Mandaminan idea on paperilla helppo: liikuta saman väriset puuhelmet vierekkäin. Kuulostaa hämäävän yksinkertaiselta, mutta viiden pelin jälkeen emme vielä ole onnistuneet voittamaan. Pelissä ei nimittäin saa puhua ollenkaan. Lopussa lasketaan pisteet, joista vähennetään siirtojen määrä. Plussalle pitäisi päästä – olemme päässeet jo nollaan, jota pidän jo hyvänä tuloksena.
Äänetöntä siirtelyä
Pelilauta on 7×7-ruudukko, jossa on yksi tyhjä kolo ja 36 puuhelmeä sattumanvaraisesti sekaisin niin, ettei yhtään samanväristä ole vierekkäin. Vuorolla pitää siirtää yksi helmi tähän tyhjään koloon. Tavoitteena on saada kaikki samanväriset helmet yhtenäisiksi rykelmiksi.
Pelin lopussa lasketaan pisteet: jokaisesta erilaisesta muodosta saa pisteitä, samoin laudan keskimmäisen kolon jättämisestä tyhjäksi, ja tuloksesta vähennetään käytettyjen siirtojen määrä. Vaatii yllättävän paljon siirtoja, jotta kaikki helmet löytävät paikkansa!
Mandaminassa on kolme yksinkertaista vaikeustasoa: helpolla tasolla eri muotoisista kuvioista saa kuusi pistettä, normaalissa viisi ja vaikeassa neljä. Me pelasimme aina normaalilla tasolla, mutta luulen että lapsen kanssa olisi pitänyt käyttää helpompaa tasoa.
Nopea pulmapeli, parasta yksin
Mandaminan valmistelee ja pelaa nopeasti, joten yhden erän ehtii kyllä helposti pelata mihin väliin vain.
Puuhelmet karkaavat herkästi paikoiltaan jos osuu vahingossa helmiin. Pistelaskulappuset ovat yksipuoleisia ja kuluvat nopeasti. Olisi ollut kätevää, jos lappuset olisivat kaksipuoleisia.
Vaikka Mandaminassa tavoitellaan harmoniaa, pelissä voi helposti saada riidan aikaiseksi. Jokaisella on oma hieno suunnitelmansa, mutta kun puhua ei saa, muut eivät suunnitelmaasi tiedä ja saattavat pelata aivan eri tavalla. Yksinpelissä tätä ongelmaa ei ole. Tykkään pulmapeleistä kovasti, mutta en lämpene yhteistyöpeleille, joten meillä Mandamina tulee jatkossa olemaan yksinpeli.
Yksinpelissä tarkoitus on vain saada helmet järjestykseen mahdollisimman alhaisella siirtomäärällä. Itse tykkäsin pelata yksin moninpelin pisteytyksellä. Lasten kanssa voi pelata myös mutkattomampaa muunnelmaa, jossa pitää saada helmet järjestykseen ennen siirtoa 45.
Vinkki: moninpelissä kannattaa yliviivauksen sijaan merkitä lapulle pelaajan nimikirjain. Silloin on helpompi pysyä mukana onko muistanut merkitä viivan vai ei. Meillä peli eteni välillä hyvin nopeasti ja oli vaikea ehtiä ja muistaa merkitä jokainen vuoro.
Peli toimii hyvin myös kilpailuna yksilöiden tai joukkueiden kesken siten, että lasketaan, miten nopeasti ratkaiseminen onnistuu ja nopeimmin tehtävän ratkaissut voittaa.
Faktat Mandaminasta
Suunnittelija: Peter Jürgensen
Julkaisija: Peliko (2023)
Mutkikkuus: Pelin idea on todella yksinkertainen, mutta voittaminen on vaikeaa.
Onnen vaikutus: Alussa sattumanvaraisesti asetetut helmet voivat joskus olla paljon paremmissa paikoissa.
Vuorovaikutus: Mandamina on yhteistyöpeli täydessä hiljaisuudessa. Jokainen siirto vaikuttaa muihin.
Teema: Peli on täysin abstraktia puuhelmien siirtelyä.
Uudelleenpelattavuus: Nopeuden puolesta uusintaerän ottaa kyllä helposti, mutta ei tätä loputtomiin jaksa pähkäillä.
Kieliriippuvuus: Peli ei vaadi lukutaitoa, tai edes puhumista.
Pelaajamäärä: 1–4.
Pituus: 5–10 minuuttia.