Kategoriat
Peliarvostelut

Undaunted: Normandy

Normandian maihinnousun jälkeisiä taisteluita joukkuetasolla mallintava Undaunted: Normandy on pakanrakennuspeli, jonka skenaarioissa yhdysvaltalaiset ja saksalaiset kohtaavat kerta toisensa jälkeen pienissä taisteluissa.

Sotapelejä on moneen lähtöön ja toista maailmansotaa mallinnetaan hyvin erilaisin tavoin. Undaunted: Normandy asettuu yksilötasolle. Pelaajien komennossa on kolmesta ryhmästä koostuvat joukkueet. Jokainen pelin kortti kuvaa yhtä miestä.

Peli ei hukuta pelaajiaan sääntökuorman alle. Sotimisen tuntu on kohdallaan, mutta liiaksi ei juututa yksityiskohtien mallintamiseen. Tavoitteena on selvästi ollut tehdä helppo ja nopeatempoinen peli ja siinä on onnistuttu: yhden skenaarion pelaa alle tunnissa ja säännöt opettaa uusille pelaajille vaivattomasti.

Undaunted: Normandyn kansi

Joukkue kortteina

Vuorojen kulku toistuu aina samanlaisena. Pelaajat nostavat pakastaan neljä korttia, joista yksi käytetään aloitteen määrittämiseen. Jokaisella kortilla on aloitepistearvo ja arvokkaamman kortin pelannut saa aloitteen. Tasatilanteessa aloite pysyy sillä, jolla se oli aiemmin.

Loput kolme korttia pelataan yksi kerrallaan ja jokaisesta kortista tehdään yksi toiminto. Sitten on toisen pelaajan vuoro. Tätä jatketaan, kunnes toinen pelaajista saavuttaa skenaarion tavoitteet tai on selvää, ettei jompikumpi pelaajista enää voi tavoitettaan saavuttaa.

Pelaajien kortit kuvaavat toisen maailmansodan aikaista joukkuetta. Rakenne on amerikkalaisen mallin mukainen, eli joukkueessa on kersantti, opas, kranaatinheitin- ja tarkka-ampujaryhmät ja kolme ryhmää, joista jokaisessa on ryhmänjohtaja, kiväärimiehiä, tiedustelijoita ja konekivääri. Joukkueenjohtajana toimii tietysti pelaaja itse. Myös saksalaiset joukot käyttävät identtistä kaavaa, vaikka historialliset joukot olikin organisoitu hieman eri tavalla.

Skenaarion asetelma määrää, mitä joukkoja otetaan mukaan. Osassa skenaarioista mukana on kaikki, mutta alkuvaiheen skenaarioissa mennään huomattavasti pienemmällä valikoimalla ja myöhemminkin esimerkiksi kolmas ryhmä saattaa puuttua kokonaan. Mukana olevista korteista osa on pelin alussa pakassa ja loput varastossa, josta niitä voi rekrytoida mukaan.

Taistelut tapahtuvat laatoista kootulla pelilaudalla. Laatoille on kuvattu erilaisia maastonmuotoja, jotka antavat taisteluissa vaihtelevan määrän suojaa. Muuta merkitystä maastolla ei pelissä ole.

Saksalaisia joukkoja pellolla Undaunted: Normandyssä. Kuva: Mikko Saari
Saksalaiset tiedustelijat ja kiväärimiesryhmä ovat edenneet pellolle matkallaan kohti alakulman voittopistealuetta. Kuva: Mikko Saari

Erilaiset roolit

Pelin hienous on siinä, miten eri toimijoilla on oma roolinsa ja merkityksensä.

Kiväärimiehet ovat tärkeimpiä perusjoukkoja. Ne voivat liikkua yhden laatan verran, ampua ja ennen kaikkea ottaa voittopistealueita haltuunsa. Siihen ei pysty mikään muu joukko, joten siksi kiväärimiehistä on syytä pitää huolta.

Saksalainen tiedustelija

Kiväärimiehet voivat liikkua vain laatoille, jotka on tiedusteltu, joten siihen tarvitaan tiedustelijoita. Tiedustelijat liikkuvat nopeammin ja samalla tutkivat maastoa. Maaston tutkiminen tuo omaan pakkaan haitallisia Fog of War -kortteja, jotka kuvaavat taistelun epävarmuutta. Tiedustelijoilla on onneksi myös Recon-toiminto, jolla epävarmuutta saa poistettua ja lisäksi Conceal, jolla sitä voi lisätä vastapuolen pakkaan.

Konekivääriryhmät ampuvat tehokkaammin kuin jalkaväki ja lisäksi ne voivat ampua suojatulta. Se onnistuu hyvin suurella todennäköisyydellä ja saa kohteena olevan yksikön matalaksi, jolloin yksikkö ei voi seuraavalla kortillaan tehdä muuta kuin palauttaa itsensä toimintakuntoon.

Kranaatinheittimet ampuvat epäsuoraa tulta ja hyökkäykset kohdistuvat kaikkiin samalla laatalla oleviin yksiköihin. Vastineeksi ampuminen vaatii ensin tähtäyksen asettamisen kohdalleen erillisellä toiminnolla. Tarkka-ampujat ovat kaikista tehokkaimpia tappajia.

Saksalainen kiväärimies

Näillä kaikilla joukoilla on korttien lisäksi vastineensa laudalla. Joukkoja kuvataan pahvilätkillä, joita on siis yksi jokaisen ryhmän kiväärimiehille, tiedustelijoille ja konekivääreille ja lisäksi kranaatinheittimille ja tarkka-ampujille omansa. Loput korteista edustavat vähän abstraktimpaa tasoa.

Kersantti on tehokortti, jolla voi joko nostaa kaksi korttia pakasta tai ottaa Bolster-toiminnolla varastosta kolme uutta korttia pakkaan. Opas antaa lisätä yhden kortin varastosta pakkaan ja ennen kaikkea voi liikuttaa mitä tahansa toista yksikköä. Ryhmänjohtajat antavat lisätä pakkaan varastosta kaksi omaan ryhmään kuuluvaa korttia ja niillä voi myös pelata uudestaan samalla vuorolla pelatan samaan ryhmään kuuluvan kortin.

Pakka kiertää

Undauntedissa pakka kiertää pakanrakennuspelien tapaan. Kortteja tulee lisää ikävien Fog of War -korttien muodossa – niillä ei voi tehdä muuta kuin käyttää niitä aloitteen määrittämisessä ja siinäkin ne ovat huonoimpia kortteja – ja myönteisemmin Bolster-toimintojen avulla.

Kortteja voi myös menettää pakasta. Ystävällisimmin se tapahtuu Hunker-toiminnolla, jolla voi palauttaa minkä tahansa kortin varastoon. Toiminto on käytännössä kovin harvinainen, sille on harvoin tarvetta. Useimmiten kortteja menettää taistelujen seurauksena.

Tulitaistelut ovat yksinkertaisia. Ensin valitaan, kuka ampuu ja ketä. Osumiseen vaadittava luku saadaan laskemalla kohteen oma kestävyys (4–6) ja lisäämällä siihen laatan antama suoja-arvo (0–3) ja etäisyys kohteeseen. Näin saadaan luku, joka kymmensivuisella nopalla on heitettävä, jotta saa osuman. Kymppi osuu aina.

Kiväärimiehet ja tiedustelijat heittävät yhtä noppaa, konekiväärit ja kranaatinheittimet kahta, tarkka-ampujat kolmea ja suojatulta ampuva konekivääri neljää. Kun yksikin osuma riittää, on helppo nähdä, miten tarkka-ampujat ovat tappavia ja miten suojatuli useimmiten toimii.

Peli ei huomioi lainkaan näkyvyyttä: kuka tahansa voi ampua ketä tahansa. Tämä on pelin mittakaava huomioiden ihan käytännöllinen yksinkertaistus. Kaukaa räiskiminen on joka tapauksessa yleensä mielekästä vain tarkka-ampujilla, joilla on noin neljäsosan todennäköisyys osua mistä tahansa minne tahansa.

Kun yksikkö ottaa osuman, se johtaa kortin menettämiseen: ensisijaisesti kädestä, sitten poistopakasta ja sitten pakasta. Sen seurauksena yksikön toimintakyky heikkenee. Kivääriryhmässä on viisi miestä, joten jos kaikki viisi korttia on otettu pakkaan mukaan, menetyksiä kestetään jonkin verran, mutta tiedustelijoita, konekiväärimiehiä tai vaikkapa tarkka-ampujia on vain kolme korttia.

Jos yksikkö saa osuman, eikä kortteja enää ole poistettavaksi, yksikkö poistetaan laudalta. Jos varastossa on vielä tämän yksikön kortteja, se on mahdollista palauttaa vielä takaisin.

Saksalla pelaavan korttikäsi: kaksi Fog of Waria, kiväärimieskortti ja tiedustelija. Kuva: Mikko Saari
Mitä pelata? Näyttää aloitteen suhteen heikolta, aloitteeseen on varmaankin pelattava toinen Fog of War. Kiväärimiehet saavat toivon mukaan jotain hyödyllistä aikaan. Tiedustelijoilla tiedustellaan jos on pakko, muuten hävitetään toinen Fog of War kädestä. Kuva: Mikko Saari

Sotaretki Normandiassa

Alkupään skenaariot eivät ole yhtä kiinnostavia kuin myöhemmät, joissa tulee enemmän kalustoa ja enemmän mahdollisuuksia tehdä valintoja, mutta toisaalta ne ovat myös selvästi nopeampia pelata, joten pitkään niiden parissa ei tarvitse nyhjätä.

Skenaariokirjasta löytyy tusinan verran skenaarioita, jotka kuvaavat 30. jalkaväkidivisioonan sotaretkeä Normandiassa. Skenaariokirjassa on myös ohjeet, joilla voi niputtaa 3–5 skenaariota kampanjaksi, jolle voidaan laskea lopputulos ja voittaja menestyksen ja menetysten perusteella.

Skenaarioissa riittää pelattavaa pitkäksi aikaa. Ne eivät kertapelaamisella kulu. Mukana on sekä täysin symmetrisiä skenaarioita että hyvinkin epätasaisia. Epätasaisia on tietysti mielenkiintoista pelata kummallakin puolella ja isommissa skenaarioissa taas on paljon valinnanvaraa sen suhteen, mitä yksiköitä peliin tuo ja miten niitä käyttää – panostaako tarkka-ampujiin vai kranaatinheittimiin, käyttääkö jokaista kolmea ryhmää vai meneekö kahdella tehokkaammalla ja niin edelleen.

Satunnaisuutta täytyy tietysti sietää aika lailla. Pelissä on sekä syöte- että tulossatunnaisuutta. Pakasta nousee mitä nousee – mihin toki voi vaikuttaa – ja taisteluiden tulokset ratkaistaan noppaa heittämällä. Taistelutodennäköisyyksien hahmottaminen on onneksi aika suoraviivaista, joten menestyksen mahdollisuuksia on helppo ymmärtää. Joskus pelit kuitenkin ratkeavat hyvään tai huonoon tuuriin.

Undaunted: Normandy saattaa myös turhauttaa. Joskus eteneminen saattaa pysähtyä ikävästi. Jos tiedustelijoiden matka pysähtyy ennen kuin kriittiset avainalueet saa tiedustelua, alueiden valloittaminen on mahdotonta. Jos kiväärimiehet kärsivät menetyksiä, voittaminen voi muuttua mahdottomaksi. Toki tällainen lopputulos on usein pohjimmiltaan seurausta omista huonoista päätöksistä.

Laajamittaisia taisteluita, runsaasti yksiköitä pelilaudalla. Kuva: Mikko Saari
Laajempaa rähinää tavoitealueiden hallinnasta. Jenkkien tiedustelijat pitävät yksin laudan keskellä olevaa arvokasta rakennusta, mutta ovat kranaatinheittimen tähtäimessä. Yläreunassa saksalaisten konekivääriryhmä on suojatulen lannistama. Kuva: Mikko Saari

Hyvin tehty sotapeli

Undaunted: Normandy onnistuu tavoitteessaan hyvin. Se onnistuu luomaan jännittäviä taisteluita pienessä mittakaavassa kevyellä sääntökuormalla. Etenkin jos aloittaa helpoimmista skenaarioista, joissa on käytössä vain kiväärimiehiä ja tiedustelijoita, säännöt on helppo opettaa, etenkin jos pakanrakennuspelin käsite on valmiiksi tuttu.

Erikseen täytyy vielä kehua pelin kuvitusta. Se on Roland MacDonaldin käsialaa ja todella tyylikästä vesivärimäistä jälkeä. Osprey Gamesin tapaan tuotantoarvot ovat muutenkin kohdillaan. Hienona yksityiskohtana kaikissa samanlaisissa korteissa on kuvattuna karkeasti samannäköinen sotilas, mutta hieman erilaisin yksityiskohdin: ihonväri, kasvonpiirteet ja hiukset vaihtelevat. Lisäksi jokaisella sotilaalla on nimi, joka on omiaan tuomaan peliin inhimillisyyttä.

Kun perusmekaniikka toimii näin hyvin, pakanrakennus herättää tietysti ajatuksia laajennusmahdollisuuksista. Lisäosista ei ole vielä tietoa, mutta vuoden 2020 aikana on luvassa Undaunted: North Africa, jossa britit ja italialaiset taistelevat. Ennakkotietojen perusteella uudessa versiossa on mukana panssarivaunuja ja tiedustelulentokoneita, eli monimutkaisuus lisääntynee hieman.

Viisi A-ryhmän kiväärimieskorttia. Kuva: Mikko Saari
A-ryhmän kiväärimiehet tunnistaa samaksi kortiksi, mutta ne ovat silti yksilöllisen näköisiä. Kuva: Mikko Saari

Faktat Undaunted: Normandystä

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Osprey Games (2019)

Mutkikkuus: Pelimekaniikan perusteet on helppo opettaa. Säännöt ovat enimmäkseen yksinkertaiset. Erilaisia toimintoja tuntuu alkuun olevan paljon, mutta niiden kanssa pääsee sinuiksi ensimmäisen pelin aikana.

Onnen vaikutus: Tuuria on mukana monessa kohtaa ja joskus menestys tyssää huonoon tuuriin. Sotimiseen luonnollisesti kuuluu tietty määrä epävarmuutta ja sattumanvaraisuutta.

Vuorovaikutus: Peli on tiukkaa taistelua alusta loppuun, voitot pitää ottaa vastapuolelta.

Teema: Sotiminen tuntuu vakuuttavalta. Mistään tiukantarkasta historiallisesta simulaatiosta ei ole kyse, mutta kyllä Undaunted selvästi toisen maailmansodan taktiikoita mallintaa.

Uudelleenpelattavuus: Skenaariokirjassa riittää erilaisia asetelmia ja skenaariot ovat ehdottomasti pelattavissa useampaan kertaan. Skenaarioita on myös melko helppo kehitellä itsekin. (Onpa joku tehnyt generaattorinkin.)

Kieliriippuvuus: Korteissa on hieman tekstiä, mutta eri toiminnot oppii kyllä helposti, vaikka ei englantia osaisikaan.

Pelaajamäärä: 2.

Pituus: 30–60 minuuttia, pienimmät skenaariot voivat mennä nopeamminkin.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

2 vastausta aiheeseen “Undaunted: Normandy”

Miten vertaisit Undaunted: Normandya ja Memoir ’44:ä keskenään? (Ja sittenhän samassa sarjassa toki on vielä esimerkiksi Heroes of Normandie…) Mekaniikat toki eroavat toisistaan, myös yksikkötaso, mutta molemmat ovat kevyehköjä sotaseikkailuja Normandiassa noin hieman pelkistäen. Kumpaa suosittelisit, kumpaa pelaisit mieluummin?

Memoir ’44 on paljon laajempi järjestelmä, skenaarioita on valtavasti enemmän ja lisäosia ja laajennusvaraa. Vähän veikkaan, että Undauntediin ei lisäosia edes ole tulossa, Undaunted: North African ilmestyminen viittaisi siihen että systeemi laajenee itsenäisinä peleinä. Jos siis haluaa laajemman järjestelmän, jota pelata, Memoir ’44 on silloin näistä kahdesta parempi vaihtoehto.

Itse kallistun näistä kahdesta Undauntediin, mutta pakanrakennus onkin suosikkipelimekaniikkojani. Pidän myös siitä, että Undaunted on pienempi boksi ja keskimäärin nopeampi viritellä pelikuntoon, etenkin kun Memoiriin on kertynyt mukaan lisäreitä ja materiaalia.

Suositus riippuu sitten siitä, kumpi miellyttää enemmän, pakanrakennus ja pienet joukkuetason taistelut vai figut laudalla ja vähän isommat mittelöt. Muita kevytsotapelejä en ole sitten pelannut, joten niistä en osaa sanoa; raskaampaan suuntaan mentäessä Conflict of Heroes on nappivalinta, jos hakee yksityiskohtaisempaa mallinnusta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.