Kategoriat
Peliarvostelut

Match Madness

Nopeustesti Match Madnessissa pitää omista kuutioista väkerrellä kortin osoittama kuvio mahdollisimman nopeasti. Nopein suoriutuja voittaa.

Match Madness on Jeppe Norskerin suunnittelema, vuonna 2016 julkaistu nopea hahmotuskykyä vaativa peli, jossa nopeimmat voittavat.

Peli nappasi Tanskassa paikallisen leluyhdistyksen myöntämän parhaan perhepelin Årets Familiespil -palkinnon vuonna 2017.

Match Madnessin kansi

Suoraviivaista kuvionmuodostusta

Peli on hyvin suoraviivainen ja säännöt ovat sopivan lyhyet. Pelin alussa jokainen pelaaja ottaa viisi palikkaa. Sitten valitaan pelattavien kierrosten määrä ja otetaan peliin niin monta kuviokorttia. Kuviot korteissa vaihtelevat, mutta ovat vaikeustasoltaan jokseenkin samanlaisia.

Jokaisella kierroksella käännetään yksi kuviokortti pelaajien nähtäville ja se, joka saa kuutioistaan koottua samanlaisen kuvion ensimmäisenä, saa kortin. Kun viimeinen kortti on ratkaistu, peli loppuu ja voittaja on se, jolla on pelin lopussa eniten kortteja kasassa.

Jos tekee virheen eli yrittää ottaa kortin, vaikka oma kuvio ei täsmää, ei saa yrittää uudestaan samalla kierroksella.

Yksinkertaisesta on moneksi

Match Madness on erittäin helppo peli: sen säännöt on ovat yksinkertaiset ja eivät vaadi sen kummempaa tarkastelua. Aikuisten kesken peliä voi pelata esimerkiksi illanvietoissa, joihin peli sopii hyvin korvaamaan Huojuvaa tornia.

Lapset viihtyvät pelin parissa varmasti hetkisen ja haastettakin löytyy. Pelin uudelleenpeluuarvo on rajallinen, mutta riittää varmasti pitkälle.

Match Madnessia on mukava pelata ja useiden testipelien jälkeen oli huomattavissa, että kun palikat oppii tuntemaan, tulee nopeus entistä merkittävämpään asemaan. Kilpailua syntyi ja onnistumisen huudahduksiakin kuului.

Match Madness -peli
Kuva: Tero Oksala

Match Madness Duo

Vuonna 2022 julkaistu kaksinpeliversio on oikeastaan ihan sama kuin peruspeli: viidestä palikasta pitää muodostaa esiin käännetyn kortin muodostama kuvio. Nyt kuviot ovat mustavalkoisia kiemuroita, ja palikoita on laatikossa vain kahdelle pelaajalle.

Ainoa varsinainen sääntömuutos on, että jos valmiiksi väitetyssä kuviossa onkin virhe, kortti menee vastapelaajalle. Tämä on hyvä idea, ja sen voi halutessaan hyvin ottaa käyttöön myös pelatessaan alkuperäistä peliä kahdestaan.

Match Madness Duon kansi

Olemme pari kertaa pelanneet alkuperäistäkin peliä, mutta kukaan meillä ei suuremmin innostunut Match Madness Duosta. Ensinnäkin mustavalkoiset kuviot ovat yllättävän vaikeita hahmottaa. Kokemus kyllä auttaa, mutta etenkin lapset kyllästyivät nopeasti, kun onnistumisia ei tullut kuin harvakseltaan. Ensimmäiset viisi helpoksi merkittyä tehtävää olivat aikuistenkin mielestä vaikeita, joten into lopahti.

Asiaa ei auta, että mustavalkoisuus ja samanlaisina toistuvat kaaret ovat aika tylsiä verrattuna alkuperäiseen värikkääseen peliin. Minusta on mukavampaa etsiä alkuperäisen pelin palikkaa, jossa on “vihreä ja oranssi” kuin palikkaa, jossa on “vasemmassa yläkulmassa kaari vasemmalle ylöspäin ja sen alla kaari oikealle ylöspäin”.

Lisäksi kumpikaan Match Madness ei ole nähdäkseni varsinaisesti “peli” siinä mielessä, että niissä olisi strategisia valintoja, vaan ne ovat puhtaita pulmatehtäviä, joita vain ratkaistaan kilpaa. Kisan voittaa armotta taitavampi hahmottaja tai se, joka tuntee palikat paremmin. Joskus toki tuurilla voi osua oikeaan kombinaatioon nopeasti.

Jos pitää visuaalisen hahmottamisen pulmista, näistä laatikoista löytyy aivojumppaa pitkäksi aikaa. Jos löytää muitakin, jotka aiheesta pitävät, mikä ettei niiden ratkomisessa voisi kilpaillakin. Tehtävä on helppo selittää uusille pelaajille ja palikat miellyttäviä kädessä. Tasaveroisten pelaajien kesken esimerkiksi illanvietoissa kisaaminen voi toimia hyvinkin. Sen sijaan mukavaksi perhepeliksi valitsisin jotain muuta.

Lähes valmiiksi rakennettu kuvio
Kuvio on viimeistä silausta vaille valmis. Kuva: Inka Plit

Faktat Match Madnessista

Suunnittelija:

Julkaisija: FoxMind (2016), Leikkien (2017)

Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat erittäin yksinkertaiset ja helpot ymmärtää.

Onnen vaikutus: Pelissä ei ole tuurielementtejä. Kuviokortti on satunnainen, mutta vaikuttaa kaikkiin pelaajiin samalla tavalla.

Vuorovaikutus: Jokainen rakentaa omaa kuviotaan ja nopein vie voiton.

Teema: Peli on täysin abstraktia palikoiden pyörittelyä.

Uudelleenpelattavuus: Kohtuullisen hyvä.

Kieliriippuvuus: Täysin kielivapaa.

Pelaajamäärä: 2–4

Pituus: 20 minuuttia, mutta säädettävissä pidemmäksi tai lyhyemmäksi.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *