Mage Wars

Mitä tulee kun otetaan Magic the Gathering ja Summoner Wars, laitetaan samaan astiaan, ravistetaan (mutta ei sekoiteta) ja lisätään lopuksi ”oliviiksi” hieman omaa? Mage Wars.

Mage Wars on vuonna 2012 julkaistu syvällinen, hauska ja haastava korttipeli, jossa pelaajien ohjastamat loitsijat taistelevat keskenään erilaisten olentojen ja loitsujen avulla.

Pelin kulku

Mage Warsin kansiPelaajat pelaavat vuorollaan kortteja pelialueelleen. Pelaajalla on käytössään korteista koostuva ”loitsukirja”. Poikkeavan pelistä tekee se että kortit ovat vapaasti valittavissa ja pelattavissa. Kortteja pelataan joka kierroksella käytettävissä olevan manan tai toimintojen rajoissa. Pelialue, jolle kortteja pelataan, on kooltaan kolme kertaa neljä ruutua.

Jokaisen kierroksen alussa pelaajat saavat tietyn määrän manaa, joka mahdollistaa loitsimisen. Manan määrällä ei ole ylärajaa, lisäksi pelialueella olevat paikat tai olennot saattavat saada manaa. Tätä manaa voidaan käyttää pelilaudalle pelattujen korttien teksteissä olevien loitsujen loitsimiseen.

Pelaaja valitsee kierroksella pelattavat loitsut loitsukirjastaan. Pääsääntöisesti loitsuja saa pelata kaksi, mutta jotkut kortit oikeuttavat taikomaan enemmän, jos vain mana riittää. Loitsut on jaettu kahteen päätyyppiin, nopeisiin eli Quick Spell ja hitaampiin eli Full Spell. Nämä on jaettu useampaan luokkaan, esimerkiksi Enchantment- ja Equipment-loitsuihin.

Aluksi loitsijat voivat tehdä nopeita loitsuja, kuten tulipallon tai salaman, jos kumpikaan ei niitä tee siirrytään toimintovaiheeseen. Toimintovaiheessa pelaaja voi liikuttaa loitsijaansa ja olentojaan pelilaudalla sekä esimerkiksi hyökätä. Liikkuminen on vapaaehtoista, mutta jotta loitsut tai hyökkäykset yltäisivät vastustajaan, se saattaa olla välttämätöntä.

Hyökkäyksillä on kantama, joten nurkassa kyyhöttävä loitsija huomaa pian olevansa ahtaalla. Loitsijalla on lisäksi mahdollisuus tehdä loitsu joko ennen tai jälkeen minkä tahansa oman olennon liikkumisen. Tämä mahdollistaa reagoimisen muuttuviin tilanteisiin. Olentoja liikutellaan vuorotellen, kun kaikki toiminnot ja olennot on käytetty kyseisellä kierroksella siirrytään seuraavalle kierrokselle. Peli jatkuu vuoroissa eteenpäin kunnes vastapuolen loitsijan saadun vahingon määrä saavuttaa kestopisteiden maksimimäärän.

Mage Knightin pelilauta. Kuva: Tero Oksala
Pelilauta ylhäältä päin, kun on pelattu muutama kierros. Kuva: Tero Oksala

Monenlaisia taktiikoita

Pelin aikana on mielenkiintoista nähdä, millaisella taktiikalla vastustaja on liikkeellä. On mahdollista tehdä pakka, joka painottaa erilaisten esineiden laittamiseen oman pelattavan loitsijan päälle ja alentaa muiden taistelutaitoja korteilla, jolloin olentoja ei tarvita välttämättä  lainkaan avuksi tai vaikkapa keskittyä pelkästään olentoihin. Jos haluaa yllätyksiä niin ansojen, vastaloitsujen, erilaisten hyökkäysloitsujen, seinien ja vaikkapa taikaesineiden sekottaminen samaan pakkaan on täysin mahdollista.

Yllätys voi olla melkoinen kun Priestessiä pelaava pelaaja loitsiikin seuraavalla kierroksella Warlockin loitsuvalikoimasta tulipallon tai vaikkapa kutsuu demonin taistelemaan vierellään. Monenlaiset asiat ovat tässä pelissä mahdollisia, joten peli on erittäin vaihteleva ja saa hyvän tunnelman aikaiseksi.

Vanhakin innostuu!

Peli on teemallisesti perinteistä fantasiaa. Peliin on tuotu pakanteko mukaan eli tiettyjen rajojen puitteissa pakoista voi löytyä mitä tahansa kortteja. Mage Warsissa on olennaista se, ketä vastaan pakalla pelaa. Jos pelaat Warlockilla Priestessiä vastaan, vaaditaan erilaista lähestymistä kuin vaikkapa Beastmasteria vastaan. Erilaiset velhot ovat mukavasti tasapainossa ja ne ovat vieläpä täysin erilaisia pelattavia erilaisine erikoisominaisuuksineen. Oma suosikkini on ”Spell Slinger” -tyyppinen pakka, jossa Wizard paiskoo toinen toistaan mahtavampia loitsuja hyödyntäen velhon sauvan ja Spawnpointin antamia ylimääräisiä loitsuja.

Hauskaa (ei ehkä kaikkien mielestä) on se, että taitavan vastustajan kanssa peli saattaa venyä kahden tunninkin mittaiseksi. Se on korttipelille pitkä aika, mutta Mage Warsissa se ei kuitenkaan haittaa, sillä taisteleminen on tiivistunnelmaista.

Mage Wars -pelitilanne. Kuva: Tero Oksala
Pelilauta on iso ja tavaraa on runsaasti. Kuva: Tero Oksala

Harjoittelua vaativa peli

Pelin säännöt vaativat  ehdottomasti perehtymistä etukäteen. Parin pelin jälkeen kokonaisuus avautuu eri tavalla. Codex sääntökirjan lopussa on kohtuullisen hyvä ja siitä saa nopeasti vinkkejä erilaisiin termeihin tai symboleihin. Kannattaa ainakin alussa katsoa internetistä muutamia valmistajan pelitestaajan tekemiä englanninkielisiä esittelyvideoita, näissä selitetään erittäin hyvin ja havainnollisesti pelin kulku.

Säännöt ovat kuitenkin kokonaisuudessaan selkeät ja yksinkertaiset, ainoastaan symbolit ja termit saattavat hieman hankaloittaa. Erilaiset kortit oppii parhaiten pelaamalla.

Jos on aikaa syventyä sääntöihin ja tehdä pakat etukäteen valmiiksi, pelin aloittaminen on nopeampaa. Peli ei ole suoraan laatikosta vedettävä, vaan vaatii hieman vaivaa ja valmistelua. Kun pakat on tehty valmiiksi, vaihtuvan peliseuran kanssa on hyvä katsoa pakka läpi ja kertoa, millä tavalla pakka on rakennettu, muuten pelissä on täysin hukassa. Kukaan ei voi syyttää nostopakkaa käteen nousevista huonoista korteista, sillä jokainen kokoaa loitsukirjansa itse ja pelaa kortteja haluamassaan järjestyksessä.

Korttien valitseminen on piristävää ja antaa oikeasti mahdollisuuden miettiä tulevia toimintoja ja reagoida vastustajan tekemiin asioihin. Tämä on myös haaste uusille tai satunnaisille pelaajille, ”loitsukirjan” potentiaalia ei välttämättä pääse hyödyntämään, jos kortteja ei edes päällisin puolin tunne ja korttien valitsemiseen saattaa mennä hyvin kauan aikaa.Mage Warsin kortteja. Kuva: Arcane Wonders

Yksi parhaista

Mage Wars on tällä hetkellä ehdottomasti yksi parhaimmista markkinoilla olevista korttipeleistä. Hämmästelen sitä, kuinka hyvin peliin on saatu tuotua näin paljon tunnelmaa ja mahdollisuuksia. Peli tuntuu myös miniatyyritaistelulta, mutta korteilla pelattuna. Pelkkä loitsukirjan tekeminen toisen pelaajan kanssa antaa innostuksen lähteä kokeilemaan, miten sillä hetkellä kasattu loitsukirja toimisi.

Taide on laadukasta ja pelissä on mukana ”oikeat” loitsukirjat. Pieni sisäinen velhoni heräsi henkiin heti kun näin loitsukirjan ensimmäistä kertaa. Loitsukirja on albumi, jossa on jokaisella sivulla neljä taskua korteille. Tämä tekee pakan selaamisesta helpompaa ja antaa pienen lisäsäväyksen peliin. Kortit kannattaa kerätä takaisin taskuihin pelin jälkeen, sillä ne kulkevat siinä siistissä järjestyksessä ja suojassa.

Säännöt antavat ymmärtää, että moninpelikin onnistuu, mutta käytännössä tämä edellyttää toisen perussetin ostamista. Ajatus neljän loitsijan vapaasta taistelusta on jokseenkin kiehtova, sillä se todellakin saattaa sekoittaa peliä mukavasti. Toisaalta se myös saattaa hieman pidentää sitä.

Peliin on julkaistu kaksi lisäosaa ja kolmas on tulossa hyvin pian kauppoihin. Core Spell Tome -lisäosat sisältävät ylimääräisiä kappaleita peruspelin loitsuista, Forcemaster vs Warlord -lisäosa puolestaan tuo peliin kaksi uutta velhoa.

Faktat Mage Warsista

Suunnittelija,

Julkaisija:  Arcane Wonders (2012)

Mutkikkuus: Perussäännöt suhteellisen helpot, mutta vaativat huolellista opettelua. Pelaamisessa on tärkeää tuntea kortit, joten satunnaiseen pelailuun Mage Wars sopii huonosti.

Onnen vaikutus: Vahingon määrittämisessä käytettävät nopat ovat pelin ainoa tuurielementti. Tässä pelissä ei tarvitse murehtia huonosta nostotuurista!

Vuorovaikutus: Peli on silkkaa taistelua pelaajien kesken.

Teema: Perusfantasiaa sellaisesta pitäville.

Uudelleenpelattavuus: Pelin uudelleenpeluuarvo on erittäin hyvä. Oman pakan kehittäminen on mielenkiintoista ja eri pelaajien pelitavat tuovat vaihtelua peliin.

Kieliriippuvuus: Säännöt ovat pitkät ja perusteelliset ja englanniksi, korteissa on kohtuullisesti tekstiä.

Pelaajamäärä: 2, toisen peruspaketin tai lisäosan kanssa 2–4 pelaajaa.

Pituus: 90–120 minuuttia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Mage Wars

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:22
Aito keskiarvo:3.50
Tasoitettu keskiarvo:3.35
  • 0: 0
  • 1: 1
  • 2: 0
  • 3: 9
  • 4: 11
  • 5: 1

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *