Kategoriat
Peliarvostelut

Dominion: Nocturne

Meno menee yhtäkkiä kovin synkäksi. Pimeässä metsässä vaanivat vampyyrit ja ihmissudet.  Onko Nocturne todellisuudessa vain ansa, joka houkuttelee Dominion-faneja surman suuhun?

Nocturne on eräänlainen rajapyykki. Se on vuonna 2025 ensimmäinen Dominionion lisäosa, jota ei ole suomennettu, enkä usko, että sitä koskaan tullaan suomentamaankaan. Nocturnesta eteenpäin peli ottaa aika paljon lisää kierroksia. Sitä tuoreemmat setit ovat jo selkeästi tosifaneille suunnattuja kummajaisia, jotka tarjoavat jo sellaisia kiemuroita, mitkä tyydyttävät kovimmankin janon.

Nocturne on silti pelisarjan suurin outolintu. Yleisesti sitä pidetään Dominion: Alkemian ohella heikoimpana lisäosana. Pääsyynä lienee yltiöpäinen kikkailu ja villit viritelmät, joita maestro Donald X. Vaccarino on pelaajien päänmenoksi suunnitellut.

Toimintoja yön pimeydessä

Nocturne sorkkii Dominionin vuororakennetta. Se lisää kierrokseen kokonaan uuden vaiheen, yön. Uusi vaihe pelataan ostovuoron jälkeen, ja sen aikana saa pelata kyseisen tyypin kortteja. Yli kolmannes korteista liittyy jollain tavalla tähän vaiheeseen. Yökortteja löytyy joka lähtöön, mutta useimmiten niillä pedataan seuraavaa vuoroa. Useasti yökortit ovatkin myös Dominion: Kaukaiset rannat -lisäosasta tuttuja toistuvia kortteja.

Yökortit ovat keränneet moitteita osakseen. Ne rikkovat perinteisen Dominion-vuoron rakenteen. Oman näkemykseni mukaan ne ovat lopulta kuitenkin vain toimintokortteja, jotka eivät vaadi toimintoa ja jotka pelataan hieman erikoiseen aikaan. Mukana on muutamia oikein oivaltavia ideoita.

Viisi Nocturnen korttia, mukana mustataustainen yökortti Vampire.
Nocturnen kortteja. Mustataustainen Vampire-kortti on yökortti. Kuva: Tatu Isotalo

Pimeää taikuutta

Täysin uudenlaiset konseptit eivät lopu siihen. Nocturne esittelee yökorttien lisäksi kaksi muutakin täysin uutta korttityyppiä. Perikato-kortit (doom) jakavat manauksia (hexes). Manauksen kohteeksi joutuneelle pelaajalle nostetaan manauspinosta kortti, joka kertoo mitä ikävää tapahtuu. Erilaisia manauksia on yhteensä kaksitoista. Ne voivat antaa esimerkiksi kirouksia, miinuspisteitä tai rajoitteita seuraavalle vuorolle.

Lahjat (boons) ovat manausten vastapari. Kohtalo-kortit (fate) jakavat pelaajille pieniä positiivisia asioita. Erilaisia lahjoja on manausten tavoin kaksitoista erilaista. Lahjojen ongelma on se, että ne ovat satunnaisia, joten niiden varaan on vaikea rakentaa suuria suunnitelmia. Poikkeuksena on druidi, joka antaa pelaajille ennalta määrätyn, peliin alussa sivuun asetetun lahjan. Kokonaisuudessaan uusia ominaisuuksia hyödynnetään varsin mielenkiintoisilla tavoilla.

Aloituskortit sivuun

Vuorojärjestyksen lisäksi Nocturne iskee hampaansa aloituskortteihin. Dominion: Katovuodet tarjosi aloitustiloille korvikkeet; Nocturne korvaa kuparit. Joidenkin valtakuntakorttien mukana tulee yksi uusi aloituskortti, jolla korvataan yksi aloituskupari. Esimerkiksi houkka (fool) tuo mukanaan onnenkolikon (lucky coin) joka antaa pelatessa yhden rahan lisäksi hopearahan.

Edellä mainittujen asioiden lisäksi Nocturne esittelee kaikenlaista muutakin irrallista pikkusälää. Kummitusten, lampunhenkien ja zombien seassa heikompaa alkaa jo hirvittää. Enkä nyt tarkoita teemaa, vaan sääntökuormaa.

Vahvahko mauste

Nocturnen saama epäluuloinen vastaanotto on täysin ymmärrettävää. Synkkä ja monimutkainen setti ei ole missään tapauksessa aloittelijaystävällinen. Kaiken nähneet ja kokeneet konkarit pystyvät kuitenkin arvostamaan Nocturnen lisämaustetta. Toisaalta omaankin silmääni puhdas Nocturne-peli näyttää hieman rauhattomalta. Muihin lisäosiin yhdistettynä pieni maistiainen eksoottista Nocturnea antaa napakan sivumaun. Liiallisina annoksina lopputulos on jo hieman liiankin voimakkaan makuinen.

Asian voisi kiteyttää niin, että Nocturne on yksi viimeisistä lisäosista, johon kannattaa tutustua. Siihen kuitenkin kannattaa tutustua, sillä jos on pitänyt sen edeltäjistä, Nocturnekin lopulta sujahtaa mukavasti mukaan peleihin.

Dominionin mutkikkuusasteikko

Aloittelijoille: Valtakunta, Hovin juonet, Kaukaiset rannat

Keskitaso: Elonkorjuu, Nousukausi, Alkemia, Rajaseudut, Killat, Katovuodet

Hieman pureksittavaa: Keisarikunta, Seikkailut, Menagerie, Plunder

Tosiharrastajille: Nocturne, Renaissance, Allies, Rising Sun

Faktat Dominion: Nocturnesta

Suunnittelijat:

Julkaisijat: Rio Grande Games (2017)

Mutkikkuus: Dominionin mittapuulla yksi mutkikkaimmista lisäosista.  

Onnen vaikutus: Lahjat ja manaukset nostetaan sokkona. Tuurielementti siis hieman lisääntyy.

Vuorovaikutus: Mukana on kuusi hyökkäyskorttia, mikä on melko paljon verrattaessa muihin lisäosiin.

Teema: Kortit ovat synkkiä teemaltaan, mutta teema on Dominionin tapaan kepeä. Kuvitus on Dominionin perustasoa.

Uudelleenpelattavuus: Loputon.

Saavutettavuus: Peli on näillä näkyvin saatavilla englanniksi. En jaksa uskoa, että tätä koskaan suomennettaisiin.

Pelaajamäärä: 2–4.

Pituus: Monimutkaisuus saattaa lisätä pituutta hieman suoraviivaisempiin Dominioneihin verrattuna.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *