Realm of Wonder

Realm of Wonder

Vuoden mielenkiintoisimpia kotimaisia uutuuksia on Realm of Wonder. Pelin takana on suomalainen pelinkehitystiimi Toadkings, julkaisupuolesta vastaa Tactic enemmän peliharrastajille suunnatun Mindwarrior Games -merkkinsä kautta. Realm of Wonder on kunnon kansainvälinen julkaisu, jota markkinoidaan maailmalla laajasti. Peli on viimeisen päälle näyttävä.

Perusidea tuo mieleen vanhan klassikon Talismanin: pelaajat kiertävät pelilaudan kehillä suorittamassa tehtäviä, kunnes on aika matkustaa kehien keskelle lunastamaan voitto. Erikoisuutena pelilauta on modulaarinen ja mahdollistaa kehien pyörittämisen.

Näyttävä perhepeli

Realm of Wonderin kansiPelin tavoitteena on päästä laudan keskellä olevaan kuninkaanlinnaan. Sinne päästäkseen on täytettävä joku kolmesta voittoehdosta: kerättävä kolme viidestä taikakuulasta, voitettava kolme vihollista tai suoritettava skenaariokohtainen voittoehto. Skenaarioita on viisi erilaista ja voittoehdon saavuttaakseen on esimerkiksi rakennettava asioita, kerättävä taikavoimaa tai vierailtava pelilaudan torneissa.

Liikkuminen on onneksi muuta kuin perinteistä heitä-ja-liiku-menoa. Pelaajat valitsevat joka kierros liikekortin, joka määrää liikkumisnopeuden ja vuorojärjestyksen. Joskus korteissa voi olla jotain pientä bonusetua.

Pelilaudalla voi tehdä kaikenlaista. Taika-altaisiin voi rakentaa omia kiekkoja, mikä tuo taikapistetuloja. Torneista löytyy satunnaistapahtumia: hirviöitä piestäväksi, taikakuulia, taikakortteja ja niin edelleen. Tornit ovat aluksi piilossa, joten on tuurista kiinni, mitä tornista löytää. Vähemmän satunnaisuutta haluavat voivat avata tornit heti pelin alussa.

Taisteleminen on yksinkertaista: molemmat osapuolet heittävät noppaa. Pelaaja voi buustata voimaansa taikakorteilla, hirviöt saavat plussaa voimansa verran. Isompi summa voittaa. Jos pelaaja häviää, hän joutuu palaamaan kotiin. Jos pelaaja voittaa, hirviöltä saa päänahan ja palkinnon. Pelaajien välisessä taistelussa voittaja saa varastaa häviäjältä yhden esineen.

Tunnin seikkailu

Realm of Wonderissa siis seikkaillaan ympäri lautaa väsäten kaikenlaista, kunnes voittoehto on koossa ja alkaa kilpajuoksu kohti maalia. Homma toimii, mutta ei tehnyt minuun suurta vaikutusta. Peli ei yksinkertaisesti ollut erityisen kiinnostava. En taida ihan osua kohderyhmäänkään; luulen, että noin 10-vuotiaana olisin pitänyt pelistä paljon enemmän. Silloin olisin jaksanut innostua, nyt huomio kiinnittyy enemmän pelin puutteisiin.

Pelin kuvitus, esimerkiksi, on yleisesti ottaen näyttävää. Useammassa kohdassa näyttävyys on kuitenkin jyrännyt käytettävyyttä. Esimerkiksi hirviölaatoissa ei kerrota hirviön voimaa tai palkintoa, jonka sen voittamisesta saa. Oppiihan ne, mutta kunnes oppii, niin sääntökirjaa on plärättävä. Taikakorteissa on kauniit kuvat, mutta monikaan kuvista ei anna kovin tarkkaa vihjettä siitä, mitä kortti itse asiassa tekee. Ymmärrän, että monikielisyyden vuoksi teksti ei ollut vaihtoehto, mutta jotain symboliikkaa olisi voinut kehitellä. Sääntökirja jättää lisäksi joitain pieniä yksityiskohtia ikävästi auki.

Pelin pituudesta sen sijaan on annettava pisteet. Peli on suunniteltu noin tunnin pituiseksi, ja arvelisin, että se on aika realistinen kesto useimmissa tilanteissa. Skenaariokohtaiset voittoehdot varsinkin ovat hyviä: kun voittoehdon täyttää, sitä ei voi enää menettää, joten peli ei voi ottaa takapakkia.Realm of Wonder

Lasten seikkailupeli

Pelin ikäsuositus on 10+,  ja se tuntuisi olevan kohdillaan. Luulisin, että peli sopii vallan mainiosti fantasiaseikkailuista innostuneille. Säännöt eivät ole turhan monimutkaiset. Peli toimii varmasti myös ihan hyvin perhepelinä. Aikuisille peliharrastajille Realm of Wonder on kuitenkin turhan kevyttä ja tuuripitoista tavaraa, eikä hyvin lattea ja hengetön fantasiamaailma oikein onnistu vetämään puoleensa.

Olen kokeillut peliä kahdella, kolmella ja neljällä pelaajalla. Enemmän on parempi, kaksinpeli varsinkin on aika tylsä, maailma kun on kaksinpelissä kovin laaja. Kuusinpeli voisi olla ihan mielenkiintoinen, jos odotteluaika vuorojen välissä ei vain käy hermoille.

Realm of Wonder on toisaalta vanhanaikainen seikkailupeli, toisaalta ominaisuuksiltaan miellyttävän moderni. Peli olisi mielestäni kaivannut vielä hieman kehittämistä ja hiomista, mutta eiköhän se tällaisenäänkin maistu vähemmän nirsoille pelaajille, joita tuurielementit eivät vaivaa.

Velho on rakentanut kolmen kiekon linnoituksen. Kuva: Mikko Saari
Velho on rakentanut kolmen kiekon linnoituksen. Kuva: Mikko Saari

Faktat Realm of Wonderista

Suunnittelija, , ,

Julkaisija: Mindwarrior Games (2014)

Mutkikkuus: Säännöt ovat melko helpot, niissä vain on muutama pieni aukko. Peli ei kuitenkaan ole erityisen vaikea oppia.

Onnen vaikutus: Pelissä on monenlaisia tuurielementtejä. Tornit voi pelata avoimina, mutta peliin jää silti aika paljon tuurielementtejä, esimerkiksi taikakortteihin ja taisteluun.

Vuorovaikutus: Pelaajien välinen taistelu on mahdollista, mutta kovin vaarallista tai tehokasta se ei ole, joten pelaajat keskittynevät enimmäkseen oman pelinsä edistämiseen.

Teema: Pelin fantasiamaailma on kuvituksensa puolesta nätti, mutta sisältöä siinä on laihanlaisesti. Kokemus jää hivenen latteaksi.

Uudelleenpelattavuus: Viisi erilaista skenaariota ja kuusi erilaista pelihahmoa tarkoittavat, että kokeiltavaa riittää joksikin aikaa.

Kieliriippuvuus: Komponentit ovat kielivapaat, eli riittää, että osaa lukea säännöt.

Pelaajamäärä: 2–6, kaksinpeli ei vakuuta. Enemmän on parempi.

Pituus: 60–90 minuuttia

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Realm of Wonder

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:23
Aito keskiarvo:2.77
Tasoitettu keskiarvo:3.08
  • 0: 0
  • 1: 1
  • 2: 6
  • 3: 12
  • 4: 3
  • 5: 1

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

2 vastausta artikkeliin ”Realm of Wonder”

  1. Kuulostaa vahvasti Talismanin uusintaversio Reliciltä. Nämä tällaiset eivät itsellenikään edusta mitenkään mielekkäintä lautapelaamista, mutta onhan niillä faninsakin, myös aikuisten parissa. Korteilla liikkuminen ja tunnin kesto kuulostavat jopa ihan lupaavilta verrattuna Relicin 4-5 tunnin tahkoamiseen ja noppavoittoiseen liikkumiseen.

  2. Ihan hyvän näköisiä komponentteja, varsinkin figut. Kokeiltiin vielä demoasteella ollutta peliä Ropeconissa. Nyt sain itse laatikon käsiini ja ensimmäisenä huomion kiinnitti levällään olevat komponentit ja laatikon ohuus. Jonkunlainen insertti olisi ollut kiva, muuten tuo boksi hajoaa nopeasti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *