Kategoriat
Peliarvostelut

Undaunted: North Africa

Italia ja liittoutuneet Englannin johdolla rähisivät toisen maailmansodan alkupuolella Pohjois-Afrikassa. Tämä rintama toimii Undaunted-pelisarjan toisen osan puitteina.

Vuonna 2020 ilmestynyt Undaunted: Normandy oli iloinen yllätys, yhdistelmä pakanrakennusta ja taktista sotimista pelilaudalla. Peli oli säännöiltään yksinkertainen, mutta hyvin tehty ja mielenkiintoinen pelattava. Lupaus hieman monimutkaisemmasta Pohjois-Afrikan rintamalle sijoittuvasta jatko-osasta otettiin siis ilolla vastaan.

Kun Undaunted: North Africa sitten saapui, ei mennyt kuin hetki, kun olimme pelanneet koko kampanjan läpi. Niin vetovoimaisesta pelistä on kyse. Siinä missä Normandyn pelaaminen on vähän jäänyt skenaariokirjan ensimmäisen läpipelaamisen jälkeen, North Africaa jouduttaneen vielä pelaamaan, sillä peli on selvästi aikaisempaa epäsymmetrisempi.

Tutut peruskuviot ovat kuitenkin paikoillaan, mukaan lukien Roland MacDonaldin kaunis vesivärityylinen kuvitus.

Undaunted: North African kansi

Pienen mittakaavan sotaa

North Africassa mittakaavaa on pudotettu vielä Normandya pienemmäksi. Siinä missä Normandyssä yksi nappula kuvastaa joukkoa miehiä, tässä yksi nappula on yksi mies. Taistelevina osapuolina ovat Long Range Desert Group ja Italian kuninkaallinen armeija. LRDG oli liittoutuneiden aavikkotaisteluiden erikoisosasto, joka koostui alkuun pitkälti uusiseelantilaisista vapaaehtoisista ja suoritti paljon vaativia operaatioita autiomaassa.

Skenaarion alkuasetelmissa kuvataan maastonmuodot, joukkojen sijoittelu ja pelaajien aloituspakat. Kortit kuvaavat laudalla toimivia joukkoja ja muutamia laudan ulkopuolisia asioita, kuten komentajia ja tiedustelulentokoneita. Jokaisella kortilla on aloitearvo ja muutama toiminto, joista voi valita sopivan, kun kortin pelaa. Lisäksi pakkaan kertyy väkisinkin tarpeettomia Fog of War -kortteja, jotka tukkivat pakkaa.

Neljän kortin käsi
Näistä pitäisi valita: mikä kortti menee aloitteeseen ja mitkä pelataan? Eniten houkuttaisi pelata toinen Machine Gunner aloitteeseen ja käyttää Scoutia poistamaan takimmaisena piilotteleva Fog of War pois pakasta ja nostaa tilalle uusi kortti, mutta jos tilanne vaatii Machine Gunnerin suojatulta kipeästi, ratkaisu voi olla toinenkin. Kuva: Mikko Saari

Kierros alkaa aloitetarkistuksella. Kummallakin pelaajista on neljän kortin käsi, josta yksi kortti pelataan aloitteeksi. Kortit paljastetaan yhtä aikaa ja suuremman numeron pelannut voittaa aloitteen. Jos kortit ovat samanarvoiset, aloite pysyy pelaajalla, jolla se aiemmin oli.

Loput kolme korttia pelataan yksi kerrallaan. Kortista voi pelata jonkun toiminnon. Jos kortin kuvaama sotilas on ajoneuvossa, hän voi tehdä jonkun ajoneuvotoiminnon. Kortin voi myös palauttaa takaisin varastoon, jolloin sen saa pois pakastaan.

Sotilaiden perustoimintoja ovat liikkuminen ja ampuminen. Liikkua saa yleensä yhden ruudun, mutta vain sellaiselle laatalle, joka on tiedusteltu. Tiedustelijat voivat liikkua tiedustelemattomille laatoille, jotka sitten merkitään nähdyiksi. Tämä tuottaa Fog of War -kortteja omaan pakkaan.

Ampuminen on hyvin yksinkertaista. Ketä tahansa saa ampua. Puolustusarvo on yksikön oma puolustusarvo (yleensä 4 tai 5), yksikön laatan tuoma puolustusarvo (0–3) ja yksi piste jokaisesta laatasta ampujan ja kohteen välillä. Ampujan pitää heittää puolustusarvo kymmensivuisella nopalla. Kymppi osuu aina, eli jos ei muuta käyttöä yksikölleen keksi, aina voi räiskiä epätoivoisesti laudan toisella puolella olevia vihollisia.

Jos sotilaaseen osuu, pelaajan on poistettava pelistä yksi tämän sotilaan kortti, ensisijaisesti kädestä, sitten poistopakasta, sitten pakasta. Jos korttia ei voi poistaa, sotilas kuolee ja poistuu pelistä. Toisin kuin Normandyssä, nappula ei voi enää palata peliin kortteja pakkaan lisäävällä Bolster-toiminnolla, koska nappula kuvaa yhtä miestä eikä ryhmää. Jos ajoneuvoon osuu, se ottaa vahinkoa. Kolmas vahinko rikkoo ajoneuvon toimintakyvyttömään kuntoon, viides vahinko tuhoaa ajoneuvon täysin.

Italialaisten korttivalikoima
Italialaisilla on tarjolla tällainen korttivalikoima: yksi ryhmä sotilaita, tankkimiehistö ja jokunen apukortti. Kuva: Mikko Saari

Epäsymmetriset kamppailut

Sabotööri

Normandyssä osapuolet olivat täysin identtiset. Molemmilla puolilla oli tismalleen samat yksiköt samalla rakenteella. Nyt tilanne on toinen. LRDG:n joukoista löytyy ylikersantti, kersantti, tiedustelija, panssarintorjuntakiväärillä varustautunut sotilas, pioneeri, konekiväärimies, tarkka-ampuja ja sabotööri. Useampi näistä sotilaista osaa tehdä tuhotöitä eli räjäytellä rakennuksia ja panssarivaunuja.

Italialaisilla on ryhmä, jossa on ryhmänjohtaja, kiväärimies, tiedustelija, konekiväärimies ja panssarintorjuntakivääri. Lisäksi on tankkiryhmä, jossa on tankin komentajan alaisuudessa tankkikuski, ampuja ja apumies. Italialaisilla on lisäksi toisinaan käytössään Caproni Ca.309 Ghibli -tiedustelulentokone, jonka aavikkotuulta tarkoittavasta nimestä on saanut nimensä myös anime-elokuvistaan tunnettu Studio Ghibli.

Tehtävien luonne määräytyy näistä epäsymmetrisistä asetelmista. LRDG pyrkii yleensä tuhoamaan italialaisten rakennuksia, valloittamaan kohteita tai pakenemaan paikalta. Italialaisten tavoitteena on useimmiten neutraloida viholliset ja estää LRDG:n toimet, mutta italialaisetkin pääsevät valloittamaan voittopistekohteita.

Skenaarioita on yksitoista, ne perustuvat todellisiin LRDG:n taisteluihin Pohjois-Afrikassa vuosina 1940–1942. Skenaariot kannattaa pelata järjestyksessä, koska monimutkaisuus lisääntyy joka skenaariossa. Skenaariot kestävät uudelleenpelaamista: ne ovat kaikki epäsymmetrisiä, joten molemmilla puolilla on vähintäänkin kiinnostavaa pelata ja muutenkin monissa on mahdollisuuksia vähän erilaisiin lähestymistapoihin.

Skenaarioista voi myös koostaa pidempiä kampanjoita, joissa pisteitä tulee voitoista ja menettää kaatuneista sotilaista. Kampanjan jälkeen voi sitten katsoa, kumpi voitti. Varsinaisesta kampanjasta ei sinänsä ole kyse, koska skenaarioiden tulokset eivät vaikuta seuraaviin skenaarioihin.

Kaksi pioneerikorttia ja lentokone- ja hangaarilaatat
Pioneeri “Hanker Joe” Roberson on tehnyt tehtävänsä ja räjäyttänyt Demolition-toiminnollaan italialaisten Ghibli-lentokoneen ja aavikolle rakennetun hangaarin. Tällaisia tuhotöitä LRDG:n pelaajana pääsee tekemään useammassakin skenaariossa, lisäksi Demolition-toiminnolla voi hyökätä panssarivaunua vastaan. Kuva: Mikko Saari

Autoja ja panssarivaunuja

Normandya pelanneita kiinnostaa varmasti tietää, miten ajoneuvot on pelissä toteutettu. Lentokone on kaikista yksinkertaisin: se on vain komentokortti, jolla voi hyökätä yksittäistä yksikköä kohtaan tai tiedustella mistä päin lautaa tahansa. Se on hyvin käytännöllistä ja kortilla on lisäksi hyvä aloitearvo.

Kummallakin puolella on kolme ajoneuvoa. LRDG:llä on kaksi Chevyn 1533 -kuorma-autoa eri varustuksilla ja yksi kevyempi Chevyn 1311, Italian armeijalla keskiraskas panssarivaunu (Fiat-Ansaldo M13/40), tiedusteluauto (AS.42 Sahariana) ja kevyt kuorma-auto (AS.37). Käytännössä kaikki ajoneuvot ovat lähes identtisiä keskenään ja kestävät esimerkiksi yhtä paljon osumia.

Panssarivaunun etuna on panssarointi: sen vahingoittaminen vaatii raskaampaa aseistusta eli joko panssarintorjuntakiväärin tai samalta laatalta käytettäviä räjähteitä. Muita autoja voi ammuskella myös tavanomaisilla aseilla, ne vain kestävät paremmin osumaa tavallisista aseista. Kun ajoneuvo ottaa kolmannen kerran vahinkoa, se hajoaa, eli ajoneuvotoimintoja ei voi tehdä, ennen kuin ajoneuvo on korjattu. Viidennestä osumasta ajoneuvo tuhoutuu kokonaan.

Ajoneuvoilla pääsee liikkumaan nopeasti ja joukot voivat näppärästi hypätä kyytiin ja pois kyydistä. Ajoneuvoissa on tietyt paikat ja kyseisellä paikalla oleva sotilas voi kortillaan tehdä joko kortilta oman toimintonsa tai ajoneuvon toiminnon (ajamista, navigointia eli viereisten ruutujen tiedustelua tai ampumista). Ajoneuvossa oleva sotilas on turvassa, eikä voi tulla ammutuksi. Vain suojatulen ampuminen vaikuttaa ajoneuvossa oleviin sotilaisiin. Tämä kaikki sujuu varsin näppärästi, ajoneuvot eivät juurikaan lisää monimutkaisuutta.

Kuusi ajoneuvokorttia
Ylärivissä italialaisten kulkupelit, alarivissä LRDG:n kalusto. Panssarivaunun miehistöpaikkojen symbolit tarkoittavat, että sillä operoiminen vaatii miehistöltä erikoistaitoja, muiden ajoneuvojen kaikkia paikkoja voi käyttää kuka tahansa. Kuva: Mikko Saari

Kelpo päivitys

Undaunted: North Africa on oikein mainio kakkosversio Undauntedista. Jos Normandy on tuttu, tämä tarjoaa lisää samaa, mutta uusin maustein. Epäsymmetrisyys on erittäin tervetullutta ja ajoneuvojen uudet mahdollisuudet tuovat peliin uutta potkua. Pelissä on samat turhautumisen aiheet kuin edeltäjässäkin: joidenkin skenaarioiden asetelmat ovat sellaisia, että eteneminen voi tyssätä vähän yllättäen avainhenkilöiden kaatumiseen, mutta sellaista sota kai sitten vain on.

Meillä Normandyn skenaariokirja pelattiin tosiaan innolla läpi, mutta sen jälkeen peliä on tullut pelattua vähänlaisesti. Tämän pelin saapumisen jälkeen pelasimme North African skenaariot läpi hyvin nopeassa ajassa. Tässä tapauksessa luulen, että haluan palata skenaarioihin enemmän kuin Normandyssä: en ole vielä pelannut italialaisilla kertaakaan ja haluan pelata ainakin osan skenaarioista toisin päin, jotta pääsen kokeilemaan panssarivaunulla ajamista.

Luvassa on sitä paitsi lisää. Elokuulle 2021 lupaillaan Undaunted: Reinforcements -lisäosa, joka sisältää uusia yksiköitä ja skenaarioita sekä soolopelin sekä Normandyyn että North Africaan. Jäämme odottelemaan sitä ja odotellessa molemmat Undauntedit saanevat yhä pelikertoja poikani ja tämän kavereiden käytössä.

Skenaariokirjan aukeama, jossa skenaario 8.
Skenaario 8. Oikealla sivulla karttakuva, josta näkee alkuasetelman. Vasemmalla puolella alkupakkojen asetelmat, taustatarina ja voittoehdot. Kuva: Mikko Saari

Faktat Undaunted: North Africasta

Suunnittelija: ,

JulkaisijaOsprey Games (2020)

Mutkikkuus: Etenkin muita pakanrakennuspelejä pelanneille perusmekaniikka on yksinkertainen. Sääntökirja on selkeä ja kun pelin säännöt osaa, se on helppo opettaa.

Onnen vaikutus: Aiheeseen sopivasti tuuria on mukana aika lailla, niin syöte- kuin tulossatunnaisuutta. Tuuriaan voi koetella enemmän tai pyrkiä minimoimaan sen vaikutusta.

Vuorovaikutus: Peli on tiukkaa taistelua alusta loppuun, voitot pitää ottaa vastapuolelta.

Teema: Joissain yksityiskohdissa simulaatio vähän rakoilee, mutta noin yleisesti ottaen peli on oikein mainio mallinnus kuvaamastaan aiheesta.

Uudelleenpelattavuus: Skenaarioita on yksitoista ja koska ne ovat asymmetrisiä, ne kannattaa pelata kahdesti – ja sitten voi kokeilla uusia strategioita. Kyllä tästä vähintään yhden kampanjan läpipeluukierroksen verran pelattavaa irtoaa.

Kieliriippuvuus: Pelaaminen ei välttämättä edellytä englannin osaamista, apulappujen kanssa vähintäänkin pärjää.

Pelaajamäärä: 2.

Pituus: 30–60 minuuttia, pienimmät skenaariot voivat mennä nopeamminkin.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.