Kategoriat
Peliarvostelut

Living Forest

Pakanrakennusta, onnenkoetusta ja laattojen asettelua yhdisteleväs­sä Living Forestissa metsää ja sen pyhää puuta uhkaa paha Onibi.

Luonnonhenget eli pelaajat ovat valmiina yhdessä hurjasilmäisten vartijaeläinten kanssa pelastamaan pyhän puun. Kuka ehtii ensin pelastamaan metsän ja sen pyhän puun Onibin liekeiltä?

Tanskalaisen pelisuunnittelijan Aske Christiansenin esikoisjul­kaisu Living Forest voitti vuoden 2022 Kennerspiel des Jahres -palkin­non sekä As d’Orin. Lautapelit.fi julkaisi Living Forestin suomeksi keväällä 2022.

Living Forestin kansi

Kilpajuoksu metsän puolustamisesta

Metsän pelastamiseen on kolme keinoa:

  • istuttaa 12 erilaista suojaavaa puuta
  • kerätä 12 pyhää kukkaa ja herättää siten metsän suojelija Sanki
  • karkottaa Onibi kokonaan sammuttamalla 12 liekkiä

Jokaisella pelaajalla on oma vartijaeläinkorttipakkansa, josta kier­roksen aluksi käännetään yhtä aikaa kortteja esiin. Aluksi pakat ovat samanlaiset, mutta pelin edetessä niistä rakennetaan tehok­kaampia ja parempia. Korteissa olevat erakkosymbolit määrittävät, kuinka kauan kortteja voi nostaa. Nostaminen on pakko lopettaa, kun näkyvissä on kolme kumoamatonta erakkosymbolia, mutta sen voi lopettaa myös aiemmin.

Mukana on onnenkoetuselementti, sillä erakkosymbolit määrittä­vät lisäksi, kuinka monta toimintoa kukin pelaaja voi omalla vuo­rollaan tehdä. Kolme symbolia antaa tehdä vain yhden toiminnon, kun korkeintaan kaksi symbolia sallii kaksi toimintoa. Mitä enem­män kortteja pöydälle saa käännettyä, sitä enemmän toimintosym­boleita niissä on. Uskallanko nostaa vielä yhden kortin?

Rivi kortteja, joiden reunoissa näkyy symboleita, mukaanlukien kaksi erakkosymbolia
Kaksi erakkosymbolia mahdollistaa pelaajalle kaksi toimintoa vuorolla. Kuva: Mirva Jääskeläinen

Symbolit määräävät toiminnot

Kun vartijaeläinvaihe on tehty, pelaajat pelaavat vuorotellen toimin­tonsa. Mitä toimintoja pelaaja sitten voi vuorollaan tehdä? Kunkin toiminnon voi vuorolla tehdä yhden kerran, bonustoimintoja lu­kuun ottamatta. Yksi mahdollisuus on aina ottaa sirpalemerkki, joka tuo joustoa nostovaiheeseen. Muut mahdolliset toiminnot määräytyvät nostetuissa korteissa ja pelaajan pelilaudalla olevien toimintosymbolien perusteella.

Pelaaja voi houkutella vartijaeläimiä eli ostaa lisää kortteja pakkaan­sa pelipöydän valikoimasta, jotta seuraavilla kierroksilla olisi pa­remmin toimintoja käytössä. Hän voi istuttaa puun, sammuttaa Onibin liekkejä tai liikkua eteenpäin henkien kehällä. Kehällä liik­kumisesta saa bonustoimintoja ja toisen pelimerkin ohittamalla voi ryöstää pistemerkin. Kukkasymboleihin ei liity toimintoa, mutta ne ovat osana toteuttamassa 12 kukan voittoehtoa aina pöydälle ilmes­tyessään.

Jokaisella pelaajalla on oma pelaajalauta, johon puita istutetaan eli asetetaan puulaattoja. Täyttämällä sarakkeita tai keskirivin laudal­laan pelaaja voi saada pysyvästi käyttöönsä joitakin toimintosymbo­leita. Myös istutettavat puut tuovat eri toimintosymboleita laudalle puun arvosta riippuen. Lisäksi istuttamalla puun metsän kulmiin saa bonustoimintoja. Ihan mihin tahansa puuta ei kuitenkaan saa istuttaa, vaan sen pitää aina olla toisen puun vieressä.

Puita pelilaudalla
Pelilaudan puut antavat pelaajalle pysyviä toimintosymboleita. Kuva: Mirva Jääskeläinen

Onibi hyökkää

Kun kaikki ovat tehneet toimintonsa, on Onibin vuoro toimia. Jos Onibin liekkejä ei ole kierroksen aikana sammutettu kokonaan, pitää jokaisella pelaajalla olla jäljellä olevien liekkien pistemäärän verran vettä yhteenlaskettuna korteissaan ja pelilaudallaan.

Jos näin ei ole, saa pelaaja tulivaraanikortteja pakkaansa. Ne tuovat pakkaan erakkosymboleita, mutta eivät yhtään toimintosymbolia. Sen jälkeen pelilaudalle lisätään liekkejä seuraavaa kierrosta varten sen mukaan kuinka paljon ja minkä vahvuisia kortteja kierroksen aikana on pöydästä nostettu. Lopuksi täydennetään valikoimaan uudet kortit.

Vartijaeläinvaihe, toimintovaihe ja Onibin hyökkäys toistuvat, kun­nes kierroksen lopussa joku pelaajista on saavuttanut jonkun kol­mesta tavoitteesta. Jos useampi pelaaja toteuttaa päättymisehdon, ratkaisee kolmen tavoitteen yhteispistemäärä voittajan.

Yleiskuvaa pelistä.
Kuva: Mirva Jääskeläinen

Onnenkoetusta korteilla

Onnenkoetuselementti tuo korttien paljastamiseen oman jännityk­sensä. Välillä täytyy ottaa riski ja nostaa kaiken uhallakin vielä yksi kortti, jos suunnittelemiaan toimintoja ei muuten pystyisi teke­mään. Todennäköisyyksien kanssa voi tilannetta arvioida, sillä pois­topakkaa saa milloin vaan selata ja pohtia mitä kortteja pakasta on vielä tulossa.

Korteissa voi olla myös laumasymboleita, jotka kumoavat yhden erakkosymbolin kukin. Näiden lisäksi juuri nostamansa kortin voi kumota sirpalemerkillä. Niiden turvin nostamista uskaltaa jatkaa vähän pidemmälle.

Pakkaansa rakentamalla peliään voi johdatella tiettyyn suuntaan. Juuri ostetut kortit tulevat heti seuraavan kierroksen alussa ensi kertaa nostetuksi, joten seuraavaa vuoroaan pystyy hieman ohjai­lemaan kortteja ostamalla.

Mielenkiintoiseksi korttien ostamisen tekee myös se, että kierrok­sen aikana ostettujen korttien määrä ja laatu määräävät seuraavalle kierrokselle tulevien liekkien lukumäärän. Jos kortteja ostaa useita, tulee samalla tarjonneeksi seuraavan kierroksen aloittajalle liekkejä sammutettavaksi. Korttien ostamisen ajoittaminen onkin osa peli­strategiaa. Koska kierroksen aikana ostettavien korttien lukumäärä vaikuttaa liekkien määrään, on vaikutusta myös sillä, onko pelissä mukana kaksi vai jopa neljä pelaajaa.

Lähikuvaa pelaajalaudasta, taustalla korttivalikoimaa
Kuva: Mirva Jääskeläinen

Liekit korventavat

Liekit ovat muutenkin mielenkiintoinen elementti. Alkuun ne vaikuttavat ylivoimaiselta tavalta voittaa peli, sillä kerrallaan voi sammuttaa useitakin liekkejä. Se on kuitenkin ainoa voittoehdois­ta, johon muut pelaajat pystyvät helposti vaikuttamaan. Jos joku pelaajista lähestyy liekkien voittoehtoa, voivat toiset pelaajat lo­pettaa korttien nostamisen, jolloin uusia liekkejä ei tule, tai he voivat sammuttaa liekit ennen pelaajan vuoroa.

Vaikka liekkitavoitetta ei lähtisi tavoittelemaan, ei liekkejä voi ko­konaan unohtaa. Turvallisuutta tuovaa vettä on hyvä olla pakassa ja laudalla, sillä sammuttamattomat liekit polttavat pelaajia aina kier­roksen lopussa. Pelaaja voi jättää vuorollaan liekit sammuttamatta siksikin, että toiset saisivat kierroksen lopussa pakkaansa ikäviä tulivaraanikortteja.

Puiden hankkiminen on hidasta, sillä niitä voi hankkia vain yhden vuorossa ilman bonustoimintoja. Lisäksi kalleimpien puiden hank­kimiseksi pitää saada käännettyä esiin kerralla paljon kortteja. Kukkia voi hankkia useitakin kerralla ostamalla kalliimpia kortteja – jos niihin vain on varaa. Kukat pitäisi kuitenkin myös saada kään­nettyä yhtä aikaa näkyviin pöydälle – riskialtista sekin. Voittaminen on kuitenkin mahdollista kaikilla kolmella tavalla: liekeillä, puilla ja kukilla. Omissa peleissäni on voitto saavutettu kaikilla näistä ta­voista.

Mainittava on myös Apolline Etiennen kuvittamat kortit. Eläi­met ovat näyttävän näköisiä ja niiden valoa hohtavat silmät tuovat hieman karmivan fiiliksen muuten jopa söpöön kuvitukseen. Kuvi­tukselle on annettu tilaa, ja mutta silti reunapaikan saaneet symbo­lit korteissa ovat selkeät, eikä niiden merkitystä tarvitse alun opet­telun jälkeen pohdiskella lainkaan. Myös pelin säännöt ovat yksin­kertaiset ja peliin pääsee kohtuu helposti mukaan hieman tottu­mattomampikin pelaaja.

Living Forestia on mahdollista pelata Board Game Arena -palvelus­sa.

Vartijaeläinkortteja
Vartijaeläinkorttien kuvitukselle on annettu korteissa tilaa. Kuva: Mirva Jääskeläinen

Faktat Living Forestista:

Suunnittelija:

Julkaisija: Ludonaute (2021), Lautapelit.fi (2022)

Mutkikkuus: Peli on helposti lähestyttävä ja säännöt ovat yksin­kertaiset.

Onnen vaikutus: Sekaan voi osua hankaliakin vuoroja, jos kortit pakassa sattuvat huonoon järjestykseen ja kaikki erakkoeläimet nousevat pakasta peräkkäin.

Vuorovaikutus: Pelin loppuminen on kilpajuoksua. Erityisesti liekkien osalta epäsuoraa vuorovaikutusta on paljonkin, toisten valinnat vaikuttavat siihen, milloin ja kenelle liekkejä riittää sammutettavaksi.

Teema: Luonnonhenget ja Pyhän puun pelastaminen ovat mukana voittotavoitteissa, mutta tarina on hiukan monimutkainen ja unoh­tuu pelatessa. Kuvituksessa vartijaeläimet kyllä ovat upean näköisiä.

Uudelleenpelattavuus: Peli itsessään on samanlainen pelikerras­ta toiseen, mutta saatavilla olevien korttien kattaus sekä alkupeliin osuvat käsikorttien yhdistelmät ohjaavat peliä joka kerran eri suun­tiin.

Kieliriippuvuus: Osissa ei ole tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–4.

Pituus: 45–60 min.

close

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.