Kategoriat
Säännöt

Khet: The Laser Game (Deflexion)

Tämä suomennos perustuu Khetin varhaisempaan, Deflexion-nimellä julkaistuun laitokseen. Pelit ovat kuitenkin olennaisesti samanlaisia.

Deflexion on helppo peli oppia, koska kaikki palat liikkuvat samalla tavoin. Pelin tarkoituksena on valaista vastustajan faarao-nappula heijastamalla oma lasersäteesi siihen pelilaudalla olevien peilinappuloiden avulla. Pelin oppii hetkessä.

Pelissä on neljänlaisia nappuloita (faarao, djed, pyramidi ja obeliski) ja pelaajien värit ovat hopea ja kulta.

  1. Pelilaatikossa nappulat on aseteltu valmiiksi yhteen mahdolliseen aloitusasetelmaan. Kun tutustut peliin tarkemmin, voit keksiä uusia mahdollisuuksia ja haasteita luomalla omia aloitusasetelmia.
  2. Pelaajat siirtävät vuorollaan yhtä omaa nappulaansa. Kullan värisiä nappuloita pelaava pelaa aina ensin. Kaikkia nappuloita (mukaan lukien faaraot) voi siirtää.
  3. Vuoro muodostuu yhden nappulan siirtämisestä mihin tahansa suuntaan ruudun verran tai nappulan pyörittämisestä 90 astetta siirtämättä sitä. Nappulaa ei saa pyörittää ja siirtää samalla vuorolla tai siirtää sitä enemmän kuin yhden ruudun verran.
  4. Kultanappulat eivät saa siirtyä hopean päädyssä olevalle riville ja toisinpäin.
  5. Djed-nappulaa lukuun ottamatta nappuloita ei saa siirtää sellaiseen ruutuun, jossa on jo toinen nappula.
  6. Djed-nappulaan saa siirtää ruutuun, jossa on pyramidi tai obeliski. Tällöin ruudussa ollut pyramidi- tai obeliskinappula siirtyy siihen ruutuun, jossa djed oli. Djed-nappula voi siis vaihtaa paikkaa viereisen pyramidin tai obeliskin kanssa (ei faaraon tai toisen djed-nappulan). Kumpikaan pala ei pyöri siirtymisen aikana.
  7. Kun pelaaja on tehnyt siirtonsa, hän sytyttää omassa päässään lautaa olevan laserin. Kun laser on käynnistetty, pelaaja ei voi enää perua siirtoaan, eivätkä pelaajat myöskään saa testata, minne lasersäde ohjautuu ennen oman siirtonsa tekemistä.
    Kun laser osuu peileihin, se kääntyy aina 90 astetta ja liikkuu laudalla suoraan pysty- tai vaakasuuntaan. Jos nappulat on vain laitettu huolellisesti ruutuihinsa, lasersäde ei osoita kummallisiin suuntiin.
  8. Kun pelaaja lähettää omasta päästään lasersäteen matkaan, se pysähtyy joko pelilaudan laitaan tai sellaiseen nappulaan, jonka peili ei osoita lasersäteeseen päin. Jos säde pysähtyy faaraoon, pelaaja, jonka faarao on valaistuna, häviää välittömästi pelin. Jos lasersäde pysähtyy johonkin muuuhn nappulaan, se poistetaan laudalta (mukaan lukien pelaajan omat palat). Lasersäde käynnistetään ainoastaan kerran pelaajan vuoron aikana ja tämän jälkeen vuoro vaihtuu seuraavalle pelaajalle riippumatta siitä, saiko vuorossa oleva pelaaja osuman vastapelaajan nappulaan vai ei.

Peli loppuu, kun lasersäde osuu pelaajan faaraoon, jolloin kyseinen pelaaja häviää.

Pelaajat voivat muuttaa aloituskokoonpanoa mieleisekseen ja englanninkielisen ohjeen lopussa on kaksi esimerkkiä testatuista aloitusasetelmista (Classic ja Imhotep).

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *