Kategoriat
Peliarvostelut

Family Inc.

Mafiasuvun jäsenet ovat kokoontuneet ravintolan takahuoneeseen jakamaan saalista perinteisin keinoin. Kuka poistuu paikalta saalis mukanaan? Family Inc. on nopea onnenkoetuspeli koko perheelle.

Pelin taustatarinalla ei ole tällä kertaa juurikaan merkitystä pelin kannalta. Family Inc. on notkea onnenkoetusfilleri, jossa tarinaa ei tarvita pelin yksinkertaisten sääntöjen ymmärtämiseen tai pelin pelaamiseen.

Tärkeää on vain se, kuka saa kahmittua eniten ryöstösaalista ku­vaavia pelimerkkejä itselleen. Peli päättyy, kun joku saa kokoon sadan pisteen edestä saalista, eikä siihen mene kuin korkeintaan kymmenisen minuuttia. Pelisuunnittelun suurmestari Reiner Knizia on jälleen kerran tehnyt nappisuorituksen!

Family Inc.:n kansi

Tilaisuus tekee varkaan

Family Inc. koostuu pääasiassa pahvisistä pokerichipin näköisistä pelimerkeistä, joissa on numeroita 1–10. Pelimerkit kasataan pöy­dälle läjäksi numeropuoli alaspäin ja sen jälkeen alkaa kerääminen.

Omalla vuorollaan pelaaja nostaa pöydältä pelimerkkejä yhden ker­rallaan. Onnenkoetuselementti syntyy siitä, että jos nostaa saman numeron, jonka on jo aiemmin nostanut, vuoro päättyy epäonnistu­miseen ja kerätyt pelimerkit heitetään pois. Muuten pelaaja saa lo­pettaa koska haluaa ja vapaaehtoisen lopetuksen jälkeen pelimer­kit jäävät pöydälle.

Kun seuraava oma vuoro koittaa, pöydällä vielä olevat pelimerkit kirjataan pisteiksi pisteradalle ja heitetään sitten pois. Pelin juju on siinä, että kaikki pelimerkit eivät välttämättä ole tässä vaiheessa enää tallella! Jos sinulla on edessäsi viitonen ja kuutonen ja minä ke­rään vuorollani viitosen ja kuutosen, nappaan sinultakin peli­merkit itselleni – toki sinä voit sitten vuorollasi yrittää ryöstää merkit ta­kaisin itsellesi. Jos ryöstöjä tulee monta putkeen, pöydälle muodos­tuu houkuttelevan paksu nippu pelimerkkejä.

Huonotuurisille on tarjolla lohtua timanttien muodossa. Jos vuoro päättyy epäonnistumiseen heti toisella tai kolmannella nostolla, saa korvaukseksi timantin. Kolme timanttia vaihtuu sitten 50 pisteeksi, eli sillä kuittaa jo puolet vaadituista sadasta pisteestä.

Kaksi numeron 3 pelimerkkiä.
Tuplaosuma tarkoittaa epäonnistumista, mutta onneksi tuplat tulivat heti toisella nostolla: tämä epäonni palkitaan timantilla! Kuva: Mikko Saari

Vanhan kierrätystä

Cheeky Monkeyn kansi

Knizia ei olisi Knizia, jos hän ei kierrättäisi vanhoja peli-ideoita uu­teen kuosiin. Family Inc. on päivitetty versio jo vuonna 2007 ilmes­tyneestä Cheeky Monkeystä. Jonathan Schindler listaa ystävällises­ti pelien erot BoardGameGeekissä julkaistussa Family Inc.:n arvos­telussaan.

Siinä missä Family Inc.:ssä saa varastaa pelaajan kaikki laatat, Cheeky Monkeyssä saa varastaa vain pelaajan päällimmäisen laatan, Picko­minon tapaan. Toisaalta pisteet lasketaan joka vuoro, Cheeky Monkeyssä vasta pelin lopussa, eli jos pelimerkit pysyvät koko kier­roksen ajan, ne saa turvaan. Varastamiseen sitä paitsi vaaditaan onnistunut vuoro, kun Cheeky Monkeyssä saa varastaa välittömästi, kun nostaa sopivan laatan.

Timantit puuttuvat myös kokonaan Cheeky Monkeystä. En ole pe­lannut alkuperäistä, mutta muutosten perusteella sanoisin, että parempaan päin on menty, tuloksena on nähdäkseni alkuperäistä kiinnostavampi peli.

Eikä kahta ilman kolmatta: vuonna 2021 ilmestyi myös Pixie Gamesin julkaisema Hit!, jossa sama pelimekaniikka on toteutettu korttipelinä. Hit! näyttäisi olevan vähän lähempänä Cheeky Monkey­tä. Olen niin mieltynyt Family Inc.:n kilpajuoksuluonteeseen, että nämä versiot, joissa pelataan kiinteämittainen peli ja lasketaan pis­teet lopussa tuntuvat jo lähtökohtaisesti heikommilta.

Seitsemän 6-pelimerkin pinkka ja yksi 10
Tämä seitsemän kuutosen pinkka houkuttelee takuuvarmasti varkaita. Huikea läjä pisteitä luvassa! Kuva: Mikko Saari

Onnistunutta onnenkoetusta

Family Inc. on nimittäin erittäin toimiva onnenkoetuspeli. Jotta on­nenkoetuspeli toimii, sen on kannustettava pelaajia ylittämään tur­valliset rajat ja ottamaan riskejä. Family Inc. onnistuu tässä: mah­dol­lisuus ryöstää toisen pelaajan pelimerkit ruokkii ahneutta herkulli­sella tavalla. Panokset ovat kovat ja pelaajat ovat kiinnostuneita myös muiden pelaajien vuoroista.

Näen Family Inc.:ssä oivaa potentiaalia monen sukupolven perhepe­liksi. Ikäsuositus on 8+, mutta kyllä tätä jo vähän nuorempienkin kanssa voi pelata, jos numerotajua vain riittää. Peli on säännöiltään niin yksinkertainen, että sen opettaa kenelle tahansa. Ryöstely saat­taa hieman harmittaa, mutta toisaalta tässä ryöstäminen ei ole eri­tyisen henkilökohtaista: suoraan toista pelaajaa kohti ei voi hyökätä ja ryöstön onnistuminen edellyttää tuuria (ja kovin määrätietoinen ryöstely johtaa usein epäonnistumiseen). Peli toimii hyvin myös ai­kuisille ja peliharrastajien filleriksi.

Pelaajamääräksi on boksiin merkitty 2–7. En ole vielä pelannut nel­jää useammalla, mutta isommissa peleissä ryöstelyä on enem­män ja siten pisteitä kertyy kerralla isompia potteja, mikä vauhdit­taa pelin päättymistä. Kaksinpelinä en tätä enää pelaa, minusta ala­rajaksi olisi ihan hyvin voinut laittaa kolme, mutta kolminpeli on jo miele­käs.

Suuria puutteita pelistä en keksi. Taustatarina on vähän tympeä, mutta sen unohtaa muutenkin heti. Kansikuva on aika kamala, mutta pelin kuvitus on muuten toimivan selkeää. En pahastuisi, jos peli olisi vielä vähän värikkäämpi. Boksi on vähän tarpeettoman iso (ainakin kun pelimerkit on naksuteltu kehikoistaan), mutta jos pelin haluaa ottaa matkalle mukaan, laatikkoa tai pistelautaa ei välttämättä tarvitse; riittää että pakkaa pelimerkit johonkin helposti mukana kulkevaan pussiin.

Pelin pistelauta. Punainen nappula 100 pisteessä, violetti 89 pisteessä, musta 82 pisteessä ja valkoinen 62 pisteessä.
Kiemurteleva pistelauta; minulle maistuisi paremmin kiemurtelematon, mutta pikkujuttu. Jännittäväksi peli usein käy – tässäkin violetti pelaaja oli pitkään aivan hännillä, mutta niin vain pomppasi ennen loppua toiselle sijalle. Kuva: Mikko Saari

Faktat Family Inc.:stä

Suunnittelijat:

Julkaisija: Piatnik (2021), Lautapelit.fi (2022)

Mutkikkuus: Erittäin helpot säännöt, pelin opettaa kenelle tahansa nopeasti.

Onnen vaikutus: Tämä on onnenkoetuspeli, joten tuurilla on tietysti mittava vaikutus. Toisaalta, on pelaajasta kiinni, kuinka paljon onneaan haluaa koetella. Yksi erä on myös armollisen lyhyt.

Vuorovaikutus: Toisten pelaajien pelimerkkien ryöstely on pelin suola ja ylipäänsä tekee tästä mielenkiintoisen pelin.

Teema: Näkisin mieluusti aivan yhdentekevän mafiateeman tilalla jotain muuta, mutta onneksi teemalla ei ole mitään merkitystä pelatessa.

Uudelleenpelattavuus: En ole vielä kertaakaan pelannut tätä vain yhtä kertaa. Peli on koukuttava, jos vain suoraviivainen onnenkoetus kiinnostaa.

Kieliriippuvuus: Peli ei edellytä lukutaitoa, numeroista on oltava vähän perillä.

Pelaajamäärä: 2–7, käytännössä vähintään kolme.

Pelin kesto: 10–15 minuuttia.

close

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.