Joskus pelkkä pelin takakansiteksti kertoo, tuletko pitämään pelistä vai et. Tähän kategoriaan kuuluu Maracas, Lautapelit.fin seurapeli, jossa säännöt ovat niin helpot, että ne voi tiivistää pariin lauseeseen. Kevyttä ja hupsua hupia on siis tiedossa.
Pelin suurin vetovoima piilee kuitenkin paketista löytyvästä, oikean marakassin näköisestä muovihärpäkkeestä. Näin aikuisenakin on pakko myöntää, että lelukertoimen vaikutus tällaisessa pelissä on aika tärkeässä roolissa.
¡Ay, caramba!
Pelin perusidea on yksinkertainen. Jokainen pelaaja saa vuorollaan piilottaa marakassin sisälle haluamansa määrän jalokivijyviä. Tämän jälkeen kaikki muut pelaajat saavat vuorotellen heiluttaa soitinta ja arvata, montako helmeä marakassiin on piilotettu.
Kun kaikki ovat arvanneet, jyvät paljastetaan. Täysin oikean vastauksen antanut pelaaja saa kaksi pistettä. Jos täsmällistä vastausta ei tullut, lähimmäksi alakanttiin arvannut saa yhden pisteen. Jokaiselta arvaajalta, joka vastasi yläkanttiin, vähennetään yksi piste. Tätä jatketaan, kunnes jokainen on saanut täyttää marakassin kertaalleen.
Kuunteluun perustuvia pelejä on lautapelimaailmassa muutamia, erityisesti lastenpelien puolella. Ruuhkaksi asti niitä ei kuitenkaan ole, joten Maracas tuntuu edelleen sopivan erilaiselta. Moni vähemmän lautapelejä pelaava testaa tällaista peliä mielellään, eritoten, kun yksi peli kestää noin vartin.
Myös pisteytys toimii. Täysin oikein arvaaminen on aika tuuripeliä, mutta lähelle pääsee aika helposti. Tärkein kysymys onkin, miten riskillä uskaltaa arvata. Riskinottajan palkintona voi olla jopa kaksi pistettä, mutta huonolla tuurilla (tai korvalla) voi pisteitä myös menettää.
Hupsu peli
Pelaajamäärältään Maracas on melko joustava. Pienen porukan pelit ovat aika vaisuja kokemuksia, mutta muuten peli toimii samalla tavalla kaikilla kokoonpanoilla. Kahdeksan pelaajaa on ylärajana häilyvä, sillä peliä voi pelata vaikka tiimeissä. Tällöin maksimipelaajamäärää ei käytännössä ole. Tiimipeli onkin melkein paras tapa pelata peliä.
Pelin säilytysratkaisu on samaan aikaan toimiva, muttei täydellinen. Mukana tuleva pakkaus on lähinnä esittelyä varten rakennettu, eikä sillä avaamisen jälkeen tee mitään. Onneksi osat mahtuvat juuri ja juuri marakassin sisään, pikkuruista ohjekirjaa lukuun ottamatta. Tila on vähän liiankin tiukalla, hieman suurempaan marakassiin olisi ohjeetkin mahtuneet.
Kyynisempi lautapelaaja saattaa kysyä, että eikö peliä voisi pelata vaikka Kinder-munakoteloilla ja herneillä? Ehkäpä, mutta ilman oikeaa marakassia mukailevaa lelua peli menettäisi aika paljon luonnetta ja samalla myös fiilistä. Meillä erityisesti, sillä soittajan rekvisiittaksi lisätään usein myös poncho ja sombrero.
Maracas on yhden tempun peli, hyvässä ja pahassa. Peli on helppo opettaa ja pelata, mutta ei marakassia jaksa veivata kovin kauaa, edes naamiaisvermeet päällä. Peliä kaihtavat pysyvät taatusti kaukana, mutta peli löytää varmasti oman yleisönsä. Eli ne, jotka kaipaavat iltoihinsa muutaman hassun iloitteluhetken.
Faktat Maracasista
Suunnittelija: Bruno Faidutti, Hervé Marly
Julkaisija: Blue Orange (2020), Lautapelit.fi (2021)
Mutkikkuus: Säännöiltään peli ei hirveästi selkeämmäksi voi muuttua. Sääntökirja on pienoiskoossa, mutta edelleen luettavissa.
Onnen vaikutus: Oma kuulo on menestyksen tae, mutta tarkka määrä on melkoista arvailua.
Vuorovaikutus: Aika vähäistä, ainakin mekaanisesti. Mutta kyllä peli keskustelua saa aikaan.
Teema: Voisihan teema olla mikä tahansa, mutta marakassi toimii temaattisesti.
Uudelleenpelattavuus: Ei tämä nyt mikään viikottainen tai edes kuukausittainen pelikokemus ole. Mutta kun haluaa höpsötellä hetken, Maracas on helppo kaivaa esille.
Kieliriippuvuus: Ei vaadi kielitaitoa.
Pelaajamäärä: 3–8, tiimeissä vieläkin enemmän. Mitä useampi pelaaja, sitä viihdyttävämpi on kokemus.
Pituus: 10–15 minuuttia.
(Oikea vastaus ääninäytteeseen on kymmenen.)