävät tuhota maailman ja vakoojat yrittävät estää tämän. Toiminta perustuu siirtojen ohjelmointiin nopanheittojen perusteella. Kaikki saavat samat nopat, joita käytetään eri tavoin. Peliä voi pelata tiimien sijasta myös mobiilisovellusta vastaan. Peli maksaa 70 dollaria Suomeen toimitettuna. Toimitus on veroton ja luvattu huhtikuulle 2019. Kampanja löytyy täältä.

Mikon pelaamia

Viikonloppuna oli Ropecon, joka oli jälleen kerran hienosti järjestetty ja täynnä mielenkiintoista ohjelmaa. Lautapelit oli siirretty tänä vuonna kolmoshalliin. Uusi pelilainauspiste näytti toimivan hyvin, lainauskin lienee hieman nopeampaa kun lainaajat päästettiin itse ihmettelemään pelihyllyjä.

Lainaushylly
Lautapeliseuran pelikirjasto Ropeconissa. Kuva: Mikko Saari

Puheohjelman puolella parasta antia oli Helmet-kirjastojen järjestämä paneelikeskustelu, jossa lautapelibloggaajien kesken käsiteltiin pelien teemoja ja tarinoita. Ainakin näin panelistina tilaisuus vaikutti mainiolta: yleisö tuntui viihtyvän ja keskustelussa käsiteltiin mielenkiintoisia aiheita. Omakin luentoni sunnuntaina sujui oikein mainiosti.

Paneelikeskustelijat
Vasemmalta: Kai Saarto, Kristian Pesti, Tuomo Pekkanen, Mikko Saari ja Miira Hartemo. Kuva: Jani Hartemo

Ropeconissa ehdin toki pelatakin muutaman pelin. Tuomo Pekkasen kanssa otettiin testiin molemmille vieras OrléansReiner Stockhausenin pussinrakennuspeli. Peliseuraksi Tuomo löysi meille Lautapeliseuran puheenjohtajan Mauri Sahlbergin ja seuran nettisivut uudistaneen Pasi Lallinahon.

Pelihän vaikutti aivan kelpo peliltä: paljon on sälää ja opettaminen vähän työlästä, mutta kunhan pelin ideasta saa kiinni, pelaaminen etenee mukavasti. Kahdeksantoista kierroksen kesto tuntui vähän pitkältä, mutta toisaalta peli etenee enimmäkseen ihan mukavaa vauhtia. Se, että osa vaiheista pelataan simultaanisesti on ihan hauskaa, paitsi silloin kun järjestyksellä on paljonkin väliä. Toimintojen suorittaminen taas etenee vuoro kerrallaan, tässä taas usein järjestyksellä ei ole väliä eli yhtä aikaakin voisi pelata, paitsi joskus järjestyksellä on kuitenkin paljon merkitystä.

Vähän tuntuu olevan hukattuja mahdollisuuksia näin peruspelissä. Tuotteet ovat vain voittopisteitä, samoin rahat; rahaa joutuu maksamaan hyvin harvoin ja kummassakin pelaamassani pelissä joku kysyi, mitä rahalla voi ostaa – vastaus kuuluu: ”ei mitään”. No, toisessa pelissä mukana oli lisäosa Trade & Intrigue, jossa tuotteilla onkin enemmän merkitystä (mutta siinä pelissä ärsytti, kun rakensin juustotehtaan, mutta sitten maailmasta loppui juusto, enkä tehnyt tehtaalla enää mitään) ja kierrosten tapahtumatkin vaikuttivat sen verran kiinnostavammilta, että ilman lisäriä tätä on kyllä vaikea suositella.

Parin pelin perusteella siis Orléans pääsee jatkoon: ei varmasti joka makuun, mutta minä pidän pakanrakennusmekaniikoista sen verran, että kestän Orléansin puutteita.

Toinen mielenkiintoinen uutuus on paljon puhuttanut Sagrada, jossa rakennellaan nopista lasimaalausikkunoita. Peli on omanlainen kupongintäyttöpeli, jossa pelaajilla on 5×4-ruudukot, joita täytetään nopilla tiettyjen ehtojen mukaan: joidenkin ruutujen väri tai silmäluku voi olla ennalta määrätty ja lisäksi samaa väriä tai silmälukua ei saa olla vierekkäin.

Noppia kerätään draftaamalla, mistä seuraa pahimmassa tapauksessa vakavia hankaluuksia, kun muut pelaajat vievät kaikki hyvät nopat ja itselle jää vain noppia, jotka eivät sitten millään sovi omaan ikkunaan. Lisäksi pitäisi kerätä bonuspisteitä erilaisin pelikerran mukaan vaihtelevin ehdoin ja omaa bonusväriäkin pitäisi kerätä mahdollisimman paljon. Haastetta siis riittää, täydellisen suorituksen saavuttaminen ei ole helppoa.

Ihan kelpo peli tämäkin, ei ehkä ihan Azulin veroinen tässä kepeiden, hyvännäköisten ja vähän abstraktien pelien genressä, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen.

Olen ollut pitkään kiinnostunut Two Rooms and a Boom -pelistä, kiitos Shut Up and Sit Downin hehkutuksen, joten nyt kun Ropeconissa tarjoutui tilaisuus päästä pelaamaan, siihen piti tarttua. Tämä peli sopii coniin erinomaisesti, pelaajamäärä kun on 6–30 ja kesto noin 15 minuuttia. Alfa pyöritti peliä conissa tehokkaasti: peli pyöri jatkuvasti ja pelin aikana opetettiin säännöt uusille pelaajille, jotka pääsivät mukaan seuraavaan erään.

Idea on yksinkertainen: pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen salaisin roolein ja jaetaan sitten kahteen huoneeseen. Toinen joukkueista sisältää presidentin, toinen pommittajan. Presidentin joukkue haluaa pitää nämä kaksi erillään, pommittajan joukkue taas haluaa saada pommittajan presidentin luokse. Peli etenee viiden kierroksen ajan siten, että kierrosten välissä lähetetään pelaajia huoneesta toiseen.

Muitakin rooleja on mukana, mutta pääjujuna on selvittää kuka on pommittaja ja kuka presidentti ja toimia sitten sen mukaan. Selvitystyö tapahtuu vaihtamalla tietoa muiden pelaajien kanssa. Keinot ovat värin katsominen, jossa kaksi pelaajaa paljastaa toisilleen korttinsa värin, ja kortin katsominen, jossa katsotaan koko kortti.

Peli ei ollut ihan minun juttuni: tämä on selvästi vähän ekstrovertimpien ihmisten peli. Sivustakatselijana pelistä ei saa ihan valtavasti irti, aktiivinen osallistuminen ja politikointi on se, missä peli loistaa. Tuntui myös olevan vähän vaihtelua siinä, miten hyvin peli toimii: välillä tilanne oli hyvin staattinen ja kaikille selvä, välillä taas kiinnostavasti hämärämpi. Lopputuloskin saattaa olla aika paljon tuurista kiinni, tuntui että molemmissa peleissä avainpelaajat tiesivät kyllä kuviot, mutta loppuratkaisu on sitten jostain pikkujutusta kiinni. Conipelinä Two Rooms and a Boom toimii kuitenkin hienosti.

Tulevat lautapelitapahtumat

Lautapelioppaan viikon tapahtumat

Lautapeliblogien viikon jutut

Osta Löydä lautapelit -kirja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.