Kategoriat
Uutiset

Pharaoh Code ja Taru sormusten herrasta: Kaksintaistelu

Taru sormusten herrasta: Kaksintaistelun kansiLautapelit.fi:n mielenkiintoiset uutuusjulkaisut jatkuvat edelleen. Mr. Jackin loppumisen jälkeen Lautapelit.fi:n suomennosvalikoimista on puuttunut pätevä kaksinpeli ja sitä aukkoa paikkaa nyt Taru sormusten herrasta: Kaksintaistelu. Peli on vanha klassikko Lord of the Rings: The Confrontation, josta on hiljattain saatu kolmas versio. Tähän laitokseen Lautapelit.fi pääsi kätevästi mukaan ja näin pitkään suunniteltu suomennos toteutui.

Reiner Knizian suunnittelema Kaksintaistelu on yksi parhaimmista Taru sormusten herrasta -aiheisista peleistä. Sen perusidea perustuu Strategoon, eli pelaajat liikuttavat laudalla nappuloita, joilla on erikoiskykyjä, mutta vastapuoli ei tiedä, mikä nappuloista on mikä. Kun kaksi nappulaa kohtaa, ne paljastetaan ja koittaa taistelussa. Taistelun ratkaisee usein nappuloiden erikoiskyky (esimerkiksi Gimli voittaa örkit suoraan, Merri Noitakuninkaan ja Legolas lentävän Nazgûlin), muuten verrataan hahmojen voimaa ja pelaajien pelaaman kortin summaa.

Hyvisten on tarkoitus saada Frodo toimitettua laudan halki Tuomiovuorelle, pahikset voittavat tavallisesti eliminoimalla Frodon, mutta myös saamalla kolme hahmoa hyvisten päähän eli Kontuun.

Uusi laitos on ylisuurta Deluxe Editionia pienemmässä paketissa, mutta sisältää silti Deluxen lisähahmot. Pakettia on pienennetty poistamalla nappuloista niiden ominaisuudet, mikä alkuun hieman vaikeuttaa pelaamista, mutta toisaalta tekee pelin kääntämisen helpommaksi. Peli ilmestyy lokakuussa.

Syyskuussa sen sijaan ilmestyy alunperin korealainen Pharaoh Code. Tässä matemaattisessa pelissä heitetään noppia ja tehdään laskutoimituksia noppien tuloksilla, tavoitteena kerätä arvokkaita pistelaattoja. Peli lienee parhaimmillaan matematiikan treenaamiseen, joten tästäpä alakoulun matematiikan opettajille ja vanhemmille hyvä vinkki – Pharaoh Code on tutustumisen arvoinen tapaus, jonka avulla perusmatematiikan treenaaminen käy viihteestä.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

5 vastausta aiheeseen “Pharaoh Code ja Taru sormusten herrasta: Kaksintaistelu”

” pahikset voittavat
tavallisesti eliminoimalla Frodon, mutta myös
saamalla kolme hahmoa hyvisten päähän eli
Kontuun.” Kirjat lukeneen silmiin pistää aika pahasti.

Koska…

-SPOILERIVAROITUS-

Kolmannen kirjan lopussa (kuudes kirja) ihmisten armeijan ja hobittien voitettua sauronin hobitit palaavat kotiinsa kontuun vain huomatakseen sen olevan olleen sarumanin ja örkkien vallassa jo useita kuukausia, eikä tästä ole ollut minkäänlaista vaikutusta etulinjaan.

Peli itsessään kyllä vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta, ihmettelin vain taiteellista ratkaisua.

Totta, mutta eipä tämäkään peli pääty siihen, että Saruman ja örkit menevät Kontuun – pimeän puolen voittoon tarvitaan enemmän.

Noin yleensä ottaen pelissä toteutuu kirjojen teema erittäin hyvin, se on mielestäni yksi parhaista Sormusten herra -aiheisista peleistä. Ei se mikään simulaatio tietenkään ole, sellaista hakeville joku War of the Ring lienee lähempänä totuutta, mutta ei se mikään kevyesti teemoitettu abstraktikaan ole.

Taru sormusten herrasta -kaksinpelin suomenkielinen nimi on Taru sormusten herrasta: Kaksinkamppailu (ei Kaksintaistelu, kuten artikkeliin on lipsahtanut).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *