Inis on mielenkiintoinen lautapeli, joka sijoittuu muinaisten kelttien aikakauteen. Pelissä kelttikansat tutkivat alueita, sotivat ja laajentavat oman klaaninsa valtakuntaa. Päällisin puolin peli on perinteinen joukkoja kartalla -peli, mutta mistään varsinaisesta taistelupelistä ei kuitenkaan ole kyse.
Helpot alkuvalmistelut
Iniksessä kukin pelaajista ottaa yhden kelttien heimon johdettavakseen. Heimon valinnalla ei sinänsä ole merkitystä, ainoastaan pelinappuloiden väri määrittyy tämän mukaan. Alkuasettelut ja aloittaminen ovat melko vaivattomia ja osittain siitä syystä peli päätyy helpommin pöydälle. Pelin alussa laitetaan pelaajien määrän verran alueita pöydälle ja loput sekoitetaan nostopinkaksi kuvapuoli alaspäin. Lisäksi paljastetaan aloitusalueiden aluekortit kaikkien pelaajien nähtäville.
Ensimmäinen pelaaja asettaa linnoitusmerkin haluamalleen alueelle yhdessä turvapaikkanappulan kanssa. Ensimmäinen pelaaja, jota kutsutaan nimellä The Brenn, heittää kolikon näköistä pelimerkkiä. Pelimerkin kummallakin puolella on pelikierroksen suunta, eli kiertääkö pelikierros myötä- vai vastapäivään. Kun kierroksen suunta on päätetty, asettaa The Brenn haluamalleen alueelle yhden klaaninsa. Näin edetään, kunnes jokainen pelaaja on saanut laitettua kaksi klaania joillekkin pelin alueista.
Pelin kierros koostuu kahdesta päävaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa katsotaan vaihtuuko The Brenn. Näin käy, jos pääkaupungin hallinta on vaihtunut. Alueen hallinta siirtyy aina sille pelaajalle, jolla on eniten joukkoja alueella. Lisäksi tarkistetaan, onko jokin pelaajista täyttänyt voittotavoitteen, mikä on kierroksen kulkusuunta ja jaetaan toimintokortit.
Erilaisia kortteja ja taisteluja
Pelissä tärkeimmässä asemassa ovat toimintokortit. Toimintokortit määrittelevät sen, mitä pelaaja voi kierroksella tehdä. Kortissa voi esimerkiksi olla toiminto, jolla voi liikuttaa klaanin viereiselle alueelle, aloittaa taistelun tai kumota juuri pelatun toimintokortin toiminnon.
Toimintokortteja on kahta erilaista päätyyppiä eli kausikortteja ja triskele-kortteja. Kausikortit pelaaja voi pelata omalla vuorollaan pöytään ja tehdä kortissa olevan toiminnon. Triskele-kortit taas voidaan pelata, kun kortit edellytykset täyttyvät, esimerkiksi kausikortin pelaaminen pöytään.
Pelaaja voi vuorollaan pelata myös kausikorttina alueelta saadun aluekortin tai eeppisten tarinoiden kortin. Aluekortit antavat pieniä lisäbonuksia ja ovat kierroksella kertakäyttöisiä. Aluekortteja saa käteensä hallitsemalla aluetta, pöydässä olevia aluekortteja ei voi käyttää. Eeppisten tarinoiden kortit ovat mahtavampia ja niitä saa käyttöönsä pelin aikana rajallisesti esimerkiksi muiden korttien toiminnoista.
Joskus saattaa tulla eteen tilanne, jossa toinen pelaaja aloittaa taistelun alueen hallinnasta. Hyökkääjää lukuunottamatta jokainen alueella oleva pelaaja voi asettaa joukon linnoitukseen. Kuhunkin linnoitukseen kuitenkin mahtuu vain yksi joukko, mutta yhdellä alueella voi olla useampia linnoituksia. Taistelussa kukin pelaaja voi tehdä yhden toiminnon eli joko hyökätä, vetäytyä tai pelata eeppisen tarinan kortin.
Jos pelaaja päättää hyökätä, vastustajan on joko poistettava yksi joukko pelilaudalta tai heittävä pois yksi toimintokortti. Jos pelaaja taas päättää vetäytyä taistelusta, hän voi siirtää joukkonsa viereiselle alueelle, jossa hänellä on enemmistö klaaneissa. Mikäli tällaista aluetta ei ole, pelaaja joutuu jatkamaan taistelua.
Taistelua jatketaan, kunnes jäljellä on vain yhden pelaajan joukkoja. Eeppisen tarinan kortti vaatii triskele-korttien tapaan tietyn asian tapahtumisen, jotta kortin voi pelata pöytään. Taistelu voi myös päättyä siihen, jos kukaan pelaajista ei halua jatkaa taistelua.
Jos pelaaja on kauden aikana onnistunut täyttämään yhden pelin kolmesta voittotavoitteesta, hän ottaa yhtenä toimintonaan kruununtavoittelijan merkin. Merkillä pelaaja ilmoittaa muille pelaajille, että voittotavoite on täyttynyt. Tällöin muilla pelaajilla on vielä aikaa reagoida tähän.
Kun kaikki kortit on pelattu loppuu kyseinen kausi ja seuraava alkaa.
Keskiraskasta pelailua jouhevilla säännöillä
Inis on saanut jonkin verran kehuja lautapeliharrastajien joukossa, eikä turhaan. Kyseessä on varsin mielenkiintoinen peli, jossa varsinainen pelaaminen ei hautaudu monimutkaisen pelimekaniikan alle. Inisissä on hyvin monipuoliset mahdollisuudet taktikoida, vaikka tuurielementtejä pelissä toki on. Kolme erilaista tapaa voittaa peli ruokkii myös erilaisia taktiikoita.
Pelin siis voi voittaa jos pelaajan omia klaaneja on vähintään kuudella eri alueella, pelaaja hallitsee sellaista aluetta, jolla on vähintään kuusi vastustajan klaania tai klaaneja on alueilla, joilla on yhteensä kuusi pyhäkköä.
Inis on helppo oppia ja siihen pääsee sisälle jo ensimmäisen kauden jälkeen. Peli on myös helpohko omaksua, vaikka olisi aiemmin lautapelejä liiemmin pelannut. Koska toimintokorttien jakamisessa jätetään yksi kortti aina pois, ei ole mahdollista sanoa varmaksi onko toinen hyökkäyskorteista poistettu vai onko se sittenkin jonkin toisen pelaajan kädessä. Tämä tuo peliin kaivattua vaihtelua ja tekee taktikoimisesta hivenen vaikeampaa.
Inisin taide jakaa mielipiteitä vahvasti, mutta tuotantoarvoiltaan peli on kohtuullisen hyvä. Itse pidän taiteesta, joka poikkeaa valtavirrasta ja sopii pelin teemaan hyvin.
Inis on ehdottomasti parhaimmillaan kolmella tai neljällä pelaajalla, mutta täysin pelattava kahdestaankin. Sitä voi suositella kevyemmäksi lautapeliksi, jossa riittää pelattavaa pitkäksi ajaksi.
Inis, Kemet ja Cyclades
Inisiä verrataan usein Kemetiin tai Cycladesiin. Peleissä on toki samoja elementtejä, mutta ne ovat täysin eri pelejä. Pelit ovat kaikki kevyitä aluehallintapelejä eri aiheista: Cyclades on antiikin Kreikkaa, Kemet muinaista Egyptiä ja Inis muinaisia kelttejä.
Jokaisessa pelissä pelaajalla on käytössään rajallinen määrä toimintoja. Inis hoitaa tämän korteilla, Kemet niin sanotulla toimintopyramidilla ja Cycladesissa toimintoja saa jumalille uhraamalla. Cyclades on enemmän kallellaan europeleihin ja konfliktit ovat pelaajien välillä harvinaisempia, Kemet on taas hyvä valinta suoran konfliktin ja aggressiivisemman pelityylin suosijoille. Inis on taas hyvin vahvasti kallellaan käden hallintaan ja siinäkin konfliktien määrä on pienehkö.
Peliajallisesti Inis ja Kemet ovat ehdottomasti lyhyempiä kuin Cyclades. Kemet taas ei välttämättä vaadi yhtä pitkälle suunniteltuja strategioita kuin Cyclades ja Inis. Onkin täysin pelaajasta ja peliporukasta kiinni, mikä kolmikosta on paras – mutta pelit ovat sen verran erilaisia, että ihan hyvin voi hankkia vaikka kaikki.
Faktat Inisistä
Suunnittelija: Christian Martinez
Julkaisija: Matagot (2016)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat suoraviivaiset ja suhteellisen helpot oppia.
Onnen vaikutus: Hyvät pelaajat pärjäävät, vaikka tuuriakin on mukana
Vuorovaikutus: Peli ei ihan silkkaa konfliktia ole, mutta vahvasti vuorovaikutteinen kuitenkin jo aluehallintamekaniikkansa puolesta.
Teema: Aluehallintaa kelttiläisissä tunnelmissa, teema erottuu joukosta ja toimii hyvin.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä.
Kieliriippuvuus: Korteissa on paljon englanninkielistä tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–4, lisäosalla 5, paras 3–4 pelaajalla.
Pituus: 60–90 minuuttia.
Yksi vastaus aiheeseen “Inis”
Kun näin tuon Iniksen uuden painoksen laatikon niin alkoi harmittamaan, että tuli ostettua pelin aikaisempi painos. On meinaan varmaan hienoin kansi mitä missään pelissä ikinä :)