Kategoriat
Peliarvostelut

Allies: Realm of Wonder

Realm of Wonder -lautapelin maailmaan sijoittuva Allies on näppärä kaksinpelattava korttipeli, jossa taistellaan maiden hallinnasta pelaamalla kortteja. Pelin jujuna kortteja voi pyöritellä, jolloin ne muuttuvat vahvemmiksi tai heikommiksi.

Allies on suomalainen korttipeli, joka sijoittuu samaan maailmaan kuin aikaisempi Realm of Wonder. Mitään syvempää yhteyttä peleillä ei ole kuvitusta lukuunottamatta. Allies on näppärä kaksinpelattava korttipeli, jossa Realm of Wonderista tutut hahmot taistelevat alueiden hallinnasta. Yksi erä kestää vain noin vartin, joten peli on helposti lähestyttävä.

Mitä laatikosta löytyy?

Taistelua korteista

Allies: Realm of Wonderin kansiPelin taistelukenttänä toimii viisi maastokorttia. Ne kuvaavat erilaisia maastoja tai pahoja linnoja. Tavoitteena on voittaa mahdollisimman monta maastokorttia itselleen ja välttää linnoja. Taistelua käydään pelaamalla maastokorttien kohdalle kortteja. Kumpikin pelaa kierroksen aikana viisi korttia, yhden jokaiselle maastokortille ja kierroksen lopussa katsotaan, miten maastojen kävi.

Jokaisen maastokortin kohdalla vertaillaan korttien numeroarvoja. Yhden pisteen ero kääntää poikittain olevan maastokortin pystyyn voittajan eduksi, seuraava piste tuo maastokortin pelaajan omaksi. Toiselle tyrkyllä olevan kortin voi siepata kolmen pisteen voitolla omaksi.

Korteilla on pistearvoja yhdestä viiteen. Jokaisessa kortissa on neljä puolta, joiden pistearvot vaihtelevat. Pelin juju on siinä, että kortit pyörivät: useimmissa korteissa on pyörityksiä, joko paremmaksi ja heikommaksi, ja ne voi käyttää aiemmin pelattujen korttien pyörittämiseen. Omia kortteja voi vahvistaa ja vastapuolen kortteja heikentää. Näin tilanne on varma vasta kun kierroksen viimeinenkin kortti on pelattu.

Joissain korteissa on kruunu, jolla voittaa tasapelit ja joissain on timantti, joka antaa käyttöön hahmokohtaisen erikoisvoiman. Jokaisella pelaajalla on yhden hahmon kortteja pakassaan. Velho saa erikoisominaisuutena lisäkortin käteensä, jetillä voi vaihtaa kahden maastokortin paikkaa, golem antaa palauttaa jonkun kortin alkuasemaansa ja niin edelleen. Hahmopakkojen korttivalikoimat eivät myöskään ole identtisiä, mutta noin näppituntumalta en keksinyt pakoista erityisempää logiikkaa: ne vain ovat hieman erilaisia.

Nopeaa köydenvetoa

Allies: Realm of Wonder on köydenvetopeli, jossa saavutetaan  pieniä voittoja ja menetetään niitä, kun vastapuoli hinaa tilannetta taaksepäin. Itse ainakin koen tällaisen mekaniikan herkästi turhauttavaksi, mutta tässä se toimii, koska kierroksen aikana pelataan vain viisi korttia. Veivaamista ei kestä pitkään ja jännitys säilyy kierroksen loppuun asti.

Viimeisen kortin pelaajalla on jonkunmoinen etulyöntiasema, mutta koska peliä pelataan neljä kierrosta, niin kumpikin pääsee viimeisen kortin pelaajaksi kaksi kertaa kun aloitusvuoro vaihtuu.

Peli toimii hyvin fillerinä. Erä on luotettavasti nopeasti ohi, eikä peli vie paljon tilaa. Jos melko isokokoisen ja pian tarpeettomaksi käyvän apulapun hylkää, peli mahtuu paljon myyntipakkaustaan pienempään laatikkoon ja kulkee siten helposti mukana.

Korttien kuvitus on samaa tyylikästä tietokonegrafiikkaa kuin Realm of Wonderissa, mutta kuten Realm of Wonderissa, graafinen suunnittelu jättää toivomisen varaa. Kortit ovat vähän tunkkaisen näköisiä ja numeroarvot voisivat erottua selkeämminkin. Peli toimii, mutta voisi olla selkeämpikin.

Vaikka peli on yksinkertainen, sääntökirja voisi olla paljon selkeämpi. Lisäksi jotkut jutut jäävät yksinkertaisesti auki, kuten esimerkiksi linnojen vaikutus. Itselle kerättynä ne ovat miinuspisteen arvoisia, mutta entäs silloin, kun ne osoittavat pelaajaa kohti pöydän keskeltä?

Jos sääntökirjan tulkitsemisesta selviää, Allies: Realm of Wonder on oikein kelpo korttipeli kahdelle pelaajalle. Kuuden pakan valikoima lisää uudelleenpelattavuutta, mutta perusmekaniikka tuntuu vähän itseään toistavalta. Voisin pelata jatkossakin, mutta onhan tämä kaksinpelattavien korttipelien ryhmä kovin kilpailtu ja totta puhuen pelaan kyllä mieluummin Star Realmsia, Battle Lineä, Jaipuria tai Lost Citiesiä kuin Alliesia.

Kyklooppikortti antaa kaksi pistettä valloitusvoimaa ja kääntää yhtä korttia paremmaksi tullessaan peliin. Kuva: Mikko Saari
Kyklooppikortti antaa kaksi pistettä valloitusvoimaa ja kääntää yhtä korttia paremmaksi tullessaan peliin. Kuva: Mikko Saari

Faktat Allies: Realm of Wonderista

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Mindwarrior Games (2015)

Mutkikkuus: Sääntökirja on kehno, mutta peli itsessään ei ole erityisen mutkikas. Se on helppo opettaa.

Onnen vaikutus: Korttipelissä on aina tuuria myötä. Vaikea sanoa, kuinka paljon taidolla on merkitystä, mutta kortit tuntuvat sen verran tasapaksuilta, ettei korttituuri välttämättä kovin ratkaisevassa osassa ole.

Vuorovaikutus: Peli on silkkaa vastakkainasettelua ja köydenvetoa.

Teema: Allies on hyvin abstrakti peli, mutta ainakin kuvitus on tyylikästä.

Uudelleenpelattavuus: Kuusi eri pakkaa, jotka ovat vähän erilaisia, joten vaihtelua tulee jonkin verran. Kovin dramaattisia eroja eri pakkojen välillä ei tunnu olevan.

Kieliriippuvuus: Pelin osissa ei ole lainkaan tekstiä.

Pelaajamäärä: 2

Pituus: 15 minuuttia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *