Concordia

Concordia

Mac Gerdts on niitä pelisuunnittelijoita, jotka tuntuvat onnistuvan joka kerralla. Miehen ludografiaan ei mahdu ainuttakaan varsinaisesti epäonnistunutta peliä. Paljolti tämä johtuu siitä, että hän on kierrättänyt onnistuneesti samoja ideoita pelistä toiseen.

Myös Concordia tarjoaa Gerdtsin pelejä tunteville paljon tuttua, mutta myös jotain uutta. Pelissä pyöritään tutuissa Välimeren maisemissa, mutta tällä kertaa mukana ei ole rondelia.

Pelin idea

Concordian kansiPelaajat ovat antiikin aikaisia valloittajia Välimeren alueella. Tavoitteena on haalia pisteitä valloittamalla provinsseja, rakentamalla tuotantolaitoksia ja käymällä kauppaa. Pelaajat suorittavat toimintojaan pelaamalla kädestään kortteja. Aloituskäteen kuuluu seitsemän korttia, mutta kortteja voi, ja niitä kannattaa hankkia lisää pelin aikana.

Joka vuorolla pelattu kortti jää pelaajan henkilökohtaiseen poistopinoon, josta sen saa käyttöönsä pelaamalla Tribune-kortin. Kaikki aloituskäden kortit ovat erilaisia, joten korttien pelaamisjärjestystä on syytä miettiä. Kortit käyttöön palauttavan Tribune-kortin pelaamisesta saa sitä suuremman rahallisen bonuksen, mitä myöhemmin sen pelaa, joten siinä mielessä mahdollisimman monia kortteja kannattaa käyttää ennen Tribunea.

Korteilla voi lähettää valloittajiaan pelilaudalle, siirtää laudalla olevia valloittajia, rakentaa taloja, jotka tuottavat kauppatavaroita, käydä kauppaa tuotteista tai ostaa uusia kortteja. Pelissä on rahan lisäksi viittä eri resurssia, joita tarvitaan rakentamiseen ja korttien ostamiseen. Pakan rakentamisen ohella resurssienhallinta onkin pelin keskiössä.

Jokaisessa kortissa on sen toiminnon lisäksi mainittu minkä antiikin jumalan suosiota kortilla voi saavuttaa. Kaikki jumalat antavat pisteitä kukin omalla tavallaan. Vesta esimerkiksi antaa pisteitä kerätystä rahasta ja kauppatavaroista ja Saturnus jokaisesta provinssista, johon palaaja on saanut rakennettua tuotantolaitoksen.

Concordian pelilauta. Kuva: Henk Rolleman / BGG
Roomalainen imperiumi alkaa levitä Välimerellä. Kuva: Henk Rolleman / BGG

Tutun oloista ja toimivaa

Vaikka Mac Gerdts ei ole tällä kertaa käyttänyt pelissä rondelia, Concordia on hyvin tutun oloinen Gerdtsin pelejä pelanneille. Oikeastaan rondel-mekanismi on vain siirretty toimimaan korttien välityksellä. Idea toimii hyvin. Korttien kaksoismerkitys toimintojen suorittajana ja pisteiden tuottajana on kekseliäs, vaikkei toki ainutkertainen.

Nopeammille pelaajille Concordia on mukava raskaamman puoleinen europeli, joka tarjoaa päänvaivaa, mutta menee läpi reilussa tunnissa. Pelissä on kuitenkin hidastavia tekijöitä, jotka voivat venyttää peliaikaa. Pelin resurssien pyörittäminen tuntuu välillä toimivan turhan tahmeasti. Nopeasti mietityn suunnitelman toteuttamiseen menee useita vuoroja.

Vaikka pelaajien käsikorttien määrä ei missään vaiheessa peliä kasva kovin suureksi, piilee pelissä myös analyysihalvauksen vaara sellaiseen taipuvaisille. Varsinkin ensimmäisillä pelikerroilla, jolloin pisteytyksen miettimiseen menee enemmän aikaa, on syytä varautua odotteleluun. Halvaantumiset saattavat venyttää peliajan yli kahteen tuntiin, mikä voi monien mielestä olla liikaa tämän kaltaiselle pelille.

Concordia ei ole mahdottoman raskas peli ja pelimekaniikan oppii helposti. Hieman hankalan pisteytyksen omaksuminen voi kuitenkin olla satunnaisille pelaajille sen verran tuskaista, että peliä kannattaa pelata lähinnä peliharrastajien porukoissa.

Vaihtelua pelikertojen välillä

Joka pelissä arvotaan sattumanvaraisesti, mitä tuotteita missäkin kaupungissa tuotetaan. Tämä tuo peliin väkisinkin vaihtelua, koska setupit voivat olla hyvin erilaisia pelikertojen välillä. Sama pätee ostettavien korttien riviin. Muuten pelissä ei satunnaisuutta olekaan, joten onneen peli ei ratkea.

Komponenttiensa osalta Concordia on hieno peli. Pelilauta on tyylikäs ja siinä on kaksi eri puolta, joiden avulla peli on saatu toimimaan paremmin eri pelaajamäärillä. Kortit ovat kuvitukseltaan onnistuneita ja hyvälaatuisia kuten myös pahviosat. Kun mukana tulee vielä paljon erilaisia tuotteita ja valloittajia kuvaavia puuosia, riittää pelissä hypisteltävää.

Arkkitehtikortti. Kuva: Henk Rolleman / BGG
Arkkitehtikortilla saa rakentaa. Kuva: Henk Rolleman / BGG

Faktat Concordiasta

Suunnittelija:

Julkaisija: PD-Verlag (2013)

Mutkikkuus: Europeliksi Concordia on melko raskas. Etenkin pisteytyksen miettiminen voi hidastaa pelaamista ensimmäisillä kerroilla.

Onnen vaikutus: Satunnaiselementtejä ei juuri ole, joten taito ratkaisee.

Vuorovaikutus: Kilpailua pelaajien välillä syntyy muun muassa talojen paikoista ja korteista. Joillakin korteilla voi myös käyttää toisen toimintoja, joten muiden peliä on seurattava.

Teema: Europeliksi teema toimii ihan mukavasti.

Uudelleenpelattavuus: Pisteytystapa on monipuolinen, joten strategisia vaihtoehtoja löytyy mukavasti.

Kieliriippuvuus: Pelin korttien kieltä on ymmärrettävä. PD-Verlagin versiossa on mukana sekä englannin- että saksankieliset kortit.

Pelaajamäärä: 2–5

Pelin kesto: n. 90 minuuttia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Concordia

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:65
Aito keskiarvo:3.78
Tasoitettu keskiarvo:3.78
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 2
  • 3: 15
  • 4: 43
  • 5: 5

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Yksi vastaus artikkeliin ”Concordia”

  1. Parin pelin jälkeen tykkään, mutta en fanita. Hyvä peli ja etenkin ripeämmin pelattuna oikein viihdyttävä. Vuorot ovat periaatteessa aika nopeita, joten peli voi kyllä edetä reippaastikin. Peli on kuitenkin sellainen, että luulisin kyllästyväni aika pian, jos ostaisin omaksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *