Kategoriat
Peliarvostelut

Sky Team

Lentokoneen kapteenin ja perämiehen on saatava yhdessä tuumin lentokone laskeutumaan turvallisesti kentälle. Onnistuminen vaatii hivenen tuuria ja tarkkaa suunnittelua.

Sky Team on jännittävä kahden pelaajan yhteistyöpeli, jossa on tehtävänä laskeutua matkustajalentokoneella lentokentälle. Skenaariot ovat tuttuja lentokenttiä maailman eri kolkista. Aikaa laskeutumiseen on seitsemän kierrosta.

Jossain välissä näyttää väistämättä siltä, että laskeutuminen ei tule onnistumaan. Lennonjohtotorni lähestyy, mutta kone on yhä pahasti vinossa, laskusiivekkeet ovat vain osittain auki, eikä jarrujen avaamista ole edes aloitettu. Paniikki!

Rinnakkain pöydän ääressä

Sky Team on paripeli, jossa istutaan rinnakkain pöydän ääressä. Pelilauta eli mittaristo sijoitetaan pelaajien väliin niin, että vasemmalla puolella istuu lentokoneen kapteeni, ja oikealla perämies. Molemmilla on oma näkösuoja, jonka takana he heittävät neljää noppaa.

Pelaajat asettavat noppiaan laudalle vuorotellen, eikä pelin aikana saa puhua. Pelaajat saavat keskustella ainoastaan ennen nopanheittoa. Pelissä on siis arvattava minkälaisia noppia toisella mahdollisesti on, ja otettava riskejä.

Moottorit ja koneen kallistus ovat joka kierroksella pakollisia noppien sijoituspaikkoja. Moottorit määräävät millaisella nopeudella kone lähestyy kenttää. Vaikeammilla kentillä on pakko välistä kiiruhtaa ja joskus on ihan hyvä odotella. Laskeutumisen lopussa koneen täytyy olla täysin vaakasuorassa, mutta jos pelaajat asettavat laudalle erisummaiset nopat, kone kallistuu silmälukujen erotuksen verran isomman nopan suuntaan.

Kahdella muulla nopalla kapteeni laskee laskutelineet sekä jarruttaa, ja perämies avaa laskusiivekkeet. Molemmilla on käytössään radio-toiminto, jolla täytyy siivota muuta liikennettä koneen edestä (tai tuhota cyloneita, kuten meidän peleissä sanotaan). Keskittyminen eli kahvipaussi on hyvä vaihtoehto silloin kun nopilla ei voi tehdä mitään muuta. Saaduilla kahvimukimerkeillä noppalukuja voi jatkossa muuttaa haluamaansa suuntaan.

Helpottavana tekijänä ovat lisäheittomerkit, joita käyttämällä molemmat pelaajat saavat heittää kaikki tai osan nopistaan uudelleen. Vaikeuttavana tekijänä taas ovat sattumanvaraisesti eteen ilmestyvä lentoliikenne ja käännökset, joiden vuoksi konetta on pakko kallistaa.

Neljän vaikeusasteen lentokenttiä

Sky Teamissa on vihreitä, keltaisia, punaisia ja mustia skenaarioita, joista vihreät ovat helpoimpia ja mustat vaikeimpia. Punaisilla ja mustilla lentokentillä kahvin ryystäminen ei välttämättä ole enää järkevä vaihtoehto, sen sijaan oikea-aikaisesti hidastaminen ja kiihdyttäminen ovat. Myös noppatuurilla on enemmän vaikutusta vaikeammilla kentillä kuin helpommilla kentillä.

Sääntökirja on jaettu kahteen eri vihkoon. Laskeutumismenetelmävihko opastaa alkuvalmistelut ja pelin kulun. Lentopäiväkirjassa on kuvattu skenaariot eli lentokentät, sekä moduulit, jotka ovat pelin vaikeustasoa nostavia lisäosia. Lisäksi jotkin skenaariot sallivat valita mukaan erityisominaisuuksia eli helpottavia apukortteja.

Lapsipelaaja kommentoi, ettei ole aiemmin pelannut peliä jossa olisi näin paljon kaikenlaisia osia, mutta siitä huolimatta pelaaminen on helppoa.

Moduulit

Moduuleista peliin voi tulla mukaan polttoaine, oppilas, tuuli, reaaliaikaisuus, polttoainevuoto ja jääjarrut.

Polttoaine eli kerosiinimittari putoaa vääjäämättä kuusi askelta alaspäin joka kierroksella, ellei jompi kumpi pelaajista aseta sille pienempää noppaa. Polttoainemittarissa on ainoastaan 20 askelmaa, joten pahimmassa tapauksessa peli on menetetty jo neljässä kierroksessa.

Oppilas on koulutettava lentokadetti, joka antaa noppaluvut 1–6 pahvilätkinä sekalaisessa järjestyksessä. Sopivasti sattuessa oppilas auttaa pelissä, mutta koulutus on saatettava lennon aikana loppuun, joten kaikki pahvilätkät on käytettävä.

Tuuli tuo koneen runkoon vaikuttavan myötätuulen sekä sivutuulen. Myötätuuli nopeuttaa koneen lentoa ja sivutuuli kallistaa konetta entisestään, joten niiden vaikutukset pitää ottaa huomioon moottori- ja kallistusnoppia asetettaessa.

Polttoainevuoto-moduulissa kerosiinimittariin ei voi asettaa noppia, vaan polttoaine vähenee saman verran kuin mitä moottoriruutuihin asetettujen noppien silmälukujen erotus on plus yksi.

Jääjarrut tuo peliin uuden jarrulaudan, jolla etenemiseen vaaditaan kaksi samanarvoista noppaa samalla kierroksella, ja neliportaisen jääjarrulaudan loppuun on pakko päästä pelin aikana.

Reaaliaikaisuus pyytää ottamaan mukaan puhelimen ajastimen. Pelaajilla on vain minuutti aikaa valita kaikki toiminnot. Tätä ei voi suositella kuin erittäin kokeneille pelaajille!

Vaikeusasteita siis riittää. Peli tarjoaa haastetta pitkäksi aikaa, enkä näe mitään estettä, jos pelaajat haluavat itse valita mitä moduuleita haluavat peliin mukaan. Moduulien myötä peli vaikeutuu, ja kun uusia pikkusääntöjä tulee lisää, väärin pelaamisen riski kasvaa. Virhe voi helposti tapahtua jo alkuvalmisteluissa.

Laadukas peli

Sky Team on kokonaisuudessaan todella laadukas paketti. Pelivälineet ovat tukevaa tekoa ja symboliikka avautuu helposti. Sääntökirjat ovat monipuoliset ja selkeät. Mittaristolauta on vahvaa pahvia, johon on painettu roskakorimerkit niihin osiin, jotka peliä kasatessa kuuluu poistaa. Jopa tarrojen paikat on merkitty valmiiksi kaksikerroksisen pelilaudan osien yhteen liimaamiseksi. Olisivatpa kaikki pelit tällaisia!

Pelistä on vaikea sanoa mitään negatiivista. Jos nyt jostain on pakko nillittää, niin pelin mukana tulevat kaksipuoleiset tarrat ovat turhan ohuet. Tarrojen suojateipit on todella vaikea irrottaa, ja liimatessa tarrat menevät helposti rullalle. Lisäksi jotkut pelin osat ovat todella pienikokoisia, ja ne on hankala asetella laudalle, ja ne menevät helposti hukkaan.

Sky Teamin englanninkielinen Turbulence-lisäosa tarjoaa kaksikymmentä uutta skenaariota sekä uusia moduuleita.

Faktat Sky Teamista

Suunnittelija:

Julkaisija: Scorpion Masqué (2023), Lautapelit.fi (2025)

Mutkikkuus: Vaikka sääntöjä on jonkin verran, Sky Team on helppo oppia. Kaikki tarvittava tieto on nyansseja lukuunottamatta näkyvillä laudalla sekä näkösuojissa. Symbolit ja sääntökirjat ovat selkeitä.

Onnen vaikutus: Noppatuurilla on merkitystä. Onneksi noppia voi manipuloida keskittymistoiminnolla ja lisäheitoilla.

Vuorovaikutus: Vaikka pelissä ei saa noppien asettelun aikana keskustella, peli perustuu nimenomaan vuorovaikutukseen ja kaverin ajatusten lukemiseen.

Teema: Vahva. Melkein kuin istuisi lentokoneen ohjaamossa.

Uudelleenpelattavuus: Sky Teamissa on useita erilaisia ja eritasoisia skenaarioita, ja lyhytkestoinen peli tempaa hyvin mukaansa.

Kieliriippuvuus: Peruspelissä ei ole tekstiä, ainostaan symboleja. Joissain skenaarioissa on mukana erikoisominaisuus-kortteja, joissa on tekstiä.

Pelaajamäärä: 2

Kesto: 15-20 minuuttia. Reaaliaikaisuus-moduulilla alle 10 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Petri Hänninen

Kirjoittaja pitää nilkuttavista, epäkeskoista talouspeleistä. Suosikkeina Greed Incorporated, Acquire sekä Winsomen junapelit. Muita hyvin uppoavia pelejä ovat mm. Tichu, Voodoo Prince, Imperial sekä PitchCar.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *