Kategoriat
Säännöt

Attika

Attika on Marcel-André Casasola Merklen kreikkalaisteemainen rakentelupeli 2-4 pelaajalle, jossa pelaajat  kehittävät kaupunkivaltioitaan. Temppeleille, teattereille, oraakkeleille, satamille laivoineen, viinitarhoille ja kaivoksille, kaikille on löydyttävä tilaa Kreikan niemimaalta.

Pelaajien on edettävä nopeasti vallatakseen parhaan maan itselleen ja estääkseen kilpailijoitaan menestymästä. Rakentaminen on kallista, joten alueen luonnonvaroja kannattaa yrittää hyödyntää. Rakennustoiminnan huolellinen organisointi tuo myös säästöjä. Lue Attikan arvostelu.

Käännös julkaistu Hans im Glückin luvalla.

Sisältö

  • 22 karttalaattaa
  • 4 temppeliä
  • 15 amforaa
  • 4 apulautaa pelaajille
  • 120 rakennuslaattaa
  • 60 korttia

Alkuvalmistelut

Ennen ensimmäistä peliä osat tulee irrottaa kehikoistaan. Temppelit kootaan (katso kuva ohjeiden alussa).

Kartan muodostavat laatat sekoitetaan ja kootaan pinoksi kuvapuoli alaspäin. Pelaajien määrästä riippuen laattoja otetaan joko neljä, kuusi tai kahdeksan ja ne asetellaan pelaajien keskelle sääntöjen osoittamalla tavalla. Kuvista näkyy myös, kuinka temppelit (yksi kutakin pelaajaa kohden) asetellaan (mustat kuusikulmiot osoittavat temppelien sijainnin).

Amforat kootaan pinoksi käden ulottuville.

Pelaajat valitsevat värinsä ja ottavat sen värisen pelilaudan ja asettavat sen eteensä. Jokainen pelaaja ottaa 30 rakennuslaattaansa itselleen. Laattoja sanotaan selkeyden vuoksi rakennuslaatoiksi, vaikka kaikki eivät sanan varsinaisessa merkityksessä rakennuksia olekaan.

Pelaajat erottavat laatoista päärakennukset, joiden taustalla on musta symboli. Päärakennukset tunnistaa omalta pelilaudalta tekstin mustasta taustasta. Pelaajat sekoittavat päärakennuksensa ja tekevät niistä pinon eteensä, kuvapuoli alaspäin.

Loput 24 rakennuslaattaa sekoitetaan ja kootaan kolmeksi kahdeksan laatan pinoksi, niin ikään kuvapuoli alaspäin. Sen jälkeen pelaajat nostavat joka pinon päällimmäisen laatan ja laittavat sen pelilaudalleen oikealle kohdalle.

Kortit sekoitetaan ja niistä tehdään pino (kuvapuoli alaspäin).

Pelaajat valitsevat aloittajan haluamallaan tavalla. Aloittaja nostaa neljä korttia, seuraava pelaaja viisi, seuraava (jos pelaajia on kolme tai neljä) kuusi ja viimeinen pelaaja (nelinpelissä) seitsemän korttia.

Pelin tavoite

Pelin tavoite on

  • rakentaa ensimmäisenä kaikki 30 rakennusta.

tai

  • yhdistää kaksi temppeliä katkeamattomalla rakennusketjulla.

Pelin kulku

Aloittaja aloittaa pelin, jonka jälkeen vuorot etenevät myötäpäivään.

Pelaajan vuoro

Vuorollaan kukin pelaaja joko nostaa kaksi uutta rakennusta tai rakentaa kolme rakennusta laudaltaan.

  • NostoPelaaja nostaa yhden rakennuslaatan omasta pinostaan (pinon saa valita vapaasti) ja katsoo sitä.
    • Jos pelaaja haluaa rakentaa laatan, pelaaja maksaa sen hinnan (rakentaminen selitetään tarkemmin myöhemmin) ja asettaa sen kartalle.
    • Jos pelaaja ei halua rakentaa laattaa, hän laittaa sen omalle pelilaudalleen.

    Jos pelaaja valitsee laattojen nostamisen, hän voi nostaa laattoja kaksi kertaa.

  • RakentaminenPelaaja ottaa yhden rakennuslaatan pelilaudaltaan, laittaa sen kartalle ja maksaa sen hinnan (katso rakentamissäännöistä).Jos pelaaja valitsee laattojen rakentamisen, hän voi rakentaa kolme kertaa.

Missään tapauksessa pelaaja ei voi nostaa ja rakentaa samalla vuorolla.

Korttien nostaminen

Pelaaja voi luopua toiminnoistaan ja nostaa sen sijaan kortteja. Jättämällä rakennus- tai nostotoiminnon väliin, pelaaja voi nostaa yhden kortin. Toimintoja voi jättää väliin niin monta kuin haluaa, eli jos ei tee vuorollaan mitään muuta kuin nostaa kortteja, voi nostaa kolme korttia (kolme rakennustoimintoa = kolme korttia). Kädessä pidettävien korttien lukumäärälle ei ole mitään rajoitusta.

Korttien nostaminen on tehtävä vuoron lopuksi. Korttien nostamisen jälkeen ei saa enää tehdä mitään muuta.

Jos pakka loppuu, käytetyt kortit sekoitetaan uudeksi pakaksi.

Rakentaminen

Minne voi rakentaa?

Pelaaja voi rakentaa mihin tahansa kartan tyhjistä ruuduista. Resurssisymboleilla ei ole väliä rakennettaessa, mutta temppelien tai toisten rakennusten päälle ei voi rakentaa.

Rakennusten hinta

Rakennuslaatoissa ja pelaajien laudoilla näkyy rakennusten hinta. Tästä hinnasta voi rakennettaessa vähentää rakennusruudussa olevan resurssin, samoin kuin viereisten tyhjien ruutujen resurssit. Loput hinnasta täytyy maksaa korteilla.

Kahdella millä tahansa kortilla voi korvata yhden minkä tahansa resurssin.

Ilmainen rakentaminen

Hinnan voi poistaa kokonaan, jos rakennukset rakentaa oikeassa järjestyksessä.

Pelaajien laudoilla olevat mustat nuolet osoittavat ilmaisen rakennusjärjestyksen. Jotta voisi rakentaa ilmaiseksi, seuraavien ehtojen on täytyttävä:

  • Rakennuksen, josta nuoli osoittaa, on oltava rakennettuna kartalla.
  • Rakennus, johon nuoli osoittaa, rakennetaan nuolen toisessa päässä olevan rakennuksen viereen.

Jos siis on rakentanut vaikkapa linnoituksen (Fortress), voi sen viereen rakentaa tornit (Tower) ilmaiseksi.

Seuraavissa tapauksissa ilmaiseksi rakentaminen ei onnistu:

  • Väärä suunta: esimerkiksi linnoitus tornin viereen. Ilmaiseksi vain nuolten osoittamaan suuntaan!
  • Puuttuva rakennus: tornia ei saa ilmaiseksi kivilouhoksen (Quarry) viereen, koska välistä puuttuu linnoitus.
  • Väärä pelaaja: toisen pelaajan linnoituksen viereen ei voi rakentaa omaa tornia ilmaiseksi.
  • Päärakennus: päärakennuksia ei saa koskaan ilmaiseksi.

Teiden rakentaminen

Tien rakentamiseen tarvitaan viisi mitä tahansa resurssia, joko kartalta tai pelaajan kädestä. Ensimmäistä tietä ei voi koskaan saada ilmaiseksi, mutta tien viereen voi rakentaa toisen ilmaiseksi.

Kylät

Kylä on joukko yhden pelaajan yhdessä olevia rakennuksia. Pelaaja perustaa uuden kylän pelatessaan laatan, joka ei ole yhteydessä yhteenkään omaan laattaan.

Uuden kylän perustamisesta joutuu maksamaan uuden kylän perustamismaksun normaalin rakennusmaksun lisäksi. Uuden kylän perustaminen maksaa yhden resurssikortin jokaista aikaisempaa kylää kohden. Jos pelaajalla siis on aikaisemmin kaksi kylää ja pelaaja perustaa kolmannen, joutuu pelaaja maksamaan kaksi ylimääräistä resurssikorttia kolmannen kylän ensimmäisestä rakennuksesta.

Kyliä voi myöhemmin yhdistää rakennuksilla kustannusten vähentämiseksi. Kaksi kylää, jotka ovat yhteydessä temppelin kautta ovat edelleen eri kyliä.

Amforat ja ryhmät

Kaikki rakennukset kuuluvat johonkin seitsemästä eri ryhmästä. Kun pelaaja rakentaa kokonaisen ryhmän samaan yhteyteen, saa hän amforan, jolla saa lisävuoroja.

Ryhmiin kuuluvat rakennukset on niputettu yhteen pelaajalaudalla. Esimerkiksi kivilouhos, linna ja tornit muodostavat puolustusryhmän.

Jos pelaaja rakentaa kaikki ryhmään kuuluvat rakennukset siten, että ne ovat yhteydessä toisiinsa (oikea järjestys ei ole välttämätön), pelaaja saa amforan, jonka voi käyttää heti tai säästää myöhemmäksi.

Jos amforat ovat loppu, pelaaja saa yhden kortin.

Vuoron jatkaminen

Pelaaja voi palauttaa yhden amforan takaisin varastoon saadakseen ylimääräisen noston (nostovuorolla) tai rakentamisen (rakennusvuorolla). Amforan voi käyttää myös kortin nostamiseen.

Amfora ei mahdollista sääntöjen rikkomista: jos on nostanut, amforalla ei voi rakentaa ja toisin päin. Amfora ei myöskään mahdollista nostamista tai rakentamista korttien nostamisen jälkeen.

Vuoron aikana saa käyttää niin monta amforaa kuin haluaa.

Kartan laajentaminen

Kun pelaaja nostaa jostain pinostaan viimeisen laatan, saa hän laajentaa karttaa. Laatta tulee kuitenkin pelata ensin normaalisti (joko kartalle tai omalle laudalle). Sen jälkeen hän nostaa karttalaattojen pinosta päällimmäisen ja asettaa sen kartan jatkoksi.

Kartanpala tulee laittaa peliin siten, että se koskettaa vähintään yhtä kartan palaa tai temppeliä. Karttaan saa jäädä reikiä.Kartanpalaa ei saa laittaa aikaisempien osien päälle.

Jos karttalaatat loppuvat kesken, uusia ei saa enää laitettua.

Pelin loppu

Peli päättyy, kun joku pelaajista pelaa kaikki 30 rakennustaan kartalle tai yhdistää kaksi temppeliä rakennusketjulla. Peli päättyy välittömästi tämän pelaajan voittoon.

Tyypillisiä sääntövirheitä vasta-alkajilla

Pelaaja saa korvata yhden resurssikortin millä tahansa kahdella muulla.

Uuden kylän perustamisesta joutuu maksamaan ylimääräisen maksun.

Kun rakentaa kokonaisen rakennusryhmän yhteen, saa amforan.

Kun nostaa rakennuspinon viimeisen laatan, saa karttalaatan.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.