Dominion — Hovin juonet -jälkikatsaus

Tästä jutusta piti tulla esikatselu uudesta lisäosasta, mutta joku muu ehti spoilata kortit ensin, joten esikatselussa ei ollut järkeä. Lopulta jutun julkaisu viivästyi niin kauan, että peli ehti ilmestyä ensin, joten tästä jutusta tuli sitten ”postview”, jälkikatsaus.

Joten, lisäosassa on kortteja ja aion kertoa niistä jotain. Olen kertonut korttien historiasta Secret History of the Intrigue Cards -artikkelissa, joka on julkaistu BoardGameGeekissä. Tämä jälkikatsaus jakautuu muutamaan osaan. Kerron ensin, mitä paketista löytyy. Sitten selitän vähän lisäosan anatomiaa, eli miten erilaiset kortit saavat Dominionin lisäosan toimimaan. Lopuksi käyn läpi Valtaistuinsali-komboja. Mutta, ensin:

Tiedätkö edes, mikä Dominion on?

Luultavasti tiedät, kun kerran luet tätä, mutta varmistetaan vielä. Dominion on tekemäni peli, jossa rakennat pakkaa samalla kun pelaat sitä. Siis sitä pakkaa. Dominionista löytyy arvostelu täältä, joten jos peli on vieras, lue arvostelu ensin: Dominionin arvostelu.

Dominion — Hovin juonet on ihan kuin Dominion, mutta eri korteilla. Jos et ole pelannut Dominionia aikaisemmin, suosittelen aloittamaan perussetillä. Se on yksinkertaisempi, mikä ei todellakaan ole huono juttu. Jos olet pelannut Dominionia kavereiden kanssa, mutta sinulla ei ole sitä itselläsi, voit aloittaa Hovin juonilla, koska voit pelata sitä ilman peruspeliä ja kun pelaat näiden kaveriesi kanssa, voitte yhdistää pelit. Ihan yhtä hyvin voit aloittaa perussetillä, en pahastu. Jos sinulla on jo perussetti, suosittelen hankkimaan Hovin juonet. Kaksi kappaletta perussettiä on vain hölmöä.

Mitä paketissa on?

Sisällöltään Hovin juonet on sama kuin Dominion, mutta 25 valtakuntakortin valikoima on korvattu uusilla (kutakin 10-12 kappaletta, kuten perussetissäkin). Hovin juonet sisältää Kuparit, Tilat, Kiroukset ja muut oheiskortit, kuten perussettikin. Se on siis itsenäinen lisäosa, jota voi pelata joko yksinään tai yhdistettynä peruspeliin. Sääntökirja ei tietenkään ole sama, koska sen pitää selittää uudet kortit, eikä samoja vanhoja. Lisäksi pohjakortit Kuparille ja muille oheiskorteille ovat poissa, koska kukaan ei käyttänyt niitä. Voit käyttää tyhjiä kortteja niiden tilalla, jos jäit kaipaamaan niitä. Valtakuntakorteille on pohjakortit, joita kutsumme nykyisin arpomiskorteiksi, koska siihenhän niitä käytetään.

Dominion — Hovin juonet -kansiKoska Hovin juonien mukana tulee myös rahat ja pistekortit, perussetin kanssa voitte pelata viiden ja kuuden hengen pelejä. Ohjeet niihin tulevat mukana. Jos teillä on perussetti ja Hovin juonet, voitte myös jakautua kahteen korkeintaan neljän hengen ryhmään ja voitte pelata kahta peliä yhtä aikaa, käyttäen molempia settejä kummassakin pelissä. Samaa valtakuntakorttia ei saa molempiin peleihin yhtä aikaa, mutta sehän ei haittaa.

Siis: 25 uutta korttia. Se tarkoittaa vaihtelua. Korttien yhdistelmien määrä nousee valtavasti, joten vaatii tuntuvasti enemmän pelaamista, ennen kuin valikoima alkaa tuntua liiankin tutulta.

Perussetillä ei oikeastaan ole mitään tiettyä teemaa. Se esitteli itse pelin, sen ei tarvinnut tehdä muuta. Lähinnä teemana voisi olla ”yksinkertaisuus”. Perussetissä on muun muassa kuusi korttia, joissa on vain +jotakin, eikä mitään tekstiä. Hovin juonissa tällaisia kortteja on vain kaksi. Hovin juonissa olemme olettaneet, että olet pelannut peliä aikaisemmin ja olet valmis monimutkaisemmille korteille. No, eivät ne liian mutkikkaita ole, vaan juuri sopivasti.

Hovin juonilla on kaksi pääteemaa: voittopistekortit, jotka tekevät jotain ja päätöksenteko.

Peruspelissä voittopistekortit ovat turhia, kunnes koittaa pisteenlasku. Se pitää enimmäkseen paikkansa myös Hovin juonissa: aloitat yhä Tiloilla ja lopussa odottavat Läänit. Hovin juonet lisää kuitenkin kolme uutta voittopistekorttia, jotka tekevät jotain hyödyllistä pelin aikana. Suuri sali vain korvaa itsensä, mutta se tarkoittaa, ettei se vie tilaa pakasta. Haaremi toimii myös hopeana ja Aateliset ovat itsessään melkoinen kortinnostokone.

Perussetissä on tarkoituksella hyvin vähän päätöksentekoa sisältäviä kortteja, jotta peli kulkisi nopeammin aloittelijoilta. Ostosten valitsemisessa on riittävästi päätöksentekoa. Muutamassa kortissa on valintoja, mutta niitä on vähän. Hovin juonissa niitä on paljon. Yli puolet korteista sisältää päätöksiä. Joskus joudut itse tekemään valintoja, joskus vastustajasi. Päätöksiä koko ajan! Saatat ajatella että voi ei, peli etenee hitaasti. Ei se etene. Okei, setissä on yksi hidas kortti, Apuri, mutta siinäpä se. Perussetti on todella nopea kokeneilla pelaajilla, joten ei haittaa, jos Hovin juonet hidastaa sitä vähän – olet silti vasta sekoittamassa korttejasi, kun vuorosi taas tulee.

Voittopistekortit-tekevät-muutakin-teemaa tukee pari korttia, jotka välittävät muiden korttien tyypistä (Rautapaja ja Kymmenykset) ja yksi kortti, joka etsii erityisesti voittopistekortteja (Tiedustelija). Lisäksi mukana on kaksi korttia, jotka hyötyvät tavallisista voittopistekorteista: Paroni pitää Tiloista ja Herttua Pitäjistä.

Kannattaa myös huomata uudet mahdollisuudet tuhota vastapuolen kortteja. Perussetissä oli vain yksi tällainen kortti, Varas. Hovin juonissa on kolme tämäntyylistä korttia, eivätkä ne tuhoa vain aarteita. Tihulainen tuhoaa mitä tahansa, mikä maksaa yli kolme rahaa, Huijari voi vaihtaa mitä tahansa saman hintaiseen korttiin (ei erityisen kätevää Läänejä vastaan, mutta erittäin hyvä Kuparia vastaan) ja Naamiaiset pakottavat pelaajan antamaan kortin vasemmalla. Alussa kortti pyörittää Tiloja, mutta lopussa se voi olla tuskallinen.

Mukana on erihintaisia kortteja, joten kun valitset kymmenen sattumanvaraista korttia, saat luultavasti hyvän sekoituksen. Huomaa, että setissä on mukana kaksi kuuden hintaista korttia, joten kuusi rahaa tarkoittaa entistä vähemmän automaattista kullan ostamista.

Mitä teemaan tulee, lisäosan aiheena on juonittelu. Tämä oli suoraa seurausta setin mekaniikan teemoista, mukaanlukien yksi poisjäänyt teema. Alunperin tämän setin teemana oli kertakäyttökortit, siis kortit, jotka tekevät jotain ja sitten ne heitetään pois, kuten Pidot. Paljastui, ettei se ole erityisen hyvä teema. Kertakäyttökortit ovat kivoja joskus. Joitain ne eivät miellytä: jos teet pakan Pidoista, lopulta sinulla ei ole yhtään Pidot-korttia ja se häiritsee ihmisiä. Toiset eivät pidä rangaistuksista ja kortin käyttäminen vain kerran tuntuu rangaistukselta. Oli miten oli, teemana se oli kehno ja siksi se on poissa. Hovin juonissa on vain yksi kertakäyttökortti, Kaivoskylä, ja senkin kertakäyttöisyys on valinnaista.

Alunperin setissä siis oli paljon kertakäyttökortteja ja mitä se tarkoittaa temaattisesti? Tapahtumia, jotka tapahtuvat kerran. Kuten Pidot, joka muuten oli alunperin tässä setissä.

Samaan aikaan setissä oli paljon ”valitse yksi” -tyyppisiä kortteja, joita nimettiin palkollisten mukaan. Ne ovat palvelusväkeä, joka juoksentelee asioillasi. Kun yhdistetään palkolliset ja tapahtumat, siinä se on: juonittelu. Tapahtumat poistuivat, mutta minkäs teet. Juutuin juonitteluteemaan.

Vielä yksi juttu siitä, mitä saat. Mitä saat on, pohjimmiltaan, lisää Dominionia. Hovin juonet ei yritä viedä peliä yllättävään suuntaan. Se ei yritä muuttaa peliä. Se on uskollinen perussetille ja tarjoilee uusia mekaniikkoja, joita voisi olla missä tahansa lisäosassa, yrittämättä mitään eksoottista. Minusta tämä oli tärkeää ensimmäiselle lisäosalle. Kuvittele, että ensimmäinen lisäosa veisikin pelin aivan radikaalin uuteen suuntaan. Jonkin aikaa tarjolla olisi vain ensimmäinen lisäosa ja peruspeli. Puolet korteista tekisi silloin jotain uutta ja radikaalia. Minusta vaikutti paremmalta idealta rakentaa kunnon perustukset ennen enempää poikkeamista. Niin me siis teimme!

Lisäosan anatomia

Alusta asti tiesin, että lisäosien piti toimia itsenäisesti (tarkoitan sen jälkeen, kun Kuparit ja Tilat ja muut on lisätty; kaikkien lisäosien ei tietenkään tarvitse sisältää niitä). Tähän on kaksi syytä. Ensinnäkin, tiedän että monet haluavat aluksi pelata pelkästään uutta settiä. Pelataan vain uusilla korteilla! Toiseksi, jos pelaajalla on monta lisäosaa, kaikkia ei välttämättä käytetä ja mikä tahansa yhdistelmä onkin käytössä, sen täytyy toimia. Jos setti vaatii kaksi tai kolme tapaa saada +2 toimintoa toimiakseen itsekseen, silloin jokainen lisäosa tarvitsee ne kortit, jotta peli toimii kun settejä yhdistellään. Se, että lisäosat toimivat itsenäisesti on välttämätöntä, jotta ne toimisivat yhdisteltynä miten sattuu.

Mikä sitten saa lisäosan toimimaan itsekseen? Tärkeää on, että kun pöytään jaetaan kymmenen sattumanvaraista korttia, tarjolla pitäisi olla monta eri strategiaa. Mitä tärkeämpi joku strategia pelille on, sitä useamman kortin on sitä tuettava.

Yksi tapa luokitella strategioita on se, miten ne selviävät yksi toiminto vuorossa -säännöstä? Se on merkittävä rajoitus pakalle kuin pakalle. Ongelmaan on neljä pääasiallista ratkaisua ja yksi tapa kiertää se:

  • Käytä vain kahta tai kolmea toimintoa. Silloin et nosta niitä usein yhtä aikaa. Jotta tämä toimisi, tarvitset ”lopetustoimintoja”, joilla on isot toiminnot. Niiden 2-3 toiminnon on tehtävä jotain suurta. Tihulainen, Kiduttaja, Kauppa-asema, Kymmenykset ja Aateliset täyttävät tämän roolin, jossain määrin myös halvemmat Paroni, Silta ja Kupariseppä.
  • Käytä ”ilmaisia” toimintoja, eli kortteja joista saa +1 kortti ja +1 toiminto. Ne voi aina pelata kaikki. Hovin juonissa näitä kortteja on paljon. Toivomuskaivo, Kaivoskylä ja Parannustyö ovat suoraan ilmaisia toimintoja. Apuri ja Suuri sali ovat ilmaisia, mutta eivät silloin tee mitään. Tiedustelija ja Kätyri ovat käytännössä ilmaisia. Hökkelikylä ja Aateliset ovat ilmaisia komboissa. Vehkeilijä ja Kymmenykset ovat joskus ilmaisia. Jos haluat pelata ketjun kortteja, Hovin juonet tarjoaa paljon vaihtoehtoja.
  • Heitä pois ja tuhoa kortteja hyödyllisesti, kuten Kellarilla ja Muutostöillä. Jos nostat toiminnon, jota et voi pelata, voit silti tehdä sillä jotain. Hovin juonissa Kellarin paikkaa pelaa Salainen kammio ja Parannustyö vastaa Muutostöitä. Sisäpiha ja Salainen kammio voivat jemmata ylimääräisen toiminnon seuraavalle kierrokselle.
  • Käytä kortteja, joista saat +2 toimintoa, kuten Kylä. Nämä antavat suoraan mahdollisuuden pelata lisää toimintoja. Hovin juonissa on Hökkelikylä, Kaivoskylä ja Aatelisten toinen toiminto.
  • Voit myös olla välittämättä nostamista toiminnoista, joita et voi pelata. Tämä on yleensä huono tapa pelata, mutta joillakin strategioilla siinä on järkeä. En mitenkään erityisesti koe tämän pelitavan tukemista tarpeelliseksi, mutta Rautapaja auttaa tällaisen pakan rakentamisessa.

Toinen tapa lähestyä strategiaa on se, mistä pisteet tulevat?

  • Tilat: Jos haluat hamstrata Tiloja, Hovin juonet tarjoaa suoraan Paronin ja epäsuorasti Sillan.
  • Pitäjät: Herttua tekee Pitäjistä houkuttelevia.
  • Läänit: Tavallisin tapa, ei vaadi erityistä tukea.
  • Kiroukset: Kiduttaja ja Huijari antavat uusia tapoja jaella Kirouksia.
  • Erikoisvoittopisteet: Perussetissä on vain Puutarhat, Hovin juonissa on Herttua, Suuri sali, Haaremi ja Aateliset. Suuri sali auttaa nopeaa voittopisteiden keräämistä, Haaremi ja Aateliset edistävät Läänien saamista, mutta tuottavat samalla itsekin pisteitä.

Ja lopulta: millä tavalla teet pakastasi tai vuoroistasi parempia kuin muilla pelaajilla?

  • Lisäämällä hyviä kortteja. Jos voit ostaa useamman kuin yhden kortin kierroksessa voit hukuttaa huonommat kortit parempien sekaan. Hovin juonissa on kolme lisäostokorttia – Silta, Paroni ja Apuri – ja lisäksi Rautapaja Työpajan muunnelmana.
  • Poistamalla huonot kortit. Pelin aloituksen Tilat ja Kuparit eivät ole erityisen hyviä ja yleensä on hyvä päästä niistä eroon. Käskynhaltija ja Naamiaiset antavat sinun tuhota kortteja.
  • Parantamalla korttejasi. Poista huono ja ota samalla parempi tilalle. Kauppa-asema ja Parannustyö mahdollistavat tämän.
  • Nostamalla enemmän kortteja. Huonommillakin korteilla pärjää, jos niitä nostaa paljon. Kätyrillä voit saada jopa +4 korttia, Kiduttaja ja Aateliset antavat +3 korttia, Naamiaiset ja Käskynhaltija antavat +2 korttia, samoin Sisäpiha käytännössä ja Hökkelikylä joskus. Toivomuskaivo on joskus Laboratorio. Tiedustelija ja Kymmenykset voivat tuoda joskus nostoja.
  • Muuttamalla nostojasi. Ohita heikommat kortit ja nosta paremmat. Tiedustelija auttaa tässä. Sisäpiha ja Salainen kammio antavat sinun vaikuttaa siihen, miten korttisi jakautuvat tälle ja seuraavalle kierrokselle.
  • Hyökkää! Hyökkäykset hidastavat vastapelaajiasi. Hovin juonissa on Huijari, Kätyri, Tihulainen ja Kiduttaja, jotka antavat sinun tuhota vastapelaajiesi kortteja, laittaa huonoja kortteja heidän pakkoihinsa ja pakottaa heidät poistamaan kortteja. Naamiaisetkin voivat joskus sattua.
  • Puolustaudu! Hidastumisen välttäminen on kuin nopeutumista. Voit suojautua hyökkäyksiltä monin tavoin, mutta Salainen kammio on se ilmeinen tapa.
  • Lopeta peli. Pelin lopussa vain voittopisteet ratkaisevat. Sillä välin kun vastustajasi rakentavat hienoja koneistoja, voit kerätä pisteitä ja yrittää lopettaa pelin lyhyeen. Paroni ja Kupariseppä mahdollistavat nopean voittopistekorttien keräämisen. Rautapaja, Silta ja Parannustyö auttavat tyhjentämään pinoja nopeasti.

Tässä vaiheessa saatat miettiä, mitkä Hovin juonten korteista eivät kuulu mihinkään näistä kategorioista? Vastaus on helppo: ei mitkään. Jokainen kortti edistää jotain strategiaa.

Valtaistuinsalimuunnelmia

Lopuksi Valtaistuinsali-komboja. Halusin esitellä tiettyjä nimenomaisia tapoja pitää hauskaa korttien kanssa. Toisaalta en halua spoilata mitään, kombojen löytäminen on osa pelin iloa. Kompromissina esittelen Valtaistuinsalin kanssa syntyviä komboja, sillä ne ovat toisaalta ilmeisimpiä, mutta joskus myös hämmentävimpiä.

Aateliset: Tämä on vahva yhdistelmä. Tavallinen tapa on ottaa kolme korttia ensin ja sitten toimintoja tai kortteja, riippuen kädessä olevista korteista.

Apuri: Valtaistuinsali ja Apuri on yksi joka lajia, eli Tori vaikealla tavalla. En suosittele. Käytä Valtaistuinsalia kalleimpaan korttiisi, siinä minun neuvoni. Silti, sillä mennään mitä saadaan.

Kaivoskylä: Tämä on hämmentävä tapaus. Kaivoskylä antaa lisäbonuksen, jos tuhoat Kaivoskylän. Jos käytät korttiin Valtaistuinsalia ja tuhoat sen ensimmäisellä kerralla, et voi enää tuhota sitä toisella kerralla. Se on tuhottu jo. Voit Valtaistuinsalittaa sen ja tuhota sen kerran, mutta tällä tavalla et voi saada neljää rahaa yhdestä Kaivoskylästä.

Kiduttaja: Kukaan ei halua tulla kidutetuksi kahdesti, mutta jos niin käy, voit ainakin ottaa Kirouksen ensimmäisellä kerralla ja heittää sen pois toisella kerralla.

Kupariseppä: Kolmen rahan arvoisia kupareita! Ei paha.

Kymmenykset: Tämä kortti tuottaa tuplattuna mitä tahansa tyhjästä (osut neljään Kiroukseen) +8 korttiin, +4 kolikkoon ja +4 toimintoon (Aateliset ja Haaremi molemmilla kerroill)a. Jos huono tuuri käy, saat tuplia tai saat lisätoimintoja, joista ei ole hyötyä, mutta tuplattu Kymmenykset tarjoaa todennäköisesti vaikuttavan kierroksen.

Kätyri: Otat tietysti joko neljä rahaa tai sitten katsot kortit ja valitset sitten. Jos haluat +2 rahaa ja uudet kortit, kannattaa tietysti katsoa kortit ensin. Kätyri on kombo itsensä kanssa, joten Valtaistuinsali ja Kätyri on hyvä yhdistelmä.

Naamiaiset: Toisella kierroksella Naamiaisia kaikki vain kierrättävät eteenpäin sen kortin, jonka saivat ensimmäisellä kerralla. On toki hauskaa nostaa neljä korttia, tuhota kaksi ja pistää kaksi eteenpäin, mutta toiset Naamiaiset eivät juuri satuta muita pelaajia.

Paroni: Kaksi Tilaa kädessä onkin 8 rahaa. Paronilla voi ostaa Läänejä totuttua aikaisemmin, jopa kierroksella kolme, jos aloitat Paronilla ja Hopealla. Haluatko kolmoskierroksen Läänin? No, joskus…

Silta: Tämän kortin haluat tuplata Valtaistuinsalilla. Yksi pelitestaajistani pelasi kerran vuoron, joka meni Valtaistuinsalilla Valtaistuinsali, tällä toisella ensin Silta ja sitten Silta. Ostovaiheessa hän osti viisi Kätyriä. Kätyri on viitosen hintainen kortti. Valtaistuinsali ja Silta on todella suosittu yhdistelmä.

Suuri sali: Tämä on vakuutusta. Kukaan ei halua nostaa pelkkää Valtaistuinsalia. Suuri sali estää tilanteita, joissa sinulla on toimintakelvoton Valtaistuinsali.

Tihulainen: Kalliit hyökkäykset ovat yleensä parhaita kortteja tuplattaviksi. Jos saat pelattua tarpeeksi Tihulaisia, voit estää muita pelaajia tekemästä mitään. Se on vaikeaa. Mutta mitäs kivaa siinä olisi jos se helposti sujuisi…

Vehkeilijä: Valtaistuinsali auttaa vehkeilyssä. Pelasit Valtaistuinsalin, siinä on yksi toiminto. Pelaat Vehkeilijän, siinä toinen, tuplaus, siinä kolmas, joten saat toisesta Vehkeilijästäsi +1 kortin ja +1 toiminnon.

Valtaistuinsali toimii hyvin Sisäpihan, Rautapajan, Hökkelikylän, Käskynhaltijan, Huijarin, Parannustyön ja Toivomuskaivon kanssa. Salaisen kammion ja Kauppa-aseman kanssa se ei ole aivan niin hehkeä, eikä toimi laisinkaan Herttuan tai Haaremin kanssa. Se on joskus hyvä Tiedustelijan kanssa, mutta yleensä ei. Siinä kaikki!

Siinäpä se: lisäosa Dominioniin, 25 uutta valtakuntakorttia, jotka tukevat erilaisia strategioita ja hei, voit valtaistuinsalittaa useimmat niistä. Toivottavasti tästä jutusta oli iloa!

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Boardgame Newsissä nimellä Designer Postview: Dominion: Intrigue. This article first appeared on BoardgameNews.com. Translated by Mikko Saari.

Osta Löydä lautapelit -kirja

2 thoughts on “Dominion — Hovin juonet -jälkikatsaus”

  1. Mietin tässä vaan kun yksi päivä pelattiin ja siitä syntyi kauhea väittely. Elikkä puolma on, että jos käyttää kaksi valtaistuinsalia (tai useampia, tämä on nyt esimerkki)niin tarkoittaako se, että saa valita kaksi korttia ja molempien toiminnot suoritetaan kahdesti, vai valitaan vain yksi kortti jonka toiminto suoritetaan neljästi?

  2. Jonna, tässä tilanteessa pelataan ensin yksi valtaistuinsali, käsitellään se loppuun asti, ja sitten vasta pelataan toinen. Tällöin sitä ensimmäisen valtaistuinsalin kohdekorttia ei ole enää edes kädessä, kun toinen valtaistuinsali pelataan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.